Werk & Studie alle pijlers

ouderschapsverlof en nieuwe baan

30-08-2010 10:32 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kom er zelf niet helemaal uit met de info op de site van het ministerie van SZW, dus zet mijn vraag hier maar even neer.

Op de site staat het volgende:

Uw werknemer kan in overleg met u het ouderschapsverlof spreiden. Dit kan op de volgende manieren:

1 Uw werknemer kan het verlof over een langere periode dan twaalf maanden uitsmeren.

2 Uw werknemer kan meer uren verlof per week opnemen. Hij kan bijvoorbeeld voltijds verlof opnemen.

3 Uw werknemer kan het verlof opsplitsen in maximaal zes gedeelten. Elk gedeelte moet minimaal een maand duren.

Verandering van werkgever

Als uw werknemer het verlof in delen heeft opgenomen maar in de tussentijd een nieuwe baan vindt, dan behoudt hij zijn verlof. Bij zijn nieuwe werkgever kan hij het resterende ouderschapsverlof opnemen.

Als uw werknemer het verlof in een keer heeft opgenomen, maar in de tussentijd van werkgever verandert, vervalt zijn resterende verlof.

Mijn vriend gaat een aanvraag indienen voor ouderschapsverlof bij zijn werkgever. Hij wil één dag per week opnemen, zodat hij dus langer dan 12 maanden ouderschapsverlof heeft (de eerste optie dus). Hij kan dan zo'n 2 jaar lang gebruik maken van ouderschapsverlof.

Stel dat hij in die periode een andere baan vindt, kan hij dan zijn ouderschapsverlof wel of niet meenemen naar de nieuwe werkgever? Ik vind de uitleg van het SZW niet echt duidelijk hierover, voor optie 2 en 3 (ineens of in delen) is het me wel duidelijk of je het wel of niet mee kunt nemen, maar voor de eerste optie (uitspreiden over langere periode) niet. Valt dit nu onder 'ineens opnemen' of 'in delen opnemen'?

Kan hij het restant niet meenemen is het dan een optie om het ouderschapsverlof voor het veranderen van baan stop te zetten, zodat hij dan dus nog wel een restant heeft?
Het in gedeeltes opnemen zodat hij nog een tegoed heeft als hij tussentijds van werkgever verandert, valt onder optie 3.

Als je werkelijk een redelijke verwachting hebt van een nieuwe baan, hetzij vrijwillig, hetzij gedwongen door ontslag, zou ik voor de veiligheid kiezen voor optie 3: begin eerst eens met een periode van een jaar oid, en beslis aan het einde van die periode of je een vervolgperiode aanvraagt.

Het stopzetten van ouderschapsverlof om andere reden dan nieuwe zwangerschap, bevalling (dus alleen voor vrouwen) of adoptie, vervalt ook je tegoed. Dus dat lijkt me ook geen optie.
Maar je kan pas ouderschapsverlof opnemen als je een jaar in dienst bent bij je werkgever.

Als je met een nieuwe baan begint kan je het dan toch pas weer na 1 jaar opnemen?
Klopt ook. Maar het recht blijft dan wél, waar het, als je het tegoed in een keer opneemt en dan tussentijds vertrekt, anders komt te vervallen.

Overigens ben ik zelf van mening dat het allemaal vrij schimmig geregeld is, want hoe controleert een nieuwe werkgever nu of er al een deel ouderschapsverlof ergens eerder is opgenomen? Naar mijn mening nemen de meeste werkgevers die moeite niet.
Ja, maar het is wel handig om daar rekening mee te houden. Het eerste jaar dat je een nieuwe baan hebt kan je dus geen ouderschapsverlof opnemen. Daarna het deel wat over is.
Als je vriend verwacht binnen die twee jaar een nieuwe baan te krijgen dan moet hij dus niet 1 dag per week, zo lang mogelijk aanvragen, want als hij die nieuwe baan inderdaad krijgt dan vervalt al het resterende verlof.

En hou ook rekening met wat reisa schrijft, het eerste jaar kun je (vaak) geen ouderschapsverlof opnemen.

Indien je te maken hebt met betaald ouderschapsverlof (o.a. onderwijs en overheid) moet je ook goed de CAO nalezen op de terugbetalingsregeling. In veel gevallen geldt dat wanneer je binnen een jaar na het aflopen van je ouderschapsverlof ontslag neemt je de vergoeding die je over je ouderschapsverlofuren hebt ontvangen dient terug te betalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven