Goedkope bank versus dure bank, is duur beter/mooier?

20-09-2025 13:06 51 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is zover, er moet toch een andere bank komen! Dat grijze ben ik zat. Vol goede moed ga ik zoeken. Nieuw of tweedehands (tieners in huis, dan is nieuw zonde toch...).
En het mag ook best wat kosten, 2500 euro ofzo (voor mij aan de dure kant, maar bij veel merken begint het pas bij 3500 euro).

Dan loop ik door de Vesta, Montel, Trendhopper, Profijtmeubel). Ik weet het niet. Het lijkt allemaal op elkaar. De wat duurdere spreken mij net wat meer aan.

Mijn vraag aan jullie is:

Als je een dure bank hebt gekocht, bevalt ie dan ook echt goed? Blijft het mooier?

Zelfde vraag voor juist een goedkope (Seats & Sofa's, Leen Bakker?)

Heb je ook wel een bank gekocht en snel daarna spijt ervan gekregen?
Mijn Ektorp hoekbank was ca 1000 euro. De kwaliteit valt tegen in vergelijking met de Ektorp die ik hiervoor had. Die heb ik 20 jaar gehad. Deze gaat het niet zo lang volhouden. De dure bank die mijn vriend 12 jaar geleden heeft gekocht is nog nergens ingezakt, maar hij heeft er ook nooit hangende pubers op gehad.
Ik reken uit wat ie per dag moet kosten zeg maar. Ooit een hele dure gehad waar ik tien jaar mee heb gedaan en daarna een IKEA bank en die was na twee jaar op. Per dag waren ze ongeveer even duur :-D
Nu heb ik een Montel bank van 4000 ofzo en daar zit ik nu een jaar of vijf op.
Ik ken ook mensen met een dure bank (Gelderland of hoe heet dat merk) en die hebben m laten overtrekken. Dat kan ook nog. Die je bij een goedkope bank natuurlijk niet zo snel. Vaak kan dat überhaupt niet.

Absolute afrader wat mij betreft is Seats and sodas. Daar heb ik echt nog nooit lekker op kunnen zitten. IKEA kan prima, zeker met kinderen.
Hoezo is nieuw zonde met tieners? Mag hopen dat ze op die leeftijd normaal kunnen eten en drinken.

Nooit banken voor 3500 gehad. Banken voor deze altijd Ikea. Goede kwaliteit, gaan lang mee.
Wij hadden een dure bank van Montel, erg lang mee gedaan en bleef goed, niet doorzakken enz.
Nu een goedkopere ivm kids en huisdieren (maar ook weer niet Seats en Sofa's goedkoop) en die zit al duidelijk door.
Voor ons hierna dus weer een duurdere.
Wij hebben we bewust voor een goedkopere bank gekozen. Had mijn oog laten vallen op een dure van natuzzi, maar blij dat we dat toch niet hebben gedaan. Op deze bank zitten behoorlijk wat halen van de kat en dat zou ik in zo’n duur ding wel echt jammer vinden. Deze hoeft geen 15 jaar mee te gaan, t.z.t. komt er wel weer een andere, maar hij zit verder prima.
Ha! It is funny because the squirrel gets dead.
Ik heb een dure, maar wel tweedehands van een vriendin kunnen overnemen. Hij is mooi en zit heerlijk en was schoon toen ik 'm kreeg. Hij zit heerlijk, maar ik ben ook blij dat ik niet de kosten eraan uitgegeven heb, ivm huisdieren die hier ook dankbaar gebruik van maken. Zij vinden 'm ook lekker zitten :)
Onze bank komt nu van Kwantum, voorheen had ik altijd wel Leen Bakker, Wehkamp of marktplaats. Liever heb ik om de paar jaar weer eens iets anders omdat mijn interieur dan weer eens veranderd dan dat ik een mega dure bank aanschaf.
Soms wel en soms niet.

En soms lijkt het net zo goed maar weet je pas na 5 jaar of de vulling/kussenmateriaal wel of niet goed was (en dat is vaak bij de meeste goedkopere banken wel een ding) en je dan paar honderd euro moet uitgeven om dat op te vullen of te vervangen. Als dat al makkelijk kan.
Of dat je ineens toch door een bank heen zakt omdat houtwerk niet echt lekker in elkaar zat ect.

En soms is een bank prima en redelijk betaalbaar en net zo goed als een duurdere.
Ik doe inmiddels zo'n 14 jaar met de huidige bank. Wilde perse leer ivm dat het lang mee gaat en goed schoon te houden is. Is nog steeds goed. Duur, maar wat mij betreft het waard als ik lees dat sommige maar een paar jaar mee gaan.
We hadden een goedkopere stoffen IKEA bank die we 5 jaar gehad hebben. Was erg verkleurd en de kat had er halen in gemaakt. Wel een hele fijne bank.

Nu hebben we een wat duurdere van microvezel. Het is ideaal schoon te maken en de nagels van de kat blijven er niet inhaken. Het is ook niet zweterig in de zomer. Als we op een gegeven moment een nieuwe nodig hebben dan doen we weer microvezel.
Via Marktplaats een vrij dure bank voor heel weinig gekocht.
Daar gaan we geen geld aan uitgeven.
Wij kopen alleen nog bij Montel. In het verleden overal en nergens gekocht, maar Montel is een van de weinigen met een uitstekende garantie (7 jaar op onze bank) en zo lang houdt ie ook makkelijk vol. De rest is uiteindelijk toch allemaal tegengevallen. Hiervoor hadden we ook een Leen Bakker bank en hoewel die qua zitten wel goed bleef, werd ie na een paar jaar toch echt veel minder mooi.

We laten de bank tegenwoordig ook impregneren bij Montel, want dan heb je ook 7 jaar garantie op alle vlekken (ook bloed/urine/eten/wijn, eigenlijk praktisch alles behalve inkt enzo).

Onze bank was inclusief impregneren 1800 (na 10 procent korting) dus niet overdreven duur wat mij betreft. Mocht je Montel willen kopen dan hebben ze heel vaak 10 procent korting actie.
Nuttige reacties! Ik was onze poezen zelfs even vergeten.

Montel zag ik ook een mooie. Maar op een gegeven moment zie ik door de bomen het bos niet meer.

Wel of geen pootjes. Niet te veel plof. Niet te saai. Niet te hip.

En m'n oude al verkocht! Dat wordt op sinaasappelkistjes zitten.
Mijn eerste bank kwam van Laura Ashley. Zag er schattig uit, maar de kussens zakte in na een jaar. Moest hem steeds opschudden. Dat was een beetje een miskoop, maar voor, omgerekend €1200 mag je wellicht ook niet zeuren.
Ik heb nu een peperdure bank staan van Cassina. De bank heb ik op een veiling gekocht en is dus al jaren ouder en ziet er nog steeds prachtig uit. Wat dat betreft alle waar naar zijn geld. Ook de LC3 stoelen blijven mooi.
Kortom, voor mij geldt wel dat duurder beter is in dit geval. Bij zo’n prijsvechter als Seats & Sofa’s zou ik niet zo snel een bank kopen.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Risiebisi schreef:
20-09-2025 13:25
Via Marktplaats een vrij dure bank voor heel weinig gekocht.
Daar gaan we geen geld aan uitgeven.
En dat is ook een goed idee. Ik heb voor mijn Corbusier bank ook veel minder uitgegeven dan de nieuw prijs (en hij is origineel). Ik heb liever een kwalitatief goede tweedehands bank dan een slechte nieuwe.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Mijn IKEA bank heb ik 12 jaar gehad, toen begon hij wel wat minder te zitten. Na 10 jaar had ik de hoezen vervangen omdat ik gewoon geen nieuwe bank kon vinden die ik mooi vond, aan mijn afmetingen eisen voldeed en lekker zat!

Ik heb nu net een duurdere bank, maar kan dus nog niks zeggen over de duurzaamheid.
Ikea fan hier. Maar goed ik heb dieren dus elke stoffen bank slijt vlot (geen fan van leer). Dan liever iets, waarvan de hoezen gewassen en vervangen kunnen worden
Ik heb heel goede ervaringen met tweedehands banken van merken als Harvink en Jamé. Ze blijven stevig en in vorm, de stof lubbert niet en zitten heerlijk. Met katten en een jong gezinslid op komst zou ik niet zo snel voor nieuw gaan - en er zijn al zoveel spullen op de wereld. Maar dit soort merken zijn wat mij betreft hun geld wel waard.
Star⁴ schreef:
20-09-2025 13:12
Hoezo is nieuw zonde met tieners? Mag hopen dat ze op die leeftijd normaal kunnen eten en drinken.

Nooit banken voor 3500 gehad. Banken voor deze altijd Ikea. Goede kwaliteit, gaan lang mee.
Dit vroeg ik me ook af.
Ik heb jaren de Klippan van IKEA gehad, echt topding, maar werd te klein.
Toen een andere van IKEA, dat was echt een miskoop. De kussens zakten in (zijn na een jaar door IKEA weer opgevuld) en zakten toen weer in, waardoor-ie niet lekker zat, de bekleding niet mooi zat etc.
Toen de kat overleed een nieuwe, niet IKEA bank gekocht voor iets meer dan een IKEA bank kost en erg tevreden.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Met peuters snap ik, maar met tieners?

Wij hebben toevallig sinds een maand een nieuwe bank. Van A-meubel. Levertijd was enorm lang, bijna 5 maanden, langer dan beloofd. Hiervoor een jaar of 7 op een bank gezeten die we goedkoop bij een faillissementsverkoop hadden gekocht.
vivapimpelmees schreef:
20-09-2025 14:26
Met peuters snap ik, maar met tieners?

Wij hebben toevallig sinds een maand een nieuwe bank. Van A-meubel. Levertijd was enorm lang, bijna 5 maanden, langer dan beloofd. Hiervoor een jaar of 7 op een bank gezeten die we goedkoop bij een faillissementsverkoop hadden gekocht.
Was een beetje mijn gedachtegang over een nieuwe bank. Mijn kinderen zijn gewoon niet zo netjes, of ze hebben lui over de vloer.
Maar het is net zo goed hun huis en er mag heus een keer wat kapot gaan of een vlek ergens in komen.
Mijn ene kind knoeit als tiener meer dan de andere als peuter. En over onze wel dure stoel heb ik een kop koffie gestrooid. Het kan altijd gebeuren en dat + kat maakt dat ik uiteindelijk toch voor goedkope bank heb gekozen. Hele leuke goudgele van €750,- ;-D
Ha! It is funny because the squirrel gets dead.
Ja, niet iedereen heeft nette en nietonhandige tieners, mijne zijn zeer onhandig.
Ben ik zelf ook. Ik ben geen van ikea, vind al hun banken gewoon niet lekker zitten maar ik heb chronisch pijn dus wil gewoon iets wat meteen goed voelt. Ze zijn wel goed qua kwaliteit vaak voor dat geld.

Ik heb weer een montelbank, de vorige was 15 jaar oud en te klein geworden voor ons gezin en de huidige is 12 jaar oud en moet ook nog groter en begint qua kussen en stof ( 3 katten overleefd) ook eerdaags vervangen worden.
We hebben de banken laten behandelen tegen vlekken en daar zot ook nog garantie op, ze kunnen ook als het moet de bank nog eens behandelen. Ze hebben 2 kinderen overleefd, kleuter en baby toen de huidige gekocht werd en nu volwassene en tiener. Nog steeds onhandig ;-)

Heb wel na jaar of 7 de zitkussen wat opgevuld met laagje memoryfoam, voor weinig te koop op internet, op maat gemaakt of nog goedkoper een rol in juiste breedte en zelf even snijden.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven