Taboe? Schaamte? Deel 3

02-07-2010 21:36 2969 berichten
Dit is het derde deel van het topic Taboe? Schaamte? Een topic dat ik bijna een jaar geleden startte om het taboe rond schizofrenie te doorbreken. Een aandoening die mij zoveel parten speelt dat ik al vele jaren op een afdeling van een instelling woon. In de vorige delen van dit topic heb ik dit kunnen delen, maar ook heel veel kunnen leren van forummers die ook een aandoening hebben (psychisch en/of lichamelijk) of vanuit hun werkervaring postten of gewoon geïnteresseerd waren.

Wat ook de reden is van posten, we praten gewoon lekker verder en iedereen is welkom om mee te praten! Hopelijk hebben we weer net zo veel steun aan elkaar en kunnen we weer samen veel lachen en/of huilen!

Of schizofrenie in de maatschappij nog een groot taboe is, blijft voor mij interessant. Maar dat geldt net zo goed voor andere aandoeningen of ze nou psychisch of somatisch zijn.

Nou ja, voor degenen die nog niet bekend zijn met dit topic, zie eerste post.
Leuk dat je er aan denkt Janna, verslag staat op TS!

Ik ga vanavond naar een musical, morgen een reunie en zondag heb ik met Niels afgesproken.

(Ik wist niet wat ik thuis het best kon zeggen... weet niet of ze het zo'n fijn idee vinden dat ik met onbekende dames afspreek in een stad waar ik normaal niet kom).

Niels houdt tegenwoordig erg van kaas, daarom ligger er drie stukken in de koelkast.

Fijne dag! Het is hier heel lekker zonnig! Was net buiten en heb nog geprobeerd een muis te bevrijden waar de kat mee rond liep.

11.59
quote:Moonlight82 schreef op 03 september 2010 @ 11:59:

Leuk dat je er aan denkt Janna, verslag staat op TS!

Ik ga vanavond naar een musical, morgen een reunie en zondag heb ik met Niels afgesproken. (Ik wist niet wat ik thuis het best kon zeggen... weet niet of ze het zo'n fijn idee vinden dat ik met onbekende dames afspreek in een stad waar ik normaal niet kom).

Niels houdt tegenwoordig erg van kaas, daarom ligger er drie stukken in de koelkast.

Fijne dag! Het is hier heel lekker zonnig! Was net buiten en heb nog geprobeerd een muis te bevrijden waar de kat mee rond liep.

11.59

Gewéldig!!
Alle reacties Link kopieren
Waarom hebben jullie steeds zon en ik niet?

Ja ik weet ook niet zo goed wat ik tegen mijn ouders moet zeggen mocht het ter sprake komen...
Hahahaha, geweldig Moon!

Tegen vrienden en op het werk heb ik gezegd dat ik een verjaardag heb. Moest wel, want ze vroegen of ik wilde werken zondag, en dat het heel dringend was. Nou nee, ik kan echt niet. Als tegenprestatie werk ik nu morgen de hele dag.

Vroeg ook nog een vriendin: waarom moet je dan hapjes meenemen als je een verjaardag hebt. Pffff.... Nou, ik ga dus naar iemand die niet zoveel geld om handen heeft, en nu nemen we allemaal iets mee (sorry Gipsy )

Aan mijn ouders vertel ik maar helemaal niets. Net als met jouw ouders Moon, die vinden het niet fijn dat ik met onbekenden afspreek. Ik krijg vast en zeker opmerkingen als: weet je wel zeker dat het geen groep mannen is?

Als ze me toch nog vragen wat ik zondag ga doen, zeg ik dat ik naar een vriendin ga, die in de buurt woont van waar ik zondag ben (is iemand die zij kennen).

Frizzy, ik heb ook zon....
Ik begin stukjes blauw te zien hier.

Ach, als mensen die niet zo dicht bij me staan iets vragen zeg ik gewoon dat ik met vriendinnen heb afgesproken. Maar mijn ouders... Hmmm.

Moet ook even bedenken of ik vanavond de auto op ga halen of morgen overdag.
Tja het probleem is hier dat ik hier woon en als ik weg ga zeg ik meestal wel waarheen. Dus het gebeurt wel eens dat ik de waarheid iets verdraai, scharrel heette Linda bijvoorbeeld. (het was wel een man)

Ook daarom zal ik blij zijn als ik het huis uit ben

15.31
Met wie heb jij eigenlijk afgesproken Meike?

En Veraan, hoe weet je dan dat wij geen groep mannen zijn?
Haha, ik ben ook benieuwd met wie Annemeike heeft afgesproken..

Ik met schoolvriendinnen van vroegâh.
haha mooi is dat, word ik een beetje uitgemaakt voor arme sloeber

Ik heb het wel gewoon verteld aan mijn moeder, een vriend en een vriendin.

Die vinden het wel heel leuk,

Vriend wil nu heel graag langs komen, zoveel dames, maar dat mag niet van mij
Doe eens een foto van die vriend?

Ik denk dat Annemeike gewoon met Buikje heeft afgesproken!
Wel grappig, Gips, ze weten dus nu van jou dat je op een site schrijft?

Vind ik eigenlijk heel wat dat je daar gewoon eerlijk over geweest bent.

Ik heb wel af en toe laten vallen afgelopen jaar dat ik met lotgenoten schrijf. En het vivaforum staat thuis vaak open terwijl men het gewoon kan zien. (Ik denk niet dat iemand ooit dat forum gaat doorspitten om te kijken wat ik geschreven heb) Zelfde als dat iemands mailbox wel eens open staat en dat je die dan weg klikt zonder te gaan snuffelen. (Tenminste zo ben ik en ik vermoed de anderen in huis ook)

Maar om te zeggen wat we morgen gaan doen, daar voel ik niet zoveel gehoefte toe. Het is ook iets persoonlijks eigenlijk. Heb ook geen zin (denk ik) om naderhand verslag uit te brengen.

En anders vertel ik dat Niels' depressie bijna over is, dat het wat rommelt met zijn Lastigerd, dat zijn dochter het goed doet met school, dat hij zijn schizofrenie nog steeds moeilijk vindt en dat zijn buitenaardse klok kapot is gegaan.

Dat snappen ze heus wel.
quote:Moonlight82 schreef op 04 september 2010 @ 11:47:

Ik denk dat Annemeike gewoon met Buikje heeft afgesproken!

Gewoon?

Verpleging: Wat ga je doen vandaag?

Meike: Ik heb met Buikje afgesproken. Gewoon.

Verpleging: Buikje? Jaja....
haha nee geen foto van vriend

Hij mag gewoon niet komen.

Euhm ja, ik heb het gewoon verteld, al eerder hoor, laatst ook een vriendinnetje geprobeerd over te halen zelf op het vivaforum te komen (toen hebben jullie nog gereageerd).

Klinkt heel erg huilieachtig maar ik heb gewoon heel erg veel aan het forum en zit er ook (te) veel op dus met mensen die heel dicht bij me staan wil ik dat wel delen.

Het is voor mij belangrijk in mijn leven ofzo.

Maar ik kan me ook heel goed voorstellen als je het niet wilt zeggen.
quote:Moonlight82 schreef op 04 september 2010 @ 11:52:

En anders vertel ik dat Niels' depressie bijna over is, dat het wat rommelt met zijn Lastigerd, dat zijn dochter het goed doet met school, dat hij zijn schizofrenie nog steeds moeilijk vindt en dat zijn buitenaardse klok kapot is gegaan.

Dat snappen ze heus wel.
quote:Janna_ schreef op 04 september 2010 @ 12:13:

[...]

Gewoon?

Verpleging: Wat ga je doen vandaag?

Meike: Ik heb met Buikje afgesproken. Gewoon.

Verpleging: Buikje? Jaja....Tuurlijk, je weet wel: Buikje!
Nou dan is het toch [echte naam van Buikje], een vriendin van vroeger waar ze de laatste tijd weer veel contact mee heeft?

Ofzo?

Ik weet niet of de verpleging ook de hele vriendenkring bijhoudt.

Of een achternicht.

Of de vriendin van Niels, voor mijn part
Of ook met Niels
Dat kahaaaan toch niet? Dat ze zegt dat Niels haar komt ophalen en dat dan Buikje voor de deur staat?

Je snapt er werkelijk niets van. Daar trapt de verpleging nooit in. *met ogen rolt*
Ha ha meiden, wat zijn jullie toch grappig!

Ik heb gezegd dat ik een dagje weg ben met mijn familie en dat ik word opgehaald. Ik heb mijn medicijnen tegenwoordig in eigen beheer dus dat was geen probleem.

Slaap lekker!
Oke en dan ben ik....

Hihi! Nou ja, zie je morgen lieverd!

Slaap lekker!
Haha, ik moest wel lachen om al jullie 'uitvluchten'.

Maar ook hier nog even: heel veel plezier iedereen vandaag!
Dank! Het was leuk!
Meiden, ik heb jullie nogal verwaarloosd de afgelopen tijd! Het spijt me!

Ik hoop dat jullie ontzettend veel plezier hebben gehad vandaag! Slaap lekker allemaal en tot morgen!

Wat prettig dat je je medicijnen in eigen beheer hebt Annemeike! Dat lijkt me wel een grote stap vooruit. Voelt het ook zo?

Ik las dat je je emotioneel voelde. Vind ik echt niet raar. Ik krijg ook kippenvel bij de gedachte dat hier een jaar geleden een topic is geopend en dat dit er uit voortgekomen is. Dat is toch mooi...?

Daarnaast hebben we allemaal heel veel indrukken opgedaan en dat kost ook energie. Oh en al die lieve kadootjes... daar word je toch ook week van?

Ik vond het erg leuk. Bedankt!
Ik heb net alles aan mijn moeder verteld!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven