Werk & Studie alle pijlers

Afstuderen MWD

10-09-2010 15:23 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aankomend jaar mag ik afstuderen. Het afstuderen houdt in dat ik een onderzoek moet doen.

Hebben jullie misschien ideeën waar ik dit over zou kunnen doen?

Ik doe de opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening.

Het onderzoek moet te maken hebben met een probleem binnen het werkveld.

Uit dit onderzoek moet geen oplossing komen, maar aanbevelingen.

Ik hoop dat jullie ideeën hebben.
Heb je zelf al ideeën??
1. Discriminatie binnen het maatschappelijk werk.

2. Kwaliteit van hulpverlening via websites.

Verder ben ik nog niet....
Bel organisaties en instellingen op, oude stage plekken, vraag of ze wat hebben. Je moet toch een beetje "solliciteren" hiervoor?
We willen wel vast wat ideeën hebben voor we echt aan de slag moeten. In febr. begint mijn afstudeer periode. Het is fijn om al wat te brainstormen.

En als we een pakkend onderwerp hebben dan kunnen we gaan bellen.
Dat kan wel slim zijn inderdaad, maar je moet dus binnen een organisatie het onderzoek utivoeren? Dan wil je toch juist de problemen onderzoeken waar zij tegenaan lopen? Of is het de bedoeling dat je zelf iets bedenkt en daar een organisatie/bedrijf/instelling bij zoekt?
Allebei die opties zijn mogelijkheden om het allemaal wat makkelijker te maken.

Het kan een probleem zijn waar de organisatie tegen aan loopt. Het kan ook een probleem zijn waar je als 'burger' tegen aanloopt.
Mijn afstudeeronderzoek ging over 'afstand en nabijheid, het vinden van de balans'.
Zijn er geen instanties waar je graag zou willen werken?

Schrijf ze aan dat je een onderzoek kan doen? Dan heb je reeel probleem en onderwerp.
@ Moondancer; afstand en nabijheid in de zin van?
Tegen wat voor problemen ben je zelf aangelopen tijdens je stages? Of als je zelf bij een mw'er bent geweest, liep je toen tegen problemen aan? Informeer eens bij familie en vrienden of zij tegen bepaalde dingen aanlopen als ze met een mw'er in aanraking komen.
Ik zou zeggen: ga opzoek naar problemen binnen het werkveld. Kom in contact met instanties, interview maatschappelijk werkers, etc. Doe eerst je research eens.
Tijdens mijn stage bij VluchtelingenWerk waren er wel een aantal dingen, maar die worden al onderzocht of daar zijn ze al mee bezig.

Wat ik hoor van mensen is dat de wachtlijst soms te lang is voordat ze met een mw'er kunnen spreken. Ik heb deze al toegevoegd aan mijn lijstje, al denk ik wel dat dit al vaak onderzocht is.
Zijn er actuele wijzigingen in de wetgeving die betrekking hebben op jou toekomstige werkveld?

Ze zou kunnen kijken hoe instanties omgaan met deze nieuwe wetgeving.

Meteen een goede rede om bij een aantal toekomstige werkgevers binnen in de organisatie te kijken en je hebt dan alvast een contact bij een potentiele werkgever en ze kennen jou gezicht. Da's makkelijker solliciteren.

Na je afstuderen kan je dan overal langs om je eindrapport af te leveren. Omdat ze er aan mee gewerkt hebben krijgen zij ook een exemplaar. Dan kan je in een informeel gesprek meteen informeren of ze een baan voor je hebben.

(beetje chaotisch geschreven , maar dat komt omdat t vrijdag is)
mijn afstudeerproject ging over de hulpverlening aan mensen die nabestaanden zijn van iemand die suicide gepleegd heeft.

Was erg weinig onderzoek al naar gedaan en heb goede aanbevelingen geschreven toen.
Je afstudeer opdracht hoeft niet per se te gaan over een probleem binnen het werkveld.

Je kunt ook kiezen voor een onderbelichte doelgroep, zoals IBI hierboven. Heb ik indertijd ook gedaan. Ik ben afgestudeerd op het onderwerp vrouwen en aids. (Ja ik weet het, vreselijk gedateerd inmiddels, ben ook al oud )

Je kunt een taboe bespreken en hoe je hier mee omgaat als mw-er.

Je kunt een vaardigheid in het spotlicht zetten en deze van meerdere kanten belichten.

Hoeft ook niet per se bij een instelling te zijn toch? Literatuur onderzoek en interviews mogen toch ook dienen als je onderbouwing?
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Echt super bedankt voor jullie reacties.

Wij moeten wel echt een onderzoek doen binnen een instelling. Maar voordat we instellingen gaan bellen willen we ons orienteren op onderwerpen.

Ik ben echt blij met jullie ideeën.
Ik heb elk jaar een student die afstudeert binnen mijn instelling, een middelbare school voor speciaal onderwijs. Ik ben schoolmaatschappelijk werkende. Vorig jaar ging het over hoe vorm te geven aan ouderparticipatie (met érg goede aanbevelingen waar ik blij mee was) een ander jaar ging het over hoe ouders te betrekken bij methodes voor sociale vaardigheden op school en hoe deze evt. thuis toe te passen.

Kun je niet terecht bij je stage-instelling van vorig jaar? Ik ben altijd erg blij als mijn stagiaire het jaar erop terug komt om af te studeren op een issue waar ze bijvoorbeeld in haar stagetijd tegenaan liep.

Succes iig!
.
Met welke doelgroep wil je nog ervaring opdoen? Jongeren, volwassenen, ouderen.. Of welke branche spreekt je aan? Gedwongen kader (BJZ, Reclassering, Gevangenis) of meer algemeen maatschappelijk werk (met ook weer veel verschillende 'soorten').

Je kan natuurlijk altijd informeren bij je oude stageplaats, maar ik moet zeggen dat ik zelf blij ben dat ik een 'nieuwe' plek heb gevonden om af te studeren. We hadden namelijk binnen de opleiding maar 1 stage en nu heb ik toch contacten bij twee instellingen.

Probeer dus te bedenken met welke doelgroep je zou willen werken en dan kan je daar eventueel instellingen bij zoeken en opbellen. Grote kans dat je natuurlijk meer op beleids- dan op cliëntniveau bezig bent, maar ook daarin heb je vaak wel wat ruimte. Of misschien vind je het juist leuk om met het beleid bezig te zijn, dat kan ook nog natuurlijk.
Is er geen enkele student waarmee je een onderzoek moet doen "slim" genoeg om zelf iets te bedenken?

Kom op zeg! je zit in je 4e jaar en hebt geen idee wat je wilt doen om in af te studeren? wat heb je de afgelopen 3 jaar dan gedaan?

Kan een leraar je niet helpen bij het uitzoeken van een onderwerp?
quote:Jess89 schreef op 10 september 2010 @ 15:23:

Aankomend jaar mag ik afstuderen. Het afstuderen houdt in dat ik een onderzoek moet doen.

Hebben jullie misschien ideeën waar ik dit over zou kunnen doen?

Ik doe de opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening.

Het onderzoek moet te maken hebben met een probleem binnen het werkveld.

Uit dit onderzoek moet geen oplossing komen, maar aanbevelingen.

Ik hoop dat jullie ideeën hebben.

Ja, ik heb wel een aantal ideetjes hoor. Ben er zelf 4 jaar geleden alweer in afgestudeerd. Had een briljant project opgezet en met mijn aanbevelingen is een hoop gedaan. Het heeft veel in beweging gezet.

Maar ik ga dus echt niet voorkauwen waar jij een onderzoek naar moet doen. Kom op zeg, je zit op een HBO opleiding, laat die grijze massa zelf even werken! Een beetje zoeken levert al genoeg onderwerpen op hoor....

tsss.....weer zo een die denkt er makkelijk vanaf te komen.
Ik wil de mensen bedanken voor de positieve reacties. De laatste 2 vind ik te belachelijk voor woorden. Kom op zeg. Ik heb heus ook eigen ideeën, maar ik wil ook andere opties horen. Ik ben er zelf al druk mee bezig.
Ik heb onderzoek gedaan naar de behoefte aan bedrijfsmaatschappelijk werk binnen een bepaalde instelling voor psychiatrie. Hele praktische onderzoeksvraag, was een leuk afstudeer onderzoek.
Misschien kun je iets met de WMO? Neem aan dat dit ook binnen het maatschappelijk werk voor de nodige veranderingen heeft gezorgd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven