Werk & Studie alle pijlers

Afstudeerstage en uitkering

09-09-2010 19:57 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben op dit moment bezig met mijn afstudeerstage voor mn HBO opleiding (vanaf juli). Hiervoor krijg ik 350 euro per maand stagevergoeding voor een 40-urige werkweek. Ik heb geen recht meer op studiefinanciering.

Nu is in mei mn contract niet verlengd. Ik werkte hier 32 uur in de week om het gebrek aan studiefinanciering op te vangen en heb hier iets meer dan 2 jaar gewerkt.

Nu is het probleem dus dat volgens het UWV ik geen recht heb op een WW uitkering omdat ik niet beschikbaar ben voor de arbeidsmarkt. (ik zit tot het einde van het jaar contractueel vast aan mn stage en het betreft een bedrijf dat heel goed staat op je CV, dus stoppen is geen optie).

De UWV meneer gaf als tip mee dat ik dan bijstand moet aanvragen. Maar dit zie ik eigenlijk niet zo zitten vanwege de andere voorwaarden die daaraan kleven en het feit dat mijn stagevergoeding daar weer op wordt gekort.

Maar goed, van 350 euro kan niemand leven lijkt me. Ik woon in de praktijk ongeveer bij mn vriend zodat er nog eten op tafel staat maar de 350 euro dekt mn vaste lasten niet eens.

Heeft iemand hier ervaring mee en eventueel tips?

Thanks!
Nee, ik ga morgen meteen een afspraak maken met de decaan. Dat was een goede tip!
Goede eerste stap
Vaak hebben decanen/studiebegeleiders ed ook inloopspreekuur, dan ben je vaak sneller aan de beurt dan via een afspraak. Maar sowieso bellen morgen, je hebt wel haast en moet zo snel mogelijk iemand zien voor hulp.
@snowpatrol

ik heb een extra jaar studiefinaciering gekregen op basis van een operatie met 2 maanden herstel (ik moest daarvoor een formulier invullen dat de decaan ook heeft ingevuld, vervolgens moest het door een medicus ingevuld worden)

Ik geloof dat jij misschien ook wel de mogelijkheid hebt om op 'psychische gronden??' oid ook een extra jaar te krijgen..

super dat je nu toch je studie aan het afronden bent!!!!

en tsja, dat je van die 32 uur had moeten sparen...daar heb je nu niks meer aan...
Misschien denk ik te simpel: maar kun je geen andere baan zoeken?
Maar waarom doe je die bijstand dan niet als ze je dat adviseren?

Natuurlijk word die 350 euro dan ingehouden, maar bijstand is ongeveer 650 euro? Dat is altijd nog meer dus..
Je zou ook kunnen overwegen om een gesprek aan te gaan met je stagebeleider om te vragen of er een mogelijkheid is om bijvoorbeeld 1 dag per week echt te werken en daar dit salaris voor te krijgen en dan een maand langer te doen over afstuderen.
Heb je al je opleiding gebeld?
Ik heb gebeld naar het Noodfonds maar kreeg de voicemail. Heb daarop een mail gestuurd en de situatie uitgelegd en gevraagd of ik überhaupt voor het Noodfonds in aanmerking kom.

Mn vriend en ik hebben het er ook over om dan maar "officieel" samen te gaan wonen zodat we nog maar 1x woonkosten hebben.
Ik raad je ook zeker aan om met je studentendecaan een afspraak te maken. Wel wil ik je van te voor waarschuwen, zodat je niet al te teleurgesteld raakt.

Bij mijn weten heb jij (ondanks je omstandigheden) geen recht op een extra jaar studiefinanciering van DUO en ook niet op een financiële regeling bij je hoger onderwijsinstelling.

Beide regelingen zijn gebonden aan een aantal eisen, waaronder: de omstandigheden moeten spelen in de jaren waarin je recht had op basisbeurs (de eerste vier jaar van je studie dus) en je moet de omstandigheden in datzelfde studiejaar meteen bij je studentendecaan gemeld hebben.

Aan je verhaal te lezen spelen jouw omstandigheden pas in en/of na je 3 jaar van lenen, klopt dat?

Desondanks raad ik je zeker aan om met je studentendecaan te gaan praten. Vaak weten zij wel welke ándere wegen wellicht mogelijk zijn.

En ik sluit me aan bij Wintermuts: wat zul jij een heftige tijd hebben gehad vrouw. Weinig mensen doen puur en alleen voor de lol zo lang over een studie en dat is zo te horen bij jou het geval.
Zijn jullie al uit het 'woonprobleem'?
Kun je je woning tijdelijk verhuren terwijl je samenwoont? Bij studentenkamers mag onderhuur voor een bepaalde periode vaak en ook bij woningbouw kan het vaak terwijl je "proef" samen woont. Minder legaal kan natuurlijk ook, maar daar kleven wel risico's aan.

Heb je behalve het noodfonds ook nog studieadviseurs of decanen aan de lijn kunnen krijgen? De voorwaarden voor die noodpotjes zijn volgens mij ook best strikt, dus er blind vanuit gaan dat dat je daar aanspraak op mag maken moet je niet doen.

En heb je toch gekeken naar bijstand aanvragen? Aanvragen kan altijd, de kans dat je het krijgt lijkt me niet zo groot, maar ja... proberen kan wel.
Ik heb voor vrijdag een afspraak bij de decaan.

Ik ga ook proberen om afgelopen 2 jaar betaald collegegeld terug te krijgen omdat ik (bewijsbaar) nergens gebruik van heb gemaakt.

Mn vriend heeft me gisteren duidelijk gemaakt dat hij ook heel graag WIL samenwonen met me dus dat is al enigszins een geruststelling.
Ik ben bij de decaan geweest en hij heeft me super geholpen. Ik krijg nog 7 maanden collegegeld terug van vorig jaar en hij heeft even verder in mn studie geschiedenis gekeken en heeft daar ook nog mogelijkheden gevonden om extra studiefinanciering te krijgen.

Verder heeft hij me geholpen met IB Groep dingen zodat ik daar niet mee in de problemen kom.

Effectief heb ik op korte termijn 200 euro in de maand extra en op de lange termijn duizenden euros minder studieschuld!
Wat goed zeg!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven