Gezondheid alle pijlers

Huh? Word ik nu al stijf en stram?

19-09-2010 22:55 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben overdag lichamelijk behoorlijk actief, ik loop en fiets veel, tuinier, etc. Ik sport niet, ik heb er helaas een grondige hekel aan. Als ik 's avonds ga zitten ben ik sinds ongeveer een jaartje stram en stijf in mijn benen en sta met moeite op als ik een poosje heb gezeten. Ik ben pas 43 geworden, dat heeft toch hopelijk niet nu al met ouder worden te maken? Zal het helpen als ik wel ga sporten? Ik wil morgen eens bij de drogist kijken of hier iets voor te krijgen is. Herkent iemand dit en heeft iemand misschien ervaring met een voedingssupplement of een vitaminepreparaat wat hier goed tegen helpt?
Misschien doet je je gewoon je nick eer aan?

Jezus, wat flauw
Dat heb ik zelfs Ouwe en ik ben pas 33...

Maar zit in de familie geloof ik.... helaas, iets met reuma of atrose, ik doe net alsof ik er geen last van heb....
Ik herken het precies, ben een stuk jonger dan jij. Ik vermoed dat het bij mij te maken heeft met mijn psychische gesteldheid. Zou dat bij jou ook een mogelijkheid kunnen zijn?
Goh dimitri, die link had ik nog niet gelegd, wat doe jij er verder aan? Ik heb inderdaad wel dagelijks dingen wat me in mijn koppie bezig houdt en waar ik ook wel eens zodanig van opgefokt raak dat ik er stresserig van word. Het zou best eens ook kunnen bij mij dat het met spanningen te maken heeft...maar ja, wel alleen 's avonds eigenijk dat ik klachten heb.
Wat ik eraan doe? Momenteel weinig anders dan erdoor heen zien te komen eigenlijk. Ik doe vooral zoveel mogelijk leuke dingen en probeer van het 'nu' te genieten ipv steeds maar over gisteren en morgen na te denken. Ik zat een beetje in een neerwaartse spiraal. Doordat de klachten erger werden, ging ik steeds minder (leuke) dingen doen, maar was ik alleen maar aan het hangen op de bank. Ik merk dat ik me beter voel, wanneer ik dingen onderneem. Dit valt niet altijd mee, want vaak heb ik geen zin of fut om te gaan.

In mijn geval heeft het voornamelijk te maken met de werksituatie. Daarbij ben ik druk met wat andere dingen en probeer nu stap voor stap alles te ordenen. Hierbij speelt geduld een grote rol, want soms kan het ene pas geregeld worden als het andere afgerond is.
Sporten is iig geen slecht idee.

Heb ook al langere tijd last van een knie en enkel (na lang zitten weer opstaan) en ben 6jr jonger.

Ik slik geen preperaten, maar nu je het erover hebt.... mss toch maar 's gaan oriënteren. Glucosamine is geloof ik wat we dan nodig hebben.
Ik had het een aantal jaar geleden, denk dat ik toen iets van 30 was. Bij mij lag het er aan dat ik altijd op blote voeten liep en mijn nieuwe keukenvloer heel veel kou afgaf. Omdat ik altijd op mijn blote voeten loop (en dus ook bijvoorbeeld putje winter zonder sokken loop) had ik het niet in de gaten aan mijn voeten zelf (in de zin van koude voeten), maar als ik 's avonds even ontspannen had gezeten was een groot deel van mijn lijf stram. Keukensokken gekocht, problem solved!
Misschien is je matras niet goed? Kun je gewoon mee terug naar de winkel hoor, wordt niet raar gevonden en je bent echt echt echt niet de enige. Kijk maar bij Thuis.
.
quote:twinkeling schreef op 19 september 2010 @ 23:40:

Ik had het een aantal jaar geleden, denk dat ik toen iets van 30 was. Bij mij lag het er aan dat ik altijd op blote voeten liep en mijn nieuwe keukenvloer heel veel kou afgaf. Omdat ik altijd op mijn blote voeten loop (en dus ook bijvoorbeeld putje winter zonder sokken loop) had ik het niet in de gaten aan mijn voeten zelf (in de zin van koude voeten), maar als ik 's avonds even ontspannen had gezeten was een groot deel van mijn lijf stram. Keukensokken gekocht, problem solved!

Ow?

Oh!

*bedankt!*
Glucosamine en meer sporten hebben bij mij geholpen.

Ben zelfs niet stram uit het vliegtuig gekomen na 9 uur vliegen.

Terwijl het vroeger wel een uurtje duurde voor ik weer rechtop kon staan.

Bij sporten veel rek en strek oefeningen tussendoor. Vooral om de achterbenen op te rekken, zodat dat niet meer zo aan m'n rug trekt als ik zit. Zolang ik 's ochtends met gestrekte benen, m'n handen plat op de grond kan zetten, heb ik geen last van stramheid 's avonds.
Sporten werkt heel erg goed.

En sta op van stoel of bank zonder te leunen met je armen en probeer hulpsteuntjes te beperken. Deze zijn funest voor gezonde mensen en een belangrijke bijdrager aan klachten. (door te weinig gebruik van spieren)
Hm, ik ben krap 30 en heb eigenlijk in al mijn gewrichten artrose. Volgende week mag ik voor een MRI-scan en ws. ook nog eens iets van een hernia in mijn rug.

Ik vind het belachelijk, heb er totaal geen vrede mee en probeer zo goed en kwaad als het gaat te doen waar ik zin in heb.

Ik sport veel, ben momenteel ook bezig om mijn lijf weer in conditie te krijgen. Door de pijn en stijfheid bewoog ik minder en werd alles vadsiger. Wilde ik niet, dus ik ga nu maar gewoon alles oppikken. Pijn heb ik de hele dag, maar ook dat went, vreemd genoeg.

Ik voel me het allernaarst als ik met mensen op pad ben en niet makkelijk uit restaurant-, bioscoop-, theaterstoelen kan komen. Vroegah domineerde ik de dansvloer, nu zit ik vaak langs de kant of ga niet meer uit.

Het is Goede Dag, Slechte Dag, er zijn dagen dat ik de wereld aankan, me haske happy voel en lekker beweeg en dagen dat ik het liefst zou niksen, maar (gelukkig) ook in bed liggen doet zeer dus dat doe ik vaak niet.

Bij erge pijn slik ik Tramadol, Diclofenac of Depronal, dat laatste mag in Nederland niet meer verstrekt worden omdat je er te makkelijk zelfmoord mee schijnt te kunnen plegen. Je wordt er ook, op zijn zachtst gezegd, vrij wazig van.
Ik herken dit helemaal, voel me ook af en toe een 80-jarige.

Heb er vooral in de winter last van en draag 's winters elke dag maillot/kniekousen/beenwarmers en vaak alles tegelijk.

Als mijn benen warm blijven heb ik er minder last van.

Zou glucosamine echt helpen?
quote:honnieponnie schreef op 20 september 2010 @ 08:53:

Ach, je hebt het idee dat je er iets tegen doet.

Dat is ook belangrijk.
quote:Garden_of_Sarah schreef op 20 september 2010 @ 08:11:

Ow?

Oh!

*bedankt!*Ik hoop dat het voor jou ook werkt!
Ik zeg yoga! Maar dat zeg ik altijd. Of het voor iedereen helpt weet ik niet maar ik weet wel dat ik er zoveel aan heb gehad en nog steeds aan heb.

Ik ben niet zo'n sporter. Paar jaar terug had ik al bijna 15 jaar niet meer gesport. Voelde me ook tot geen enkele sport aangetrokken. Had last van stijfheid, rugpijn, van van alles. Toen ben ik voorzichtig met yoga begonnen. Binnen een maand was ik al zoveel fitter. Sindsdien heb ik bijna nooit meer last van mijn rug en heb ik nooit meer de fysiotherapeut hoeven bezoeken.

Ik zweer erbij. Ik voel me fit, lenig en heb weer vertrouwen in mijn lichaam. En met vertrouwen bedoel ik niet 'vertrouwen' in de vorm van zelfvertrouwen (want voor mijn figuur hoefde ik het niet zozeer te doen) maar vertrouwen in de functionaliteit, in mijn gezondheid. Het is heerlijk om dat weer te voelen.

Ik geniet er elke dag van.
Dank je wel voor jullie reacties. Ik ga morgen glucosamine halen en Guine, yoga klinkt zo gek nog niet, misschien dat ik me wel opgeef voor yogalessen, dat schijnt ook goed te zijn voor de geest toch?
Ik zat trouwens net foldertjes door te kijken. Bij Kruidvat hebben ze nu heel veel 4 halen 2 betalen aanbiedingen, ook van multivitamines. Dus het moment om genoeg multivitamines en glucosamine te kopen om de winter door te komen.
honnieponnie schreef op 20 september 2010 @ 08:53:

quote:olgalawina schreef op 20 september 2010 @ 08:59:

[...]

Ach, je hebt het idee dat je er iets tegen doet.

Dat is ook belangrijk.

Ik hoorde van de week op de radio dat glucosamine niks doet.

Zou nieuw onderzoek zijn, maar ik weet er het fijne niet van. En ik gebruik het zelf ook niet.

edit:

ff gegoogeld:

Miljoenen mensen die wereldwijd de supplementen glucosamine en chondroitine gebruiken, hebben hier geen profijt van. Dat blijkt uit een Zwitsers onderzoek dat vrijdag is gepubliceerd in het British Medical Journal.

De supplementen worden op zichzelf of gezamenlijk gebruikt om gewrichtspijn in knieën of heupen te bestrijden, als iemand lijdt aan artrose. De onderzoekers stellen dat de pillen ,,geen klinisch relevant effect” sorteerden. Ze adviseren verzekeraars dan ook om de supplementen niet meer te vergoeden en om ze niet meer te verstrekken aan nieuwe patiënten.

http://www.gezonderworden ... ine-chondroitine-artrose/
.
Damn, jammer zeg Impala.
Ben al jaren zo stijf als een plank. Opstartproblemen noemen ze dat. Voornamelijk s'morgens en s'avonds. Ga je aan het eind van de dag, kinderen op bed, even lekker voor de tv zitten, kom je vervolgens als een omaatje weer overeind. Bij mij is het begonnen na de geboorte van mijn eerste dochter, ik was toen 29. Ben nu 40 en het is er nog steeds. Gaat wel bij vlagen. Soms is het heel erg en soms heb ik er amper last van. Ze hebben mijn bloed wel eens onderzocht, maar daar kwam niks uit. Gewoon weer zo'n vage klacht!
Ik ben een leeftijdgenoot van TO en heb dit al meer dan tien jaar.

Is het bij jou misschien kou op de spieren door de dalende temperaturen, de herfst is toch net weer begonnen? Lekker warm aankleden dan, verwarming aanzetten, winterdekbed bij het slapen gebruiken, gevoerde pantoffels aan, lekker verwarmende kruidentheetjes drinken. In zware gevallen: een kruik en gluhwein.

Als het in de gewrichten zit, zoals bij mij, helpen pijnstillers/ ontstekingsremmers van het NSAID type: bijvoorbeeld Ibuprofen, ook te koop onder de merknaam Advil (vrij verkrijgbaar).

Blijven bewegen is essentieel om je botten en gewrichten in een redelijke conditie te houden, net als een uitgebalanceerde voeding.
Hm, ik was eigenlijk op zoek naar een ander topic maar dit kwam voorbij.

Ik had het ook en heb een paar weken geleden een nieuw matras gekocht.

Na een paar dagen rende ik de trap af naar beneden en toen dacht ik 'huh? wat doe ik?' Geen rugpijn meer, geen pijn in mijn nek, enkels, kuiten, bekken..........

Terwijl ik eerst dus als een bejaarde de trap af strompelde, vooral 's ochtends dus.

Ideetje?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven