Werk & Studie alle pijlers

Kok wordt afwashulp! Mag dit zomaar?

06-09-2010 13:46 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben kok in een restaurant, en wegens kostenbesparing moet ik regelmatig als afwashulp fungeren. Ik heb al flink gegoogled, maar kan er zo niet achter komen of dit mag.

Ik wil best af en toe even bijspringen, maar nu wordt de afwashulp afgezegt en vervolgens mag ik of mijn collega de afwas gaan doen.

Ik hoop dat iemand van jullie het weet!
Je hebt recht op je eigen werk, dus het mag niet.
Ik denk dat het niet mag.

Wat staat er in je contract welke werkzaamheden je moet verrichten?
In het contract is hier niks over terug te vinden. En ik heb via google wel de functieomschrijving bekeken, maar daar valt afwassen niet onder.
Ja, het mag. Sterker nog: vanwege de teruggang in functie is het wettelijk toegestaan om 30% minder salaris te geven. Dat staat namelijk gelijk aan de terugval in salaris wanneer je ontslagen zou worden en ga je er dus niet méér op achteruit.

Krom en onrechtvaardig, maar het mág.
Mijn hoofdtaak is kok, ik ga niet terug in functie, ik zal ook kok blijven, anders komt er geen eten op tafel.

Alleen denkt mijn baas te kunnen besparen door weinig tot geen afwashulpen in te schakelen. En ons voor die taak in te zetten. In mijn ogen bespaar je hier niet veel mee, omdat we onze eigen taken laten liggen, of niet correct kunnen afronden.
Niet terug in functie. Tja. Het is natuurlijk een probleem, want als er financiele problemen zijn binnen het bedrijf (kan de werkgever natuurlijk makkelijk beweren in deze tijd, iedereen zal hem geloven) is de uitspraak natuurlijk "we moeten ons hoofd bovenwater houden, en doen wat noodzakelijk is om de toko open te houden".....

Gezien de arbeidsmarkt enz enz zal hij van iedere instantie gelijk krijgen als hij het probleem zo "oplost" en als er niet met de man te praten is denk ik dat je de keuze hebt tussen slikken en stikken.

Andere kant is natuurlijk "afdwingen" maar dan moet je een blok vormen met de collega's en de keus maken welke actie: of stiptheidsactie en de boel in het honderd laten lopen en gewoon gaan afwassen OF blijven kokkerellen en de afwas laten staan, maar dan wel "met z'n allen" en niet jij in je eentje.

Een normaal gesprek van werkgever/nemer is geen optie?
quote:nadah schreef op 06 september 2010 @ 13:56:

Ja, het mag. Sterker nog: vanwege de teruggang in functie is het wettelijk toegestaan om 30% minder salaris te geven. Dat staat namelijk gelijk aan de terugval in salaris wanneer je ontslagen zou worden en ga je er dus niet méér op achteruit.

Krom en onrechtvaardig, maar het mág.

Pardon???? Waar heb je dit vandaan?

Andere taken buiten (beneden) functie (en ja dat is afwassen voor een kok) kunnen in overleg overeen gekomen worden. Slechts vanwege economische omstandigheden of door gedocumenteerd slecht functioneren kan dit door de werkgever bepaald worden.

De werkgever moet er alles aan doen om voor passend werk op niveau te zorgen.

Goed werkgeverschap heet dit.

Aan de andere kan moet een werknemer ook goed werknemerschap tonen. Dus goede wil om tijdelijk (!) ander werk te doen als dit noodzakelijk is en gevraagd wordt. De arbeidsvoorwaarden mogen in deze periode niet verlaagd worden.
WTF?
abusu: Ik ging er vanuit dat het om een functie-verandering was, niet om een (eventueel?) tijdelijk aanpakken van andere werkzaamheden omdat dit voor de voortgang van het bedrijf noodzakelijk is.
Er zijn ook klm-piloten die tijdelijk slurfsluiter worden
quote:nadah schreef op 06 september 2010 @ 14:15:

abusu: Ik ging er vanuit dat het om een functie-verandering was, niet om een (eventueel?) tijdelijk aanpakken van andere werkzaamheden omdat dit voor de voortgang van het bedrijf noodzakelijk is.Okay, dat snap ik. Maar terugzetten in functie en in salaris mag alleen vanwege de door mij al genoemde redenen of met wederzijdse instemming. Dus als de voortzetting van het bedrijf op het spel staat (en dan nog na overleg met UWV) of vanwege (gedocumenteerd) slecht functioneren. Accepteren van lager salaris moet TO nooit doen zonder juridische bijstand.
WTF?
Abusu: ligt eraan! Weg gaan offtopic, maar bedenk ook dat een nieuw-tijdelijk-contract onder slechtere financiele voorwaarden aangeboden mag worden - hetgeen niet door werknemer geweigerd mag worden volgens UWV - op straffe van "geen ww".
nadah wijzigde dit bericht op 06-09-2010 14:35
Reden: soms kan ik duidelijk zijn, soms post eerst wijzigen.
% gewijzigd
Je valt vast onder de horeca cao? Heb je al gekeken wat deze zegt?

Daarnaast heb je in de wet goed werkgeverschap en goed werknemerschap staan. Dit is ondermeer dat je op redelijke voorstellen van je werkgever in moet gaan. Of dit een redelijk voorstel is en of je bijvoorbeeld eenzijdige wijzigingsbedingen hebt staan in je contract kan ik zo niet beoordelen Het is wel zo dat als werkgever dit als een noodzakelijke kosten besparing doet je als werknemer erg snel aan het kortste eind trekt. Rechters hebben veel begrip voor werkgevers die met een vooruitziende blik dit soort maatregelen invoeren om ontslagen te voorkomen in de toekomst. Wel moet het netjes in overleg gaan.
Van mij mag het. Ik zou niet weten waarom het niet mag. In alle contracten die ik ooit gezien heb (je wil niet weten hoeveel) staat zoiets als "en alle overige voorkomende werkzaamheden". Als het niet zou mogen zou ik dat bespottelijk vinden. En een medewerker die zeurt dat hij/zij moet meewerken om de tent draaiende te houden, zou ik zsm vervangen door een ander.
Ik neem aan dat het geen consequenties heeft voor je salaris, danwel uren. Dan mag het. Gewoon lekker verstand op 0 en afwassen die handel. Alle koks die ik ken vinden het heerlijk op zijn tijd nergens over te hoeven nadenken en lekker een avondje in de afwas te staan.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Abusu maakt (als gewoonlijk) goede punten. Rider óók.

Kortom: de vraag is of dit valt onder "alle overige voorkomende werkzaamheden", of dat TO echt op dat moment danwel op vantevoren afgesproken momenten echt van haar functie als kok gehaald wordt en in een andere functie wordt gezet.
@nadah: volgens mij mag dat helemaal niet zomaar. Op die manier heeft een contract toch helemaal geen waarde meer? Het klinkt me allemaal erg liberaal in de oren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven