Een automaat, of niet?

woensdag 25 augustus 2010 om 13:33
Wat zijn de voor en nadelen van het rijden in een automaat?
Wij zitten eraan te denken een nieuwe auto te kopen. Een automaat dus. Dat is toeval, de auto van onze keuze, 4 jaar oud, is automatisch geschakeld. Hoewel het heus gemakkelijker is? ( want niet meer schakelen) lijkt het me ook vreemd. Want als het zo veel gemakkelijker is, waarom zijn dan niet alle auto's automatische geschakeld? En wat als deze auto, zeg maar, na 4 jaar aan vervanging toe is, en we kopen weer een gewone geschakelde auto, wat dan? Moet je dan niet ineens gigantisch wennen?
Ik weet niet maar ik twijfel. Wie helpt?
Wij zitten eraan te denken een nieuwe auto te kopen. Een automaat dus. Dat is toeval, de auto van onze keuze, 4 jaar oud, is automatisch geschakeld. Hoewel het heus gemakkelijker is? ( want niet meer schakelen) lijkt het me ook vreemd. Want als het zo veel gemakkelijker is, waarom zijn dan niet alle auto's automatische geschakeld? En wat als deze auto, zeg maar, na 4 jaar aan vervanging toe is, en we kopen weer een gewone geschakelde auto, wat dan? Moet je dan niet ineens gigantisch wennen?
Ik weet niet maar ik twijfel. Wie helpt?

woensdag 25 augustus 2010 om 13:35
Mijn ouders rijden al jaren automaat en mijn vader rijdt ook nog steeds moeiteloos in 'n geschakelde auto.
In Amerika zijn bijna alle auto's automaat, raar dat dat daar zo populair is terwijl er hier zo weinig animo voor is. Mij maakt 't in principe niet uit, ik rij net zo makkelijk in 't een als 't ander. Enige echte voordeel van de automaat vind ik filerijden. Niets zo vermoeiend als elke keer van 1 naar 2 en terug moeten, daar heb je bij 'n automaat geen last van.
In Amerika zijn bijna alle auto's automaat, raar dat dat daar zo populair is terwijl er hier zo weinig animo voor is. Mij maakt 't in principe niet uit, ik rij net zo makkelijk in 't een als 't ander. Enige echte voordeel van de automaat vind ik filerijden. Niets zo vermoeiend als elke keer van 1 naar 2 en terug moeten, daar heb je bij 'n automaat geen last van.
woensdag 25 augustus 2010 om 13:41
Wij hebben 2 auto's; de een is een automaat en de ander is handgeschakeld. Ik vind een automaat veel fijner rijden!
Omschakelen van de ene auto naar de andere heb ik geen probleem mee, misschien ook omdat ik dat regelmatig doe. Mijn man vindt het lastiger, die rijdt voornamelijk in de automaat (is gezinsauto, de andere is mijn auto).
Omschakelen van de ene auto naar de andere heb ik geen probleem mee, misschien ook omdat ik dat regelmatig doe. Mijn man vindt het lastiger, die rijdt voornamelijk in de automaat (is gezinsauto, de andere is mijn auto).
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'

woensdag 25 augustus 2010 om 13:47
Dat is een goede rower, maar ik neem aan dat het in de VS op plekken ook heel koud kan worden. Zou daar geen oplossing voor zijn? Verder vind ik een automaat ook heerlijk, hoewel ik schakelen ook erg leuk vind. Het grootste voordeel vind ik file rijden; dan hoef je niet de hele tijd te spelen met de koppeling. Ik heb geen automaat, maar ik heb er wel in één gereden in de VS. Ik vond het wel lastig rijden in de bergen, daar kun je geen versnelling terugschakelen om te remmen bijvoorbeeld. Nu hadden we misschien een auto met weinig vermogen, maar met bergen had 'ie echt moeite.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Rower, mijn automaat staat inderdaad op de handrem maar dat deed ik met de handgeschakelde auto ook. Altijd weggekomen in de winter
Een automaat rijdt wel duurder, de remblokken slijten eerder en je kunt niet remmen op de motor.
Het nieuwe rijden, wat gepromoot wordt, lukt helaas niet met een automaat.
Verder is het overstappen van het een naar het ander inderdaad geen probleem.
Een automaat rijdt wel duurder, de remblokken slijten eerder en je kunt niet remmen op de motor.
Het nieuwe rijden, wat gepromoot wordt, lukt helaas niet met een automaat.
Verder is het overstappen van het een naar het ander inderdaad geen probleem.

woensdag 25 augustus 2010 om 13:50

woensdag 25 augustus 2010 om 13:51
@Rower, dat is echt onzin. Je hebt de P-stand voor parkeren, wij zetten onze auto met automaat nooit op de handrem.
TO, wij rijden zowel automaat als handgeschakeld. Het schakelen verleer je niet. Het voordeel van de automaat ervaar ik vooral op wegen met veel stoplichten, rotondes e.d. Dus op wegen waar je om de haverklap stilstaat. En ook file rijden is erg fijn. Ik rijd graag met deze auto. Onze automaat kun je trouwens ook in de sportstand zetten en zelf schakelen.
Ik rijd ook graag n de handgeschakelde auto. Daarmee rijd ik echt voor mijn plezier, de automaat is ons werkpaard.
Het nieuwe rijden is sowieso funnest voor je auto, maar dat is een andere discussie.
TO, wij rijden zowel automaat als handgeschakeld. Het schakelen verleer je niet. Het voordeel van de automaat ervaar ik vooral op wegen met veel stoplichten, rotondes e.d. Dus op wegen waar je om de haverklap stilstaat. En ook file rijden is erg fijn. Ik rijd graag met deze auto. Onze automaat kun je trouwens ook in de sportstand zetten en zelf schakelen.
Ik rijd ook graag n de handgeschakelde auto. Daarmee rijd ik echt voor mijn plezier, de automaat is ons werkpaard.
Het nieuwe rijden is sowieso funnest voor je auto, maar dat is een andere discussie.
woensdag 25 augustus 2010 om 13:55
Tenzij je een of andere rally fanaat bent, of nog puberaal achter een autostuurtje zit te scheuren, is een automaat vele malen comfortabeler dan een handgeschakelde auto. Waarom men in Europa hier nog niet van overtuigd is is mij dan ook een raadsel. En wat het wennen betreft, ik heb jaren lang automaat gereden, nu sinds kort weer handgeschakeld. Wennen? Waaraan? Het is net als fietsen, dat verleer je niet. Dus ga ervoor zou ik zeggen!

woensdag 25 augustus 2010 om 14:10
Ik vind het allebei fijn. Automaat is inderdaad relaxt rijden in de file en met bijvoorbeeld inparkeren (snel in voor en achteruit). Heb altijd een beetje een idee of ik in een botsautootje rijd .
Schakelen is lekker ' sportief'. Beetje toeren maken. Nu rijd ik in een oldtimer dus is het niet anders.
Als ik een mooie auto zou zien zou het mij denk ik niet uitmaken of hij handgeschakeld is of automaat. Succes met je keuze!
Schakelen is lekker ' sportief'. Beetje toeren maken. Nu rijd ik in een oldtimer dus is het niet anders.
Als ik een mooie auto zou zien zou het mij denk ik niet uitmaken of hij handgeschakeld is of automaat. Succes met je keuze!
woensdag 25 augustus 2010 om 14:14
ook hier een automaat, voornamelijk omdat ik door een hernia niet meer goed kon koppelen! Heerlijk.. ik wil nooit meer anders! En schakelen ach das net als fietsen dat verleer je nooit!
Laatst nog in een andere auto gereden om dat de mijne in de garage stond, ging meteen prima hoor, alleen vergat ik m steeds in zn 1 te zetten bij een stoplicht!
Laatst nog in een andere auto gereden om dat de mijne in de garage stond, ging meteen prima hoor, alleen vergat ik m steeds in zn 1 te zetten bij een stoplicht!
woensdag 25 augustus 2010 om 14:36
Ik rijd de ene dag in onze automaat, de andere dag in onze schakel auto (aka skelter) Behalve dat ik als ik een paar dagen in de automaat gereden heb zowat mijn ruitewisserstok ding van de skelter breek (omdat ik hem in zijn D wil zetten met dat ding ) en nadat de eerste paar bochten en kruisingen goed gegaan zijn mijn skelter pruttelend tot stilstand komt bij het eerste stoplicht. Heb ik voor de rest niet zo veel last van het overstappen.
Kan ook niet zo 1,2,3 zeggen wat ik prettiger vind. Het zijn gewoon 2 heel verschillende auto's.
In de automaat rijd ik veel rustiger, kan het me niet schelen als iemand minder snel optrekt, of als we 70 rijden waar je 100 mag. In mijn schakel moet ik snel rijden, als eerste weg zijn bij het stoplicht en waan ik mij een coureur. (maar dat zal vooral aan mij liggen en niet aan de auto.)
Kan ook niet zo 1,2,3 zeggen wat ik prettiger vind. Het zijn gewoon 2 heel verschillende auto's.
In de automaat rijd ik veel rustiger, kan het me niet schelen als iemand minder snel optrekt, of als we 70 rijden waar je 100 mag. In mijn schakel moet ik snel rijden, als eerste weg zijn bij het stoplicht en waan ik mij een coureur. (maar dat zal vooral aan mij liggen en niet aan de auto.)
woensdag 25 augustus 2010 om 14:44
quote:Belle73 schreef op 25 augustus 2010 @ 14:02:
Volgens mij hebben sommige automaten wel een bergversnelling, maar zo goed ben ik er niet in thuis.Sterker, ik ben nog geen automaat tegengekomen die dat niet heeft. Daar is namelijk het standje L onder andere voor, als in Low Gear. Dat is precies hetzelfde als een handgeschakelde auto in z'n 1 de berg af laten rollen.
Volgens mij hebben sommige automaten wel een bergversnelling, maar zo goed ben ik er niet in thuis.Sterker, ik ben nog geen automaat tegengekomen die dat niet heeft. Daar is namelijk het standje L onder andere voor, als in Low Gear. Dat is precies hetzelfde als een handgeschakelde auto in z'n 1 de berg af laten rollen.

woensdag 25 augustus 2010 om 14:48
quote:JohnnyCake schreef op 25 augustus 2010 @ 14:44:
[...]
Sterker, ik ben nog geen automaat tegengekomen die dat niet heeft. Daar is namelijk het standje L onder andere voor, als in Low Gear. Dat is precies hetzelfde als een handgeschakelde auto in z'n 1 de berg af laten rollen.Nou, ik heb geen L hoor. Wel een S stand....en de N, de D, de R en de P.
[...]
Sterker, ik ben nog geen automaat tegengekomen die dat niet heeft. Daar is namelijk het standje L onder andere voor, als in Low Gear. Dat is precies hetzelfde als een handgeschakelde auto in z'n 1 de berg af laten rollen.Nou, ik heb geen L hoor. Wel een S stand....en de N, de D, de R en de P.