Werk & Studie alle pijlers

Leerbedrijven, advies..

13-09-2010 16:31 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben al een hele lange tijd aan het nadenken over een opleiding. Ik heb 2 zorg opleidingen maar ik wil achteraf gezien eigenlijk helemaal niet de zorg in. Het liefste ga ik richting: fotografie, mediavormgever, DTP-er, vormgever ruimtelijke presentatie/communicatie.. nou ja die richting dus.

Voor de zomer heb ik een stuk of 10 sollicitatiebrieven naar bedrijven gestuurd voor een functie als leerling, deze bedrijven stonden op een site speciaal voor stages en leerplekken. Vaak geen reactie terug of het ging niet. Mijn brieven en CV heb ik echt netjes en goed gemaakt, ik heb toen veel advies gekregen van een instantie, die ze ook goed gekeurd hebben.

Nou goed, dan maar een jaartje werken.. vol tijd naar school is voor mij geen optie. Ik woon op mezelf en krijg niet voldoende studiefinanciering om rond te komen, en een weekend baantje erbij zal ook niet voldoende zijn. Ik moet dus een betaalde leerbaan krijgen, al is het maar net het minimumloon!

Nu is mijn vraag, is een bedrijf verplicht om leerlingen uit te betalen? En hebben jullie verder nog tips, advies of ervaringen waar ik misschien wat aan heb?

Het liefste stroom ik halverwege dit schooljaar al in een opleiding binnen. Ik wil namelijk graag vooruit komen en aan mijn toekomst werken!

Alvast heel erg bedankt!!!!

Groetjes !!
Er is anders nog een mogelijkheid een avondstudie/deeltijd te doen. Verschillende kunstakademies bieden dit, heb zelf voltijd (Grafisch Ontwerpen) gedaan, maar kreeg destijds een studiebeurs. Alleen jammer dat bijna alle studies net gestart zijn.

Het is voor bedrijven heel kostbaar een leerling aan te nemen, in de drukkerijwereld moet veel onder korte tijdsdruk gewerkt worden, als je helemaal geen achtergrond hebt in de grafische sector kost ze dit denk ik te veel tijd.

Er is volgens mij wel een opleiding aan het ROC, maar ik ben er al te lang uit om je het precies te kunnen vertellen, denk alleen maar mee.

Daarnaast zou ik wel alvast een keuze maken welke richting je op wilt, een basisjaar waarin je alle vakken krijgt kost jou denk ik erg veel tijd.
Hm heb even gegoogled naar avondopleidingen, maar ik kom veel cursussen tegen die geschikt zijn voor mensen die al bekend zijn met het beroep zeg maar.

Vol tijd naar school zou ik best leuk vinden maar dan kan ik gewoon niet rondkomen, en met een bijbaan is het nog aardig krap. Anders had ik het zo gedaan!

Ik heb echt gemerkt dat het heel moeilijk is om als 1e jaars aan een BBL plek te komen. Ik snap dat bedrijven niet snel een 1e jaars willen/durven aan te nemen omdat het (geld?) tijd kost.

Ik heb wel enige ervaring, ik ben al zeker 8 jaar bezig met fotografie en bewerking. En ik krijg er regelmatig complimenten over en soms word ik gevraagd om iets te maken voor mensen hun bedrijfje etc. Dus ik kan wel zeggen dat ik er dus zeker "feeling" mee heb. Ik heb in mijn CV een website vermeld waar mijn portfolio op staat.

Maar ik heb geen ervaring met alle programmas die gebruikt worden in het beroep. Ik denk zelf dat ik het wel zou kunnen als 1e jaars werken/leren. Ik heb heel veel interesse en motivatie en ben erg leergierig. Maar goed als dat in je sollicitatiebrief staat..tja.. in welke brief staat dat nou niet!

Ik denk er echt bijna elke dag over na wat ik nu moet doen, mijn CV en vorige opleidingen zijn bijna allemaal in de zorg. En daar wil ik vanaf. Ik wil echt heel erg graag leren en werken in een richting die ik echt heel leuk vind en die ik ook kan. Mijn 2e zorg opleiding heb ik gedaan terwijl ik wist dat mijn hart eigenlijk bij het creatieve lag. Uiteindelijk is dat nog steeds wat ik het liefste wil doen.

Ik weet alleen echt niet hoe ik dit moet regelen aangezien ik ook gewoon het geld nodig heb. En ik zit er best wel mee..

Ik hoop dat er nog mensen zijn die hun ervaringen, advies oid kunnen/willen delen.

Groetjes
misschien moet je toch eens bij de voltijd opleiding gaan informeren!!

Ik heb een voltijd HBO-studie (in de zorg) gedaan en daarbij waren er maar echt 2 en soms 3 dagen dat ik werkelijk op school zat. De rest van de tijd was bedoeld voor eigen studie-activiteiten. Maar net als ik waren er genoeg andere studenten die een baan hadden.

Dus misschien is voltijd dan nog niet zo voltijd als je denkt en kan je er gewoon een baan naast doen!

Succes!
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
Een BBL baan iets voor jou?

Nu weet ik natuurlijk niet waar jouw huis staat, maar bedoel je iets als dit?

http://vacatures.roc.nl/default.php?fr= ... &vac=91589
“Don’t look back – you’re not going that way.”

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven