geen flessenkind??

04-09-2010 12:32 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag advies/ ervaring van andere moeders;

Onze derde dochter drinkt haar flessen slecht. Ze laat vaak 30-50 cc staan, drinkt de flessen in twee/drie keer en al met al zijn we zo'n drie kwartier bezig per fles. Een osteopaat heeft weinig resultaat gehad, hypo voeding was iets beter in het begin maar daarna ook niet meer, ze krijgt nu via ka zantac en moet naar logopedie. De kinderarts vertelde mij dat het ook zo kan zijn dat ze gewoon geen flessenkind is. Op zich kan ik dat accepteren maar hoe dan verder??? Hoeveel kregen jullie baby's met 4 maanden aan flesvoeding? En hoeveel mag je dan minderen als je overgaat op bijvoeding?? Ik hoop op reacties van andere moeders met de ervaring van een baby die niet graag de fles dronk. Al vast bedankt!!
wat zegt het CB ervan? groeit ze wel goed?

voor de rest, zie het centrale flesvoeding topic.
Flesvoeding: tips, trucs en adviezen

PS heb je verschillende flessen/spenen ed al geprobeerd? misschien vindt ze die je nu gebruikt gewoon niet prettig
Helaas al een fortuin uitgegeven aan spenen en flessen, maar dat is het ook niet. Tot nu toe groeide ze goed, maar doordat het drinken zo aant afnemen is ben ik bang dat het groeien ook gaat afnemen.
Ik zou ook zeggen, eens en andere speen of fles proberen, en steeds een paar dagen aanzien.
Bijvoeding wordt pas aangeraden vanaf 6 maanden, maar verwacht daar niet teveel van. Als je baby niet meteen enthousiast is, kan het wel een paar maanden duren voordat dat echt de melk gaat vervangen.
Zolang ze goed groeit zou ik me er niet zo druk om maken. Mijn oudste is altijd een grote drinker geweest, inmiddels een grote eter. Jongste werkt maar de helft weg van wat oudste wegwerkt en dat was destijds met de fles ook al zo. Mssheeft jouw dochter gewoon wat minder nodig.
If at first you don't succeed, just give up. No need to make it weird.
Week 16 van de Extremely Demotivational Calendar
quote:polderinneke schreef op 04 september 2010 @ 12:41:

Helaas al een fortuin uitgegeven aan spenen en flessen, maar dat is het ook niet. Tot nu toe groeide ze goed, maar doordat het drinken zo aant afnemen is ben ik bang dat het groeien ook gaat afnemen.Wacht dan eerst maar af tot je dat dan ook zeker weet. En houd in gedachten dat datgene wat er geadviseerd wordt niet ook per sé naar binnen hoeft. Het Voedingscentrum adviseert ook bepaalde hoeveelheden voedsel voor volwassenen, maar niet elke volwassene eet precies datgene wat het VC aanbeveelt. De ene persoon eet 1 boterham bij zijn ontbijt, de andere 2 en een volgende krijgt amper een beschuitje weg.
Even voor mijn begrip: ben je aan het overstappen van de borst naar de fles? En waren de problemen er al langer? Of is dit pas recent?

Er zijn meer manieren om melk (of überhaupt drinken) binnen te krijgen dan alleen maar de fles. Ik heb een dochter die uitvoerig borst geweigerd heeft, eenmaal aan de borst juist de fles ging weigeren, daarna weer een periode de borst weigerde, etc. Uiteindelijk is het allemaal goedgekomen, je moet er alleen veeeeeeeel geduld voor hebben.

Wat je kunt proberen: melk met een lepeltje (eventueel wat ingedikt met rijstebloem.. dat is weliswaar bijvoeding, maar vanaf 4 maanden wat rijstepap is nou ook weer geen wereldramp natuurlijk), melk uit een tuitbeker of melk uit een open beker (denk bijvoorbeeld aan cupfeeding!). Kijk gewoon eens of een andere manier wél werkt. Intussen kun je gewoon de fles aan blijven bieden natuurlijk.

Het kan ook zijn wat Supersmollie zegt, dat je dochter gewoon wat minder drinkt. In dat geval zou het uitkomst kunnen bieden om wat vaker kleinere porties aan te bieden. (Weet niet of je op schema voedt of op verzoek?) Mijn dochter dronk uit de fles ook kleinere hoeveelheden (terwijl ze uit de borst veel grotere hoeveelheden dronk). Kwestie van goed op hongersignalen blijven letten en tijdig een nieuwe portie aanbieden.

Als het aan de drinktechniek zelf ligt, dan kan logopedie inderdaad uitkomst bieden. Daar heb ik zelf verder geen ervaring mee, maar van de lactatiekundige heb ik toentertijd wel gerichte oefeningen gekregen om de drinktechniek van mijn dochter te verbeteren. Dat heeft uiteindelijk wel geresulteerd in een kind dat aan de borst ging drinken, dus daar heb ik wel goede ervaringen mee.

Tot slot kan reflux (ik neem aan dat je daar de zantac voor krijgt?) ook veroorzaakt worden door een reactie op de koemelk. Je zou eens kunnen kijken of het met pepti beter gaat. Pepti is een dieetmelk, in tegenstelling tot hypoallergeen. Mocht er sprake zijn van een reactie op de melk (daar kan een kind ook door gaan weigeren), dan kun je dat testen door tijdelijk een dieetmelk te geven. Dit soort dingen natuurlijk wel even overleggen met de arts, of anders tenminste even melden.

Succes ermee!
heel herkenbaar polderinneke. Mijn zoon begin rond die leeftijd regelmatig de fles te weigeren, of wilde alleen drinken als ik stond. Zodra ik ging zitten begin hij te krijsen. het ging pas beter toen we er niet meer zo op letten. Klinkt gek, maar ik heb hem een paar dagen alleen op de vaste tijden drinken aanbood en niet later nog eens extra probeerde omdat hij pas zo weinig op had. In drie dagen dronk hij toen maar 600 cc (bij elkaar dus!) en daarna ging hij het vanzelf weer regelen. Niet aandringen dus, er komt hoe dan ook een inhaalslag als de behoefte maar groot genoeg is.

Wij begonnen met 4 maanden met een beetje wortel en daardoor ging hij zijn melk ook beter waarderen. Met 5 maanden kwam er fruit bij, toen ging hij de groente en de melk beter waarderen. Steeds bij iets nieuws, werd het oude interessant. En nu is hij 1,5 en gebeurt het zomaar dat hij 's ochtends 1,5 boterham eet, dan fruit, dan weer 1,5 boterham, dan yoghurt en 's avonds een heel bord spinazie.

Er is nog hoop dus
Ik vind de posting van Quertu erg goed. Ik dacht ook gelijk aan een andere manier van voeden.

Hou je bij hoeveel je dochter wél per dag binnenkrijgt? Dat zou je eens moeten doen.

Ik weet nog dat ik me nooit druk maakte hoeveel dochter dronk, totdat ze af en toe een flesje gekolfde melk kreeg. toen zag ik het, en vond ik het weinig. Maar als ze goed groeit is er echt niets om je zorgen over te maken. Dat doe je natuurlijk wel, maar het is niet nodig. Ga ten eerste eens elke week naar het weeguurtje op het cb. Dan zie je wat je dochter doet met de voeding die ze wél binnenkrijgt.

Verder: eerder beginnen met bijvoeding omdat je extra voedingstoffen aan je kind wil geven is niet zo'n slim idee, lijkt mij. Als je al begint met bijvoeding, duurt het een hele tijd voordat je kind ook daadwerkelijk minder gaat drinken. En voor de calorie-inname hoef je het ook niet te doen. Je hebt flink wat appeltjes nodig wil je aan de calorieen komen die in een flesje melk zitten. Als de kinderarts het je expliciet adviseert is het wat anders, maar ik zou niet snel beginnen met bijvoeden voor je kind 6 maanden is. Dat wordt immers door het gros van de deskundigen afgeraden.
Die vier maanden is trouwens een bekende leeftijd waarop baby's kunnen gaan flesweigeren (of borstweigeren), volgens mijn lactatiekundige. Het goede nieuws is dat dat over het algemeen vanzelf weer goed komt. Maar goed, als je dochter al van begin af aan aan het "miepen" is met de fles, dan is er wellicht sprake van iets anders.

Katherina, ben het helemaal eens met je betoog over bijvoeding hoor, maar ik zou dat wel iets willen nuanceren. Wat ik ervan begrepen heb, is dat er met name op korte termijn wel verschillen te zien zijn in wanneer er gestart is met de bijvoeding, maar dat die verschillen op langere termijn wel weer bijtrekken. 't Is ook om die reden dat ik er persoonlijk geen kwaad in zie om melk die met een lepeltje aangeboden wordt wat in te dikken tot pap met behulp van rijstebloem. Maar goed, ik ben natuurlijk ook maar gewoon een leek, weet dus niet hoe verstandig het is om blind op mijn oordeel te varen.
Mijn dochter dronk bij vlagen slecht. Meestal betekende dat dat de flessen te groot waren en ze kleinere flessen wilde en dan een extra. Dus bijv. ipv 5 keer 180 kreeg ze dan 6 keer 150.

Ik zou eerst kijken of ze echt minder goed groeit. De lactatiedeskundige zei overigens tegen mij dat kinderen die van nature een goede rustige drinktechniek hebben er ongeveer 30-40 minuten over doen om een fles leeg te drinken.
Erger u niet, verwonder u slechts!
quote:polderinneke schreef op 04 september 2010 @ 12:32:

Ze laat vaak 30-50 cc staan, drinkt de flessen in twee/drie keer en al met al zijn we zo'n drie kwartier bezig per fles.

Dit is dus de kern van je probleem. Je zou kunnen concluderen dat je kind moeite heeft met vooral de grote hoeveelheid in 1 keer. Ik weet niet hoeveel je normaal in een fles stopt, en hoeveel ze er op een dag krijgt, maar misschien dat ze kleinere flesjes en dan vaker op een dag wel veel prettiger vind. Het kan zijn dat je dochter gewoon een klein maagje heeft en daarbij geen grote eter is. Misschien dat ze met meerdere kleinere flesjes per dag meer voeding tot zich neemt.

Ahja, Quertuu, ik heb de wijsheid ook niet in pacht. Maar ik denk wel, dat als je meer calorieen in je kind wil stoppen, dat groente en fruit daar niet het juiste middel voor zijn. Als ik wil lijnen (ja dat wil ik!) dan eet ik juist veel groente en fruit omdat het zo lekker vult en weinig calorieen bevat. Als Polderinneke bang is voor slechte groei van haar kind, lost ze dat dus m.i. niet op daarmee.

Maar dat is ook alleen maar mijn boerenverstand.

En zoals mijn vriendinnen en ik gisteravond constateerden, is dat ook hard aan het achteruitgaan.
Een vriendin van mij is cb arts en vertelde dat bijvoeden vanaf 6 maanden wordt aangeraden ivm het kunnen terug lopen van borstvoeding. Uit onderzoek is niet gebleken dat er meer kinderen een allergie oplopen of last krijgen van hun darmen als je vanaf 3/4 maanden gaat bijvoeden. Daarom geven veel cb bij fleskinderen ook al weer aan dat je eerder met bijvoeding kan beginnen.

Maar met bijvoeding kan je met 4 maanden nog geen flesvoeding vervangen. En je kan natuurlijk pap maken van de melk en met een lepeltje geven, deed ik vanaf 5 maanden bij mijn dochters, nooit pap uit een fles gegeven, maar pap vult wel sneller dan melk en krijgt ze nog minder binnen.
Herkenbaar, mijn tweeling heeft tot 3 maanden fles en borstvoeding gehad, daarna alleen fles ivm borstweigeren.

Drinken beide slecht, zelfs nu met bijna 6 maanden.

Daarom ben ik ook begonnen met het introduceren van fruit en groenten bij 5 maanden.

En raad eens, het gaat als een tierelier

Bij de eerste blik van de lepel beginnen ze al te kraaien en te spartelen.

Bij ons is het dus wel de oplossing geweest. Vandaag zelfs anderhalf potje warm eten naar binnen gewerkt (gedeeld, niet per kind )
Ja, dat vind ik echt.
quote:Saaar schreef op 04 september 2010 @ 19:31:

Bij ons is het dus wel de oplossing geweest. Vandaag zelfs anderhalf potje warm eten naar binnen gewerkt (gedeeld, niet per kind )
Ehhh... echte pap was niet wat ik bedoelde hoor, met die rijstebloem. Ik bedoelde alleen maar: een klein beetje indikken zodat het niet metéén van het lepeltje af loopt.

Qtie heeft trouwens echt nog NOOIT een fles leeggedronken van meer dan 150 ml. Laat staan dat ze van die bellen van 200 ml of meer dronk. Die dronk liever vaak dan veel.
quote:qwertuu schreef op 04 september 2010 @ 19:37:

Ehhh... echte pap was niet wat ik bedoelde hoor, met die rijstebloem. Ik bedoelde alleen maar: een klein beetje indikken zodat het niet metéén van het lepeltje af loopt.

Qtie heeft trouwens echt nog NOOIT een fles leeggedronken van meer dan 150 ml. Laat staan dat ze van die bellen van 200 ml of meer dronk. Die dronk liever vaak dan veel. Ook geprobeerd, trappen ze niet in
Ja, dat vind ik echt.
Tsssk. Eigenwijze kinders heb jij hoor.

Bedoel eigenlijk vooral te zeggen dat wij nog op een 28x per dag "schema" zaten toen het CB geloof ik 2x per dag een halve daghoeveelheid als het ultieme drinkritme propageerde (ik chargeer gelukkig nóóóóóit ) en dat je dan maar beter naar je kind kunt luisteren dan naar het groeiboekje.
Ik luister sowieso eerder naar mijn kinderen dan naar groeiboekjes

maarre....28x per dag?? oei....dat zou ik toch niet kunnen hebben met mijn 2ling + peuter
Ja, dat vind ik echt.
Daarom heb ik er ook maar één.

(Toen ze zonder overdrijven op een bepaald moment 's nachts elk uur wakker werd voor een voeding, zijn wij dus ook met de bijvoeding begonnen. Dat scheelde de wereld, ondanks dat er amper calorieën in zouden zitten. )
Ghehehe, die van mij weten al dat ze het niet moeten proberen

Maar hoezo zouden er amper calorieën in een potje zitten? Er zitten toch net zoveel calorieën in als een flesje? Blijft alleen wat langer in het buikje, is natuurlijk wel zo prettig.
Ja, dat vind ik echt.
In dat randje rijstewafel, die halve broodkorst en die paar hapjes wortel of broccoli die Qtie de eerste maand als bijvoeding kreeg, zaten niet zo veel calorieën hoor.

In de hoeveelheden die jij naar binnen stouwt, da's inderdaad een ander verhaal.
quote:qwertuu schreef op 05 september 2010 @ 00:29:

In dat randje rijstewafel, die halve broodkorst en die paar hapjes wortel of broccoli die Qtie de eerste maand als bijvoeding kreeg, zaten niet zo veel calorieën hoor.

In de hoeveelheden die jij naar binnen stouwt, da's inderdaad een ander verhaal.

Bijspekken die handel, het wordt winter
Ja, dat vind ik echt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven