Werk & Studie alle pijlers

werken bij overheidsinstelling

26-09-2008 09:01 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal. Ben momenteel druk aan het solliciteren en kwam daarbij een secretariële functie tegen bij een overheidsinstelling. Nu ben ik benieuwd of hier mensen zijn met ervaring in het werken bij een overheidsinstelling? Waar moet ik rekening mee houden, wat is er leuk aan en wat minder leuk?

Groetjes.
Mijn ervaringen zijn:

Leuk

- baanzekerheid

- je hebt een grote organisatie achter je, dus er kan veel (job rotation, leuke uitjes)

Minder leuk

- Erg hierarchisch

- Onduidelijke politieke spelletjes waardoor soms bijvoorbeeld bewust capaciteit of geld verspild wordt en die moeilijk te doorgronden zijn
Soep met ballen zal nooit met hetzelfde zijn
Tja, ik denk dat het nogal van de overheidsinstelling afhangt. Ik werk bij een gemeente. Geen grote gemeente, dus de job rotation en de grote organisatie vallen hier tegen

Wat ik minder leuk vind, is de bureaucratie, dat niets echt snel gaat. Dat je altijd te maken hebt met politieke belangen. Wat ik leuk vind, is het werk, mijn collega's, (inderdaad) de baanzekerheid, de menselijkheid van mijn baas, het feit dat een gemeente je er niet meteen uit probeert te werken als je ziek wordt of zwanger.
Ik heb gewerkt bij een Ministerie.

Voordelen:

- voor een starter werd ik goed betaald

- 36-urige werkweek

- veel vrije dagen

- volledige reiskostendekking

- goede ouderschapsregelingen

Nadelen:

- alles duurt verschrikkelijk lang; iedereen moet ergens zijn mening over hebben gegeven, waardoor men nooit tot een beslissing kan komen

- alles moet vlug vlug, maar door bovenstaande reden gaat dat dus vaak niet en je moet ervoor oppassen dat je je dat niet persoonlijk aan gaat trekken

- omdat je je in politiek veld begeeft, moet je heel goed oppassen met wat je doet. Voor je het weet heb je een schandaal te pakken

- al dat politieke gekonkel: er is altijd een hoger plan waar je niks van mag weten, iedereen dekt elkaar.

Vooral dat laatste punt vond ik super irritant. Dan ging iemand akkoord met je plannen, maar dan ging iemand die weer hoger in rang stond zich ermee bemoeien en werd alles terug gedraaid. Dat is iets waar je echt rekening mee moet houden; er is altijd weer een hogere rang die ook wat te zeggen heeft.

Oh ja, nog even over het idee dat je baan zeker is bij de overheid; in de organisatie waar ik werkte werd ook volop gereorganiseerd. Echt zeker van je plek was je daar dus ook niet...
quote:sisa schreef op 26 september 2008 @ 11:02:

Ik heb gewerkt bij een Ministerie.

Ik ook, nu ben ik semi-ambtenaar. Onze afdeling werd in z'n geheel overgeplaatst.

Oh ja, nog even over het idee dat je baan zeker is bij de overheid; in de organisatie waar ik werkte werd ook volop gereorganiseerd. Echt zeker van je plek was je daar dus ook niet...Klopt, ik heb in de afgelopen tien jaar nog geen moment níet in een reorganisatie gezeten.
Dank voor jullie reacties. Ik zit in de sollicitatieprocedure en het proces vordert erg traag, volgens mij typisch overheid....over 2 weken een sollicitatiegesprek, ben benieuwd maar blijf ondertussen wel ook verder kijken want ik wil zo snel mogelijk een andere baan vinden. Door dat trage gedoe lopen ze dus wel het risico dat ik in de tussentijd iets anders vind maar goed, we zullen zien hoe het loopt.

Weten jullie hoe marktconform ze zijn met salaris? Ze vonden mijn salarisindicatie aan de hoge kant namelijk, tja.....vind ik zelf dan weer niet haha, groetjes.
@ Vinobianco: over het salaris. Ze werken waarschijnlijk gewoon met schalen. Bij mij was dat in ieder geval wel zo. Meestal staat in de vacature ook al in welke schaal je komt. En op basis van jouw opleiding en ervaring zal je ingedeeld worden in een bepaalde trede van die schaal.
Dank voor jullie reacties.

De overheid gaat 'm toch niet worden, ik heb een inspirerender baan gevonden bij een marketingbureau

groetjes Vino
Hé, goed nieuws! Gefeliciteerd!!
anoniem_37904 wijzigde dit bericht op 16-09-2010 20:07
Reden: reclame verwijderd
% gewijzigd
altijd leuk om een topic van 2 jaar oud up te daten met spam van een niet nader genoemd uitzendbureau.

Waarom in godsnaam? Krijg je je intercedente targets niet rond of is dit echt een officiele -insert uitzendbureau- tactiek?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven