Werk & Studie alle pijlers

Ouderschapsverlof en studiereis

24-08-2010 20:22 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Mijn werkgevers is onlangs samen gaan werken met een ander bedrijf in de branche en nu zijn mijn collega's en ik gevraagd om op een gezamenlijk studiereis van 1 dag naar dat bedrijf te gaan om kennis te maken met dat bedrijf en de producten (dat bedrijf is in Engeland gevestigd). Die dag studiereis valt toevallig op de donderdag en dat is de dag dat ik ouderschapsverlof heb ivm mijn dochtertje van 1,5 jaar.

Deze studiereis is toch enigszins verplicht voor mij en mijn collega's. Lijkt mij ook bevorderlijk voor mijn werk omdat ik klanten dan beter kan informeren over de nieuwe samenwerking. Aangezien het dus eigenlijk een werkdag is had ik dus gedacht te ruilen met de dag dat mijn man zijn parttime dag heeft. Alleen mijn collega's (die allemaal fulltime werken) hebben mij aan het twijfelen gebracht. Volgens hen kost het mij een vrije dag als ik meega met de studiereis en dan mijn dag ouderschapsverlof op een andere dag neem. Toch wel raar want hen kost het geen vrije dag en wordt het meegerekend als een werkdag. Ik heb hierover niets kunnen vinden in het CAO van mijn werkgever of op de website van Postbus 51. Weet iemand misschien hoe dit zit? Of heeft iemand ervaring met een dergelijk geval?
Het lijkt mij heel reeel om je dag te ruilen. Als het voor je collega's als een werkdag wordt gezien, dan moet dat voor jou ook gelden.
Je ruilt toch gewoon je dag voor een keer? Dus dan kost het je toch geen vrije dag?
Even kijken of je contract op uren basis is en niet vaststaat op welke dagen je die uren werkt. Dan zou het toch mogelijk moeten zijn om die osv dag te verplaatsen?
Bespreek het eerst met je leidinggevende. De redenatie van je collega's volg ik vooralsnog niet.
Ik kan me voorstellen dat je daarover niets in de CAO of op Postbus 51 vindt, want volgens mij kan het echt niet zo zijn dat je wettelijk of CAO-gebonden verplicht bent om als volgens de afspraken je ouderschapsverlofdag op donderdag valt, dit niet een keer in onderling overleg op een andere dag opgenomen kan worden. Lijkt me echt heel stug. Ik zou dit verder ook niet met collega's bespreken, maar met je leidinggevende. Als die het oke vindt, is er geen instantie die zijn vinger opheft en zegt dat je gewoon pech hebt als je gaat werken op de dag waarop je ouderschapsverlof hebt.
Redenatie van mijn collega's was dat die studiereis een dag weg van kantoor is (1 collega zei: 'Ik zie het als een snoepreisje' en 1 andere zei: 'Wel een dilemma, studiereis missen of wel meegaan en dan 1 dag extra vrij nemen'). Vond het eerlijk gezegd ook een beetje krom, maar ze begonnen er allemaal over (hebben geen van allen kinderen) en dan ga je toch wel twijfelen. Leek mijn raar dat ik eigenlijk mee moet, maar om toch die ene dag voor mijn dochtertje er te zijn dan nog een dag vrij moet nemen. Heb wel eens op (behoorlijk) last minute verzoek van mijn leidinggevende mijn osv dag geruild omdat overige collega's vakantie en vrije dagen verkeerd hadden gepland, dus wat dat betreft lijkt mij geen probleem.
Volgens mij hebben je collega's ongelijk. Je werkt 4 dagen en krijgt 4 dagen betaald. Als je dan 5 dagen gaat werken zou je die dag betaald moeten krijgen of gewoon op een andere dag op moeten kunnen nemen. En een snoepreisje voor je werk? Is je collega wel eens eerder een dag weg geweest voor haar werk? Ik denk dat ze van jullie wel wat meer verwachten dan een goed humeur en zwemkleding in de koffer. Ik vind het geen probleem om voor mijn werk een paar dagen weg te gaan maar zie het wel als werk. Zo'n reisje kan erg vermoeiend zijn.

Gewoon naar je leidinggevende en zeggen dat je verwacht het op deze manier op te lossen en of dat een probleem is.
Als het wordt voorgesteld als een bedrijfsuitje, dan is het een 'snoepreisje' en als het een 'studiereis' is en min of meer nodig is voor het werk ihkv goede samenwerking en produktkennis, dan is het werk. Zou wel wat zijn dat als je incidenteel voor je werk buiten de deur moet zijn, dat niet als 'werk' maar als 'vrij zijn' wordt beschouwd. Gelukkig is dat niet de graadmeter.

Bottom line is denk ik dat jouw collega's een beetje jaloers zijn. Zij vinden het gewoon leuk om een dag naar collega's overseas te gaan en zijn jaloers dat jij naast dit 'uitje' ook nog een 'extra' vrije dag kunt opnemen. Geen aandacht meer aan besteden en navragen bij je leidinggevende. Als het niet verplicht is maar meer voor de 'leuk' is het dus ook niet nodig om mee te gaan, en dan neem jij gewoon je ouderschapsverlof op die donderdag op. Maar ik denk dat jij gewoon recht hebt op het verschuiven van de ouderschapsverlofdag.
Bedrijfsuitjes zijn toch ook binnen werktijd?
Niet altijd hoor, heb zowel van mijn eigen werkgever als van die van mijn partner bedrijfsuitjes buiten werktijd gehad. Zeilweekenden en zo. De laatste was van vrijdag t/m zondag naar Malta met het werk van mijn partner. Heel vervelend .
Het is een verplichte studiereis van het werk, op een normale werkdag. Als jij er een dag vrij voor moet nemen, dan zouden de andere collega's dat ook moeten doen.

Dus zolang het bij hun geldt als gewone werkdag, geldt het bij jou ook als werkdag.
quote:wuiles schreef op 24 augustus 2010 @ 20:35:

Bespreek het eerst met je leidinggevende. De redenatie van je collega's volg ik vooralsnog niet.En zo waar & simpel is het.
quote:dropje schreef op 24 augustus 2010 @ 23:31:

Niet altijd hoor, heb zowel van mijn eigen werkgever als van die van mijn partner bedrijfsuitjes buiten werktijd gehad. Zeilweekenden en zo. De laatste was van vrijdag t/m zondag naar Malta met het werk van mijn partner. Heel vervelend .En was dat dan verplicht? Ik heb ook weleens een bedrijfsuitje gehad, weekendje Praag, maar dat was niet verplicht.
Als je naar een bedrijf waar je mee samen werkt gaat om hun producten en manier van werken te bekijken dan is dat heel wat anders dan een weekendje zeilen of een etentje of avondje bowlen. Verschuiven die vrije dag dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven