Wat doe ik fout? Brooddeeg is net stopverf.

31-08-2010 15:53 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie kan mij helpen?

Ik dacht laat ik eindelijk eens de ciabattamix gebruiken die al tijden in de kast staat.

volgens de verpakking moest ik 500gr mix 350ml water en een eetlepel olie met elkaar mengen. Dit moest volgende de verpakking met een mixer. Die heb ik niet, dus eerst met een vork en later met mijn handen. Dat was al geen succes. Ik had verwacht dat het vergelijkbaar was met pizzadeeg. Maar het blijft een kleffe plakkerige bende.

Volgens google klopt dit. Nu na de eerste rijzingsperiode (half uur) moet ik het deeg in de vorm kneden. Maar er is nog helemaal niks veranderd aan het deeg. Niet groter,niet droger en zeker niet minder plakkerig.

Wie weet wat ik verkeerd heb gedaan en hoe ik mijn broodjes nog kan redden?
Oke heb deeg is inmiddels te kneden. Ik heb het in een warme oven gezet (oven uit) zoals gevondenvoorwerp zei. Als het over een uur nog niks gedaan heeft gaat het de prullebak in.

Heel erg bedankt voor de vele reacties!
hoe lang staat het al achter in je kast? Misschien is de gist wel uitgewerkt????
En? Is het nog gelukt?

(nieuwsgierig hierzo:)..)
langleve de broodbakmachine!

daar zit een deegstand op;kneden en rijzen.alles op de juiste manier EN geen vieze handen
Weet je Desteny, een paar jaar geleden kon ik er eentje gratis (nieuw) van een vriendin krijgen. Maar toen had ik nog nooit zelf brood gemaakt en dacht, ja wat een groot ding. Heeft ze hem echt voor een habbekrats met koninginnedag verkocht en spijt dat ik nu heb dat ik toen niet wist dat ik later zelf brood maken zo leuk vind.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Het brood is zoals verwacht mislukt. Het kwam als een baksteen uit de oven helaas.
Laat je niet kisten spiegeltjeaandewand, meteen een nieuwe proberen!

Begin makkelijk:

500 gram bloem

1 theelepel zout

1 theelepel baking soda (koop je bij de toko)

1 flesje bruin bier of 0,4 liter karnemelk.

Door elkaar roeren. Je hoeft niet te kneden. Bol van vormen. Aan de bovenkant kruis insnijden. Tien minuten in de oven op 220 graden, dan 20 minuten in de oven op 200 graden, Klaar.

Kan echt niet mislukken en zelfgebakken brood is zoooooooo lekker!
Inderdaad, ga gewoon experimenteren. Zoek recepten hier op VIva of via google. Koop geen pakken broodmix, dat is gewoon geldklopperij, je kunt het meel heel goed zelf samenstellen. Je hebt ook zeker geen broodbakmachine nodig, zelf vormen maken is veel leuker. In een cakeblik, gewoon een bol, stokbrood o.i.d.

Succes!
quote:mylenevalerie schreef op 31 augustus 2010 @ 20:59:

Weet je Desteny, een paar jaar geleden kon ik er eentje gratis (nieuw) van een vriendin krijgen. Maar toen had ik nog nooit zelf brood gemaakt en dacht, ja wat een groot ding. Heeft ze hem echt voor een habbekrats met koninginnedag verkocht en spijt dat ik nu heb dat ik toen niet wist dat ik later zelf brood maken zo leuk vind.

ik heb die van mij al 6jaar en nog steeds erg blij mee.nieuw kosten ze ongeveer 40 euro en op MP ea verkoopsite,s

gaan ze vaak voor de helft of minder weg.echt de moeite waard.ik heb fibromyalgie en het kneden van deeg is mij gewoon te zwaar.

de bbm doet het werk. je kan zelf de vorm maken.je hoeft niet perse en bakfunctie te gebruiken.
Jee had niet verwacht dat er nog reacties zouden komen.

Ik ga het inderdaad nog eens proberen. Het recept van apelsientje klinkt goed!
Brood met smaakjes is ook leuk om te maken: kneed brokjes geitenkaas en piepkleine flentertjes rode peper mee. Of maak zoet brood met kaneel en honing en brokjes kandij, mmmmmm.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven