Gefrituurde pastinaak en andere garnering

18-08-2010 01:00 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Kookhoekje,

In veel restaurants zie je als decoratie op je gerecht nogal eens een gefrituurde reep pastinaak of andere groente liggen.

Ik weet dat het ook met winterpeen kan. Wie heeft er nog meer leuke/ lekkere ideeen om je gerecht mooi af te garneren?
http://www.receptentabel.nl/keukenkennis/garnering/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Het garneren van een schaal met borrelhapjes

De verschillende hapjes opzich kunnen een schaal er al heel feestelijk doen uitzien, maar wilt u er iets extra's bij dan volgen hier enkele ideeën.

Muizen

Zijn er kinderen in het gezelschap zet dan op de schaal eens een paar muizen. Muizen gemaakt van een klein hard gekookt ei. Aan de onderkant van het ei haalt u een dun plakje weg, zodat de muis goed stevig kan staan.

De punt van het ei wordt de kop. Van het stukje ei dat u onder heeft afgesneden snijdt u twee kleine ronde oren in de vorm van een druppel. Dus rond van boven en een punt van onderen. In de kop maakt u met een scherp mes twee kleine diepe sneetjes waar de oren ingeplaatst kunnen worden. Maak de sneetjes niet recht maar scheef / \ op deze wijze.

Twee kleine kruidnagels worden als ogen in de kop gestoken en 1 iets grotere kruidnagel als mond.

De muis krijgt ook een staart. Neem een bieslook en steek dat in de ronde kant. Gebruik daarvoor een saté- of cocktailprikker om een gaatje te maken. Waarschuw de kinderen wel voor de kruidnagels.

Hetzelfde kunt u doen met radijsjes. Laat het worteltje als staart eraan zitten. Haal als oogjes een beetje van de rode schil weg. Hele kleine schattige muisjes!

•Van radijs kunt u bloemen maken. Snij met een heel scherp mesje het radijsje bijna doormidden in de vorm van een +. Is de radijs wat groter dan kunt u wellicht de vier delen nogmaals voorzichtig insnijden. Leg de radijsjes in heel koud water en na enige tijd gaan ze helemaal open staan.

•Neem een stuk komkommer, hol het uit en vul het met peterselie, doe eventueel wat korrels gele mais in het midden. Dille of basilicum is ook een goed kruid om te gebruiken.

•Kleine tomaatjes kunnen ook ingesneden worden op dezelfde manier als de radijs. Duw de 'blaadjes' voorzichtig wat uit elkaar en u hebt een mooie garnering voor een hartig voorgerecht.

•Heef u wel eens spruitjes tot een bloem gemaakt? Probeer heel voorzichtig de blaadjes naar buiten te vouwen. Als u de buitenste blaadjes naar buiten gevouwen hebt, ziet u een licht hart in het midden. Snij aan de onderkant een stukje af zodat het bloemetje niet omrolt.

•Voor een grote schaal met een salade kunt u grote tomaten insnijden. Druk de 'bladeren' weer voorzichtig uit elkaar en steek er wat selderie takjes, basilicumtakjes in of geef de tomaat een geel hart van mais.

•Als u een ui voorzichtig uitholt kunt u er een waxinelichtje inzetten. Het lichtje schijnt leuk door de schil heen.

•Er zijn in de handel speciale aparaatjes waarmee u spiralen kunt maken van wortelen en komkommer. Neem een spiraal komkommer en doe daar enkele plakjes tomaat tussen of bij de wortel takjes dille. Dille is ook een goede versiering bij vis.

•Door lange heel dunne reepjes wortel te snijden en deze vast te binden met bieslook krijgt u een vrolijk gekleurd bosje.

•Een eenvoudig takje groen (klimop, rozemarijn) of een bloem kan al wonderen doen. Doe het in het gerecht, op de schotel, leg het naast een soepkom of steek het door het oor van uw soepkom.

Nagerecht garneren

•Ijs laat zich heel goed combineren met gebak zoals cake, flensjes, schuimpjes of soesjes.

•U kunt het ijs in een mooie glazen coupe doen, een fraaie metalen coupe of juist op een groot bord.

•Het ijs kan gedaan worden in uitgeholde vruchten, zoals een halve meloen, een halve ananas en wat ook heel feestelijk staat is het ijs in een halve uitgeperste sinaasappel, citroen of grapefruit. In zo'n schil van een vrucht kunt u ook gemend fruit doen. Een toefje slagroom erom en een takje citroenmelisse om het te vervolmaken.

•IJsbolletjes kunt u maken met een ijstang. Zet de tang voor het gebruik in koud water. Dompel de tang voor het gebruik even in het water, schud het water er af en maak dan een bolletje. Die worden dan mooi glad.

•Hoe kunt u het ijs garneren? Gebruik daarvoor geklopte slagroom, vla, crème fraîche. Vermeng het voor het garneren met gehakte noten.

•Zorg voor wat extra vruchten waarmee u een nagerecht kunt garneren. Verse vruchten kunt u gebruiken, maar ook geconfijte kersen, sinaasappelschilltjes, rozijnen, amandelschaafsel.

•Chocolade hagelslag, gehakte noten, kokos, geraspte chocola of chocoalde vlokken staat ook feestelijk.

•Uw (ijs)dessert is helemaal af als u een koekrolletje, kattetong, bitterkoekje of ijswafel erbij serveert.

•Feestelijk staat ook een bord met gezeefde poedersuiker erop, chocolade poeder of kokos. Wel letten op de kleur van uw ijs of ander nagerecht. Een groen takje citroenmelisse, gewassen blaadjes klimop, een takje lavendel, een takje bloeiende rozemarijn of een roosje maakt uw dessert extra feestelijk.

•Hang een klein bosje druiven, een trosje rode bessen, een ingesneden halve plak sinaasappel of citroen aan uw coupe
http://www.mijnreceptenbo ... zoete-gerechten-5398.html
http://www.letscookit.tv/tag/garnering

Leuke site!
Herman den Blijker Pierre Wind heeft een leuk kookboek over garnering. De kers op de appelmoes heet het.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
@mv dat is toch van Pierre Wind?
Ik zal zo even kijken, ik heb het kookboek zelf. Kan mij vergissen, ben nog niet zo wakker.

Ja ik was zeker nog niet wakker, klopt Pierre Wind.
oh dat is een goeie tip,ik ga op zoek naar dat boek!

Ben inderdaad benieuwd naar echt garnering zelf maken, dus niet de tips om een koekje erop te doen, of hagelslag, of fruit over de rand van je ijscoupe: dat kan ik zelf ook verzinnen, maar is niet echt spetterend.

Meer op zoek naar recepten, zoals hoe maak je van die geweldige koekjes (even aan oud-collegaatje vragen, die maakte altijd dun koekjesdeeg in een spuitzak, kon ze zelfs woorden mee maken enzo) die bakte ze dan heel kort in de oven... geweldig (en lekkur!!) en suikerspinsels zelf maken, naalden van suiker, krullen van suiker: zooooow leuk!!

Of idd hoe maak je die dunne pastinaak- en andere repen die je dan weer over het vlees kan garneren
Ik heb het boekje besteld bij de boekhandel hoor....

Ben benieuwd, heb hoge verwachtingen :-)

Mazzeltje vandaag trouwens: bij de C1000 bij de kassa in de uitverkoopbak een leuk kookboekje van Jonnie Boer gescoord voor 1 euro, waarschijnlijk heeft heel NL hem al in de kast staan, want ergens gratis bijgekregen, maar ik had hem nog niet dus heppie :-)
Ja ik heb uit dat kookboek veel geleerd. Niet alles lukt mij nog en sommige dingen uit het kookboek kende ik al. En ook nog niet alles geprobeerd.

Maar roosjes/bloemen maken kan ik iig wel goed met tomaten, kaas, bladerdeeg, lenteui, ham, rode peper enz. Alleen met de boter lukt mij niet.

En er zijn nog een paar dingen die ik nog niet onder de knie heb. Komt ook omdat ik het bijna nooit probeer. Ik hou niet van verkwisting dus ga niet bijv. een paar appels of citroenen op uitproberen. Ik probeer het als het "nodig" is en lukt het dan is het fijn, en anders niet. Bij een taartje laatst vond ik de citroen figuur niet helemaal perfect maar het kon er wel mee door.

Maar bijna alles uit het boek is wel goed te maken hoor. Ik vind het wel een leuk kookboek om te hebben.
Nou er staat achterin het PUUR kookboek een goed recept om de koekjes te maken voor op desserts: daar was ik ook naar opzoek, dat beslag die je in de spuitzak doet en waarmee je woorden kan schrijven etc. Echt te simpel om te maken eigenlijk, maar je moet net ff weten hoe ook weer
Mylenevalerie en Schorpioentje29: Ik had het boekje de kers op de appelmoes van piere wind besteld bij de boekhandel en hem vandaag binnen opgehaald: super tip, heb hem in een ruk uitgelezen, wat een leuke dingetjes staan erin: helemaal wat ik bedoelde, en met duidelijke uitleg en foto's!!

Bedankt jullie!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven