Kamperen & kou

17-08-2010 12:48 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de tweede week van september ga ik in m'n eentje met een tentje achterop naar de Ardennen fietsen, heb ik vreselijk veel zin in en ik ben ook niet van zins de plannen aan te passen als het weer wat minder is (aansluitend zit ik daar nog een week met m'n lief in een huisje, dus een helemaal verkleumde en verregende vakantie wordt het toch niet). Maar ik maak me over 1 ding een beetje zorgen: Ik slaap niet als ik het niet warm genoeg heb. Heb vorig jaar ook een fietstocht gemaakt, en 1 nacht erg slecht geslapen door de kou. Dus ik vroeg me af wat ik nog kan doen/kopen om dat te voorkomen.

Mijn kampeeruitrusting:

- opgooitentje met los grondfolie (ik zou nu ook een dikker grondzeil mee kunnen nemen, omdat m'n lief me achterna komt met de auto hoeven er minder spullen mee in mijn fietstassen, zou dat schelen?)

- luchtbed met daaronder zo'n aluminium isoleermatje

- Nomad mummie-slaapzak (wel een ouwetje, tweedehands gekocht, kunnen slaapzakken minder isolerend werken naar mate ze ouder worden?)

- fleeceslaapzak voor in de mummie

Ik weet dat een matje beter isoleert dan een luchtbed, maar 't ligt zo hard (ik lijk echt een enorm mietje nu, dat valt heus mee! Maar 't is zo irritant als je moe bent en je valt maar niet in slaap) maar misschien moet ik daar dan toch maar eens aan wennen. Ik bedoel, op het strand of in een park val ik ook zo in slaap.

Verder denk ik dat ik dit keer maar wel een gasflesje meeneem om in elk geval water te kunnen koken, en een kruik mee. Ik zat nog te denken aan thermisch ondergoed ofzo, maar ik las dat je eigenlijk juist niet al teveel kleren aan moet trekken in je slaapzak, hoe zit dat nou precies? En verder nog mensen tips?
Ik sliep altijd op een luchtbed, een matje vind ik echt een hel.

Gewoon een dun dekentje bovenop je luchtbed leggen en dan je laken erover heen doen, en een dekentje onder je luchtbed.

Ook goeie slaapzak scoren ( nomad) jogginbroek mee en een shirt met lange mouwen.

Zelf heb ik het bijna nooit koud gehad en ik heb ook met koudere temperaturen gekampeerd.

Mijn oom en tante die vind ik echt stoer, die lagen met -15 in een tentje te rillen. Al sliepen die als roosjes, die hebben ook echt hele goede slaapzakken.
Ik weet niet of het al genoemd is... maar de volgende dingen vind ik belangrijk:

- Omkleden ín je slaapzak, voor zover als dat gaat. Je denkt echt dat je gek geworden bent als je je in een mummyslaapzak uit 3 lagen kleren probeert te wurmen, maar daardoor creëer je al heel veel warmte.

- Gaan slapen met zo min mogelijk aan (1 laagje, waarvan bij voorkeur thermo-spul) en alle dingen waarvan je denkt dat je ze eventueel aan zou willen (zoals een trui en een extra broek) van te voren in je slaapzak leggen. Die kun je dan 's nachts aantrekken als je het alsnog koud krijgt, en dan zijn ze warmer dan wanneer ze met jou koud zijn geworden (of wanneer ze zo uit je tas komen). Dat van dat naakt slapen is overigens dat je lichaam altijd wat warmte afgeeft en dat je eigenlijk wilt dat die warmte in de lucht gaat zitten tussen jou en je slaapzak. Als je drie lagen kleding over elkaar draagt, gaat dat niet, dus dan heb je geen isolerend warme lucht laagje om je heen (want daar zit kleding en dus niet genoeg lucht) én de ruimte tussen jou en je slaapzak blijft koud.

- Als je je slaapzak alvast neerlegt als je je tent hebt opgezet: niet uitrollen, maar losjes opgevouwen laten liggen, dan wordt hij minder koud.

- Zorg dat je geen koude voeten krijgt 's avonds, überhaupt niet. Als je sokken nat worden direct droge aantrekken en je voeten warm wrijven. Ook dichte schoenen aan, zelfs als je denkt dat je het nog best warm hebt.

- Muts op! Liefst al direct 's avonds, maar in ieder geval als je gaat slapen.

- Ik had altijd van die 'klikkruikjes', kleine kruikjes waar een metalen plaatje in zit dat je om moet klikken, dan verandert de vloeistof in hard spul dat even heet blijft. Lekker voor bij je voeten.

- Heel veel plezier! Ik vind het supergaaf, heb het zelf ook regelmatig gedaan (en dan zonder tent, met een zeiltje) en, eerlijk is eerlijk, ook kou geleden... maar lang niet altijd en het is een heerlijke ervaring!
Is wellicht al gezegd;

Ga naakt slapen en leg je kleren los in je slaapzak. Dan zijn ze de volgende ochtend lekker warm. ('s ochtends zul je het het koudst hebben)

Ga voordat je gaat slapen even joggen zodat je warm bent. Drink ook een mok hete thee. Drink vooral geen alcohol, daar raak je onderkoeld van.
Het lijkt wel of je naar de noordpool gaat in plaats van Belgie!
Bij legerdump zaken kun je goedkoop vaak goede slaapzakken kopen, de mijne was 40 euro en al heel wat overleefd. In ieder geval niet koud meer gehad. Verder heb ik een Nomad opblaasbare mat van 7cm in bezit, erg prettig, warm en tot nu toe niet lek te krijgen. Ik leg daaroverheen vaak een dekentje om het wat zachter te maken, hoeft eigenlijk niet maar ik vind het wel fijn.
quote:mayou schreef op 27 augustus 2010 @ 13:59:

Het lijkt wel of je naar de noordpool gaat in plaats van Belgie!Ahhh joh ik heb het zo gruwelijk koud gehad in de Belgische Ardennen, dat is echt niet grappig... ik begin tegenwoordig zo'n 2 maand vooraf met het verzamelen van warme spullen ;).
Als je slaapzak goed isoleert is een kruik ideaal. Zelfs bij nachtvorst kreeg ik het zo niet koud. Een kruik blijft dan ook heel de nacht warm. Het was voor mij de oplossing tegen kou en spierpijn en vaak moeten plassen.
Thanks y'all Fiorah, de tip van omkleden in de slaapzak vind ik wel een heel goeie, volgens mij krijg je het daar loeiheet van inderdaad Nu ik de legerslaapzak heb gekocht (althans, ik moet m nog oppikken donderdag) maak ik me niet zo'n zorgen meer, denk dat ik zelfs toch m'n luchtbed mee ga nemen ipv een mat. Kruikje mee en dan komt het helemaal goed.

Nog maar 2 weekjes!
Ik ben jaloers, Moosey, misschien moet ik dat ook doen! Hoewel ik het dit jaar al heb gedaan, maar dan in Nederland... Ardennen zijn zo moooooi!

Oh, en nog een tip; zorg dat je niet teveel gaat zweten... want dán krijg je het pas onaangenaam koud.
Ben er nooit geweest, dus ben superbenieuwd Maar alleen het onderweg zijn in een landelijke omgeving is al zo vreselijk fijn, dat er weinig mis kan, wat mij betreft. Ja, een week lang stortregens, dat zou serieus jammer zijn. Maar die stortregens vallen nu al, dus die zijn over 2 weken vast op
Dat denk ik wel. Ach, en anders maakt het natuurlijk niet zo gek veel uit of je nou hier natregent of in de prachtige Ardennen...
Precies

Wauw, ik heb gister de legerslaapzak opgehaald, weegt wat en het neemt wat plek in, maar dan heb je ook wat! Wat een ding zeg, superdik echt, en lekker lang en goed dichtsnoerbaar, ik hoef echt nergens meer bang voor te zijn qua kou. En omdat-ie zo dik is en al bijna van zichzelf comfortabel ligt, durf ik het ook wel aan om mijn matje mee te nemen ipv een luchtbed, dat compenseert weer gewicht en plek. Nog 9 nachtjes slapen!
Hoi Moosey, ik was benieuwd naar je ervaringen met je fietstocht en met je kampeerontberingen. Hoe is het geweest? En is je slaapzak goed bevallen?
He, wat leuk

Ik heb het erg leuk gehad, inderdaad, al ben ik toch wat naief aan de tocht begonnen, met m'n 3versnellingenfiets Het laatste stuk door de Ardennen was behoorlijk heftig. Maar wel schitterend en ik heb het gehaald, afgezien van een stuk Limburg wat ik heb overgeslagen (stuk de trein genomen) wegens windkracht 4 pal tegen. Het moet natuurlijk wel leuk blijven.

Slaapzak was enorm warm, mijn volgende aanschaf wordt toch een donzen slaapzak. Iedereen die naar de Noordpool gaat, raad ik een legerslaapzak aan, maar voor kamperen in het najaar bleek-ie eigenlijk te. Verder ben ik na de eerste nacht heel slecht slapen op m'n self-inflatable matje toch gezwicht voor een stukje high-tech kampeermateriaal, de Therm-a-rest Neoair, een met dons geisoleerd lichtgewicht luchtbedje. Kost wat, maar het ligt een stuk lekkerder, hoewel ik nog steeds niet superlekker heb geslapen. Maar het was super, ik denk dat ik volgend jaar weer zo'n soort constructie ga doen, het eerst helemaal alleen een eind fietsen en dan nog een week kneuteren in een huisje met m'n lief.
Leuk om je ervaringen te lezen. Ja de Ardennen, daar trap je makkelijk in, zo lieflijk glooiend, maar schijn bedriegt.

De legerslaapzak had zeker ook een groot pakvolume? Ik ben gelijk gaan googlen op je Therm-a-rest matje, het pakvolume ter grootte van een waterfles en het gewicht (ja grammenjager) en vooral het comfort spreken me erg aan. Leuk dat je zo enthousiast bent!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven