urineverlies na bevalling

20-09-2010 17:37 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
hoe normaal is urineverlies na de bevalling? Ik heb het nu 3 keer gehad tijdens niezen of lachen. de bevalling is 6 weken geleden. Moet ik hiermee naar de huisarts? of is dit iets wat vanzelf weggaat met wat oefeningen?
Heel normaal en komt soms nooit meer goed. Ben je ingeleid?
Bekkenbodemoefeningen helpen wel. Heb je nog een vervolgcursus van de zwangerschapscursus? Daar wordt dat heel uitgebreid behandeld.
minke het i heel belangrijk dat je je bekkenbodemspieren traint. mocht je niet weten hoe dan raad ik je aan om er mee naar de fysio of mensendieck therapeut te gaan die kan het je leren. Na een tijdje oefenen gaat het (meestal) over. Ik heb er ook last van gehad.
Ik kreeg van de kraamverzorgster oefeningen voor de bekkenbodemspier. Die heb ik braaf gedaan. Ik heb namelijk een vriendin die na haar tweede kind, als ze springt urineverlies heeft (blijvend). Google anders even. En niet te fanatiek van slag gaan, gewoon rustig opbouwen. Succes!
Bekkenbodemspieren trainen is heel belangrijk om (lichtelijke) incontinentie te voorkomen na een bevalling. Gaat het met trainen niet over, dan misschien wel even naar de h.a.
Ik heb het ook gehad en het is zonder veel oefenen gewoon weer over gegaan. Heb wel iedere dag een paar keer de boel aangespannen ( is ook een oefening).

Vond het ook best even schrikken de eerste keer dus ben meteen gaan googlen Urineverlies schijnt veel voor te komen de eerste 3 maanden na de bevalling (of was het nou langer?)
Nu een half jaar geleden bevallen van nr 2 & 3. Op dit moment behoorlijk verkouden, bij een flinke niesbui ben ik ook de pineut.

Het is niet veel maar wel vervelend.
Ja, dat vind ik echt.
Is volgens mij nog heel normaal bij 6 weken. Hou je klachten, dan niet te lang mee doorlopen en naar een fysiotherapeut gaan die hierin gespecialiceerd is. Het probleem kan namelijk door 2 dingen veroorzaakt worden: een verzwakte bekkenbodem (dan moet je gaan trainen) of een overprikkelde bekkenbodem met te veel spanning. Dat laatste had ik dus en dan krijg je ontspanningsoefeningen en leer je je bekkenbodem meer te beheersen. Met trainen vererger je dat dan juist. Mijn jongste is inmiddels 2 en ik heb er soms nog last van bij niezen, springen, maar het gaat nog steeds beter.
Bij mij heeft het ruim een jaar geduurd eer mn incontinentie over was. dus met 6 weken klinkt absoluut niet abnormaal

bekkenbodemspieroefeningen doen (GEEN "stippeltjes plassen"!)
Ik heb het ook nog steeds en zoontje is al 15 weken...het is bij mij ook wel iets erger dan een paar druppeltjes (vooral tijdens het sporten hou ik het echt niet droog) en ben dus bang dat ik er mee naar de dokter zal moeten.
Kan iemand me trouwens nog eens uitleggen hoe ik een goede bekkenbodemspier-oefening doe? Ik doe het namelijk al dagelijks maar het helpt niets.. misschien doe ik iets niet goed?
elska in drie of vier etappes "aanknijpen"

eerst zachtjes aanpannen, dat vier sec aanhouden dan iets harder aanspannen, dat vier seconden aanhouden dan nog iets harder aanspannen dat vier sec..

dan heel hard aanspannen vier sec...

dan in etappes weer terugwerken naar ontspanning ook alle etappes weer vier sec.

deze oefening kreeg ik van mn bekkenfysio
oh en deze oefening een paar keer per dag herhalen natuurlijk
Ik had er ook nog vrij lang last van, maar bij mij was het niet alleen urineverlies, ik kon ook mijn ontlasting soms niet ophouden en dat was nog vervelender. Ik ben na een maand of 8 naar een bekkenbodemtherapeut gegaan. Van haar kreeg ik steeds oefeningen die ik thuis moest doen en toen ging het heel snel beter. Nu heb ik er helemaal geen last meer van.
Jeetje, is urineverlies zo normaal? Heb ik toch nog ergens mazzel mee gehad dan. Ik heb wel in de weken voor en na de bevalling heftig bekkenbodemspieroefeningen gedaan - ik was bang dat ik incontinent zou worden van m'n totaal ruptuur, Toch nog ergens goed voor geweest, want ik heb nooit wat verloren.

Sterkte TO. Mij werd in ieder geval door vk en kraamzorg aangeraden naar een fysiotherapeut te stappen als ik last zou krijgen van incontinentie. Doen dus! Want het mag dan wel niet abnormaal zijn, je hoeft er ook niet mee rond te blijven lopen.
Mijn kids zijn 21 en 18,en nooit meer over gegaan helaas.Al jaren aan de tena..........
Ik had het ook, ik had het ook. En ik baalde als een stekker dat ik vantevoren niet gewaarschuwd was. Ik kon in het begin ook de grote boodschap niet ophouden, heel vervelend!

De kraamhulp reageerde ook een beetje verrast ,terwijl het toch wel veel voorkomt volgens mij. Achteraf weet ik dat dus, maar toen maakte ik me heel veel zorgen.

Ik weet niet meer precies hoelang, maar het heeft lang geduurd voordat het weer "normaal" was. En nu, na dik 15 weken, kan ik weer niezen zonder plassen :-). Bij de meeste vrouwen komt het vanzelf weer goed.
Heel normaal en ik ben er na mijn bevalling van 8,5 maanden geleden net pas vanaf. Nou ja, net anderhalve maand ofzo, maar heb er toch wel eventjes meegelopen. Ik heb veel aangespannen en het is nu over.

Mijn fysio (die ik heb voor bekkenklachten) zei dat het normaal is om te hebben, maar dat je het wel serieus moet nemen. Sommige vrouwen hebben zoiets van dat hoort erbij ookal komt het niet meer goed. Maar het is te verhelpen!
O ja ik had het heel erg ookal tijdens mijn zwangerschap. Als ik al ging zitten, liet ik zo wat lopen.
Het gebeurt nogal es na een geforceerde inleiding.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven