Werk & Studie alle pijlers

te vroeg begonnen met stage doktersassistente?

04-09-2010 17:47 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben sinds 2 weken begonnen aan mijn stage doktersassistente, deze stage loop ik in het ziekenhuis op de verschillende poliklinieken.

Ik volg mijn opleiding via het loi en ben nu 6 maanden bezig waarin ik in 3 vakken examen heb gedaan en nu bezig ben aan de volgende 3, wat overigens enige vertraging heeft opgelopen.

De stage kwam op mijn pad en ik heb besloten het toch te gaan doen, ondanks dat er eigenlijk een langere studieperiode wordt geadviseerd, het is namelijk erg moeilijk om in mijn regio een stageplaats te vinden en deze stage sluit perfect aan mijn wensen.

Ik ben nu bestwel onzeker of ik niet te vroeg gestart ben en ben bang dat ik dadelijk tegen zaken aan zal lopen die ik nog helemaal niet heb behandeld.

Ter extra info: er is een startadvies geindiceerd na 7 vakken terwijl ik er nu 4 behandeld heb, engels wordt ook geadviseerd maar deze taal beheers ik redelijk tot goed en reken ik dus voor het gemak niet mee..

Iemand enige ervaring met mijn probleem, of sowieso de stage doktersassistente in het algemeen, ik lees graag ervaringen!
Ik denk dat je, net zoals bij veel andere beroepen, in de praktijk een stuk meer leert dan puur je vakken thuis doen op papier. Dus ik zou iedereen aanraden om zo vroeg mogelijk stage of meeloopdagen te dien, van welke opleiding dan ook. Zeker als je een goede stageplaats met voldoende begeleiding hebt bemachtigd. Ze hebben je daar aangenomen, dus blijkbaar schatten ze in dat je goed genoeg bent.

De meeste dingen zal je prima op kunnen lossen met gezond verstand en een inwerkperiode hoe dingen op je stageplek gaan. Veel van je werk doet niet echt specifiek beroep op je medische kennis, zeker niet in het ziekenhuis. Bovendien loop je stage en heb je daar dus afgestudeerde collega's voor om je heen om dingen aan te vragen.

Hoe vind je het zelf gaan? Je bent immers al begonnen.
En dat tackel je dan wel weer.

Je kon deze kans niet laten lopen en dan moet je ervoor gaan, toch? Het is slechts een indicatie en je moet uitgaan van je eigen sterke punten. Bij alle nieuwe dingen die je start komen onzekerheden aan bod.

En mocht je iets tegenkomen dan kun je toch betreffende lesboek erbij pakken? Tevens is het een stage. Je hoeft nog niet alles te kunnen, maar je moet kennis opdoen.
Heb je op je stageplek aangegeven waar je staat in je studie, wat je niveau is en een plan opgesteld wat je de komende tijd gaat doen? Vond je stageplek/begeleider het een probleem dat je nog niet zo ver bent in je studie?
Ik ben DA en heb erg weinig aan mijn (toen nog) 2 jarige dagopleiding gehad. Ik heb alles van uit de praktijk moeten leren.

Ogen en oren goed open doen en veel vragen/noteren en met de interesse die je voor je vak hebt kom je een heel eind.

Als je wil en de inzet er is dan is er niks aan de hand.

Het kan je alleen maar een voorsprong geven op de theorie.

En of je informatie nu uit de praktijk krijgt of later op school maakt niks uit.

Je hebt veel meer aan de praktijk.

Veel plezier met je stage, het komt wel goed als jezelf positief bent.
wees jezelf, er zijn genoeg anderen.
Bedankt voor de reacties!

Ik heb inderdaad aangegeven dat ik nog niet ver ben in de theorie en het is zelf beter om vroeg te beginnen, sommigen beginnen te laat waardoor zij qua. Tijdsplanning niet uitkomen.

Natuurlijk zijn zij op de hoogte van mijn opleidingsniveau en mijn eerdere werkervaring.

Op zich gaat het tot nu toe erg goed, heb al een goede feedback gekregen, namelijk dat ik dingen snel oppik en dat zeer vriendelijk ben tegen de patienten zonder mijn geloofwaardigheid te verliezen.

Ik denk dat ik een beetje onzeker ben omdat ik al een behoorlijke tijd niet heb gewerkt doordat ik ervoor heb gekozen om voor mijn kinderen thuis te blijven, ik heb er namelijk twee.

Ook ben ik de enige die de opleiding doet via het loi, de andere stagiaires komen van de dagopleiding en zijn gemiddeld tien jaar jonger dan ik :-) , maar dat kan natuurlijk ook als een pre werken in dit vakgebied, ik ben namelijk wel al een beetje gepokt en gemazeld en heb mede door mijn kids geleerd het hoofd koel te houden, haha!

Al met al is het wel pittig, ik moet erg vroeg de deur uit en 1 uur reizen om op mijn stageplaats aan te komen, en dan savonds weer terug, kindjes van de opvang etc etc..ik hoop dan ook dat ik mijn stage zonder al te grote stress over het inhoudelijke aspect ervan kan volbrengen, het is al pittig genoeg zo!

ik blijf lezen en hoop op meer reacties!
Hoi,

Ik heb de opleiding tot da ook via de LOI gedaan en ben ook redelijk snel stage gaan lopen.

Ik had ook al een dochter en moest het dus part-time doen, daardoor zou de stage langer gaan duren, vandaar dat ik ook eerder begonnen ben.

Het heeft bij mij geen problemen opgeleverd. Ik wist inderdaad erg weinig toen ik met mijn stage begon. Aan de andere kant, toen ik mijn diploma had behaald en vervolgens een baan kreeg heb ik daar ook nog bijna alles moeten leren.

De theorie is leuk, maar niet half zo belangrijk als je praktijkervaring.

En zoals een ander al zei: ze verwachten helemaal niet dat je alles al kan, je komt daar juist om alles te leren.

Je zal zien dat het hartstikke goed gaat. Mijn stage was ook op verschillende poli's. Dat ging echt prima.

Veel succes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven