Werk & Studie alle pijlers

Werken onder mijn niveau

23-08-2010 17:05 156 berichten
Zo, mijn vakantie zit er op. En dan moet je wat bij lezen, en soms valt je dan iets op dat je al maanden gezien hebt, maar wat nooit voldoende irriteerde om er op te reageren, en nu zie je het dan ineens zo vaak terugkomen dat je denkt: HALLLOOOOOOOO DOE EENS NORMAAAAAAL!!!

Ja, of zoiets dan he.

Goed, het punt:

"je niveau" is niet iets dat je door opleiding bereikt. Het is niet iets dat je aangeboren hebt gekregen, of dat je door een wonderlijk goddelijk ingrijpen hebt gekregen. Jouw niveau is waar alles bij elkaar komt: je hersens, je inzet op school en tijdens studie, je netwerk, je sociale vaardigheden, hoe hard je hebt gewerkt, je ambities, je dromen, je idealen, ga zo maar door.

Dus nee: die baan waar je nu in zit is NIET onder je niveau. Jij zit daar, DUS is het jouw niveau. Je kan hooguit heel eventjes onder je niveau werken, maar als je echt onder je niveau werkt, dan zorg je dat je binnen heel korte tijd op je niveau werkt. Werk je er al wat langer (langer dan een maand zonder stappen om iets anders te krijgen) dan IS DIT JOUW NIVEAU. Leer er maar mee leven, ook voor een drs kan de kassa precies het goede niveau zijn. Ook voor iemand zonder scholing kan directeur van een goedlopend bedrijf precies het goede niveau zijn. (Waarom zegt nooit eens iemand "ik werk eigenlijk boven mijn niveau"?)

Dat geklets over "eigenlijk onder mijn niveau werken" is een slap excuus om geen stap te verzetten en aan jezelf uit te leggen dat je je ambities niet waar maakt, dat je de beloftes uit je studietijd niet waar maakt, etc., etc.

Alles achter "eigenlijk" is bull shit.

Dus nee, je werkt niet onder je niveau, je werkt precies op je niveau. Zo niet, ga dan op je niveau werken, en zeur er niet zo over.

(En maak je geen zorgen, je mag mij arrogant noemen: ik werk ver boven mijn niveau, want ik heb helemaal geen niveau. Geen enkele serieuze opleiding afgemaakt, en behoorlijk spellen kan ik ook niet)

Ik werk echt onder mijn niveau!

Totaal aantal stemmen: 40

weeeehhhheeeeel!!!! *stampvoet* (20%)
ver er onder! (13%)
niveau? welk niveau? (35%)
niveau? het is toch nivo? (10%)
werken is voor mensen zonder niveau (23%)
--
Alle reacties Link kopieren
quote:Mazou schreef op 23 augustus 2010 @ 17:11:

Niet mee eens. Als ik zou besluiten per a.s. maandag in een supermarkt te gaan werken, dan werk ik onder mijn niveau.

Omdat ik veel hoger opgeleid ben en beter kan.

Dus het bestaat wel.

Soms kies je er bewust voor om onder je niveau te gaan werken, bijv. omdat je ernaast andere dingen doet die veel tijd/energie vragen (bijv. studie of eigen bedrijf).

Duzzzzz

Veel hoger opgeleiden zijn te besodemietert om onder hun niveau te gaan werken hoor.

Zitten ze thuis met een uitkering, soms met veel schuld. Klagen ze dat ze geen baan kunnen vinden. Maar niet willen schoonmaken bij een bedrijf he. Want nee, dat is *onder hun niveau* En daarvoor hebben ze niet gestudeerrrrrd.

Mens ga een poosje schoonmaken en solliciteer verder.. pfff.
quote:aninha schreef op 23 augustus 2010 @ 22:54:

als 'onder je niveau werken' niet bestaat, hoe komt het dan dat er mensen worden afgewezen voor banen omdat ze 'overgekwalificeerd' zijn?

(DIt gebeurt echt, als jij een universitaire studie hebt afgerond, willen ze je voor veel simpel werk niet meer hebben, omdat ze dan denken dat je bijdehand gaat lopen doen, je gaat vervelen, of binnen 2 weken weer weg bent..)Omdat werkgevers ook mensen zijn, net als werknemers. Je bent dan niet "overgekwalificeerd" maar "ondergekwalificeerd". Als je de verkeerde opleiding hebt, is daar niets "over" aan, maar "onder".
quote:Margaretha2 schreef op 23 augustus 2010 @ 23:39:

[...]

Dus in een economisch goeie tijd waarin je van de collegebanken geplukt wordt met een salaris waar je vader zijn hele leven van gedroomd heeft, een leasebak, computer, telefoon, 40 vakantiedagen en vast contract heeft de gemiddelde academicus een veel hoger niveau dan wanneer het crisis is en je met nog 100 anderen moet vechten om dat onderbetaalde traineeship???Nee, hoe kom je daar nou bij? Het hele denken in "hoger niveau" en "lager niveau" is gelul. Je hebt meer of minder geschikt voor een functie, verder niks. En je geschiktheid hangt af van een heleboel zaken die je zelf in de hand hebt, of had toen je nog te jong was om je daar druk over te maken, en van een heleboel zaken buiten jezelf, zoals de economie.
quote:saudade schreef op 24 augustus 2010 @ 07:39:

[...]

Ze noemen dat een cirkelredenering. Geleerd op de universiteit Had je toch nog wat beter moeten opletten
quote:traincha2 schreef op 24 augustus 2010 @ 12:19:

[...]

Present! Ik word om die redenen continue afgewezen voor secretaressefuncties.Ik gok zo dat je daar dan ook niet de best passende eigenschappen & ervaringen voor hebt?
quote:mips schreef op 24 augustus 2010 @ 14:09:

Als je niet wordt aangenomen omdat je bent overgekwalificeerd dan is dat dus niet je niveau...

Zit je al een jaar te mekkeren dat je 'eigenlijk' onder je niveau werkt dan zit je blijkbaar wél op de goede plek anders was je allang weg. Eeb paar maanden kan ik nog inkomen maar ellenlang in die 'vreselijke' baan blijven hangen is toch echt alleen aan jezelf toe te schrijven. Een opzegtermijn is nooit veel langer dan max. 2 maanden en niemand dwingt je te blijven!
quote:Margaretha2 schreef op 24 augustus 2010 @ 15:08:

[...]

Behalve de economie? Nou woon ik zelf in een gebiedverhuisbereidheid is dan wellicht belangrijker dan je cum laude cijferlijst van de universiteit in die regio.quote:Geloof je dat nou zelf echt?Ik geloof echt dat je zo muurvast zit in je paradigma van "opleiding = niveau = bepalend voor geschiktheid functie" dat je niet leest wat ik schrijf. Niet omdat je dat niet wil, maar omdat je het niet kan zien. Laat eerst dat paradigma los, en alles valt op zijn plek. Echt.
.
quote:traincha2 schreef op 24 augustus 2010 @ 12:19:

[...]

Present! Ik word om die redenen continue afgewezen voor secretaressefuncties.En misschien mag je daar eens conclusies uit gaan trekken. En dat bedoel ik niet lullig.
quote:saudade schreef op 24 augustus 2010 @ 18:20:

De piloot (hbo-niveau) die door een ongeluk slechtziend wordt moet iets anders gaan doen, maar daarvoor is hij niet opgeleid. Hij kan wel in een callcenter gaan werken (mbo-niveau). Dat is dan zijn niveau? Hij heeft nog steeds dezelfde hersens?

paradigma!

Waar komt toch het idee vandaan dat "niveau = hersencapaciteit" en dat dat dan allesbepalend zou zijn?
quote:Margaretha2 schreef op 24 augustus 2010 @ 18:53:

[...]

Maar niet meer dezelfde capaciteiten?

Hij kan misschien wel les gaan geven (hbo niveau) oid, dan benut hij zijn huidige praktische en intellectuele capaciteiten?precies!
.
quote:nummerzoveel schreef op 24 augustus 2010 @ 19:14:

Rider, ik heb het misschien niet uitgevonden,gelukkig, dan is je auto veilig quote:maar ik ben wel gek op vakantie! Echt, ik zou altijd wel vakantie willen vieren.Oh, maar dat wil ik ook wel. Dat heet alleen geen vakantie he.quote:Ik denk ook oprecht dat ik de kunst van het vakantie vieren tot in de finesses beheers. Moet ik je mijn adres even mailen? Ik heb hele grote banden!

Of een alternatief: ik ga vakantieworkshops geven en jij mag mijn eerste cursist zijn. Wedden dat je er wat van opsteekt?! lol, nee, ik vrees dat het niks voor mij is.
quote:Nijntje schreef op 24 augustus 2010 @ 21:49:

[...]

Ik dacht eerst> Sjee, Rider is onder zijn niveau gaan werken. Wat stom!

Alla. Eigenlijk wilde ik je post een enorm kontverhaal noemen, maar ik vrees dat ik je toch gelijk moet geven.

Ik heb trouwens afgelopen jaar boven mijn niveau gewerkt en dat viel me bij tijd en wijle vies tegen. Daarna heb ik 2 weken onder mijn nivo gewerkt, en daar ben ik gillend weggerend. Dus ja, je punt snijdt hout.

Nu werk ik sinds vandaag eindelijk weer Op Mijn Niveau. Eens kijken hoe dat bevalt.

Als ik je goed versta zijn felicitaties op hun plaats? Zo ja:

you go Nijn! gefeliciteerd!
quote:pippa2 schreef op 24 augustus 2010 @ 22:49:

"Jouw niveau is waar alles bij elkaar komt: je hersens, je inzet op school en tijdens studie, je netwerk, je sociale vaardigheden, hoe hard je hebt gewerkt, je ambities, je dromen, je idealen, ga zo maar door."

Ik wil 'dikke vette pech/gezonheidsproblemen' hier ook nog graag aan toevoegen.volkomen terecht.
.
quote:Margaretha2 schreef op 25 augustus 2010 @ 11:29:

[...]

Jaaaaaaaaaaaaaa okee, dat ben ik met je eens, natuurlijk. Jij bent verstandig, ik heb gelijk, dus dat moest wel goed komen samen quote:ikzelf heb het ook nooit over hoger niveau of lager niveau, eerder over geschiktheid. Maar meestal als mensen het hebben over hun niveau bedoelen ze hun opleidingsniveau en eventueel hun werkervaring, dus ik kan het wel gewoon volgen als iemand het daar over heeft Ik niet. Mensen die dat doen, zijn meestal mensen met een goede opleiding & goed stel hersens & te belazerd om toe te geven dat ze daarnaast gewoon ook vaardigheden missen. Neem dat voorbeeld van die verhuisbereidheid: als je pakweg in Roemenië woont, een universitaire graad hebt, maar te lam bent om naar Vlaanderen te verhuizen om te gaan werken, dan mis je toch echt iets essentieels dat bij je "niveau" of beter je geschiktheid hoort.quote:Zoals ik net al zei, ik heb eerst als secretaresse gewerkt en ik had een universitaire studie achter de rug, maar ik was er los van dat gewoon totaal ongeschikt voor, ik ben niet echt geordend, precies, en het kostte me enorm veel moeite en ik haatte het.dus zat je niet onder je niveau te werken, maar eerder er boven.quote:Ik heb ook jaren in de zorg gewerkt als verzorgende (en dus ook een veel hoger opleidingsniveau dan noodzakelijk) en dat lag me bv. weer heel goed.dus zat je goed. Als je je er ook nog vermaakte tenminste.
quote:Margaretha2 schreef op 25 augustus 2010 @ 11:30:

[...]

Jammer, want ik heb nét een post gemaakt waarin ik vertel juist helemáál niet zo te denken! Hey, ik ben niet zo snel he. Ik heb het intussen gelezen, en neem mijn woorden terug
.
quote:Margaretha2 schreef op 25 augustus 2010 @ 11:33:

[...]

waarheen? binnen de EU hebben we vrij verkeer, dus: naar die plaats in de EU waar werk is. Buiten de EU is het wat lastiger, maar ook niet onmogelijk.quote:Nou is het in mijn geval anders want ik heb er zelf voor gekozen om hier te gaan wonen (en ik werk trouwens ook niet onder mijn niveau ), maar als je een Spanjaard bent ben je mooi de sjaak nu hoor. Wat moeten die hooggeschoolde Spanjaarden doen, allemaal naar Nederland komen?Bijvoorbeeld. Of niet zeuren natuurlijk, dat is ook prima.quote:In een markt waarin meer aanbod van werknemers is dan er vraag is is de kans nou eenmaal groter dat je een baan aan moet nemen die minder uitdagend / goed verdienend is en je een baan aan moet nemen waarvoor een lager opleidingsniveau nodig is dan jij gehad hebt. Ook als die markt globaal is. Dat kan je toch gewoon niet met me oneens zijn?ben ik ook niet. Alleen noem ik dat niet "onder je niveau werken" maar "precies op je niveau werken"
quote:Margaretha2 schreef op 25 augustus 2010 @ 11:38:

[...]

Niet lullig bedoeld, maar volgens mij bedoelen de meeste mensen wanneer ze het hebben over hun niveau hun opleidingsniveau en hun werkervaring (bv. jarenlang gewerkt op hbo-niveau). Niets meer en niets minder. Ik ben met je eens dat het naar klinkt en onvolledig is, en zeker niet allesbepalend is voor een baan, maar het is toch best wel duidelijk wat mensen er mee bedoelen?wat ze bedoelen is glashelder. Wat ik bedoel kennelijk minder
Wat ik me nu afvraag is welke definitie je geeft aan "niveau" en dus ook aan "werken onder niveau", want dat is me nog niet helemaal duidelijk.

De definitie die ik geef aan werken op niveau is dat je het meeste uit jezelf haalt en je capaciteiten optimaal benut.

Daarnaast denk ik dat er ook externe factoren zijn waarop je geen invloed hebt, die er zeker voor kunnen zorgen dat je niet de mogelijkheid hebt om het meeste uit je zelf te halen en je capaciteiten te benutten.

Iemand kan een handicap hebben, een goede studie volgen en vervolgens geen baan krijgen omdat de werkgever niet iemand wil aannemen met een handicap, terwijl die persoon wel geschikt is voor de job. Vervolgens moet deze persoon genoegen nemen met een uitkering of een baan waar deze persoon niets uit zichzelf kan halen. Of zoals marg al zei, door de economische crisis is het niet mogelijk om werk te doen waarin je je capaciteiten kunt benutten. Dus ik denk dat het niet zo zwart-wit is om te stellen dat "werken onder niveau" altijd aan de persoon zelf ligt.

En omdat ik dit best een interesante discussie ben, ben ik wel benieuwd naar hoe rider werken op niveau/werken onder niveau precies definieert.
Dit topic is boven mijn niveau

Hier moet ik vast twee weken in een tentje over hebben liggen zemelen wil ik dit gaan begrijpen.

Maar ik ben dan ook maar een huishoudelijke hulp die nog aan het studeren is.

Strijkdiploma is bijna binnen.
Het Viva forum is papaja.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven