Geld & Recht alle pijlers

Dure tandartsbehandeling zoon? Ex meebetalen??

17-09-2010 13:43 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van net 18 moet een tandartsbehandeling ondergaan die behoorlijk kostbaar is en die niet wordt vergoed door zijn verzekering. Mijn zoon studeert nog en hij krijgt van mijn ex een redelijk alimentatiebedrag per maand, maar geen vetpot. De behandeling bedraagt ongeveer 3 maanden alimentatie. Kan ik mijn ex de rekening van de behandeling sturen en hem vragen de helft van dit bedrag aan zijn zoon te voldoen. Ik stort dan natuurlijk de andere helft. Lijkt me redelijk dat hij ook meebetaald, aangezien hij zorgplicht heeft. Wat vinden jullie hier van?? Het is trouwens een eenmalige behandeling die nu strikt noodzakelijk is.
Horen, zien en .... reageren
uh waarom overleg je het niet gewoon met je ex i.p.v je hier af te vragen? dan weet je toch gelijk zijn reactie......
Hoe doen jullie dat met bijvoorbeeld schoolgeld? Sportclubs etc? Wordt dat ook door jullie allebei gedeeld?

Hoe dan ook, ik vind dat iets bijzonders als een tandartsbehandeling die nu strikt noodzakelijk is, gedeeld zou moeten worden.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Je zoon is achtien? Ik neem aan dat hij ook een bijbaantje heeft? Ik zou het bedrag in 3-en splitsen zodat zowel jullie als zoon een bijdrage betalen. Je zoon is nu wel op een leeftijd om de waarde van zaken in te kunnen schatten, toch?
Lijkt mij wel, net als met schoolgeld, clubs ed.
Er is totaal geen kontakt meer met mijn ex en ik ben niet van plan dat te zoeken.

Verder betaal ik alles...
En je zoon is 18 dus zou het nu ook zelf met z'n vader kunnen overleggen (of denk ik nu echt fout )
quote:Tuorrebout schreef op 17 september 2010 @ 13:45:

Je zoon is achtien? Ik neem aan dat hij ook een bijbaantje heeft? Ik zou het bedrag in 3-en splitsen zodat zowel jullie als zoon een bijdrage betalen. Je zoon is nu wel op een leeftijd om de waarde van zaken in te kunnen schatten, toch?Op dit moment heeft mijn zoon geen bijbaantje. Maar dit vind ik wel een goed idee eigenlijk... zelf ook een bijdrage leveren.
quote:Carliena schreef op 17 september 2010 @ 13:46:

Er is totaal geen kontakt meer met mijn ex en ik ben niet van plan dat te zoeken. Dan kun je hem toch ook niet vragen of hij mee wil betalen?
Hoe hoog is jullie inkomen per maand? Is het rond bijstand niveau dan is waarschijnlijk het bedrag te verhalen met bijzondere bijstand. ook als je geen bijstandsuitkering hebt.

En ik vind dat je altijd kan vragen of je ex wil mee betalen aan de behandeling.
Ik zou het gewoon proberen, nee heb je al.
Aangezien je zoon nu 18 is dient hij dit zelf met zijn vader te regelen. De allimentatie gaat nu ook rechtstreeks naar hem toe, als het goed is.
quote:xliefjex schreef op 17 september 2010 @ 13:50:

Hoe hoog is jullie inkomen per maand? Is het rond bijstand niveau dan is waarschijnlijk het bedrag te verhalen met bijzondere bijstand. ook als je geen bijstandsuitkering hebt.

En ik vind dat je altijd kan vragen of je ex wil mee betalen aan de behandeling.Ik zit inderdaad op bijstandsniveau. Niet aan deze mogelijkheid gedacht eerlijk gezegd...
quote:Dahlia74 schreef op 17 september 2010 @ 13:50:

Aangezien je zoon nu 18 is dient hij dit zelf met zijn vader te regelen. De allimentatie gaat nu ook rechtstreeks naar hem toe, als het goed is.Het kontakt tussen vader en zoon verloopt zeer stroef omdat mijn ex weinig tot geen belangstelling heeft voor zijn kind. Ik kan het vragen, maar denk dat ik dan na 10 keer vragen het nog zelf moet doen... vervelend, maar is gewoon zoals het is.
Je zoon is 18 en moet dit zelf met zijn vader regelen. Jij zou je er buiten moeten houden.
Ik zou dit als ex niet accepteren. Je betaalt alimentatie en dat bedrag is bepaald op alle kosten die er gemaakt kunnen gaan worden.

Wellicht als ik heel welwillend was, zou ik dit doen. Anders echt niet. Regel het maar, ik voldoe altijd aan mijn verplichtingen. Regel maar een afbetaalregeling met de tandarts

Pink2510 speelt nu advocaat-van-de-duivel...

Als Pink denk ik: balen, man! Als het net voor zijn 18e verjaardag was gebeurd, had je een heel ander verhaal! Rot voor jullie. Probeer bijzondere bijstand te informeren. En anders inderdaad zoonlief een deel van de kosten en jij wat je kan. Hij kan het altijd aan zijn vader vragen. Mooi dat er mail is tegenwoordig: kan je goed nadenken over je woorden, een ander mee laten lezen en diplomatiek een visje uitgooien bij die ontaarde vader van je!
Volg je hart. Dat klopt.
Gezien zoon 18 is vraag ik me af of bijzondere bijstand wel van toepassing is. Maar hij kan het altijd proberen.
Ik vind dat als hij nog studeert het wel veel gevraagd hem zelf mee te laten betalen. Maar laat hem een aanvullende tandartsverzekering nemen!
quote:Pink2510 schreef op 17 september 2010 @ 13:58:

Ik zou dit als ex niet accepteren. Je betaalt alimentatie en dat bedrag is bepaald op alle kosten die er gemaakt kunnen gaan worden.

Wellicht als ik heel welwillend was, zou ik dit doen. Anders echt niet. Regel het maar, ik voldoe altijd aan mijn verplichtingen. Regel maar een afbetaalregeling met de tandarts

Pink2510 speelt nu advocaat-van-de-duivel... Dit soort bijzondere onvoorziene uitgaven is niet in de alimentatie inbegrepen. De vader is net als de moeder verplicht om hun zoon te onderhouden en moet dus bijdragen in de kosten. De moeder voldoet ook aan haar verplichtingen, maar moet in dit geval ook de helft ophoesten van een onvoorzien bedrag. Dat hoort bij het ouderschap, voor allebei.
Ga in therapie!
quote:babado schreef op 17 september 2010 @ 14:12:

Ik vind dat als hij nog studeert het wel veel gevraagd hem zelf mee te laten betalen. Maar laat hem een aanvullende tandartsverzekering nemen!Je kunt je niet verzekeren tegen bestaande aandoeningen, daar is het nu te laat voor.
Ga in therapie!
tandarts voor jongeren tot 22 jaar zit gewoon in de basisverzekering, met uitzondering van kronen en bruggen, deze moet je van te voren aanvragen en worden vanuit een aanvullende verzekering vergoed. Het moet dus wel een behoorlijk unieke behandeling zijn wil deze niet vergoed worden, of er is sprake van orthodontie?

Je zoon kan ook bij het Kruidvat een losse tandverzekering afsluiten, die kan namelijk op elk moment ingaan en staat los van de basisverzekering.
quote:dubiootje schreef op 17 september 2010 @ 14:14:

[...]

Dit soort bijzondere onvoorziene uitgaven is niet in de alimentatie inbegrepen. De vader is net als de moeder verplicht om hun zoon te onderhouden en moet dus bijdragen in de kosten. De moeder voldoet ook aan haar verplichtingen, maar moet in dit geval ook de helft ophoesten van een onvoorzien bedrag. Dat hoort bij het ouderschap, voor allebei.

Ja, lekker makkelijk... Dan kun je als verzorgende ouder of als kind alles op de hoop 'onvoorziene uitgaven' gaan gooien en iedere keer nog extra geld eisen bovenop de alimentatie.

Bij structurele ongewone uitgaven (topsport, prive-school, chronische ziekte, enz.) kan het alimentatiebedrag verhoogd worden.
Ik denk eerlijk gezegd van niet (maar ben geen jurist hoor). Omdat je ex alimentatie betaald. Is het bedrag wat hij betaald wel officieel vastgesteld?
quote:Turkooiss schreef op 17 september 2010 @ 13:47:

En je zoon is 18 dus zou het nu ook zelf met z'n vader kunnen overleggen (of denk ik nu echt fout )

Lijkt mij een goede oplossing. Hij is oud en wijs genoeg lijkt mij.

Ik denk trouwens dat mijn ouders mij op die leeftijd misschien het bedrag voorgeschoten hadden, maar zeker niet voor me betaald hadden.
Ik vind dat je je ex best mag vragen om mee te betalen.

Of hij dat wettelijk verplicht is weet ik niet, maar vragen staat vrij toch?

quote:Robin1973 schreef op 17 september 2010 @ 13:56:

Je zoon is 18 en moet dit zelf met zijn vader regelen. Jij zou je er buiten moeten houden.

Beetje harde reactie vind ik dit.. TO schrijft al dat band tussen vader en zoon niet zo hecht is, beetje lullig om dan tegen je zoon te zeggen: "ga zelf maar het geld aan je vader vragen"

Maar ja dat is mijn mening, en ik heb (gelukkig) geen ervaring met dit soort zaken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven