Werk & Studie alle pijlers

Houd jij al je studieboeken netjes?

07-09-2010 20:04 33 berichten
Ik zie om me heen dat iedereen zijn studieboeken zo netjes houdt. Maar ik markeer dingen die ik belangrijk of boeiend vind altijd met een markeerstift, en ik onthoud het op deze manier ook makkelijker. Maar eigenlijk vind ik het ook wel zonde, hoewel ik de boeken niet eens zelf hoef te betalen!

Hoe doen jullie dat?
Alle reacties Link kopieren
Ik houd ze netjes ik vind boeken waarin veel gemarkeerd is ook heel irritant om te lezen. Met artikelen doe ik het trouwens wel, maar die print ik gewoon uit en hoef ik niet te kopen natuurlijk (en hoef ik ook niet meerdere jaren te gebruiken).
Ik maak aantekeningen van die tekst, zet er evt. bij op welke pagina het staat. Als ik heel ijverig ben wil ik het zelfs uittypen en uitgeprint in mn map, die ik uiteraard daarvoor naast heb, doen.

Soms markeer ik ook maar zoals Elmira zegt, het leest niet fijn.
in al mijn boeken zitten potlood strepen, pen vind ik dan weer zonde
Nee, er zitten altijd vouwen in mijn boeken.

Maar ik schrijf of markeer niet in mijn boeken. Ook niet in uitgeprinte teksten of artikelen. Daar word ik echt gek van.
Liever elitair dan een pauper!
In mijn tijd werden studieboeken nog uit steen gehouwen, dus die zijn nog steeds erg netjes .
ik moest ontzettend veel lezen voor mijn studie en veel papers schrijven, dus als ik niet markeerde kon ik ook echt de belangrijke dingen niet terug vinden. Mijn scriptie is alleen al 3 volgepropte ordners aan kopietjes en printjes en dan nog een lading boeken.
Ik jaag er massa's yellowmarker doorheen. Ben niet zo goed in aantekeningen maken en dus moeten de boeken op het eerste gezicht een naslagwerk zijn. Heb er niet zo'n last van, ik ben toch niet van plan om ze te verkopen of weg te geven.
Ik hield mijn studieboeken ook erg netjes, zag totaal het nut niet van dingen markeren, dan kun je beter een samenvatting maken; van dingen opschrijven onthoud je ze nog beter.
quote:iris1969 schreef op 07 september 2010 @ 20:15:

In mijn tijd werden studieboeken nog uit steen gehouwen, dus die zijn nog steeds erg netjes .Ik heb nog steeds perkamentrollen thuis liggen!
Jij ook Zam? Dat was nog eens materiaal hè. Dode Zee-rollen toch?
Geloof het wel, hè? Antiek zijn die dingen. Als ik daar op wilde schrijven, moest dat met een veer en inkt.
mijn studieboeken zitten vol pen en markeerstrepen. vouwen in de bladzijdes en ook is er over 1 een flesje water gevallen dus er zitten rare vlekken op. Lekker boeiend. was niet van plan na mn studie ze in te lijsten en voor eeuwig te bewaren.
1 x dus was genoeg
Ik stop overal van die kleine post-its in waar je op kunt schrijven. Mijn wette'nbundel puilt er bijv. van uit.
Haha wat grappig, ik heb vandaag besloten ze netjes te kaften (jazeker, met bloemetjes en al!) vind het zonde als ze smoezelig worden, en ik schrijf er ook niet in. Onthou ook beter door samenvatten en schrijf de pag erbij.
Ik heb ook studieboeken waarin met pen is geschreven, gemarkeerd, tekeningetjes in zijn gemaakt voor de lol, geprobeerd is of die pen het nog wel deed, met potloon in gestreept.

Een boek is half opgegeten door het konijn.

Een boek is in een emmer water gevallen en staat behoorlijk bol.

Niks mis mee.

Maaarrrr die irritante ielige potloodonderstrepingen en aantekeningen van iemand anders in een biebboek.
Het Viva forum is papaja.
Zo te lezen hangt het ook echt van je studie af. Ik heb geschiedenis gestudeerd dus het strepen een aantekenen was niet alleen om te onthouden, dat kan idd ook met samenvatten hoewel ik daar meestal te lui voor was Maar het was ook echt nodig om belangrijke informatie terug te vinden en in de context te kunnen lezen.
Grappig dat iedereen er zo verschillend over denkt. Maar ook hier vinden veel mensen het dus zonde.

Ik wou dat ik kon stoppen met dat markeren haha!
De mijne staan vol fluo en onderlijningen. Ik kan anders echt niet leren. Het belangrijke van een bladzijde en vooral de structuur (in verschillende fluokleuren) moeten in 1 oogopslag zichtbaar zijn.

En ik heb ook gewoon de tijd en de zin niet om boeken van 500 blz samen te vatten. Al maak ik tijdens het leren wel een snelle samenvatting, zodat ik alles voor het examen nog eens op een rijtje zie.
Ze zien er na bijna 5 jaar allemaal nog als nieuw uit!

In het begin maakte ik altijd samenvattingen van de hoofdstukken die ik moest leren. Het laatste jaar heb ik wel dingen gemarkeerd in een aantal boeken. Mede omdat ik geen tijd had om alles samen te vatten en op die manier dus ook de belangrijke stukken nog eens terug kon lezen. Vond het altijd zonde om te doen, maar heb er geen spijt van
Ik moet voor mijn studie echt veel lezen. Het is dan niet te doen om alles samen te vatten, daar ben ik ook heel slecht in, 3 pagina's vat ik samen in 1 pagina en aangezien ik soms vakken heb waarvoor ik uiteindelijk 2000 pagina's moet lezen is dat gewoon niet te doen. Dus ook mijn boeken zitten vol markeerstrepen. Ik verkoop ze trouwens wel gewoon, op bol.com, zet er dan bij dat er in gemarkeerd is, is meestal niet een een probleem .
quote:varuca schreef op 07 september 2010 @ 20:47:

Zo te lezen hangt het ook echt van je studie af. Ik heb geschiedenis gestudeerd dus het strepen een aantekenen was niet alleen om te onthouden, dat kan idd ook met samenvatten hoewel ik daar meestal te lui voor was Maar het was ook echt nodig om belangrijke informatie terug te vinden en in de context te kunnen lezen.Ik studeer ook geschiedenis, maar wil mijn boeken juist zo netjes mogelijk houden, omdat het vooral handboeken zijn waarin je later nog dingen in op kunt zoeken. Onderstreep alleen af en toe wat heel dunnetjes met potlood. Maar ik denk dat ik sowieso wel vrij pietluttig ben als het om boeken gaat. In mijn leesboeken ook nooit vouwtjes o.i.d. Mensen mogen ook alleen mijn boeken lenen als ze plechtig beloven een boekenlegger te gebruiken...
Ik schrijf in mijn boeken, ook niet-studieboeken. Zie boeken als gebruiksvoorwerp.
in leesboeken probeer ik geen vouwen te maken, maar bij mijn studie boeken heb ik het echt nodig om het overzicht te bewaren. Ik las ze vaak in de bus of trein en wat ik dan wel irritant vond was dat het niet altijd lukte om een keurig recht lijntje te zetten. Kreeg je soms van die trilstrepen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven