Outsiders

24-05-2010 13:40 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kom hier gezellig kletsen over wonen in het buitenland.

Waar woon je?

Wat doe je er?

Wat mis je aan Nederland?

Wat niet?
Nederlands - Engels - Spaans - Duits - Frans, in die volgorde, mijn Frans is verre van perfect, goed genoeg om de baan te krijgen zeg ik altijd maar.

Ik hoop dat ik Portugees redelijk snel op kan pikken... Ik ben al mijn best aan het doen.

Ik ben trouwens benieuwd naar wat jij precies daar doet, volgens mij ligt het in het werkveld waar ik nu een nieuwe carrière in ga starten... Maar ik geloof dat je er hier niet te veel details over kwijt wilt?
Ah ok, het is altijd prettig meerdere talen te kunnen spreken. Ik denk dat ik een redelijke talenknobbel heb, spreek zelf drie talen goed, en zou dolgraag de moedertaal van mijn vriend beheersen, maar dat is zooo moeilijk ()

Ik heb het een aantal keer verteld hier, maar ik haal het steeds weer weg (via google is inderdaad alles te vinden); ik ben zo'n 1,5 jaar geleden naar hier gekomen voor ontwikkelingswerk voor een grote NGO. Na een jaar verliep mijn contract en ik heb deze niet verlengd, had in tussentijd mijn vriend ontmoet (heeft een bedrijf hier) en nu wonen we hier samen, werk ik wat met hem, freelance ik wat etc.

Wat wil jij uiteindelijk doen dan? Ben benieuwd!
Oeh, ik heb geloof ik ergens gelezen welke taal dat is, ja dat wordt wel even moeilijk dan inderdaad!

Klinkt goed, en leuk om te horen dat je ook voor de liefde bent blijven 'plakken'. Als je het verder naar je zin hebt daar en je hebt genoeg te doen, waarom ook niet? Waarom heb je je contract trouwens niet verlengd, is het werk je tegengevallen of had dat er niets mee te maken?

Wat ik uiteindelijk wil doen dat is nu nog moeilijk in te schatten, ik wil sowieso niet meer in Nederland wonen, en als ik in Europa blijf dan wordt het wat mij betreft Spanje of Portugal. Maar wat dat betreft kan het nog alle kanten op. Ik wil met mijn studie nu ofwel een interessante baan bij een NGO bemachtigen (nogal een opgave), óf misschien bevalt het me om bij een ambassade of iets dergelijks te werken, óf misschien wil ik weer in de hospitality branche. Allemaal gemakkelijk om mee rond te reizen, en mocht ik ooit op één plaats blijven, dan wil ik graag iets voor mezelf beginnen.

Plannen zat dus. Momenteel wel heel veel aan het nadenken over wat ik wil en waar ik het wil. Vriend is gelukkig heel makkelijk en zegt dat hij overal komt waar ik ga.

Wat zijn jouw toekomstplannen, of vind je het juist prima zoals het nu gaat?
Hallo Looola, herzlich Willkommen!!
Loools, ik heb mijn contract niet verlengd, omdat ik een jaar werken binnen dat project genoeg vond. Het expat leven binnen zo'n NGO is niet gemakkelijk; samenleven met een aantal mensen in een huis, weinig privacy en dit alles in vrij barre en primitieve omstandigheden. Ik zat op een locatie ver weg van waar mijn vriend woonde en op een gegeven moment wil je gewoon samen zijn. Ik ging dan ook elke week op en neer, een 4 uur lange autorit wat echt intensief was met wegen zoals ze hier zijn.

Het is leuk geweest, een mooie ervaring, maar ik wilde weer wat anders. En omdat mijn vriend zelfstandig ondernemer is was deze optie er. Erg prettig!

Het 'binnenkomen' bij een NGO is overigens best te doen hoor. Als maar de juiste ervaring en achtergrond hebt voor een bepaalde postitie. Heb je iets specifieks in gedachte?

Natuurlijk is de selectieprocedure vrij streng, maar dat is terecht. Zoals ik al zei zijn de leefomstandigheden vaak niet echt paradijselijk en moet men wel op je kunnen rekenen.

Fijn dat je vriend zo flexibel is trouwens, dat heb je mooi getroffen! Is hij nu ook met je in Denemarken?

Toekomstplannen..goede vraag. Die zijn er niet. Of nou ja, doe is dat mijn vriend veel geld gaat verdienen met zijn zaak. Geld maar niet gelukkig, zegt hij, maar het leven wel gemakkelijker.

Hij hoopt een bepaald bedrag bereikt te hebben in vier jaar en daarna kan er worden nagedacht over het ons elders settelen. En waar dat wordt...wie zal het zeggen..?
Dames!

De grote afwezige meldt zich... Pfff, wat een drukte hier!

Hoop dat het allemaal goed met jullie gaat en welkom aan alle nieuwe schrijfsters!
Danke schön Heidelberg & Mrs!

Ah, op die manier. Kijk, dat vind ik natuurlijk erg interessant om te horen, hoe het er in de praktijk aan toe gaat. Luxe verwacht ik inderdaad echt niet in zo'n project, en voor mij zou dat ook iets tijdelijks zijn. Kan me voorstellen dat je geen zin hebt om je héle leven in de bush te zitten.

En een autorit van 4 uur? Woaaaa da's wel extreem... Waar heb je hem in de eerste plaats leren kennen dan? Was hij verdwaald of zo? :-)

Juiste ervaring en achtergrond, dat vertellen ze me nu al. Dat is dus iets waar ik me nu al op moet gaan richten terwijl ik pas net ben begonnen met mijn studie. En ik heb een totaal andere achtergrond. Dus ik zoek nog iets specifieks, als je nog tips hebt... Ik ben meer economisch dan politiek achterlegd, ik heb meer met management dan met onderzoek, maar ik sta nog op 'wankele poten' te bedenken wat ik nu toch écht wil.

En inderdaad, geld maakt niet gelukkig, maar brengt wel meer mogelijkheden. Ik hoop dat het goed zal gaan met zijn bedrijf, en wie weet, misschien blijven jullie wel voor altijd in Afrika? Kan ook nog zo maar eens! :-)
HalloooLooola,

wat is typisch Deens? Ik ben eens door Kopenhagen gereden op weg naar Malmö (veerpont) en ken verder eigenlijk helemaal nix van Denemarken.

Wel dat er veel Duitsers op vakantie gaan.

Is het er kouder als in Neder land?
Hi Heidelberg,

Ik ga nog wat langer nodig hebben om daar precies achter te komen, maar dit is wat ik er tot nu toe over kan zeggen:

- Het lijkt erg op Nederland, maar dan in de 'Deense versie'

- De douches zijn allemaal boven vloeren zonder hoogteverschil waardoor alles nat wordt

- Bij het autorijden moeten je lichten ALTIJD aan, anders worden ze boos

- De temperatuur scheelt gelukkig niet meer dan een paar graden, normaal gesproken.

Denemarken schijnt qua cultuur veel overeen te komen met Nederland, en dat geloof ik ook wel.

Hoe bevalt het jou in Duitsland, heb je daar nog leuke anekdotes over? :-)
He Mrs CP, leuk dat je je ook even weer meldt.

Iemand trouwens de laatste tijd van Avianflu gehoord, uit Peru?

Ik hoop dat alles goed is met haar.

Looola, uit welk land komt je vriend?

Ik heb mijn vriend ook aan boord ontmoet en ik had nooit gedacht dat het een serieuze relatie zou worden. Jij weet net als ik hoe het er aan toe gaat op de schepen........ Ik beschouw ons dan ook als een uitzondering! De meeste relaties zinken keihard aan wal.

Wel fijn dat hij jou overal wil volgen. Wil mijn vriend op zich ook wel, maar omdat hij niet uit een EU land komt, is dat iets moeilijker en hij studeert nog. En dat wil hij heel graag afmaken natuurlijk, zodat hij een betere baan kan krijgen.

Ooooo, nog 3 nachtjes en dan zie ik hem weer!!!!!!!!! Na 5 maanden. Nooit weer zo lang!!!!!!!!!!
Ja, de uitzondering bevestigt de regel hè! :-) Ik beschouw jullie en ons ook als een uitzondering, het is dat we elkaar goed hebben leren kennen aan boord (zelfde team) anders zou ik er nog wel een keer over nadenken of de kerel te vertrouwen is. Heb inderdaad genoeg stukken ellende gezien, maar ook enkele uitzonderingen gelukkig. Het is natuurlijk altijd nog afwachten hoe het loopt, maar ik heb er vertrouwen in en hij ook, dat is het belangrijkst. Wat deed jouw vriend eigenlijk aan boord?

Lastig inderdaad als hij van buiten de EU komt, dat hij nog studeert is alleen maar goed natuurlijk.

En wat ontzettend fijn dat je hem over een paar dagen weer ziet!! 5 maanden is echt té lang... Ben blij voor jullie! :-)

Geniet ervan!!
Mijn vriend was dispatcher aan boord, in het facilities team dus, maar 1 van de betere functies.

Ja, over het vreemd gaan aan boord kan ik een boek schrijven. Echt walchelijk. En dan beweren de meesten dat het niet telt, omdat ze aan boord zijn. Het lijkt bijna wel normaal! En ik leek vreemd omdat ik niet vreemd ging! Wat dat betreft ben ik blij dat ik niet meer in die wereld zit.

En toch mis ik het soms. Het was wel een een hele ervaring.

Zit nu iemand op mijn werk echt heel erg te klagen dat ze 6 dagen achter elkaar moet werk, ze kan dat fysiek niet aan, zegt ze ( gewoon een gezonde meid van 26 ). Ik heb haar echt met open mond aan zitten kijken.
Goedemorgen!

VG, ja joh, je gaat gewoon al bijna naar Nederland! Geweldig!

Looola, met jouw studie kun je echt wel aan de slag binnen een NGO hoor, wellicht managementfuncties ofzo. Desnoods doe je er nog een cursus naast wat je kennis kan verbreden.

Ja, 4 uur rijden, da's niet mis he. Hij zat in de hoofdstad en ik was daar regelmatig ivm vergaderingen e.d. Nou en toen ontmoetten we elkaar daar

In Afrika blijven is niet onze ambitie. Ik zie een stabiel leven toch liever voor me in een Westers land.
Looola, ik ken je volgens mij van een ander forum van een ander tijdschrift ( sollicitatie topic waar we beiden schreven )

Herkenbaar trouwens met dat auto rijden.

Die denen werden ook altijd boos en altijd maar seinen als ik de lichten niet aan had.

En ik mij zelf maar afvragen wat er aan de hand was ( stond er misschien politie langs de weg etc )
@Hallooolooola

Duitse anekdotes..moet ik over nadenken.

Het zijn de vooroordelen over Nederlanders. Je gebruikt drugs, je hebt een caravan.( Vivagirl schreef dat zo leuk over prostituees die tulpen planten ) Je blijft een buitenlander (ook al heb ik een nederlands en duits paspoort) want het accent blijft. En dan heb ik ook nog een zwitsers accent omdat ik daar een paar jaar gewerkt heb.

Ik voel me vaak heimatlos. Natuurlijk heb ik een lieve man en meestal (haha) lieve kinderen. Ik ben ook tevreden, maar thuis voel ik me niet.

Ik mis iets, misschien is het mijn vrijheid single te zijn.

Ik was helemaal niet van plan zolang in Duitsland te blijven..en nu ben ik er 16 jaar.

Dus hoop ik op een goed pensioentje, dan ga ik rentenieren in Ohrid.

@MrsChocolatePitbull, heb je nog truffelolie kunnen vinden?

@Kym, echt goed dat je Looola advies kunt geven. Tips en tricks van, in dit geval, een insider zijn goud waard.
Heidelberg... Maar waarom is het zo gelopen dat je er nu al 16 jaar zit dan? Ik neem aan dat dit ook een gespreksonderwerp is tussen jou en je man (hij is NL toch?). Je klinkt nu niet echt blij (en de huilsmiley bewijst dat wel..), daar moet toch wat aan te doen zijn? Wat houdt jullie precies daar? Natuurlijk heb je in al die jaren wat opgebouwd, maar kiezen voor geluk lijkt me ook erg belangrijk..
@VG; Ja, alsof het niet telt als je gezin thuis achterblijft... Tegen mij zei iedereen ook altijd dat ze het goed vonden dat ik weer ging studeren, zo van blijf maar weg, laat je maar niet verpesten door het schip. Dus wellicht weten ze ergens toch nog wel dat het niet in orde is hoe het daar gaat.

Wat betreft dat hard werken, ja ik vind het ook al vaak gezeur, maar het is natuurlijk ook niet helemaal normaal om 80 uur in de week te werken :-) Fysiek onmogelijk lijkt me wel zwáár overtrokken...

@Kym; Bedankt voor de peptalk, ik denk dat je gewoon ook geluk moet hebben. Ik laat me normaal gesproken niet van het kastje naar de muur sturen dus het komt dan vast wel in orde. En inderdaad, bijleren kan nooit kwaad... Ik ga zo nog maar even aan de studie trouwens :-)

Kan me voorstellen dat je voor een stabiel leven niet voor eeuwig daar wilt blijven (ooit met kinderen wellicht?), gelukkig hebben jullie het er nu goed naar je zin.

@Disney; Ja, ik ben erg herkenbaar :-) Waar zat jij ook alweer, in de buurt van Odense of zo? Ik vind het verder niet zo speciaal hier hoor, maar ik ben wel al enthousiast begonnen met Deense les.

@Heidelberg; Inderdaad, misschien tijd om te verkassen? Lijkt me wel de moeite waard om een plaats te zoeken waar je je wél goed voelt, 'heimatlos' is geen fijn gevoel... Ik ben wel benieuwd naar je reactie op Kym's vragen. 16 jaar is zo lang dat je het ondertussen wel zou weten of je je er thuis zou kunnen voelen.
Geloof dat ik nu de enige ben die vanaf deze tijdzone post....waar zijn Majmaj, Avianflu, Pino, Soya en Anekeg gebleven? Nou ja, waarschijnlijk lezen ze het topic nog wel mee...

Looola en Disney, van harte welkom!

Heidelberg, het lijkt me rot om je heimatlos te voelen, heb je wel Duitse vrienden en vriendinnen dan? Wil je misschien liever weer naar Nederland teruggaan, die Heimat voor ons allemaal toch? Maar als je opgroeiende kinderen hebt, ik weet niet hoe oud die van jou precies zijn, dan is het moeilijker om te emigreren. Je moet het doen als ze nog heel jong en flexibel zijn, onder de tien pikken ze een nieuwe taal heel snel en vlekkeloos op...mijn dochtertje was pas vier toen we vertrokken...of je kunt beter wachten tot ze zo goed als zelfstandig zijn, zo'n 17-18 jaar schat ik zo in. Lastig hoor!

En Vivagirl, je gaat bijna naar Nederland en eindelijk je vriend weer zien na zo'n lange tijd, ik ben heel blij voor je! Hou je ons op de hoogte of heb je daar geen internet bij je ouders? Heel veel plezier alvast!

Hier heb ik de hele ochtend in een airconditioned kantoor zitten wachten op een stempeltje Voor Immigration, hoofdpijn heb ik ervan. Werk echt veel liever lekker buiten, met de paarden...morgen mag ik gelukkig weer!
Ik denk dat dit de zgn. midlife crises is. Ik heb er de leeftijd voor.

Mijn man is duits en helemaal niet avontuurlijk aangelegd. Ik heb hier wel vriendinnen, zo is het niet. De meiden zijn 11 en 13 jaar.

Als ze de deur uit zijn kommen er konkrete plannen op tafel.

Ik geniet nu van jullie verhalen en waardeer jullie medeleven!!!

Komt wel goed...don't worry, be happy!
@looola

ik zat toen in west jutland, een klein plaatje vlakbij ringkobing.

Ik ben er maar 3-4 maanden gebleven want ik voelde mij niet erg thuis met een baas die zich opstelde als slavendrijver

Maar nu zit ik weer in Frankrijk. Werkzaam bij Disneyland, wéer werkzaam in het zelfde hotel waar ik eerder had gewerkt
Nog 2 nachtjes!!!!!!!!!!

En ja, ik heb daar gewoon internet (zo ontwikkeld is Groningen nog wel), dus ik zal zeker een keer een update sturen, maar ik zal niet dagelijks online zijn.

Looola, wat je schrijft over het schip leven klopt. Als iemand ontslag neemt, dan feliciteren ze je bijna! Omdat op zich het leven aan wal 'beter', maar ook wat saaier. Het is wel een andere wereld aan boord, je leeft eigenlijk in bubbel, afgesloten van de rest van de wereld.

En 80 uur per week werken is natuurlijk ook een beetje te veel van het goeie en dat 7 maanden lang. Maar als ik iemand dan hier hoor klagen over at ze 6 dagen moeten werken, dan vind ik ze wel een beetje een watje. En dit is gewoon de hele dag op een stoel achter je buro zitten, dus verder ook geen zwaar werk.

Heidelberg, heb je al enig idee waar je wel zou willen wonen?

En je zegt dus dat a;s de meiden de deur uit zijn, je dan mischien wel ergens anders wil gaan wonen. Maar dan woon je in een ander land als je kinderen. Wil je dat?

Moeilijk.

Disney, nu snap ik je nick!

Hoe is het werken voor Disney?

Vriendin van mij heeft in Disneyworld (Orlando) gewerkt en daar was alles echt heel streng (Cruiseschip was daar niks bij vergeleken). Heel veel regeltjes.

Maar ze werkte in het park zelf. Werk jij in een Disney hotel, of gewoon een hotel in de buurt van Eurodisney?

Hoe bevalt het leven in Frankrijk?

Vrienden van mij wonen in Senlis, ben er net nog geweest, is daar geloof ik aardig in de buurt. Ook Nederlanders, hij is piloot voor EasyJet.

Ik ga mijn tijd hier nog even uitzitten, ik krijg geen werk meer gedaan, ben er niet echt bij met mijn koppie.
Hey allemaal,

Heidel, je kunt je leeftijd er wel van beschuldigen, maar tegelijkertijd zeg je dat je je nooit echt thuis hebt gevoelt daar. Dus...wellicht zaak om het iets serieuzer te nemen? Denk dat dat heel belangrijk is.

Je kinderen zijn nog jong en ik ben het met SD eens dat het nu weinig optie is om te verkassen. En je man, hoe staat hij in dit verhaal? Hij is Duits, dus het zal voor hem misschien heel anders voelen he? Nou, anyway, kalm aan en blijf vooral naar je gevoel luisteren hoor!

VG, je zult al wel de kriebels hebben voor je vakantie. Heerlijk gevoel is dat! Nog lekkerder dat je maar een uurtje in het vliegtuig hoeft te zitten

SD, jij je nieuwe pasje in handen, dus jullie kunnen er officieel langer blijven? Nou, je hebt er even op moeten wachten, maar dan heb je ook wat (en in de AC is het nog te doen he).

Disney, welkom! Hoe lang werk je er al en wat zijn je toekomstplannen (als je die hebt )?

Hier geen nieuws, behalve dat mijn snelpost is gearriveerd vanuit Nederland en ik nu twee lenzen rijker ben, leuk!
Ja, ik heb echt heel erg de kriebels! En ik ben de hele week er met mijn kop al niet bij!

Net naar de kapper geweest, dus mijn haar zit weer mooi!

Kym, heb je je lenzen al getest? EN? Bevallen ze?

Welke lenzen heb je gekocht?

Heidelberg. Hoe diep zit je verlangen om ergens anders heen te verhuizen?
VG, ja net even wat geschoten, leuk en wennen! Want vast brandpunt en een van de lenzen moet ik handmatig scherp stellen (heb een 35mm f/1.8 en 50mm f/1.8 gekocht)!
Cool.

Ik wil er ook nog steeds wat lezen bij. Een macro en een wide angel. Maar het kost allemaal nogal wat.....Even door sparen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven