Leertips gevraagd
maandag 20 september 2010 om 10:32
Voor mijn werk volg ik een 7 weekse training ( een cursusdag per week) waarbij ik een flinke hoeveelheid stof van buiten moet leren. Elke week krijg ik een toets en aan het eind van de rit moet ik een examen afleggen. Slagen is zo goed als verplicht.
Nu ben ik inmiddels 34 en heb ik al jaren niet meer hoeven te leren. Wie heeft er goede tips voor mij. Het gaat om zo'n 150 pagina's vol tekst en een 10 pagina's aan begrippenlijst.
Ik ben begonnen met eerst alles door te lezen maar het blijft zo slecht hangen.
Ik hoor dus graag tips
Nu ben ik inmiddels 34 en heb ik al jaren niet meer hoeven te leren. Wie heeft er goede tips voor mij. Het gaat om zo'n 150 pagina's vol tekst en een 10 pagina's aan begrippenlijst.
Ik ben begonnen met eerst alles door te lezen maar het blijft zo slecht hangen.
Ik hoor dus graag tips
maandag 20 september 2010 om 10:40
Kaartjes maken: Op de voorkant schrijf je een begrip, een definitie of een kapstok. Op de achterkant schrijf je alles wat erbij hoort. Je bekijkt de voorkant van het kaartje en benoemt alles wat er bij hoort. Op de achterkant kun je lezen wat je al genoemd had en wat je eventueel bent vergeten.
Als je kaartjes helemaal goed hebt, kun je ze op een stapel leggen die je niet elke keer weer hoeft te herhalen.
Als je kaartjes helemaal goed hebt, kun je ze op een stapel leggen die je niet elke keer weer hoeft te herhalen.
maandag 20 september 2010 om 10:42
Actief bezig gaan met de stof, dus niet alleen lezen, maar ook samenvattingen maken, zelf oefenvragen bedenken (die je dan eventueel kunt uitwisselen met cursusgenoten om elkaar te testen), hardop lezen (dan moeten de woorden echt tot je doordringen). En met je zelf afspreken dat je er echt (bijvoorbeeld) een uur voor gaat zitten en je niet laat afleiden.
Succes!
Succes!
maandag 20 september 2010 om 10:44
Wat ik doe, is eerst een samenvatting maken. Door een samenvatting te maken, maak je meteen de stof eigen en lees je het vaak met een aandachtige blik. Die samenvatting lees je dan een aantal keer door.
Daarna maak ik zelf vragen en kijk of ik ze begrepen heb.
Wat helemaal goed werkt bij mij, is het leren met een ander persoon. Dan lees jij het boek door en gaat bijv. je vriend daarna verschillende vragen stellen. Weet je ze niet, legt hij uit wat het is en vraagt het bijv. een dag later nog eens.
Daarna maak ik zelf vragen en kijk of ik ze begrepen heb.
Wat helemaal goed werkt bij mij, is het leren met een ander persoon. Dan lees jij het boek door en gaat bijv. je vriend daarna verschillende vragen stellen. Weet je ze niet, legt hij uit wat het is en vraagt het bijv. een dag later nog eens.
maandag 20 september 2010 om 11:05
Ik heb onlangs een studie gedaan nmet begrippenlijst, afkortingen lijst en al. Gedurende de 8 weken van de studie sleepte ik die lijst overal mee heen. Tijdens het koken, onder het strijken, in de pauzes, gedurende autoritten (uiteraard reed ik dan niet) e.d.. Die lijsten waren voor mijn studie de basis van de tekst, als je die beheersde was de rest van de tekst redelijk logisch.
maandag 20 september 2010 om 11:43
maandag 20 september 2010 om 12:24
Ik ben een beelddenker. Daarom maak ik een samenvatting in 'beeld'. Ik maak een tekeningetje waarbij ik het begrip/theorie/wat dan ook "uitteken" zoals ik het voor me zie, met eventueel enkele woorden tekst zodat ik later de krabbeltjes ook nog snap. Het zijn echt geen fantastische kunstwerkjes, maar simpele krabbeltjes. (Bijvoorbeeld: ik moest verbanden leggen tussen verschillende periodes in de geschiedenis. Ik heb een tijdlijn getekend, met bovenin (de te leren) kenmerken van die tijd, die werden verbonden door (de verbanden) pijltjes.)
maandag 20 september 2010 om 12:59
Pfoe. Heb net het grootste gedeelte van de samenvatting gemaakt en dat werkt echt zo fijn. Als de samenvatting af is neem ik mee naar de sportschool om tijdens het fietsen te lezen. Haha
@ Hanneke : ja dat herken ik ook. Ik maak ook vaak gekke ezelsbruggetjes om t voor mezelf makkelijk te maken.
Ik geloof dat ik goed op weg ben! Nogmaals bedankt allemaal.
@ Hanneke : ja dat herken ik ook. Ik maak ook vaak gekke ezelsbruggetjes om t voor mezelf makkelijk te maken.
Ik geloof dat ik goed op weg ben! Nogmaals bedankt allemaal.
maandag 20 september 2010 om 13:02
Een heel beknopte samenvatting maken en die straal van buiten leren. Zo leerde ik vroeger ook voor mijn toetsen en examens. En leren terwijl je een cd op hebt staan. Gek genoeg kon ik altijd bepaalde stukjes boven halen als ik in gedachten de muziek hoorde die ik tijdens het leren op had staan.
Moet er overigens zelf niet meer aan denken nog te moeten leren en examens te moeten doen. Sterkte dus!
Moet er overigens zelf niet meer aan denken nog te moeten leren en examens te moeten doen. Sterkte dus!
maandag 20 september 2010 om 13:07
Begin met bladeren. Globaal kijken. Plaatjes kijken, kopjes en titels lezen, schuingedrukte/vetgedrukte woorden lezen. Ga dan voor jezel na: waar gaat het allemaal over en wat weet je allemaal al?
Als je dit bewust doet, maak je je hersenen klaar voor de stof die er gaat komen.
Vervolgens pas je de tips toe die je gekregen hebt. Dus: samenvattingen maken, toetsvragen bedenken, praktijktoepassingen verzinnen.
Wat is jouw manier van leren? De mijne is lezen. Als jij iets beter onthoudt als je het hoort, zou je het in kunnen spreken.
Die begrippen: moet je die leren zoals je woordjes moet leren? Of is het genoeg om ze te begrijpen zodat je de tekst begrijpt. In het eerste geval kun je ze invoeren (wrts.nl volgens mij) en jezelf 20 keer overhoren, dan ken je ze.
Als je dit bewust doet, maak je je hersenen klaar voor de stof die er gaat komen.
Vervolgens pas je de tips toe die je gekregen hebt. Dus: samenvattingen maken, toetsvragen bedenken, praktijktoepassingen verzinnen.
Wat is jouw manier van leren? De mijne is lezen. Als jij iets beter onthoudt als je het hoort, zou je het in kunnen spreken.
Die begrippen: moet je die leren zoals je woordjes moet leren? Of is het genoeg om ze te begrijpen zodat je de tekst begrijpt. In het eerste geval kun je ze invoeren (wrts.nl volgens mij) en jezelf 20 keer overhoren, dan ken je ze.
maandag 20 september 2010 om 14:57
quote:elninjoo schreef op 20 september 2010 @ 13:02:
Een heel beknopte samenvatting maken en die straal van buiten leren. Zo leerde ik vroeger ook voor mijn toetsen en examens. En leren terwijl je een cd op hebt staan. Gek genoeg kon ik altijd bepaalde stukjes boven halen als ik in gedachten de muziek hoorde die ik tijdens het leren op had staan.
Ik moet ook altijd muziek aanhebben als ik leer. Als het helemaal stil ik ben ik nog sneller afgeluid door geluiden van buiten bijvoorbeeld.
Ik werd er ook niet heel erg blij van toen ik het hoorde dat ik het moest gaan doen.
Gelukkig is het over een week of 7 allemaal weer achter de rug.
Ik moet ook altijd muziek aanhebben als ik leer. Als het helemaal stil ik ben ik nog sneller afgeluid door geluiden van buiten bijvoorbeeld.
Ik werd er ook niet heel erg blij van toen ik het hoorde dat ik het moest gaan doen.
Gelukkig is het over een week of 7 allemaal weer achter de rug.
maandag 20 september 2010 om 15:00
quote:sosofie schreef op 20 september 2010 @ 13:07:
Begin met bladeren. Globaal kijken. Plaatjes kijken, kopjes en titels lezen, schuingedrukte/vetgedrukte woorden lezen. Ga dan voor jezel na: waar gaat het allemaal over en wat weet je allemaal al?
Ik had al wel de teksten doorgelezen alvorens ik ze samenvatte maar ik merk wel dat ik het door samenvatten goed leer. Mijn manier om te leren is wel om te lezen. Horen vind ik wel prettig in de vorm van een docent maar niet in de vorm van een zelf ingesproken bandje.
Ik hoef de begrippen gelukkig niet helemaal van buiten te kennen maar wel de betekenis weten.
Ik krijg straks bij de toetsen en het examen meerkeuze vragen. Van de ene kant is dat wel fijn maar er zitten ook van die rotvragen bij als: stelling 1 is juist. Stelling 1 is onjuist. Stelling 1 en 2 zijn allebei juist of onjuist. En die vind ik zo moeilijk altijd.
Ik had al wel de teksten doorgelezen alvorens ik ze samenvatte maar ik merk wel dat ik het door samenvatten goed leer. Mijn manier om te leren is wel om te lezen. Horen vind ik wel prettig in de vorm van een docent maar niet in de vorm van een zelf ingesproken bandje.
Ik hoef de begrippen gelukkig niet helemaal van buiten te kennen maar wel de betekenis weten.
Ik krijg straks bij de toetsen en het examen meerkeuze vragen. Van de ene kant is dat wel fijn maar er zitten ook van die rotvragen bij als: stelling 1 is juist. Stelling 1 is onjuist. Stelling 1 en 2 zijn allebei juist of onjuist. En die vind ik zo moeilijk altijd.