Verveling

19-05-2026 17:08 25 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn kind verveelt zich vaak de laatste tijd. Hij is bijna 9, dus het echt speels spelen is er een beetje af. Hij gaat niet naar de bso, is thuis smiddags meestal alleen met mij en sport twee keer per week een uurtje. Hij speelt meestal ook een of 2 keer per week na school.

Maar dan blijft er dus best veel tijd over. Schermtijd houden we beperkt, er zijn nauwelijks kinderen in de buurt en zijn sibling is vaak pas later thuis.

Beetje vervelen is natuurlijk prima, maar wil hem ook niet te weinig uitdagen. Op school loopt hij ver voor, dus thuis wel fijn als hij tot iets komt. En met het oog op een zes weken durende vakantie straks...

Mijn gezondheid is wat matig, dus kan ook niet elke dag op pad.

Benieuwd waar jullie 9-jarigen zich mee vermaken of dat jullie andere ideeën hebben.
Op school loopt hij ver voor dus thuis wel fijn als hij tot iets komt. Bedoel je daarmee dat hij zich op school verveelt?
Wil hij niet afspreken na schooltijd?

Hier vermaakte ze zich op die leeftijd met o.a. afspreken, (Donald Duckjes) lezen, puzzelen, knutselen, lego, smart games. Ze speelde echt nog wel op die leeftijd.
Hier wordt er met 8,5 nog volop gespeeld. Na schooltijd speelt kind nu vaker zelfstandig buitenshuis (op het schoolplein of in de nabijgelegen speeltuin). Eigenlijk wordt bijna iedere dag na schooltijd afgesproken met vrienden en vriendinnen.

Straks is het mooi weer en gaat ze iedere dag naar het lokale zwembad, ik ben daar vaak bij nog voor jonger kind die meestal ook gaat.

Heeft hij geen vriendjes met wie na schooltijd afgesproken wordt? Belangrijk verschil wat ik merk met jongere kind is dat vroeger speelafspraken uit school (14.00) tot 16.00 duurde, nu vaker tot 17.00/17.30 met soms ook blijven eten. Is dat het probleem? De tijd ná een speelafspraak?
Ja op school verveelt hij zich ook regelmatig. Is wel aandacht voor daar, dus dat loopt wel oké.

Afspreken wil hij zelf altijd wel, maar veel vriendjes met wel een vol programma bso, sport etc.
Beabob schreef:
19-05-2026 17:40
Hier wordt er met 8,5 nog volop gespeeld. Na schooltijd speelt kind nu vaker zelfstandig buitenshuis (op het schoolplein of in de nabijgelegen speeltuin). Eigenlijk wordt bijna iedere dag na schooltijd afgesproken met vrienden en vriendinnen.

Straks is het mooi weer en gaat ze iedere dag naar het lokale zwembad, ik ben daar vaak bij nog voor jonger kind die meestal ook gaat.

Heeft hij geen vriendjes met wie na schooltijd afgesproken wordt? Belangrijk verschil wat ik merk met jongere kind is dat vroeger speelafspraken uit school (14.00) tot 16.00 duurde, nu vaker tot 17.00/17.30 met soms ook blijven eten. Is dat het probleem? De tijd ná een speelafspraak?
Hier zijn ze laat uit, dus het gaat vooral om de middagen/vakantiedagen zonder speeladspraakjes. En dat lukt niet elke dag omdat vriendjes wel veel buitenschoolse dingen hebben.

Fijn zon zwembad in de buurt!
Mijn zoon kon zich op die leeftijd goed vermaken met Lego, 1000 stukjes puzzels van Disney, Donald Ducks lezen, strijkkralen, clicks. Hij keek ook graag films (Disney).
Afspreken met vriendjes en heel veel buitenspelen, mits goed weer.
Mijn kind bijna 9 kan zich prima vermaken. Stimuleer haar te lezen, Duolingo te doen, fietsen etc. Als ze zich verveelt speelt ze met Lego en Barbies. Daarnaast leert ze een muziek instrument en zit ze op kookles. Zijn deze suggesties iets voor jouw kind, TO?
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
savornie schreef:
19-05-2026 17:42
Hier zijn ze laat uit, dus het gaat vooral om de middagen/vakantiedagen zonder speeladspraakjes. En dat lukt niet elke dag omdat vriendjes wel veel buitenschoolse dingen hebben.

Fijn zon zwembad in de buurt!
Zwembad(je) opzetten in de tuin was hier ook altijd favoriet met het mooie weer.
Misschien wel een dag naar BSO als zn vriendjes daar ook zijn?
Of gewoon de schermtijd wat uitbreiden?
Graftak!
Als het financieel kan, zou je ook kunnen kijken naar andere activiteiten. Schaakclub, knutselclub, muziekles, scouting. Niet alles, natuurlijk, maar iets leuks voor erbij, waar hij misschien ook nieuwe vriendschappen opdoet.
Blaaspijpen maken, leren rollen en op pad.
Everything is possible for the one who believes.
Waarom kunnen er geen kinderen bij jullie spelen ipv de bso? Op die leeftijd moet je dat wel met de ouders afstemmen, maar ik vond het geen probleem als een vriendje wat later werd opgehaald of gezellig bleef mee-eten.

Logeerafspraken voor in de vakantie regelen, dat vond/vind mijn kind heel leuk. In de vakantie ga ik graag met kind naar musea, ik heb een kaart (geen museumjaarkaart, lokale versie).

En hier ook muziekinstrument, en meer schermtijd.
Iets knutselen? Met papier of stukjes hout (onder begeleiding zagen, schuren, verven, etc). Scoubidou touwtjes knopen. Puzzelen, domino stenen, een knikkerbaan. Op school heb ik ooit zelf een flipperkast gemaakt van een stuk hout. Magneetvissen als je in een buurt zonder wapens woont.
Jou in de keuken helpen voor het avondeten of iets bakken?
Groente/fruitplantjes zaaien en verzorgen
Een hondje uit de buurt zoeken om uit te laten?
Kunnen opa/oma langskomen?
Lego mindstorms?
Van jou leren koken? (Vaste kook-dag. Zelf recept zoeken en boodschappenlijstje maken etc.)
Op YouTube staan leuke leren-tekenen-filmpjes
Moestuintje (of potten) aanleggen
Helpen op de kinderboerderij

Ik denk dat je nog net wat meer interesses van je zoon moet geven als je echt passende ideeën wil. Nu roep ik maar wat, maar als het meer een sporter is dan een knutselaar, dan hebben knutsel-ideeen geen zin natuurlijk.
Mijn zoon op zijn negende: voor het eerst met vriendjes naar de bios ( loopafstand ) later werd dat steeds vaker want een van de medewerkers kende hem en het groepje en liet ze meestal gewoon binnen..
In het nabijgelegen park in de bosjes kruipen en chips eten met de halve klas. Jachtseizoen spelen met een hele groep. Dingen maken ( vogelhuisjes, insecten hotels dat soort meuk) eetbare plantjes planten en oogsten, tekenen, rondhangen bij de plaatselijke hockey club met vriendjes ( waarom weet ik niet) veel koekjes bakken met vrienden ( dat mocht hier ook als wij niet thuis waren, even bellen om te vragen op welke stand de oven moet). Magneetvissen in de sloot in het park en toch ook wel gamen. Toen hij negen was zat hij in groep 7 en eind groep 5 stopten de meeste kinderen met bso en oma en opa en zo, dus er waren er genoeg.
Oh en hij had een krantenwijk die we met zijn drieën liepen. Ik was de verantwoordelijke en hij kreeg het geld. Dat is ook wel leuk, 1 keer per twee maanden want het is een soort wijkblad, misschien kan je zoiets vinden?
Zoon heeft de krantenwijk nog steeds...
Bedankt voor de goede tips!

Bso is helaas een lange wachtlijst voor, anders was dat een mooie geweest.

Ga weer eens de knutselspullen en puzzels opdiepen. Koken en bakken is ook een goede, maar dat laat mijn gezondheid niet altijd toe. Anders is op pad gaan inderdaad ook iets dat ik graag doe en helpt tegen de verveling.

Het is een serieuze jongen, niet echt een buitenspeler. Meer categorie Smart Games of proefjes doen. Hij speelt ook graag samen en dat lukt ook regelmatig, maar niet altijd.
Maar de bedoeling is niet dat jij gaat koken of bakken, de bedoeling is dat hij dat zelf gaat doen. Inclusief de boodschappen.

Hier ook een 9 jarige en die bakt zelf af en toe brood, laatst heeft ze een cake gebakken en koken vindt ze nog een beetje spannend, maar met aanwijzingen van mij of mijn man komt ze een heel end.

En laat het los dat hij tot iets moet komen thuis. Onze dochter is HB en ik vind dat juist thuis ze niets hoeft, waardoor ze vanzelf met iets komt. En hier heeft ze onbeperkt scherm, maar zit er minder op dan vriendinnetjes die wel schermtijd hebben.

Op de switch heb je ook spellen die echt wel leerzaam zijn en daarnaast gewoon heel erg leuk.
savornie schreef:
19-05-2026 21:35

Het is een serieuze jongen, niet echt een buitenspeler. Meer categorie Smart Games of proefjes doen. Hij speelt ook graag samen en dat lukt ook regelmatig, maar niet altijd.
Kun je hem geen mierenboerderij oid laten houden ?
Kikkerdril scheppen , muizen / ratjes laten houden en daar van alles voor bouwen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Smart/IQ games
Doos Donald Ducks van Marktplaats af.
Everything is possible for the one who believes.
Hecamel schreef:
19-05-2026 21:43
Maar de bedoeling is niet dat jij gaat koken of bakken, de bedoeling is dat hij dat zelf gaat doen. Inclusief de boodschappen.

Hier ook een 9 jarige en die bakt zelf af en toe brood, laatst heeft ze een cake gebakken en koken vindt ze nog een beetje spannend, maar met aanwijzingen van mij of mijn man komt ze een heel end.

En laat het los dat hij tot iets moet komen thuis. Onze dochter is HB en ik vind dat juist thuis ze niets hoeft, waardoor ze vanzelf met iets komt. En hier heeft ze onbeperkt scherm, maar zit er minder op dan vriendinnetjes die wel schermtijd hebben.

Op de switch heb je ook spellen die echt wel leerzaam zijn en daarnaast gewoon heel erg leuk.
Hm, ja, zie het scherm vaker voorbij komen als aanvulling. Kan wel eens kijken of ik dat iets meer los kan laten.
Reken er dan wel op dat hij de eerste tijd zich uit gaat leven en alleen maar scherm wil, maar dat zakt vanzelf weer weg.

En ik stuur er nog wel eens op aan dat ze leerzame dingen mag gaan kijken. TopDoks en zo.
Zou hij paardrijden niet leuk vinden. Naast de lessen lopen er altijd allerlei kinderen rond op de manege die daar dan helpen met klusjes?
Er worden in de vakanties ook altijd dagkampen georganiseerd. Waarbij er naast paardrijden ook zwembad en speurtochten op het programma staan.
savornie schreef:
19-05-2026 22:14
Hm, ja, zie het scherm vaker voorbij komen als aanvulling. Kan wel eens kijken of ik dat iets meer los kan laten.
Ik (moeder van 4, jongste is 9), zou hier mee uitkijken. Mijn oudsten hebben hier meer vrijheid in gekregen dan mijn jongsten nu. Extra schermtijd is zoveel mogelijk offline, geen chatfuncties, geen fuiken, geen social media.

Bakken en koken werkt hier ook goed.
Cats can hear 4-5 further than humans can, which makes it all the more impressive when they totally ignore you

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven