(echt) lekkere nasi gezocht!
woensdag 15 september 2010 om 16:31
Hallo allemaal,
Ik houd van nasi, maar eet het zelden, simpelweg omdat ik maar geen lekker recept kan vinden. De kant en klare zakjes en groentemixen en -pakketten vind ik echt helemaal niet lekker. Als ik dat zie op de reclame van Conimex ofzo, ril ik al.
Ooit eens bij een kennis echt heel lekkere nasi gegeten, met kip en satésaus, geen groente erdoorheen, behalve ui geloof ik. Het zag er ook totaal anders uit dan die zakjesnasi, was donkerbruin (sojasaus?). Zij had het weer van een Indonesische kennis, dus het was een 'autenthiek' recept, volgens mij. Ik heb geen contact meer met haar, dus navragen is geen optie.
Wie o wie heeft er een recept voor echt lekkere nasi?
Dank je wel alvast!
Sterre
Ik houd van nasi, maar eet het zelden, simpelweg omdat ik maar geen lekker recept kan vinden. De kant en klare zakjes en groentemixen en -pakketten vind ik echt helemaal niet lekker. Als ik dat zie op de reclame van Conimex ofzo, ril ik al.
Ooit eens bij een kennis echt heel lekkere nasi gegeten, met kip en satésaus, geen groente erdoorheen, behalve ui geloof ik. Het zag er ook totaal anders uit dan die zakjesnasi, was donkerbruin (sojasaus?). Zij had het weer van een Indonesische kennis, dus het was een 'autenthiek' recept, volgens mij. Ik heb geen contact meer met haar, dus navragen is geen optie.
Wie o wie heeft er een recept voor echt lekkere nasi?
Dank je wel alvast!
Sterre
woensdag 15 september 2010 om 16:39
Balinese Rode Nasi
--------------------------------------------------------------------------------
Bahan-bahan:
Ingredienten:
1 theel sambal udang (zie recept)
3 eetl olie (arachide)
100 gr. garnalen
175 gr. rundvlees
2 tomaten
100 gr. witte kool
100 gr. kouseband
2 eieren
200 gr. gekookte rijst
peper en zout
Haluskan:
boemboe:
3 rode lomboks
3 tenen knoflook
2 sjalotten
Taburan:
garnering:
bawang goreng (gebakken uitjes)
Cara membuat:
Bereiding:
Snijd het vlees in dunne plakjes en pel de garnalen. Snijd de kool fijn, de kouseband in stukjes en de tomaten in kleine partjes. Klop de eieren op. Wrijf of maal de ingrediënten voor de boemboe fijn tot een pasta en meng dit met de sambal udang. Verhit in een wok/wadjan de olie en fruit hierin de boemboe voor 2 minuten. Voeg dan het vlees, de garnalen, de tomaten, de kool en de kouseband toe en bak dit voor 10 minuten.
Bak van de omelet ondertussen een omelet en snijd deze in reepjes. Voeg de reepjes ei toe aan het vlees-groentemengsel en bak dit 2 minuten mee. Dan de rijst, de peper en het zout toevoegen en onder voortdurende omscheppen het geheel nog 4 minuten bakken. Garneer het met bawang goreng.
--------------------------------------------------------------------------------
Bahan-bahan:
Ingredienten:
1 theel sambal udang (zie recept)
3 eetl olie (arachide)
100 gr. garnalen
175 gr. rundvlees
2 tomaten
100 gr. witte kool
100 gr. kouseband
2 eieren
200 gr. gekookte rijst
peper en zout
Haluskan:
boemboe:
3 rode lomboks
3 tenen knoflook
2 sjalotten
Taburan:
garnering:
bawang goreng (gebakken uitjes)
Cara membuat:
Bereiding:
Snijd het vlees in dunne plakjes en pel de garnalen. Snijd de kool fijn, de kouseband in stukjes en de tomaten in kleine partjes. Klop de eieren op. Wrijf of maal de ingrediënten voor de boemboe fijn tot een pasta en meng dit met de sambal udang. Verhit in een wok/wadjan de olie en fruit hierin de boemboe voor 2 minuten. Voeg dan het vlees, de garnalen, de tomaten, de kool en de kouseband toe en bak dit voor 10 minuten.
Bak van de omelet ondertussen een omelet en snijd deze in reepjes. Voeg de reepjes ei toe aan het vlees-groentemengsel en bak dit 2 minuten mee. Dan de rijst, de peper en het zout toevoegen en onder voortdurende omscheppen het geheel nog 4 minuten bakken. Garneer het met bawang goreng.
woensdag 15 september 2010 om 16:41
Dit recept stond in de Allerhande. Het was een oud en origineel recept van een Indonesier. Ik heb hem zelf gemaakt en vond hem heel lekker. Veel beter dan die pakjes! Wel even shoppen om alle kruiden bij elkaar te krijgen.
Ingrediënten
* 300 g varkensfilet, in blokjes
* 1 eetlepel sambal
* 4 eetlepels zoute ketjap
* 1 mespunt ketoembar (gemalen koriander)
* 1/2 theelepel gemalen laos
* 1/2 theelepel koenjit (kurkuma)
* 3 theelepels gemalen gemberwortel (djahé)
* 3 eetlepels zonnebloemolie
* 100 g magere spekreepjes
* 2 uien, fijngesnipperd
* 300 g prei, in ringen
* 150 g soepgroente (diepvries)
* 300 g rijst
* 3 teentjes knoflook, geperst
* 2 theelepels suiker
..Bereiden
Kook de rijst gaar. Meng het vlees met de sambal, de helft van de ketjap, de knoflook, 1 theelepel zout, de suiker en de specerijen. Verhit de olie in een braadpan en bak hierin het vlees. Bak intussen in een droge koekenpan de spekjes uit en fruit de uisnippers in het uitgebakken spekvet. Schep het gebakken spek en de ui door het vlees in de braadpan en breng het geheel op smaak met de rest van de ketjap. Voeg de prei en de soepgroente toe en bak ze al omscheppend 5 minuten mee. Roer de gekookte rijst er goed doorheen en bak het geheel nog 10 minuten al omscheppend door. Lekker met satésaus, atjar tjampoer, zilveruitjes, omeletreepjes en een plak ham.
Ingrediënten
* 300 g varkensfilet, in blokjes
* 1 eetlepel sambal
* 4 eetlepels zoute ketjap
* 1 mespunt ketoembar (gemalen koriander)
* 1/2 theelepel gemalen laos
* 1/2 theelepel koenjit (kurkuma)
* 3 theelepels gemalen gemberwortel (djahé)
* 3 eetlepels zonnebloemolie
* 100 g magere spekreepjes
* 2 uien, fijngesnipperd
* 300 g prei, in ringen
* 150 g soepgroente (diepvries)
* 300 g rijst
* 3 teentjes knoflook, geperst
* 2 theelepels suiker
..Bereiden
Kook de rijst gaar. Meng het vlees met de sambal, de helft van de ketjap, de knoflook, 1 theelepel zout, de suiker en de specerijen. Verhit de olie in een braadpan en bak hierin het vlees. Bak intussen in een droge koekenpan de spekjes uit en fruit de uisnippers in het uitgebakken spekvet. Schep het gebakken spek en de ui door het vlees in de braadpan en breng het geheel op smaak met de rest van de ketjap. Voeg de prei en de soepgroente toe en bak ze al omscheppend 5 minuten mee. Roer de gekookte rijst er goed doorheen en bak het geheel nog 10 minuten al omscheppend door. Lekker met satésaus, atjar tjampoer, zilveruitjes, omeletreepjes en een plak ham.
woensdag 15 september 2010 om 16:42
Ingrediënten
9 soepkommen gare rijst
9 eieren
450 gr fijngesneden ham
3 preien
1 teentje knoflook
6 el zonnebloemolie
ketjap (verdund met wat water en zout) naar smaak
extra voor Indische nasi: trassie
fijn gesneden knoflook
fijn gesneden uien
sambal of lomboks
paprikapoeder (voor de rode kleur)
garnalen (uit blik)
1 prei
Bereidingswijze
Doe olie in de wok en doe daar de hele eieren in en roer deze goed los op middelhoog vuur in 1½ minuten.
Bak de prei in een aparte pan, doe deze dan bij het eimengsel.
Voeg de rijst al roerend toe en laat alles goed door bakken.
Voeg dan de ham, ketjap en (garnalen, paprika, trassie voor de Indische nasi) toe en laat alles al roerend door en door warm worden.
9 soepkommen gare rijst
9 eieren
450 gr fijngesneden ham
3 preien
1 teentje knoflook
6 el zonnebloemolie
ketjap (verdund met wat water en zout) naar smaak
extra voor Indische nasi: trassie
fijn gesneden knoflook
fijn gesneden uien
sambal of lomboks
paprikapoeder (voor de rode kleur)
garnalen (uit blik)
1 prei
Bereidingswijze
Doe olie in de wok en doe daar de hele eieren in en roer deze goed los op middelhoog vuur in 1½ minuten.
Bak de prei in een aparte pan, doe deze dan bij het eimengsel.
Voeg de rijst al roerend toe en laat alles goed door bakken.
Voeg dan de ham, ketjap en (garnalen, paprika, trassie voor de Indische nasi) toe en laat alles al roerend door en door warm worden.
woensdag 15 september 2010 om 16:44
Benodigdheden:
400 gram witte rijst
400 gram nasivlees
wok- of arachide-olie
3 uien, fijngesnipperd
1 teentje knoflook, uitgeperst
50 gram sperziebonen, fijngesneden
100 gram champignons, fijngesneden
2 preien in ringen
2 theelepels ketoembar
1 theelepel djintan
2 theelepels sambal trassie
2 eetlepels ketjap manis Kook de rijst gaar en laat deze afkoelen.
Verhit de olie en bak het vlees mooi bruin.
Fruit op het laatst de fijngesnipperde uien en de uitgeperste knoflook mee tot de uien glazig zien.
Doe de fijngesneden sperziebonen, champignong en prei erbij en laat deze groenten enkele minuten meebakken.
Voeg de ketoembar, djintan, sambal trassie en ketjap toe en roer het geheel goed door.
Voeg tenslotte de afgekoelde rijst toe, en warm het gerecht onder voortdurend omscheppen goed door. U kunt ook -voordat u de rijst toevoegt- nog 100 - 200 gram Tauge toevoegen.
Verder smaakt een omelet in reepjes over de nasi heen ook bepaald niet verkeerd.
400 gram witte rijst
400 gram nasivlees
wok- of arachide-olie
3 uien, fijngesnipperd
1 teentje knoflook, uitgeperst
50 gram sperziebonen, fijngesneden
100 gram champignons, fijngesneden
2 preien in ringen
2 theelepels ketoembar
1 theelepel djintan
2 theelepels sambal trassie
2 eetlepels ketjap manis Kook de rijst gaar en laat deze afkoelen.
Verhit de olie en bak het vlees mooi bruin.
Fruit op het laatst de fijngesnipperde uien en de uitgeperste knoflook mee tot de uien glazig zien.
Doe de fijngesneden sperziebonen, champignong en prei erbij en laat deze groenten enkele minuten meebakken.
Voeg de ketoembar, djintan, sambal trassie en ketjap toe en roer het geheel goed door.
Voeg tenslotte de afgekoelde rijst toe, en warm het gerecht onder voortdurend omscheppen goed door. U kunt ook -voordat u de rijst toevoegt- nog 100 - 200 gram Tauge toevoegen.
Verder smaakt een omelet in reepjes over de nasi heen ook bepaald niet verkeerd.

woensdag 15 september 2010 om 16:45
Voor goede nasi moet je rijst in ieder geval goed droog zijn!
Veder heb ik hier op het forum ook eens een lekker recept gelezen waarbij je van te voren 2 eieren losklopt met de kruiden die hierboven in 't recpt staan ( en kno en uien) en daar de rijst in bakt. Ook lekker.
Tip: meng voor extra kleur een beetje tomatenpuree erdoorheen. Anders heb je van die bleekschetenrijst.
Veder heb ik hier op het forum ook eens een lekker recept gelezen waarbij je van te voren 2 eieren losklopt met de kruiden die hierboven in 't recpt staan ( en kno en uien) en daar de rijst in bakt. Ook lekker.
Tip: meng voor extra kleur een beetje tomatenpuree erdoorheen. Anders heb je van die bleekschetenrijst.
woensdag 15 september 2010 om 16:46
quote:jesper schreef op 15 september 2010 @ 16:41:
Wel even shoppen om alle kruiden bij elkaar te krijgen.
Die staan anders naast elkaar in keurig potjes in het Conimex-schap bij je plaatselijke super .
Lekker recept, ga ik ook zeker uitproberen. Zelf gebruik ik wel een zakje, nl de nasi goreng kruiden van de Conimex. Voor de verandering laatst toevallig eens een potje natte boemboe van de Go-Tan gekocht, kijken of die ook lekker is.
Verder is mijn nasi ook echt goreng, oftewel gebakken: ik bak varkensvlees blokjes lekker bruin met een flinke scheut ketjap, gewelde nasikruiden erop en dan evt groenten naar keuze (ik serveer die persoonlijk liever los of in een ander gerecht (smoor, sajoer of gado-gado), gekookte rijst erbij en flink goed doorbakken met ketjap naar smaak (flinke scheut op zijn minst).
Selamat Makan!
Wel even shoppen om alle kruiden bij elkaar te krijgen.
Die staan anders naast elkaar in keurig potjes in het Conimex-schap bij je plaatselijke super .
Lekker recept, ga ik ook zeker uitproberen. Zelf gebruik ik wel een zakje, nl de nasi goreng kruiden van de Conimex. Voor de verandering laatst toevallig eens een potje natte boemboe van de Go-Tan gekocht, kijken of die ook lekker is.
Verder is mijn nasi ook echt goreng, oftewel gebakken: ik bak varkensvlees blokjes lekker bruin met een flinke scheut ketjap, gewelde nasikruiden erop en dan evt groenten naar keuze (ik serveer die persoonlijk liever los of in een ander gerecht (smoor, sajoer of gado-gado), gekookte rijst erbij en flink goed doorbakken met ketjap naar smaak (flinke scheut op zijn minst).
Selamat Makan!

woensdag 15 september 2010 om 16:51
Ik heb een super eenvoudig recept wat lijkt op jouw recept in je OP:
Varkensvlees vind ik niet zo lekker, dus ik gebruik altijd kip.
Tijd heb je wel nodig.
Vlees een dagje rond laten zwemmen in een badje van:
- Ketoembar (ongeveer een theelepel bij 400gr vlees)
- Loas (ook een theelepel)
- Ketjap Manis (flinke scheut)
- Sambal (naar smaak)
De volgende dag:
Uitje fruiten, vlees inkl marinade in de pan erbij en op hoge temperatuur bakken.
Rijst ondertussen koken en die er doorheen mikken.
Satésaus maken doe ik altijd met pindakaas van de natuurwinkel, ketjap, knoflook, uitje, sambal en een scheutje melk. (en als ik lui ben met knoflook- en uipoeder)
Doe er vaak nog wel wat zuur bij, augurkjes ofzo.
Eitje erbij en klaar is t.
Varkensvlees vind ik niet zo lekker, dus ik gebruik altijd kip.
Tijd heb je wel nodig.
Vlees een dagje rond laten zwemmen in een badje van:
- Ketoembar (ongeveer een theelepel bij 400gr vlees)
- Loas (ook een theelepel)
- Ketjap Manis (flinke scheut)
- Sambal (naar smaak)
De volgende dag:
Uitje fruiten, vlees inkl marinade in de pan erbij en op hoge temperatuur bakken.
Rijst ondertussen koken en die er doorheen mikken.
Satésaus maken doe ik altijd met pindakaas van de natuurwinkel, ketjap, knoflook, uitje, sambal en een scheutje melk. (en als ik lui ben met knoflook- en uipoeder)
Doe er vaak nog wel wat zuur bij, augurkjes ofzo.
Eitje erbij en klaar is t.
woensdag 15 september 2010 om 17:07
Naski: !
Lekkere nasi maakt mijn Indische schoonmoeder. Maar dat vind ik. Deze is erg lekker door de kruiden die er in zitten, er zit erg weinig groente in, het is echt een geurig rijst gerecht en niet (-zoals veel Hollanders Nasi of Bami eten- een gevulde éénpansgerecht. Maar die is trouwens ook heerlijk hoor.
Voordat ik haar kende maakte ik een "hollandse' (gevulde) versie, die is ook heel lekker, lijkt erg op recept van Tia. Met flink wat groenten en vlees, iig.
Maargoed. Schoonmoeder dus: (de truuk is de trassie, die doet het hem echt, vind ik...)
-vooraf ong. 4 kopjes rijst in 1,5x de hoeveelheid water gaar koken. (liefst in een stoompan, lekker droog)
-1 ui, flink wat knoflook en goede schep trassie, djinten, ketoembar fruiten.
- 2 handjes julienne gesneden groenten erbij: bijv. prei, peen, champignons.
- handje gare garnalen erbij
- De rijst er door scheppen.
- Scheut ketjap er door.
Het lekkerste is als je erbij van die kleine gebakken visjes van de toko (ikan teri) en gebakken uitjes eet.
En voor de saté erbij :
vlees marineren in:
olie, limoensap, lombok, djinten, ketoembar, scheutje ketjap asin, 1/2 ui - klein gesneden, knoflook naar smaak, stukje verse gember - heel fijn gesneden.
Dan lekker langggg dat vlees marineren, liefst en nacht.
Het vlees rijgen en marinade bewaren! Hier maak je de saus van:
- neem een steelpan, de andere helft van het ui fruiten in wat olie,
- de marinade erbij doen en goed zachtjes meebakken. Neem hier echt rustig de tijd voor.
- paar eetlepels pindakaas erbij
- schep palmsuiker (of evt. rietsuiker is ook prima)
- stukje cocos erbij (uit zo'n pakje, maar ik kom maar niet op de naam.. sorry)
- scheut melk en verder al roerende beetjes water erbij doen, tot de saus verzadigd is.
maar ... je kan ook bij de super van go-tan een zakje boemboe satesaus halen.
Is ook best te doen, proefde ik laatst bij vrienden...
Lekkere nasi maakt mijn Indische schoonmoeder. Maar dat vind ik. Deze is erg lekker door de kruiden die er in zitten, er zit erg weinig groente in, het is echt een geurig rijst gerecht en niet (-zoals veel Hollanders Nasi of Bami eten- een gevulde éénpansgerecht. Maar die is trouwens ook heerlijk hoor.
Voordat ik haar kende maakte ik een "hollandse' (gevulde) versie, die is ook heel lekker, lijkt erg op recept van Tia. Met flink wat groenten en vlees, iig.
Maargoed. Schoonmoeder dus: (de truuk is de trassie, die doet het hem echt, vind ik...)
-vooraf ong. 4 kopjes rijst in 1,5x de hoeveelheid water gaar koken. (liefst in een stoompan, lekker droog)
-1 ui, flink wat knoflook en goede schep trassie, djinten, ketoembar fruiten.
- 2 handjes julienne gesneden groenten erbij: bijv. prei, peen, champignons.
- handje gare garnalen erbij
- De rijst er door scheppen.
- Scheut ketjap er door.
Het lekkerste is als je erbij van die kleine gebakken visjes van de toko (ikan teri) en gebakken uitjes eet.
En voor de saté erbij :
vlees marineren in:
olie, limoensap, lombok, djinten, ketoembar, scheutje ketjap asin, 1/2 ui - klein gesneden, knoflook naar smaak, stukje verse gember - heel fijn gesneden.
Dan lekker langggg dat vlees marineren, liefst en nacht.
Het vlees rijgen en marinade bewaren! Hier maak je de saus van:
- neem een steelpan, de andere helft van het ui fruiten in wat olie,
- de marinade erbij doen en goed zachtjes meebakken. Neem hier echt rustig de tijd voor.
- paar eetlepels pindakaas erbij
- schep palmsuiker (of evt. rietsuiker is ook prima)
- stukje cocos erbij (uit zo'n pakje, maar ik kom maar niet op de naam.. sorry)
- scheut melk en verder al roerende beetjes water erbij doen, tot de saus verzadigd is.
maar ... je kan ook bij de super van go-tan een zakje boemboe satesaus halen.
Is ook best te doen, proefde ik laatst bij vrienden...
Computer says nooooo

woensdag 15 september 2010 om 17:50
quote:AgentL schreef op 15 september 2010 @ 17:07:
Ik maak 'm zelf heel simpel. Op smaak brengen met knoflook, sambal, sojasaus, djahé, djinten, kurkuma en ketoembar.
En klaar is kees je nasi!Zo maak ik m ook, geleerd van mijn moeder, die het weer geleerd heeft van een Indonesische klant... Ik zou zeggen: deze doen
Ik maak 'm zelf heel simpel. Op smaak brengen met knoflook, sambal, sojasaus, djahé, djinten, kurkuma en ketoembar.
En klaar is kees je nasi!Zo maak ik m ook, geleerd van mijn moeder, die het weer geleerd heeft van een Indonesische klant... Ik zou zeggen: deze doen

Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
woensdag 15 september 2010 om 17:53
woensdag 15 september 2010 om 19:17
En klaar is kees je nasi!Ik kook niet vaak/nooit met deze kruiden, dus ik heb geen ide ehoeveel ik nodig heb. Heb je een recept of tips?
En klaar is kees je nasi!Ik kook niet vaak/nooit met deze kruiden, dus ik heb geen ide ehoeveel ik nodig heb. Heb je een recept of tips?
woensdag 15 september 2010 om 20:15
quote:Sterre75 schreef op 15 september 2010 @ 19:17:
[...]
Ik kook niet vaak/nooit met deze kruiden, dus ik heb geen ide ehoeveel ik nodig heb. Heb je een recept of tips?
Gewoon wat uit de losse pols er overheen strooien. Kan gewoon niet fout gaan.
Alleen niet de halve fles ketjap er over doen.
[...]
Ik kook niet vaak/nooit met deze kruiden, dus ik heb geen ide ehoeveel ik nodig heb. Heb je een recept of tips?
Gewoon wat uit de losse pols er overheen strooien. Kan gewoon niet fout gaan.
Alleen niet de halve fles ketjap er over doen.
Volg de oorspronkelijke stem van je hart.
woensdag 15 september 2010 om 21:43
quote:Sterre75 schreef op 15 september 2010 @ 19:17:
[...]
ik doe ongeveer (bij recept 4pp):
knoflook 2grote tenen, sambal 1 eetlepel, sojasaus 4 eetlepels -asin-, djahé 1 theelepel , djinten 1 theelepel , kurkuma 1 theelepel en ketoembar 2 theelepels .
[...]
ik doe ongeveer (bij recept 4pp):
knoflook 2grote tenen, sambal 1 eetlepel, sojasaus 4 eetlepels -asin-, djahé 1 theelepel , djinten 1 theelepel , kurkuma 1 theelepel en ketoembar 2 theelepels .
Computer says nooooo
zaterdag 18 september 2010 om 09:08
Nasi:
Het is allemaal een beetje uit de losse pols maar komt ook niet zo nauw:
kipfilet in stukjes, of nasi vlees
1 grote ui
1 grote prei
2 grote tenen knoflook
sambal
Een volle pan gekookte rijst
Djahe
Ketoembar
Laos
Zout
Peper
Ketjap
Kip aanbraden, ui en knoflook erbij.
Kruiden eroverheen, van alle 3 de soorten lekker veel.
Prei erbij, in ringen uiteraard.
Nog even bakken en dan rijst er doorheen roeren.
Halve theelepel sambal om te beginnen erdoor, flink veel ketjap, en wat zout en peper.
Roeren, proeven en dan nog meer kruiden en ketjap, tot je het op smaak vindt.
Erbij satesaus:
2 tenen knoflook
halve ui fijn gesnipperd
halve theelepel sambal
bruine suiker, 2 eetlepels oid
eetlepel citroensap
ketjap
pindakaas
melk
In olie uitjes en knoflook fruiten. Sambal erbij.
Citroensap erbij en bruinesuiker, op laag vuur!
Halve pot of meer pindakaas er doorheen roeren.
Weer lekker veel ketjap er doorheen.
Het blijft dun als het goed is, je bindt het door de melk er doorheen te roeren. Ik doe altijd wel flink wat melk, je moet gewoon even kijken.
Het is allemaal een beetje uit de losse pols maar komt ook niet zo nauw:
kipfilet in stukjes, of nasi vlees
1 grote ui
1 grote prei
2 grote tenen knoflook
sambal
Een volle pan gekookte rijst
Djahe
Ketoembar
Laos
Zout
Peper
Ketjap
Kip aanbraden, ui en knoflook erbij.
Kruiden eroverheen, van alle 3 de soorten lekker veel.
Prei erbij, in ringen uiteraard.
Nog even bakken en dan rijst er doorheen roeren.
Halve theelepel sambal om te beginnen erdoor, flink veel ketjap, en wat zout en peper.
Roeren, proeven en dan nog meer kruiden en ketjap, tot je het op smaak vindt.
Erbij satesaus:
2 tenen knoflook
halve ui fijn gesnipperd
halve theelepel sambal
bruine suiker, 2 eetlepels oid
eetlepel citroensap
ketjap
pindakaas
melk
In olie uitjes en knoflook fruiten. Sambal erbij.
Citroensap erbij en bruinesuiker, op laag vuur!
Halve pot of meer pindakaas er doorheen roeren.
Weer lekker veel ketjap er doorheen.
Het blijft dun als het goed is, je bindt het door de melk er doorheen te roeren. Ik doe altijd wel flink wat melk, je moet gewoon even kijken.

woensdag 22 september 2010 om 23:09
En klaar is kees je nasi!Deze vind ik ook het lekkerst. Die kruiden pluk je gewoon af en toe uit het Conimex schap in de super, dus dat is makkelijk. Maar ik gebruik ook regelmatig zo'n kant en klare kruidenmix.
En klaar is kees je nasi!Deze vind ik ook het lekkerst. Die kruiden pluk je gewoon af en toe uit het Conimex schap in de super, dus dat is makkelijk. Maar ik gebruik ook regelmatig zo'n kant en klare kruidenmix.