Gezondheid alle pijlers

Hoe naar huisarts met zoon

14-09-2010 18:26 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik echt ff niks anders kan vraag ik hier maar raad.

Ik zit met een zoon met waarschijnlijk een gebroken knie. Een bult op zijn knie, blauw, gezwollen (huid heel) en hij kan zich absoluut niet bewegen. Het ziet er verder recht uit, maar het voelt voor hem alsof het 'niet klopt'.

Het mannetje is 13. Ik moet naar de huisartsenpost, maar ik weet niet hoe. Ik kan hem niet dragen, hij is 50 kilo, even groot als ik en ik heb een ernstige hernia. Ik heb niemand die me kan helpen. Ik heb wel een auto, maar ik weet niet hoe ik hem er in moet krijgen. Ik mag langskomen, maar ik weet niet hoe. De huisartsenpost is van mening dat dat mijn probleem is. Hij kan niet gehaald worden met ambulance of iets.

Heeft iemand tips hoe ik hem wel mee kan krijgen? Hij barst van de pijn.
Als je met zo'n knie naar de eerste hulp gaat is er (hier althans) echt niemand die gaat miepen om een verwijzing hoor.

To voortaan wat meer op je strepen gaan staan helpt ook (hoe bedoelt u ik mag komen, u komt hierheen ik zeg toch dat ik niet komen kan!) Toen mijn broer alleen thuis was, van de trap viel en niks meer kon met zijn knie deed hij dat ook en het werkt want er kwam idd een arts (die vervolgens een ambulance belde omdat hij naar het ziekenhuis moest, nooit een rekening van gezien)
Erger u niet, verwonder u slechts!
Als een arts een ambulance belt, wordt het vergoed. Als je het zelf doet, mag je zelf de rekening betalen.

De buurvrouw van mijn ouders had terminale kanker en was op 'weekendverlof' thuis. Het ging opeens helemaal mis, ze kreeg geen zuurstof meer en werd blauw. Haar man belde een ambulance en kreeg te horen dat ze wel wilden komen, maar dat de rekening 5000 euro zou bedragen. Er was geen tijd om eerst de huisarts nog eens te bellen om die te laten bellen, dus helemaal flabbergasted heeft de buurman mijn vader geroepen en hebben ze haar samen naar het ziekenhuis gereden. Eenmaal daar aangekomen mocht de reanimatie niet meer baten...
Huh? Wat ontzettend bizar Nummerzoveel! Een ambulance moet toch komen als iemand in levensgevaar/nood verkeert?
Ik vind t ook een beetje een ongeloofwaardig bizar verhaal NummerZoveel. Maar goed, het kan een fanatieke telefoniste zijn geweest die dat even vertelde... dan nog: ik zou zeggen Laat die ambulance maar komen! En over de rekening zou ik dan later nog weleens flink ruzie gaan maken.
quote:Dana schreef op 14 september 2010 @ 18:35:

[...]

Ben je besodemieterd? Dat joch is niet in levensgevaar. Weet je wel wat zo'n ambulance (plus personeel) kost? En zie je het al voor je dat er even verderop iemand een hartinfarct krijgt maar niet opgehaald kan worden omdat de ambulance bezet is door een knul met een zere knie?

Dom advies dus.

Ik geef geen advies.

Ik zeg alleen hoe het werkt en de huisartsenpost beslist daar niet over.

Dus niet gelijk zo steigeren, dank u.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
nog niets terug van TO?
quote:nummerzoveel schreef op 14 september 2010 @ 20:08:

Als een arts een ambulance belt, wordt het vergoed. Als je het zelf doet, mag je zelf de rekening betalen.

De buurvrouw van mijn ouders had terminale kanker en was op 'weekendverlof' thuis. Het ging opeens helemaal mis, ze kreeg geen zuurstof meer en werd blauw. Haar man belde een ambulance en kreeg te horen dat ze wel wilden komen, maar dat de rekening 5000 euro zou bedragen. Er was geen tijd om eerst de huisarts nog eens te bellen om die te laten bellen, dus helemaal flabbergasted heeft de buurman mijn vader geroepen en hebben ze haar samen naar het ziekenhuis gereden. Eenmaal daar aangekomen mocht de reanimatie niet meer baten...Ambulance ritten worden altijd vergoed in levensbedreigende situaties. Ze nemen toch ook mensen mee die op straat een ongeluk hebben gekregen, daar hoeft toch ook niet eerst een arts voor gebeld te hebben. Mijn ouders hebben ook weleens een ambulance gebeld omdat ze dachten dat mijn vader een hartaanval had. Eenmaal in ziekenhuis gekomen, bleek hij hartritmestoornissen te hebben, wat simpel verholpen kon worden. De ambulancerit werd gewoon vergoed door de verzekering.
beetje vreemd verhaal hoor.......naar een forum gaan en dat dit neerzetten....wie trapt hier nu weer in.......
@zwup & bianca

Geloof me, ik wou dat ik het verzonnen had. De buurman is al wat ouder en was zo overrompeld door de boodschap - ongetwijfeld ook mede door de paniek van het moment - dat hij verbijsterd weer heeft opgehangen. Zou het mij overkomen dan zou ik eisen dat ze kwamen en ze desnoods gaan halen, denk ik. Maar goed, dat is makkelijk gezegd, in paniek is het altijd moeilijker om nuchter te handelen.
Overigens mogen ze bij 112 natuurlijk ook een ambulance sturen en ook de politie kan er eentje oproepen.

(Ik weet trouwens niet zeker waar de buurman destijds heen heeft gebeld, maar ik meen me te herinneren dat hij rechtstreeks het behandelend ziekenhuis had gebeld en niet 112).
Nummerzoveel, ik neem aan dat de buurman 112 heeft gebeld. Hoe kunnen die nu beoordelen of iets niet levensbedreigend is als de buurvrouw al terminaal is. Vind het schandalig dat je buurman zo behandeld is. Wellicht had de buurvrouw het sowieso niet gehaald, maar nu blijft de buurman denken 'had ik toch die ambulance maar laten komen'.
Als zij terminaal was dan is de kans groot dat hij inderdaad naar het ziekenhuis, naar de afdeling heeft gebeld. En wat jij zegt, nummerzoveel, oudere man.. overrompeld... dat kan ik me dan wel weer voorstellen. Zuur!
Ik heb laatst de HAP gebeld toen 't even helemaal niet goed ging met m'n man. Tijdens dat gesprek zakte hij weg, dus ik heb gegild door de foon dat ze een ambulance moesten sturen. Heb toen niks te horen gekregen over de kosten, wel stond er binnen 5 minuten twee ambulances voor de deur.
Pimpelmeesje... dan heb je het echt over een leven en dood situatie, althans zo komt het op dat moment over. Is t wel goedgekomen??

Het voorbeeld van TO... een kapotte knie... volgens mij mag je daar 112 nog niet eens voor bellen toch?
De buurman denkt gelukkig niet zo. Ze zijn direct in de auto gesprongen en zijn in Schumacher-vaart naar het ziekenhuis geraced (het was 's nachts, dus gelukkig ruim baan). Later heeft mijn vader nog wel eens geopperd of hij er geen klacht over in moest dienen, maar de buurman wilde dat niet (teveel gedoe waar zijn hoofd helemaal niet naar stond).
Nee, het voorbeeld van TO is niet levensbedreigend en dus geen 112.
Ben zelf meerdere keren met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht vanwege beenletsel.

Verder niets levensbedreigends, maar omdat het -net als bij to- beenletsel was en duidelijk gezet moest worden werd door mensen ter plekke de ambu gebeld.

Nooit gezeik over gehad, en ook gewoon vergoed.

In geval van to had ik ook niet de HAP gebeld, maar was ik meteen richting de SEH gegaan. HAP stuurt je tòch door voor foto's etc.

Ik ga zelf ook meteen door naar de SEH als ik letsel heb wat wel eens een breuk zou kunnen zijn.

De HAP kan er toch niets mee, en bij de SEH zijn ze dat ook gewend volgens mij.
Tegenwoordig moet je eerst langs de HAP en die bekijkt of je wordt doorgestuurd naar de SEH. SEH verwijzen mensen ook eerst terug naar de HAP. Een HAP ligt tegenwoordig bijna altijd naast het ziekenhuis dus dat is niet ver, Ga je zonder tussenkomst van de HAP naar de SEH dan moet je het consult zelf betalen.

En dan heb ik het over niet acute gevallen natuurlijk. Heb je een ongeluk gehad of iets anders acuuts, dan ga je gelijk naar de SEH.
Zit het kind ondertussen al in het gips?
Velen van jullie zijn wel zéér radicaal met je interpretatie van 'als elke seconde telt'...

Zelfs op de 112-site zeggen ze: '[...] Als er iemand gewond is mag u altijd 1-1-2 bellen, u wordt doorverbonden met de ambulancedienst waar deskundigen aan de hand van uw informatie kunnen beoordelen of de situatie spoedeisend is.'
Idd, de SEH mag tegenwoordig kosten in rekening brengen voor 'onnodig' bezoek.

Mijn ervaring in 1 van de grote steden is dat je ook sneller geholpen wordt door de SEH als de HAP je komst heeft aangekondigd. Het kan zijn dat de SEH in dat ziekenhuis gewoon erg slecht is, maar ze laten je daar rustig een hele poos wachten zonder dat er zelfs maar iemand komt kijken om te checken of iets mogelijk spoed eist.
quote:nummerzoveel schreef op 14 september 2010 @ 21:44:

Nee, het voorbeeld van TO is niet levensbedreigend en dus geen 112.

Dat is niet helemaal waar. Ik ben weleens van een sportveld afgeplukt voor een blessure die ernstig leek, het niet was en ook niet levensbedreigend.

Wat een nare situatie met de buren van je ouders. Kan me voorstellen dat je als ouder persoon helemaal flabbergasted bent op zo'n moment.
Een terechte correctie, Zwup. Als de situatie kan verslechteren door vervoer dan is een ambulance ook op zijn plaats.

En ja, het is echt een naar verhaal. Ik ben er zelf destijds echt vreselijk boos om geweest. Nu wat minder, omdat ik mij realiseer dat het het verschil niet heeft gemaakt. Maar het heeft mij wel voorbereid voor het geval ik zelf ooit eens met zo'n bijltje zou moeten hakken en dat is dus ook de reden waarom ik dat verhaal nu hier post.
Misschien wordt er verschil gemaakt tussen thuis vallen (waar men dan van uit gaat dat je een auto voor de deur hebt staan) of van de fiets vallen in het drukke verkeer waar dan meestal wel een ambulance komt om je naar het ziekenhuis te brengen. Als de zoon van TO was gevallen op het sportveld of in het verkeer dan was er wel zonder probleem een ambulance gekomen?

Volgens mij is er niet een ´standaard regel´ die zegt wanneer je wel en wanneer je niet een ambulance nodig hebt.
quote:nummerzoveel schreef op 14 september 2010 @ 22:24:

Een terechte correctie, Zwup. Als de situatie kan verslechteren door vervoer dan is een ambulance ook op zijn plaats.

En ja, het is echt een naar verhaal. Ik ben er zelf destijds echt vreselijk boos om geweest. Nu wat minder, omdat ik mij realiseer dat het het verschil niet heeft gemaakt. Maar het heeft mij wel voorbereid voor het geval ik zelf ooit eens met zo'n bijltje zou moeten hakken en dat is dus ook de reden waarom ik dat verhaal nu hier post.Ik werk zelf in een ziekenhuis en zie het dagelijks: voor een ouder iemand is de dokter nog steeds 'De Dokter' die altijd gelijk heeft. Dat hebben ze meestal ook wel, maar soms een beetje doorvragen kan helemaal geen kwaad. 'Jongere' patiënten zijn veel bijdehanter wat dat betreft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven