Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel netto hypotheek per maand?

21-09-2010 09:01 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen!!

Mijn vriend en ik zijn bezig naar een ander huis te kijken. Samen hebben we rond de 3300 euro per maand aan inkomsten. Wel zal dit de komende jaren nog wat gaan groeien maar daarna misschien ook weer iets afnemen door evt parttime werken bij kinderen.

Onze insteek was om naar een huis te kijken met een maandlast van ongeveer 800 euro netto per maand, dit leek ons acceptabel.

Nu wordt er binnenkort bij ons gestart met een nieuwbouwproject. Hier komen super mooie huizen te staan. Op zich zijn we hier wel in geinteresseerd. Het zijn grote huizen waar we bij wijze van spreken de komende 20 jaar vooruit kunnen, ook met het oog op een eventueel gezin. Aangezien het een nieuwbouwhuis is, komen er nog veel kosten bij, zoals keuken, vloeren, wanden, tuin etc.

Hierdoor zou ons hypotheekbedrag per maand netto op zo'n 1025 per maand uit gaan komen.

Eigenlijk vinden we dit vrij hoog maar een nieuwbouwhuis heeft zo ook z'n voordelen. Onze ouders zijn ervan overtuigd dat wij dit prima moeten kunnen ophoesten.

Ik en vriend twijfelen echter. We willen graag ook kunnen blijven sparen per maand voor als we nog eens een nieuw auto nodig hebben, willen trouwen etc.

Hoeveel betalen jullie netto per maand aan hypotheek en hoeveel inkomsten hebben jullie per maand??

Wel of niet doen?? Graag jullie advies!

Thanx.
de stelregel is om aan woonlasten maximaal 1/3 van je bruto loon uit te geven.
Ik vind 1025 per maand netto wel veel hoor. daar komen ook nog eens alle verzekeringen bij, de andere vaste lasten...als je dan ook nog wil sparen zou het best wat krap kunnen worden.

Ben je al eens bij een hypotheekadviseur langs geweest? Dat kan je wellicht ook wat meer inzicht geven!
Wij verdienen meer, maar besteden minder dan 1025 aan hypotheek. (zo'n 750 euro) 1025 euro ik persoonlijk te veel geld in verhouding tot onze inkomsten.

Er komen natuurlijk ook nog meer vaste lasten bij, de vraag is hoeveel je van je inkomen wilt spenderen aan vaste lasten.

Wij vinden het belangrijk om te kunnen sparen, ook voor ons kind, en zo nu en dan iets leuks te doen (bv een extra keer op vakantie, of een lang weekend weg met de feestdagen)
quote:kaatje_85 schreef op 21 september 2010 @ 09:01:

de stelregel is om aan woonlasten maximaal 1/3 van je bruto loon uit te geven.

Woonlasten bestaan niet alleen uit hypotheeklasten.

Gas/water/licht komt er nog bij, opstal-en inboedelverzekering, onderhoud...
Hoi

Wij zitten ook op een gezamelijk inkomen van rond de 3300.

Niet al te lang geleden hebben we ook nieuwbouw gekocht. Wij zitten op zo'n 950 netto per maand en dit is goed te doen.

Wij hebben de badkamer en de keuken uit de hypotheek betaald. De rest hebben we spaargeld voor gebruikt. Kunnen jullie dat ook niet?

Wij kunnen trouwens ook nog zo'n 250 euro per maand sparen.

Misschien moet je eens met je bank gaan praten om het e.e.a. uit te rekenen.

Soms zitten er aan nieuwbouwprojecten ook leuke hypotheekkortingen. En je moet natuurlijk ook wel wat proberen af te dingen op de rente. Dat scheelt natuurlijk ook behoorlijk.

En per type hypotheek kunnen je maanlasten ook verschillen.

Succes met uitzoeken
ja ik had het zinnetje er achter al weggehaald.

Maar als alleen de netto hypotheek al 1025 is dan wordt het erg krap.
1025 netto is veel te veel. Raar dat jullie ouders zo goed in jullie portemonnee kunnen kijken. Waarom bemoeien zij zich er eigenlijk mee?
Ik vind het belangrijk dat je je hypotheek bruto kunt betalen. De hyptoheekrenteaftrek gaat zeer waarschijnlijk de komende jaren veranderen. Daarnaast kan een van jullie zijn/haar baan verliezen, of beide.

Wij hebben altijd die stelregel aangehoude, datgene wat wij terug kregen ging mooi naar de spaarrekening.

Zet alle vaste lasten (verzekeringen, gemeentelijk belastingen, kosten mbt auto, g/w/l/, waterschap, tv/telefonie/internet etc)eens op een rijtje. Wat ben je dan kwijt? En is dat realistisch?
De stelregel is idd 1/3, maar daar hebben wij bewust niet voor gekozen - we hebben absoluut geen zin om "te werken voor de hypotheek". Ik werk parttime en zit op 1700, vriend zit op 2500. Hypotheek 900.
quote:Lizzl schreef op 21 september 2010 @ 09:11:

De stelregel is idd 1/3, maar daar hebben wij bewust niet voor gekozen - we hebben absoluut geen zin om "te werken voor de hypotheek". Ik werk parttime en zit op 1700, vriend zit op 2500. Hypotheek 900.Ik zei maximaal 1/3 he, dus minder is altijd slimmer.
Netto 1025 is vrij hoog.

Nu kan je het nog prima betalen, maar wat als jullie straks kinderen willen? Er staan een hoop bezuinigingen op het programma bij de regering, dus ik zou toch kijken naar een huis met lagere nette woonlasten.

Wat zijn de voordelen van een nieuwbouwhuis trouwens?

Denk je dat je er veel winst mee gaat maken?
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik zou sowieso even wachten met het kopen van een huis met zulke kosten totdat er een regering is, en het duidelijk is wat er met de hypotheekrente gaat gebeuren.

Of kan dat niet drastisch veranderen?
quote:Dahlia74 schreef op 21 september 2010 @ 09:09:Eens.
Wij hebben een hogere hypotheek maar ook een hoger inkomen, onze hypotheeklast beslaat uit iets meer dan een kwart van ons netto inkomen.

Wij hebben alleen geld voor onroerende zaken geleend, alle roerende zaken en de overbruggingshypotheek hebben we uit eigen zak betaald, en ook nog een aantal onroerende zaken voor de tuin overigens (schutting, schuur, 55 kub grond, etc.). Alles bij elkaar kostte dat ongeveer een ton.

Ik zou jullie hyypotheek eigenlijk alleen aangaan als je al minstens een halve ton aan spaargeld hebt.
quote:kaatje_85 schreef op 21 september 2010 @ 09:12:

[...]

Ik zei maximaal 1/3 he, dus minder is altijd slimmer.

Uiteraard! Maar er zijn echt heel veel mensen die zich compleet in de nesten werken en verblind raken door de mogelijkheden aan hypotheek en nemen dan maximaal

En dan hebben ze weinig rekening gehouden met zaken zoals Dahlia het noemt in haar post.
@ milo: wij hebben onze ouders zelf om advies gevraagd. Het is niet een kwestie van dat zij in onze portemonnee kunnen kijken maar ze alleen maar "meedenken". Niets ergs aan lijkt me.

Dank voor jullie reacties! Ik ben altijd wat voorzichtig, mijn vriend ook. We willen gewoon niet voor lasten komen te staan die we misschien wel kunnen opbrengen maar er daardoor (te) weinig ruimte overblijft voor andere dingen. We houden van stedentripjes, lekker uit eten gaan, mooie kleding kopen etc. 1025 is dan wellicht te hoog.

Onze hypotheekadviseur heeft berekend dat het allemaal moet kunnen. Met inderdaad de regel: max 1/3 per maand aan woonlasten. Maar dan zitten we inderaad echt aan de max.

Ik had zelf uitgerekend dat we ongeveer 1200 euro vrij te besteden overhouden, maar daar moeten onze sportabonnementen nog af en uiteraard geld om te sparen, kleding etc.
quote:Maleficent schreef op 21 september 2010 @ 09:13:

Wat zijn de voordelen van een nieuwbouwhuis trouwens?

Denk je dat je er veel winst mee gaat maken?

Een voordeel van een nieuwbouwhuis is dat je geen kosten koper hoeft te betalen. Echter, als je van koophuis naar koophuis gaat, dan moet je wel de rente voor een overbruggingshypotheek betalen (die is vrij hoog). Bij een nieuwbouwhuis verkoop je meestal je huidige huis niet voordat je het nieuwbouwhuis aanschaft, tussen aanschaffen en wonen in het nieuwbouwhuis zit namelijk vaak wel anderhalf jaar tijd.

Voordeel van een nieuwbouwhuis is dat je het naar eigen smaak kunt aankleden. Nadeel is dat je ook daadwerkelijk alles nieuw moet aankleden (ook voor de tuin), je kunt weinig uitstellen.

Nadeel van een nieuwbouwhuis is dat je er al belasting over moet betalen zodra je eerste betalingstermijn achter de rug is en je er dus (nog lang niet) woont. Dat gaat wel naar rato van gereedheid overigens. Je betaalt ook al WOZ over de kale constructie zeg maar.

Voordeel is wel dat nieuwbouwhuizen na oplevering doorgaans meer stijgen in waarde dan bestaande huizen. Maar dan heb je er zelf ook al veel ingepompt zeg maar.

Voordeel van nieuwbouw is dat je 10 jaar garantie over de bouwmaterialen hebt en dat het doorgaans met de nieuwste materialen is gebouwd. Nieuwbouwhuizen zijn goed geisoleerd, hebben goed hang en sluitwerk, etc. Voordeel is ook dat je niet direct veel geld hoeft te besteden aan groot onderhoud. Nadeel is dat je ook nog niet een goede raming kunt maken van wat dat groot onderhoud later dan wel niet moet gaan kosten. Ga er maar vanuit dat het veel is.
1200 om vrij te besteden lijkt mij prima te doen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Onze woonlasten zijn ongv 1/3 van ons netto salaris. Dat is heel goed te doen.

1025 netto vind ik veel..

(ik heb het nog eens kort nagerekend.. volgens mij is het wel goed te doen voor jullie. Geen idee wat jullie nu uitgeven aan wonen, maar de aanpassing kan wel eens groot zijn. Bij ons zijn de woonlasten net niet verdubbeld toen we gingen kopen, dat is wel even een hap, terwijl we nu nog ruim 1000 euro vrij te besteden hebben)
Hoeveel heb je al gespaard?

Zeker het eerste jaar gaat het geld er niet met kruiwagens uit maar met bulldozers.
Wat wil je gaan sparen?
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
quote:Michelle90 schreef op 21 september 2010 @ 09:15:

Ik zou sowieso even wachten met het kopen van een huis met zulke kosten totdat er een regering is, en het duidelijk is wat er met de hypotheekrente gaat gebeuren.

Of kan dat niet drastisch veranderen?

De VVD en PVV willen niet dat de aftrek eraf gaat.

Maar als het niet rechtsom gaat, dan bezuinigen ze wel linksom. Voelen gaan we het toch.
Stressed is just desserts spelled backwards
Wij hebben op dit moment zo'n 10.000 spaargeld wat we eraan kunnen besteden. Daarnaast hopen we tegen die tijd nog wat bij te kunnen sparen (gaat vrij hard momenteel ivm lage woonlasten).

Al met al hopen we tegen de tijd dat het huis klaar is zo'n 17.000 gespaard te hebben.
@dertigmin: we zouden graag rond de 500 euro per maand willen sparen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven