Persoonlijkheidsstoornis???

15-09-2010 17:57 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
BERICHT VERWIJDERD!!!
quote:Yavanna schreef op 15 september 2010 @ 18:44:

[...]

Ja, precies! Ik heb tijdens mijn studie een onderzoek gedaan naar pesters en mensen die gepest worden en dit is idd een typische reactie van iemand die gepest is en dit gebruikt als (foutief!) verdedigingsmechanisme. Ik ben dan ook serieus als ik zeg dat TO echt hulp moet zoeken, anders blijft ze zo doorgaan met als gevolg mogelijk een zware depressie en/of isolatie.Het is toch ook vaak zo dat je in je jeugd mechanisme ontwikkeld om 'de situatie te overleven' en deze dan doortrekt in je volwassen leven, waarbij het mechanisme tegengesteld werkt. Wel typisch idd. Ik ben ook voor hulp zoeken.
Bij Dr. Phil ging het over pesten gisteren. De adviezen die hij gaf vond ik wel kloppen. Dat je jezelf af moet vragen of dat wat er tegen je gezegd is, of hoe je het geinterpreteerd hebt, of dat wel klopt.

Ben jarenlang gepest, en merk dat functioneren in een groep steeds beter gaat. Heb geleerd niet alles negatief te interpreteren, met een open blik dingen te zien. Tuurlijk heb ik ook dingen anders moeten doen, maar zelfacceptatie bleek nog het beste medicijn.

De angst leren verdragen die het idee dat een ander mij mogelijk niet leuk vond opriep, is heel belangrijk geweest. Waarom zou iedereen mij leuk moeten vinden? Ik vind toch ook niet iedereen even leuk?!
Klassieke self fullfilling prophecy: Iedereen haat mij! Zie je, nou gebeurt het weer!

Inderdaad een heel verkeerd copingmechanisme, dat werkt wel heel erg verlammend.
Waardevol advies trouwens hanke321, hoop dat TO er nog iets van mee krijgt...
Ziejewelisme is trouwens wel een klassiek voorbeeld van een persoonlijkheidsstoornis. Of trekken daarvan.
Hanke, wat mooi gezegd

Het is inderdaad zo dat dat een kenmerk kan zijn voor een persoonlijkheidsstoornis. Maar dat op zichzelf is absoluut niet genoeg om het ook daadwerkelijk een persoonlijkheidsstoornis te laten zijn.... Daarvoor heb je nog meer kenmerken nodig.
quote:titanic schreef op 15 september 2010 @ 17:57:

BERICHT VERWIJDERD!!!Loser.
quote:hanke321 schreef op 15 september 2010 @ 18:55:

Ziejewelisme is trouwens wel een klassiek voorbeeld van een persoonlijkheidsstoornis. Of trekken daarvan.Maar wel iets waar aan gewerkt kan worden volgens mij, mbv cognitieve gedragstherapie bijvoorbeeld. Dan moet je wel bereid zijn actief naar je eigen gedrag te kijken overigens...
quote:Lauren29 schreef op 15 september 2010 @ 19:00:

[...]

Maar wel iets waar aan gewerkt kan worden volgens mij, mbv cognitieve gedragstherapie bijvoorbeeld. Dan moet je wel bereid zijn actief naar je eigen gedrag te kijken overigens...Mee eens...
Dank je Zwup en Lauren.

Dit jaar voor het eerst een groepsreis geboekt en het ging goed. Ik vond het heel spannend. Maar merkte na een paar dagen dat ik prima in de groep lag, ook al vond niet iedereen me even leuk of interessant.

Wat ik zo grappig vond, is dat je met zo´n reis ziet dat ieder zo zijn eigenaardigheden heeft. Goede en minder fijne kanten van iemands gedrag en persoonlijkheid. Iedereen heeft wel wat. Iets moois én iets naars.

Net als ik.
Deze Titanic zonk wel erg snel.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Knap van je Hanke, dat zou bijna iedereen doodeng vinden. Je neemt het in ieder geval in eigen hand, dat geeft ook al een beter gevoel over jezelf dan wanneer je alles uit de weg gaat hè!?
Dacht ik ook Nousch, maar ik wil niet natrappen. Dat doet ze al zo hard bij zichzelf.

Klote hoor, pesten en wat het met je doen kan.
Ik wil ook niet natrappen, maar vind het wel humor wat een nickname al niet kan zeggen; Struisvogel was in dit geval ook een toepasselijke geweest.
Hanke, wat goed! Als je idd eenmaal de goede bril op hebt dan zie je dat iedereen zijn dingetje heeft. En dat idd niet iedereen je aardig vindt, maar gelukkig vind je zelf ook niet iedereen aardig
quote:Lauren29 schreef op 15 september 2010 @ 19:08:

Knap van je Hanke, dat zou bijna iedereen doodeng vinden. Je neemt het in ieder geval in eigen hand, dat geeft ook al een beter gevoel over jezelf dan wanneer je alles uit de weg gaat hè!?

Je moet wel een beetje goed nadenken in welk gezelschap je je gaat begeven. Sommige dingen passen niet bij me en het heeft geen zin om dat op te zoeken, want dan vind ik geen aansluiting. Da´s ook het nare van TO, die is wat gaan proberen door dit topic te openen, maar heeft er niet van tevoren over nagedacht hoe er op haar gereageerd zou kunnen worden, en hoe ze daar dan zelf mee om zou gaan.

Voorbereiden, als je je sociaal niet zo sterk voelt, is wel zo belangrijk.
quote:Hummeltje_ schreef op 15 september 2010 @ 18:59:

[...]

Loser.Is dat nou nodig? Ik vind het ook getuigen van lange tenen, maar dat is vooral sneu voor TO zelf. Deze recatie helpt niet, lijkt me.
Misschien niet aardig, maar ik snap dat sommige mensen TO uit de weg gaan als ze in RL ook zo reageert. Ik heb twee vriendinnen gehad die hetzelfde probleem hadden. Het zoog energie. En het is compleet eenrichtingsverkeer. Beide vriendinnen waren ook overtuigd dat iedereen altijd tegen ze was. van de postbode tot de regering tot het meisje bij de supermarkt. Alles lag aan anderen en iedereen maakte hen het altijd moeilijk. Daar valt niet mee om te gaan.
Het is een dynamiek pesten. Deel ligt bij de omgeving, deel ligt bij de pester en een deel bij de gepeste.

Niet meer en niet minder. Mijn school had ik moeten grijpen, mijn omgeving had me moeten helpen, de pesters hadden aangepakt moeten worden.

Dat dat niet gebeurd is, is heel tragisch en heeft mij een oscar slachtofferrol opgeleverd (naast dat er ander shit gebeurde). Op een gegeven moment was ik die rol goed zat. En dan merk je pas wat een wereld er voor je opengaat als je daadwerkelijk zuiver durft waar te nemen.

Da´s niet altijd leuk, want je komt ook minder leuke dingen van jezelf en van anderen tegen. Hoe ik tegen mezelf sprak, hoe anderen me in de steek hadden gelaten.

Maar ik was verantwoordelijk voor mij en mijn veiligheid. Dat ik daar zorg voor droeg, daar kon ik trots op zijn.
Hoi Titanic, heb niet alle reacties gelezen. maar er zit wel waarheid in sommige dingen, al ben je nu nog niet zover.

Ga eerst eens met jezelf aan de slag. D.w.z jezelf accepteren hoe je bent, jij bent jij en wat een ander daar verder ook van denkt.

Vaak zit het (negatieve) beeld meer in je hoofd.

Ik herken het wel enigzins hoor.

Maar echt, ga eens met een psycholoog praten. Deze kunnen je juist daarin goed begeleiden d.m.v. bijvoorbeeld cognitieve therapie (het veranderen van je gedachtenpatroon).

Als je er heen gaat wil dat niet zeggen dat je dan gek bent ofzo.

In het basispakket van je verzekering zit standaard dat je acht keer vergoed krijgt, en afhangende van je aanvullende verzekering of je nog een kleine eigen bijdrage per keer moet betalen.

Lees ook eens het boek je kunt je leven helen van Louise Hay.

Dit vond ik wel een echte aanrader.

Heeft met positief denken te maken.

Succes.
quote:Botervliegje schreef op 15 september 2010 @ 19:13:

Misschien niet aardig, maar ik snap dat sommige mensen TO uit de weg gaan als ze in RL ook zo reageert. Ik heb twee vriendinnen gehad die hetzelfde probleem hadden. Het zoog energie. En het is compleet eenrichtingsverkeer. Beide vriendinnen waren ook overtuigd dat iedereen altijd tegen ze was. van de postbode tot de regering tot het meisje bij de supermarkt. Alles lag aan anderen en iedereen maakte hen het altijd moeilijk. Daar valt niet mee om te gaan.Dat snap ik ook, maar IRL is anders dan op een forum. Hier zuigt het niet echt energie, itt in RL. Die verwijder-actie laat alleen maar zien wat het probleem van TO is, vind ik. Zo'n trap na vind ik dan sneu. Ik hoop wel dat TO als ze de recaties leest en haar eigen recatie daarop, inziet dat ze snel ergens wat achter zoekt.
quote:hanke321 schreef op 15 september 2010 @ 19:09:

Dacht ik ook Nousch, maar ik wil niet natrappen. Dat doet ze al zo hard bij zichzelf.

Klote hoor, pesten en wat het met je doen kan.Ben jij in therapie geweest daarvoor?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
He, sneu zeg, al dat werk van BGB en botervliegje voor niks..

TO, waarom ben je nou zo teleurgesteld?
quote:nouschi schreef op 15 september 2010 @ 19:23:

[...]

Ben jij in therapie geweest daarvoor?Yep, en voor andere ´dingetjes´. Gaat goed met me nu, maar het had ook heel anders af kunnen lopen. Ben nog elke dag dankbaar voor hoe het nu gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven