Gezondheid alle pijlers

Hoe naar huisarts met zoon

14-09-2010 18:26 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik echt ff niks anders kan vraag ik hier maar raad.

Ik zit met een zoon met waarschijnlijk een gebroken knie. Een bult op zijn knie, blauw, gezwollen (huid heel) en hij kan zich absoluut niet bewegen. Het ziet er verder recht uit, maar het voelt voor hem alsof het 'niet klopt'.

Het mannetje is 13. Ik moet naar de huisartsenpost, maar ik weet niet hoe. Ik kan hem niet dragen, hij is 50 kilo, even groot als ik en ik heb een ernstige hernia. Ik heb niemand die me kan helpen. Ik heb wel een auto, maar ik weet niet hoe ik hem er in moet krijgen. Ik mag langskomen, maar ik weet niet hoe. De huisartsenpost is van mening dat dat mijn probleem is. Hij kan niet gehaald worden met ambulance of iets.

Heeft iemand tips hoe ik hem wel mee kan krijgen? Hij barst van de pijn.
TO is oude bekende.
Op een laken laten zitten en naar de auto trekken?

Ik weet niet of jouw hernia dit toelaat.
Ja, dat vind ik echt.
quote:luna30v schreef op 14 september 2010 @ 18:41:

Vind het nogal vaag hoor.. TO heeft zich aangemeld, Avatar gezocht!?! en reageert vervolgens niet meer..Nee die heeft zoonlief op een rollator van de buren gebonden en is er mee onderweg naar de dokter....
quote:tuffers schreef op 14 september 2010 @ 18:32:

Bij mijn zorgverzekering mag je de taxikosten verhalen... Dus misschien verzacht dat de pijn van de kosten straks

Klinkt leuk, maar heb je daar de voorwaarden ook voor gelezen? Die zijn zeer strikt, zul je in het geval van een "oeps, ongelukje" vanuit de basis zeker geen recht op hebben. Een zeer (zeer) enkele verzekeraar heeft een ruimere vergoeding vanuit de aanvullende verzekering, maar ook dan weer met een eigen bijdrage. Vaak is er ook nog vooraf een machtiging nodig. Kortom, niet iets waar ik vanuit zou gaan zonder dat écht uit te zoeken.

Ben ik te simpel en hard als ik zeg; mond open, jan en álleman aanspreken in de omgeving, nood breekt wet. Geen helpende handen? Hup, taxi en kind daarin. Ja, zal momenten van pijn opleveren. Is k*t en pijnlijk maar een puber kan begrijpen dat er toch op een of andere manier naar de medische hulp toegegaan moet worden en niet altijd alles helaas pijnloos is. Nu dan maar bijten en goede zorg. Dan is focus op pijn minimaal houden, wat per persoon kan verschillen. Wat de een prettig vindt, vindt de ander een crime.

Sommigen kunnen bijv aardig vooruit komen door over de grond te "kruipen". Kont op de grond en jezelf vooruit bewegen door kont omhoog, opdrukken met armen, steunen op die armen, gekwetste been omhoog (kan ondersteuning qua pijn bij helpen), niet gekwetste been bij knie buigen, kont richting voet bewegen. Gaan zitten, en herhalen. Zo kom je vooruit, tot je bij taxi bent. Omhoog helpen d.m.v. ondersteuning onder arm van gekwetste kant. Kind kan niet gekwetste been gebruiken om op te steunen/staan tijdens omhoog komen.

Taxi; been rechtuit op bank is waarschijnlijk minder pijnlijk, maar pijnlijker om in houding te komen. Afwegen dus wat zoon zelf prettiger vindt.

Belangrijkste punt zul je ervaren in het ondersteunen van gekwetste been. Des te minder dat been kan bewegen, des te minder pijn zoon zal ervaren. Steun van moeders hand kan al prettig zijn, maar brengt als risico beweging (auw) met zich mee. Steun in de vorm van been voorzichtig proberen te fixeren is op dat moment auw, maar zorgt wel voor pijnvermindering tijdens weg naar auto/taxi/vervoersmiddel en tijdens de rit, het wachten etc.

Links of rechtsom, zoon zal pijn ervaren op dat moment. Laat hem daarin de keuze maken hóe hij dat gaat doen. Hij moet naar de arts, geen keuze. Hoe hij de weg naar auto wil maken en rit; kan hij zelf ook een stuk in kiezen natuurlijk.

Voor na het bezoekje; als het niet al geregeld wordt en nodig zóu blijken te zijn; krukken, rolstoelen en wat al dan niet zijn gratis te leen bij de thuiszorg. Vaak is er wel een post die 24/7 draait, al zal dat niet altijd de meest handige post zijn qua lokatie.

Beterschap!
when you wish upon a star...
als je zoon een beetje smal is, misschien in een kinderwagen,

Heb ik ook een keer gedaan met mijn zoon van toen 10.

Hij kon niet lopen van de pijn en hij was ook te zwaar om een eind te dragen, ik heb hem toen in de kinderwagen vervoerd. (die stond in zitstand)
skateboard, step, kruiwagen, steekwagen, iets met wieltjes
quote:Star schreef op 14 september 2010 @ 18:43:

TO is oude bekende.'kBen net in mijn luie bui, dus vertel. Of moet ik toch maar weer gaan loepen en energie investeren daarin?
quote:Pixiedust schreef op 14 september 2010 @ 18:45:

[...]

'kBen net in mijn luie bui, dus vertel. Of moet ik toch maar weer gaan loepen en energie investeren daarin?Je moet niks.
Ja, dat vind ik echt.

TO is oude bekende.hoe weet je dat?
quote:Pixiedust schreef op 14 september 2010 @ 18:45:

[...]

'kBen net in mijn luie bui, dus vertel. Of moet ik toch maar weer gaan loepen en energie investeren daarin?Ik zou niet weten wie, maar las dat ze het vandaag ergens schreef. Dat ze niet na drie posts 1 dag onder haar nieuwe nick meteen een ban wilde
Ga naar de 1e hulp, daar word je beter geholpen dan de HAP.
Ik prefereer de hemel omwille van het klimaat, maar de hel omwille van het gezelschap.

TO is oude bekende.Klopt.
quote:luna30v schreef op 14 september 2010 @ 18:31:

wil je best helpen als je in mijn stad woont..Ik ook!
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
quote:Star schreef op 14 september 2010 @ 18:46:

[...]

Ik zou niet weten wie, maar las dat ze het vandaag ergens schreef. Dat ze niet na drie posts onder haar nieuwe nick meteen een ban wilde Ah, waarom dacht ik dáár niet aan. Logisch! Na al dat gedonder de laatste tijd vatte ik jouw posting op als iemand die wellicht ook wel een beetje een loopje met lezers zou nemen. Totaal verkeerd geïnterpreteerd dus, gelukkig maar!! (alhoewel, voor zoon niet zo gelukkig.....) *slaat zichzelf voor kop smilie*
quote:VivaAngel6 schreef op 14 september 2010 @ 18:47:

[...]

Klopt. im confused
Maar goed, daar ging het niet om, maar opmerking dat ze zich hier speciaal voor had aangemeld, klopt dus niet

Voor dat ik 6 op mijn dak krijg
quote:mylenevalerie schreef op 14 september 2010 @ 18:48:

[...]

Ik ook!Jij hebt mail via Hyves trouwens
quote:Pixiedust schreef op 14 september 2010 @ 18:48:

[...]

Ah, waarom dacht ik dáár niet aan. Logisch! Na al dat gedonder de laatste tijd vatte ik jouw posting op als iemand die wellicht ook wel een beetje een loopje met lezers zou nemen. Totaal verkeerd geïnterpreteerd dus, gelukkig maar!! (alhoewel, voor zoon niet zo gelukkig.....) *slaat zichzelf voor kop smilie*
In elk geval is TO erg stil. Hopelijk is dat een goed teken en is ze met zoon en taxi onderweg naar de benodigde zorg.
quote:Star schreef op 14 september 2010 @ 18:49:

[...]

Jij hebt mail via Hyves trouwens Oh wat spannend , ik kijk zo nu buuf.
quote:meharis schreef op 14 september 2010 @ 18:46:

Ga naar de 1e hulp, daar word je beter geholpen dan de HAP.

Je mag pas naar de 1e hulp op verwijzing van de HAP of middels de ambulance.

Meeste HAPs zijn tegenwoordig toch wel bij het ziekenhuis? Hier wel in ieder geval.
Sorry voor het offtopic gaan, buuf, ik zie wel een vraag op hyves maar die is niet van jouw nickname. Kan dat? Mail anders even op mylenevalerie@hotmail.com.
quote:Gravinnetje schreef op 14 september 2010 @ 18:57:

[...]

Je mag pas naar de 1e hulp op verwijzing van de HAP of middels de ambulance.

Meeste HAPs zijn tegenwoordig toch wel bij het ziekenhuis? Hier wel in ieder geval.Ik ben met een op drie plaatsen gebroken been naar de SEH geweest en werd daar heus wel geholpen hoor (nadat de ambulance me had laten liggen). Alleen moest ik wel een tijd wachten. Ik weet niet of TO echt zeker weet dat haar zoons been gebroken is. Hoop dat ze intussen hulp heeft :(
1e hulp is meestal beter in het verzorgen van mensen dan de HAP.

Ik ben eens, met een zwaar gekneusde enkel waar ik niet meer op kon lopen, in een stad op 300 km afstand door de HAP weer weg gestuurd: 'U bent niet ernstig genoeg, ga maandag naar je eigen huisarts.'

Dat ik niet meer kon lopen en dat mijn eigen huisarts 300 km verderop zat, kon ze niet zoveel schelen.

Daarna ben ik door gegaan naar de 1e hulp, alwaar er meteen een rolstoel voor me gepakt werd en ik met verband en krukken de deur weer uitging.
Je zoon moet even doorbijten en hinkelend en ondersteunend door jou naar de auto. Wel zielig, maar hij is niet de eerste die dit moet doen..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven