meelworm? maad? iig, goor!

08-09-2010 16:45 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanmiddag ging ik eindelijk (ik wilde het al zolang doen) voor het eerst zelf broodbakken.

Althans niet helemaal zelf , met de hulp van 7 jarige zoon.

Na het deeg gemaakt te hebben hebben we het weggezet om het te laten rijzen.

Na een half uur bleek het tot grote vreugde van mijn zoon gerezen te zijn en moesten we volgens recept er op slaan (harstikke leuk natuurlijk!) en duwen om de lucht eruit de krijgen om het daarna weer te laten rijzen .

Maar zover kwam het niet want oppeens ontdekte ik een wormpje in het deeg.

Nu heb ik wel eens gehoord van meelwormen maar deze zag er verdomd veel uit als een maad.

Kort wit met zwart puntje.

Gadverdamme!!!!

Ik heb het deeg en het overgebleven meel weggekeild.

Zoon over de zeik natuurlijk , ontroostbaar...

Maar bij het idee dat ik misschien zo op een maad aan het kauwen ben :puke:

Maargoed, ik wil me niet helemaal uit het veld laten slaan en mijn vraag is dan ook; komt dit vaak voor?

Was het een maad?

Was het omdat het biologisch meel was?

Kan ik ermee terug naar de winkel? (nouja , ligt in de prullenbak)

Hoe voorkom je dit? Meel eerst zeven?

Broodbakkers , kom maar op!!!
T is natuurlijk hartstikke goor, maar je kunt het gewoon eten hoor.

Ik heb ooit in het buitenland (gewoon 1e wereld) in een broodfabriek gewerkt en toen zaten er maden tussen het sesamzaad. In paniek de machine stopgezet en baas erbij gehaald. Die zei: gewoon doorgaan: als het afgebakken is zie je het verschil niet meer en men proeft het toch niet. En het is helemaal niet slecht voor je.... *blergh*. Ik heb jaren geen brood met sesamzaad gegeten.... Maar deze meneer had wel gelijk: maden zijn niet slecht voor je (proteinebommen), en je word er in ieder geval niet ziek van... (behalve dan bij de gedachte...;-) )
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
ach ja , ik weet niet of ze zelf kinderen heeft ,en zoja , misschien wel hele stoere.quote:Hasse88 schreef op 08 september 2010 @ 17:28:

dus ze leggen geen eitjes (sorry misschien erg domme vraag) en als je het meel eerst zeeft en ze er eventueel uitplukt (bahbahbah) gewoon gebruiken?

. Die zei: gewoon doorgaan: als het afgebakken is zie je het verschil niet meer en men proeft het toch niet. En het is helemaal niet slecht voor je.... *blergh*. Ik heb jaren geen brood met sesamzaad gegeten.... Maar deze meneer had wel gelijk: maden zijn niet slecht voor je (proteinebommen), en je word er in ieder geval niet ziek van... (behalve dan bij de gedachte...;-) )
Vind het vrij normaal dat een kind verdrietig wordt van zoiets. Hele middag draait om brood bakken en dan komt er zo'n vies ding dat alles verpest.
Eefje, ik zou alles weggooien. Die beesten hebben zich ooit ook binnen het product verplaatst. Die eten en poepen. Dus voor mij is zeven niet genoeg, nee...
quote:Hasse88 schreef op 08 september 2010 @ 17:28:

Ik heb ooit in het buitenland (gewoon 1e wereld) in een broodfabriek gewerkt en toen zaten er maden tussen het sesamzaad. In paniek de machine stopgezet en baas erbij gehaald. Die zei: gewoon doorgaan: als het afgebakken is zie je het verschil niet meer en men proeft het toch niet. En het is helemaal niet slecht voor je.... *blergh*. Ik heb jaren geen brood met sesamzaad gegeten.... Maar deze meneer had wel gelijk: maden zijn niet slecht voor je (proteinebommen), en je word er in ieder geval niet ziek van... (behalve dan bij de gedachte...;-) )Dit verhaal vind ik eigenlijk 100x goorder dan mijn foto... (stom he, inderdaad merk je na afloop het verschil niet, en is het niet ongezond, maar wát een goor idee!)
poepen??? OHNEEEEE
Gewoon extra proteïne in je brood, haske gezond !!
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Wat niet weet wat niet deerd (of met een t?)

Maar als je het wel weet....
Waarom is een koe eten niet goor en een worm/made eten wel?
Ja, getver, alles wegmieteren hoor! Ik heb het ook eens gehad. Kwamen een soort poederige mini-motjes uit. Zodra ik die zag wist ik dat ik op zoek moest in de voorraadkast. (Had eerst iemand die er verstand van had gevraagd waar die motjes vandaan kwamen) Ze blijken dol te zijn op verpakkingen en produkten waarin zetmeelhoudende produkten zitten. Ook dichte verpakkingen kunnen besmet zijn. Ik kon het ook zien aan een soort van spinrag met kleine korreltjes erin. Heel goor hoor. Ik heb alles weggegooid toen, zekere voor het onzekere.

Bij mijn moeder een keer de motjes gespot en op zoektocht gegaan. Bij haar zaten ze in een oude pindaslinger van de vogels. Ik zag meteen het ragje...
quote:frizzy schreef op 08 september 2010 @ 17:34:

Waarom is een koe eten niet goor en een worm/made eten wel?Omdat een koe niet in mijn eten schijt
quote:eefjewentelteefje schreef op 08 september 2010 @ 17:31:

poepen??? OHNEEEEE

Jahaa! Rupsen poepen!

De rups van de ligusterpijlstaart doet zelfs gigantische poepjes! En er zijn ook nog mensen die dat op internet zetten!

http://www.bertpijs.nl/blog/archives/tag/keutel

Sorry. Ik heb vandaag niet zo veel zin om te werken en dit topic fascineert me )
quote:Francisca_ schreef op 08 september 2010 @ 17:35:

[...]

Omdat een koe niet in mijn eten schijt

Ik had hier een hele leuke visualisatie bij!

Denk dat in veel vleesproducten ook wel troep achterblijft die te maken heeft met het darmkanaal of poepertje van het beest hoor.
Hmm, dan zullen de korreltjes in het rag dat ik vond ook wel poepjes zijn...

Kijk dan kijk dan kijk dan!

Dat stukje aan de achterkant is een rupsendrol .
quote:frizzy schreef op 08 september 2010 @ 17:40:

[...]

Ik had hier een hele leuke visualisatie bij!

Denk dat in veel vleesproducten ook wel troep achterblijft die te maken heeft met het darmkanaal of poepertje van het beest hoor.

Ja, lekker in worst!

In Frankrijk is er zelfs een specialiteit, darm gevuld met darm. Mijn vriend proefde het, vond het een beetje funky smaken. Vroeg zijn Franse collega hoe dat kwam. Nou dat was dus omdat de smaak gerijpter is, als ze die darm niet helemaal goed schoonmaken...?!!
quote:JanneJip schreef op 08 september 2010 @ 17:43:

[...]

Ja, lekker in worst!

In Frankrijk is er zelfs een specialiteit, darm gevuld met darm. Mijn vriend proefde het, vond het een beetje funky smaken. Vroeg zijn Franse collega hoe dat kwam. Nou dat was dus omdat de smaak gerijpter is, als ze die darm niet helemaal goed schoonmaken...?!!Dat bedoel ik. En in dat geval is het nog expres, maar ik geloof echt niet dat er bij vleesfabrieken zo secuur wordt omgegaan met dat soort zaken.
Wat niet weet wat niet deert
Ik woon in het buitenland en hier zitten er eigenlijk standaard meelwormen in de bloem. Kwestie van zeven en daarna gewoon gebruiken. Toen ik hier net woonde, vond ik het goor, maar nu denk ik er eigenlijk niet eens meer bij na...
Zeven heeft geen zin, die krengen leggen eitjes (uiteraard,ken geen motten/wormen die levend nageslacht baren.... ;) ).

Enige wat helpt is alle open verpakkingen/mogelijk 'besmette' producten weggooien, kasten grondig soppen met chloor en voortaan je voorraad in gkazen luchtdichte potten bewaren.

Zo ben ik nu na een jaar eindelijk van die dingen af :)!!!
Ben net door mijn keukenkastje gegaan en het enige wat niet in een bus zat was paneermeel en dat heb ik weggegooid maar ik ben geen worm of mot tegengekomen dus ik denk dat ie zekerweten bijde winkel vandaan kwam...quote:verademuis schreef op 08 september 2010 @ 17:50:

Ik woon in het buitenland en hier zitten er eigenlijk standaard meelwormen in de bloem. Kwestie van zeven en daarna gewoon gebruiken. Toen ik hier net woonde, vond ik het goor, maar nu denk ik er eigenlijk niet eens meer bij na...

dus toch zeven???

Iig zal ik voortaan de meel zeven en mocht ik weer zo'n vriendje tegenkomen even denken wat ik doe...

Het punt is ook dat ik bijv niet bang ben voor spinnen maar een aversie heb tegen glibberbeesten , slakken , wormen , maden jakbahgedver!
Maar dan denk ik toch dat ik voortaan meel zeef en als ik dan zo'n beest vind keil ik het denk ik toch wel weg!

En mocht ik er geen vinden roep ik zoon en zeg dat hij brood gaat bakken
Even ter verduidelijking: Als ik bloem koop, doe ik het pak in een luchtdichte afsluitbare bak. Als ik het ga gebruiken zitten er vaak meelwormen in. De eitjes zitten al de bloem als ik het koop. Ik zeef het meel, gooi de wormpjes over het balkon ( ) en weeg af wat ik nodig heb. Die bloem is in ieder geval wormvrij. Over eitjes denk ik maar zo min mogelijk na, hoewel ik weet dat ze er nog wel in zitten...

De rest van de bloem gaat weer in de bak, de keer erop zitten er weer nieuwe wormpjes in uit de eitjes die de eerste keer nog niet uit waren. Dan dus weer opnieuw zeven. Ach, het houd me lekker bezig.
anoniem_111013 wijzigde dit bericht op 08-09-2010 18:32
Reden: oeps, was nog niet klaar met m'n verhaal
% gewijzigd
maar dan eet je toch de eitjes?

Gaan die dan wel dood als je ze eet?(gadverdegadver)
Ja...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven