Waterleiding aftakken.

28-08-2025 12:19 14 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dag allen,

In mijn schuur heb ik een waterleiding voor de wasmachine. Deze wil ik in de schuur aftakken voor een buitenkraan.
Geeft het problemen met waterdruk wanneer ik dit slechts ongeveer 1 meter voor de kraan die de wasmachine van water voorziet doe?
En kan ik dan de kraan gewoon gebruiken als de wasmachine draait?
Of beter een plek zoeken die verder van de wasmachine afligt?

Mvg. Dinky
Nee, met koudwater heb je geen drukverlies door een extra aftakking.
ladadieladieda schreef:
28-08-2025 12:21
Nee, met koudwater heb je geen drukverlies door een extra aftakking.
Jawel.
Een buitenkraan moet je in de winter afsluiten ivm het gevaar voor bevriezing? Heb je dan niet het probleem dat je ook de wasmachine niet kan gebruiken?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
28-08-2025 13:14
Een buitenkraan moet je in de winter afsluiten ivm het gevaar voor bevriezing? Heb je dan niet het probleem dat je ook de wasmachine niet kan gebruiken?
De wasmachine staat in de schuur. Ik wilde binnen een extra afsluiter steken zodat de leiding die naar buiten loopt leeg kan in de winter.
Safrat schreef:
28-08-2025 12:59
Jawel.
Make up your minds 😅😅
himalaya schreef:
28-08-2025 13:14
TO kan een vorstvrije buitenkraan kopen.
DinkyDigger schreef:
28-08-2025 14:14
Make up your minds 😅😅
Ook bij koud water heb je drukverlies, er ‘ontsnapt’ immers water door die kraan als je hem openzet.

Op zich kan een kraantje prima nog voor de wasmachine, maar het is ook afhankelijk van de druk die door de leidingen loopt en de dikte van je leidingen. Onze hoofdleidingen zijn bijv overal wat dikker, en alle aftakkingen zijn dan dunner zodat de hoofdleiding niet zoveel ‘last’ heeft van een open kraan. Er blijft dan genoeg over voor de wasmachine bijv.

Ligt dus wel aan meerdere factoren.
Zolang je de nieuwe kraan niet openzet, heb je sowieso geen drukverlies. Verder heeft een wasmachine geen hoge druk nodig; die neemt gewoon net zolang water totdat ie genoeg heeft.

Er zijn wel voorschriften voor, maar in een schuur is er geen man overboord als je je daar niet precies aan houdt. Als ergens verhaal wil kunnen halen als de kraan buiten te weinig druk heeft terwijl de wasmachine water aan het nemen is, dan moet je het door een professional laten aanleggen.
Solsol schreef:
28-08-2025 16:09
Ook bij koud water heb je drukverlies, er ‘ontsnapt’ immers water door die kraan als je hem openzet.

Op zich kan een kraantje prima nog voor de wasmachine, maar het is ook afhankelijk van de druk die door de leidingen loopt en de dikte van je leidingen. Onze hoofdleidingen zijn bijv overal wat dikker, en alle aftakkingen zijn dan dunner zodat de hoofdleiding niet zoveel ‘last’ heeft van een open kraan. Er blijft dan genoeg over voor de wasmachine bijv.

Ligt dus wel aan meerdere factoren.
De leiding gaat in de keuken de grond in, onder de bijkeuken door naar buiten om weer boven te komen in de schuur. In die schuur liggen plavuizen. Ik zou het stukje vanaf de grond tot aan de kraan van de wasmachine kunnen verbreden maar dat lijkt me nutteloos, toch?
Carooo1985 schreef:
28-08-2025 18:54
Zolang je de nieuwe kraan niet openzet, heb je sowieso geen drukverlies. Verder heeft een wasmachine geen hoge druk nodig; die neemt gewoon net zolang water totdat ie genoeg heeft.

Er zijn wel voorschriften voor, maar in een schuur is er geen man overboord als je je daar niet precies aan houdt. Als ergens verhaal wil kunnen halen als de kraan buiten te weinig druk heeft terwijl de wasmachine water aan het nemen is, dan moet je het door een professional laten aanleggen.
Het gaat me niet direct om verhaal kunnen halen. Het belangrijkste is dat ik mijn wasmachine niet op enige manier beschadig door deze te voorzien van te weinig water.
Phlox24 schreef:
28-08-2025 14:17
TO kan een vorstvrije buitenkraan kopen.
Wat betreft vorst weet ik wel hoe en wat.
Maar bedankt voor het meedenken!
DinkyDigger schreef:
28-08-2025 19:14
Het gaat me niet direct om verhaal kunnen halen. Het belangrijkste is dat ik mijn wasmachine niet op enige manier beschadig door deze te voorzien van te weinig water.
Maar daar hoef je niet bang voor te zijn, de wasmachine neemt een bepaalde hoeveelheid water, en niet een bepaalde tijd aan water.
Als jij in je hele huis de koude kranen openzet, als je terugkomt van je vakantie, dan heb je niet uit de bovenste kranen minder waterdruk. In ieder geval niet zoveel dat je dat merkt.

Bij het warme water kun je daar wel last van hebben omdat je ketel niet snel genoeg water kan verwarmen voor meerdere tappunten.

Zo gaat het ook met je wasmachine en de nieuwe aftakking die je daarvoor wil gaan maken.
DinkyDigger schreef:
28-08-2025 19:12
De leiding gaat in de keuken de grond in, onder de bijkeuken door naar buiten om weer boven te komen in de schuur. In die schuur liggen plavuizen. Ik zou het stukje vanaf de grond tot aan de kraan van de wasmachine kunnen verbreden maar dat lijkt me nutteloos, toch?
Nee dat is nutteloos idd. Je zou alleen als die leiding al breder was, voor een smallere aftakking naar de kraan toe kunnen kiezen. Maar 1 klein stukje verbreden heeft geen zin.

Maar zoals iemand al zei: de wasmachine neemt gewoon water tot een bepaald niveau dus dan doet ie er iets langer over dan normaal als jij toevallig op dat moment die kraan open zet. Ik zou dat geen probleem vinden.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven