Geld & Recht alle pijlers

biedingsverloop koophuis van woonstichting

09-09-2010 16:15 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
...
Geen idee, hier geen ervaring mee. Maar ik wil wel even zeggen: een bod toen van 138 op een vraagprijs van 160 vind ik geen serieus bod. Veel succes.
Je kunt als koper niet zakken met de prijs. Je kunt een bod doen.
Mwoah, ik heb niet de ervaring dat zij er snel vanaf moeten en dan een lagere prijs accepteren. Ze hoeven er niet meteen uit per slot van rekening.

Ik denk dat wij zo'n 7500 onder de vraagprijs hebben geboden en betaald. Dat was 3 jaar terug heel reëel, want de prijs van het huis was al laag, en we moesten er zelf ook alles aan verbouwen.

Vaak zijn de huizen wel jarenlang goed onderhouden aan de buitenkant, dat is wel fijn.
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik geloof vaak dat ze helemaal niet zo;n haast met verkopen en dat ze daarom ook niet zo snel zakken in prijs....
Wij boden 138 op een huis van 142,5 op aanraden van de makelaar. Tegenbod werd 140.

Qua huizenvergelijking zou rond de 120 reeëler zijn dus wij hebben het uiteindelijk niet gedaan. Deze vereniging wil de hoofdprijs, dat zei de makelaar ook (stiekem).

Maar de 1 is de ander niet en niet geschoten is altijd mis. Succes!
Meestal bieden woningstichtingen woningen al voor een scherpe prijs aan. Dikke kans dat ze je met zo'n laag bod niet serieus nemen. Je kunt niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, dan moet de verkoper de woning wel heel wanhopig willen verkopen en dat is vaak niet het geval bij een woningstichting.
Ze willen vaak van de woning af maar hebben geen haast er mee. Het huis word verkocht op het moment dat het geld gaat kosten ipv opleveren (vaak in ieder geval wel) dit huis kost ze op dit moment helemaal niks waarschijnlijk waarom haast en een belachelijk bod accepteren?

Sommige mensen bieden hun huis te duur aan dit kan je nakijken maar zo'n 10% van de vraagprijs af is reeel.
Bij ons in de straat heeft zo'n woning wel een jaar te koop gestaan.

Als ze geen goed bod krijgen verkopen ze niet hoor.

Vergeet niet dat ze al jaren winst hebben gemaakt op zo'n huis, ze hoeven niet zo nodig.
...
Ex-huurwoningen die bij ons werden verkocht hadden een niet-onderhandelbare prijs. Ik heb indertijd dus gewoon betaald wat ze vroegen. En ondanks dat ik het huis kocht in de staat waarin het was (of iets dergelijks, stond in het contract en of dat mag laat ik even in het midden) hebben ze 2 lekkages nog wel hersteld.
Ik wil dat mijn woningbouw mijn huur laat zakken tot een euro. Weinig kans denk ik.
Ik heb een appartement van de woningbouw gekocht. Dit is al een aantal jaar geleden, maar ook in een slechte markt voor verkopers. Ik heb toen iets onder de vraagprijs geboden. De woningbouw heeft daarop een eindbod neergelegd van een paar duizend onder de vraagprijs. Je kunt dus onderhandelen, maar je wil wel erg laag beginnen en uiteindelijk betalen. Misschien kun je beter iets hoger beginnen of meteen aangeven dat je niet meer dan 145 wil en kan betalen. Woningbouwverenigingen kunnen overigens eindeloos wachten met verkopen omdat de dubbele lasten wel te dragen zijn. Daarnaast kunnen ze het natuurlijk ook weer gewoon verhuren mocht het niet snel verkopen.
...
quote:cinranete schreef op 09 september 2010 @ 16:25:

goed dan... wij willen een bod doen van 138 en dat zij dan idd zakken tot max 145...

en hoezo is dat niet serieus?

Omdat het irreëel laag is

ik heb mijn laatste huis gekocht voor 20% onder de vraagprijs, omdat die koper gewoon omhoog zat. dat willen we nu graag weer, alleen gaat het hier om een woonstichting. voordeel daarvan is dat het hen financieel geen centje pijn zou kosten als ze deze woning gratis weggeven (ze hebben hem tenslotte zelf gebouwd, 50 jaar geleden en er 50 jaar huur voor gevangen, en zo nog 10.000 woningen in eigendom), anderzijds kunnen ze bij wijze van 5 jaar niet verkopen, totdat ze de hoofdprijs kunnen krijgen. ik hoop dat iemand kennis heeft van hoe woonstichtingen deze afweging maken...

Het doet ze geen centje pijn?? Nou persoonlijk/emotioneel natuurlijk niet. Maar in de boeken staat dat het huis zo en zoveel waard is, dat kunnen ze niet zomaar afwaarderen, dan krijgen ze ook een probleem met de boekhouder natuurlijk.

Beetje verkeerde en irrelevante beredenering vind ik.

goed dan... wij willen een bod doen van 138 en dat zij dan idd zakken tot max 145...

en hoezo is dat niet serieus? ik heb mijn laatste huis gekocht voor 20% onder de vraagprijs, omdat die koper gewoon omhoog zat. dat willen we nu graag weer, alleen gaat het hier om een woonstichting. voordeel daarvan is dat het hen financieel geen centje pijn zou kosten als ze deze woning gratis weggeven (ze hebben hem tenslotte zelf gebouwd, 50 jaar geleden en er 50 jaar huur voor gevangen, en zo nog 10.000 woningen in eigendom), anderzijds kunnen ze bij wijze van 5 jaar niet verkopen, totdat ze de hoofdprijs kunnen krijgen. ik hoop dat iemand kennis heeft van hoe woonstichtingen deze afweging maken...Volgens mij leg je zelf al aardig goed uit waarom jouw bod niet erg serieus over kan komen.
...
Wij hebben een voormalig huurwoning gekocht!

En ik kan je al mededelen dat ze niet erg veel met de prijs gaan zakken!

Wij hebben zelf 3 jaar geleden dit huis gekocht!

Het stond te koop voor 152.000, Wij hebben toen 147,000 geboden.

Maar werd meteen afgeketst, Toen hebben we een tegenbod gedaan van 150,000 dat werd ook niet geaccepteerd.

Uiteindelijk 151,000 betaald.

Ze hadden als argument, dat ze feitelijk niks te verliezen hebben, Omdat ze er jaren aan verdient hebben.

Het enige voordeel is wel met voormalige huurwoningen, Dat je nog kan onderhandelen over dingen die je aangepast wilt hebben.

Wij hadden namelijk slechte kozijnen in de woning, Dus toen afgesproken dat we het huis kochten onder voorwaarde dat de woningstichting nieuwe kozijnen zouden plaatsten.

Dat is toen ook gebeurd, En scheelt ons ernorm in de kosten!

en hoezo is dat niet serieus? ik heb mijn laatste huis gekocht voor 20% onder de vraagprijs, omdat die koper gewoon omhoog zat. dat willen we nu graag weer, alleen gaat het hier om een woonstichting. voordeel daarvan is dat het hen financieel geen centje pijn zou kosten als ze deze woning gratis weggeven (ze hebben hem tenslotte zelf gebouwd, 50 jaar geleden en er 50 jaar huur voor gevangen, en zo nog 10.000 woningen in eigendom), anderzijds kunnen ze bij wijze van 5 jaar niet verkopen, totdat ze de hoofdprijs kunnen krijgen. ik hoop dat iemand kennis heeft van hoe woonstichtingen deze afweging maken...

Sorry, maar ik vind je nu een beetje kattig. Je krijgt toch reacties van mensen die het hebben meegemaakt?

Mijn ervaring is dat er niet zoveel te onderhandelen valt, maar ja, dat zal ongetwijfeld per stichting anders zijn. En je kunt het niet vergelijken met een koophuis waarbij de koper omhoog zit, dat is gewoon een andere situatie.

Als jij 138 wil bieden, dan doe je dat toch gewoon, heb je daar onze toestemming voor nodig? Ik vind het een laag bod, maar je kan het proberen toch.
quote:cinranete schreef op 09 september 2010 @ 16:29:

[...]

grappig genoeg is me dat ooit gebeurd met mijn woningbouw huurwoning, toen de wijk een nieuw bestemmingsplan kreeg. ik betaalde 2 gulden 50 per maand, op voorwaarde dat ik zou vertrekken als de bouw begon (4,5 jaar later).Je mist het punt. Je kunt van alles willen, maar of het erg realistisch is is een tweede. En hoe jij redeneert is niet realistisch.
Vergeet niet te kijken naar je eigen verkoop. Als het huis helemaal opgeknapt moet worden moet dit waarde verhoogend zijn (als je het slim aanpakt in ieder geval) zodat je je verbouwkosten en je kk er uit kan halen. Als dat niet het geval is zou ik het sowieso niet doen.
quote:cinranete schreef op 09 september 2010 @ 16:28:

ik begreep van een makelaar van een andere stichting dat zij eigenlijk gewoon een minimumprijs hebben doorgekregen waarbij ze mogen verkopen... lager dan de vraagprijs dus.

Tja, maar misschien is dat slechts 10.000 lager

bedenk je wel even dat als er nu zo weinig animo voor is, dat jij het ook wel weer moet verkopen uiteindelijk, als je weer wil verhuizen.
14/15% onder de vraagprijs bieden is toch niet compleet onredelijk in deze tijd? gebeurd overal om ons heen. en die woonstichtingen zijn superveel nieuwbouwprojecten uit de grond aan het stampen, die willen hier toch gewoon vanaf na een half jaar zonder interesse?
Volgens mij is het vaak 8 à 9 % wat je onder de vraagprijs biedt.
Wat wil je nou weten?

Bij onze woningbouwstichting laten ze een huis zo een jaar leeg staan, helemaal geen haast hoor.

Ik vind je een beetje drammerig. Waarom doe je het niet zoals je het wil doen, je weet het toch al zo goed?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven