eekhoorntjesbrood

18-09-2010 16:41 33 berichten
Heb 'n grote bostuin en die puilt op dit moment uit van de paddenstoelen. Nu zie ik er ook eentje tussen staan die volgens mij eekhoorntjesbrood is en nu vraag ik me af, wat maak je daar nu mee? Heb 't volgens mij nog nooit gegeten.
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan morgen op pad en gaan er paddestoelenrisotto van maken, heerlijk!
Maar met een knoflook en uitje bakken op toast met roomboter is ook lekker...
Moet je ook niet gaan proberen. Woon net als jij in een boshuisje (ja ook een recreatiewoning, ben er nog steeds niet achter of jij nou mijn buuv bent)> Mijn ega is kok, heeft diverse bospaddestoelenboeken aangeschaft om uit eigen tuin te koken, maar het is echt af te raden, een foutje is zo gemaakt en de gevolgen kunnen heel erg zijn. Dus lekker laten staan en er een paar mooie plaatjes van schieten zou ik zo zeggen.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ik gebruik eekhoorntjesbrood (de veilige-niet-zelf-uit-de-tuin-geplukte-variant, er zijn soorten die giftig zijn en precies op eekhoorntjesbrood lijken) vooral in de risotto con fungi.

Maak er ook wel eens een Jamie Oliver gerecht mee, kip met witte wijn, knoflook, tijm en paddenstoelen in een zak in de oven.

Als ik eekhoorntjesbrood over heb dan doe ik het wel eens met wat champignons samen gewoon bij biefstuk oid.

Het is gewoon een paddenstoel met een heel sterke smaak, ik vind ze heerlijk.
Ohhh wat geweldig zo' n tuin met die heerlijkheden.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
quote:Fame schreef op 18 september 2010 @ 16:44:

Moet je ook niet gaan proberen. Woon net als jij in een boshuisje (ja ook een recreatiewoning, ben er nog steeds niet achter of jij nou mijn buuv bent)> Mijn ega is kok, heeft diverse bospaddestoelenboeken aangeschaft om uit eigen tuin te koken, maar het is echt af te raden, een foutje is zo gemaakt en de gevolgen kunnen heel erg zijn. Dus lekker laten staan en er een paar mooie plaatjes van schieten zou ik zo zeggen.

He-le-maal mee eens. Nien; doe het niet.
Ik heb er 'n foto van gemaakt voor de experts die 'n echte van 'n nepper kunnen onderscheiden:

quote:Fame schreef op 18 september 2010 @ 16:44:

Moet je ook niet gaan proberen. Woon net als jij in een boshuisje (ja ook een recreatiewoning, ben er nog steeds niet achter of jij nou mijn buuv bent)> Mijn ega is kok, heeft diverse bospaddestoelenboeken aangeschaft om uit eigen tuin te koken, maar het is echt af te raden, een foutje is zo gemaakt en de gevolgen kunnen heel erg zijn. Dus lekker laten staan en er een paar mooie plaatjes van schieten zou ik zo zeggen.Oh echt? West Brabant? Belgische grens?
quote:elninjoo schreef op 18 september 2010 @ 17:15:

Ik heb er 'n foto van gemaakt voor de experts die 'n echte van 'n nepper kunnen onderscheiden:

[afbeelding]

[afbeelding]Prachtige foto's! En ja, tis eekhoorntjesbrood zou ik zeggen aan de hand van de foto. Maar toch. Denk even goed na of je de gok wilt nemen. Voor hetzelfde geld is het toch per ongeluk de satansboleet. Google zelf maar voor de gevolgen.
Tis wel echt een prachtexemplaar trouwens! Wonderlijk dat ie de kans kreeg om zo groot te worden, geen eekhoorns in de buurt?
Ja, die had ik al gegoogled, maar die schijnt blauw/paars te worden zodra je 'm doorsnijdt, terwijl de echte licht van kleur blijft. Ik laat 'm nog mooi 'n nachtje staan, voor vanavond heb ik al wat anders op 't menu staan. Maar misschien dat ik 'm morgen toch 'ns ga slachten en kijken wat 't doet. Misschien gewoon 'n stukje eruit snijden en als ie niet blauw wordt dan bakken om gewoon 'ns te kijken hoe dat nu smaakt.
quote:Garden_of_Sarah schreef op 18 september 2010 @ 17:30:

Tis wel echt een prachtexemplaar trouwens! Wonderlijk dat ie de kans kreeg om zo groot te worden, geen eekhoorns in de buurt?Ja, heel veel zelfs, maar die houden zich op dit moment vooral bezig met de hazelnoten. Die krijgen hier nooit de kans om rijp te worden, ze worden massaal geplunderd door de eekhoorntjesmaffia.
Je kunt ook eens googelen op cèpes (Engels/Frans) of porcini (Italiaans). Allemaal eekhoorntjesbrood, en tig recepten.
Haha ja hier ook. Nooit een kans gehad om de hazelnoten zelf van de boom te halen

Maar het schouwspel wat je ervoor terugkrijgt is de moeite waard *knip*
ik zou het niet doen....
Elninjoo, je kunt je maar 1 x vergissen....

Ikzelf zou het niet aandurven, maar mijn tante plukte ook wilde paddestoelen, en kookte altijd een zilveren lepeltje mee. Werd dat zwart, gooide ze het gerecht weg. Mijn tante leeft nog steeds
Leuk bijpassend onderschrift Speculaasje
Ik heb net 'n stukje eruit gesneden en gebakken. Heb 't iets te lang gebakken want 't werd 'n beetje soppig. Heb wel 'n klein hapje geproefd en de smaak was goed, alleen de structuur vond ik 'n beetje, tja... Misschien korter bakken dus? Heb trouwens 2 van dit soort grote exemplaren in de tuin staan, dus mocht ik dit hapje overleven, dan kan ik morgen nog 'ns wat proberen.

@Sarah: leuk je verhaal over eekhoorntjes! Is mij ook nog nooit gelukt 'n foto te maken. Ze zijn veel te snel en zitten ook vaak achter de blaadjes. Maar 't schouwspel als ze achter elkaar aan jagen over de takken is geweldig.
Blijf vooral posten zou ik zeggen, dan weten we dat je nog leeft

Foto's wel eens gelukt trouwens, maar niet heel goed

(pssst Elnin, ik heb de angel gevraagd om mijn emailadres naar je te sturen om je iets te vragen, hoop dat het goed is)
ja, is goed hoor! goed dat je 't even zegt trouwens, want dat mailadres gebruik ik normaal niet, maar ik zal 't in de gaten houden

leuke foto's sarah!

enneh, ik leef nog steeds en heb (helaas) ook geen spannende halucinaties
Wat een prachtige foto' s van die eekhoorn en van die paddenstoel.

Elnin, heb je niet een bos in de buurt met een boswachter? Die zal het toch wel weten?

Het zijn mooie paddenstoelen om te vullen met lekkere kaas en noten. Evt. met wat spinazie erbij.

Lekker in een quiche. Als je er morgen nog bent en wat recepten wilt dan ga ik al mijn kookschriften erbij pakken. Moet ik wel een beetje je smaak weten.
Oke, gezien.
'k heb je 'n mailtje gestuurd vanaf m'n eigen mail, dus je kunt je mailadres weer verwijderen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven