Geld & Recht alle pijlers

Orthodontie kosten

20-09-2010 16:17 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag met mijn zoontje van 8jaar naar de tandarts geweest. Volgens de tandarts is de kans erg groot dat zodra mijn zoon klaar is met wisselen hij aan een beugel zou moeten.

Ben me nu gaan verdiepen in mijn zorgverzekering en dekking. Wijzig ik mijn verzekering niet zou ik 50% vergoed krijgen met een max van 500euro per jaar. Tja, maar ik heb dus geen idee wat de kosten gemiddeld van orthodontie zijn. Kan mijn polis veranderen en krijg dan 75%vergoed met een maximum van 700euro per jaar. Wordt de polis 6,50euro pp per maand duurder van.

Iemand ervaring met de jaarlijkse kosten, waar kan ik ongeveer op rekenen? En is het dan slimmer mijn polis aan te passen???? (zou haast zeggen van wel, 75% of 50% vergoeding scheelt een hoop maar zijn dan wel 13euro per maand duurder uit aan premie)
Wie wind zaait zal storm oogsten
Kosten per maand, controle, is hier 56,00

Eerste beugel zit erin, kosten 280

Voordat deze zat was ik al 275 kwijt aan kijken en happen.

Ik heb een erg uitgebreide Avero Achmea, dus krijg 100% vergoed voor de gehele beugel. (kosten 159, per maand)

500,00 is niets voor een beugel. Ben heir zeker 2,5 jaar mee kwijt!!

Je krijgt volgens mij altijd eerst een kosten berekening voordat ze verder gaan.

2e beugel komt na een halfjaar, deze kost rond de 800,00 en ook elke maand controle........56,00 per maand!!!
Kosten zijn het hoogst in het eerste jaar ivm aanschaf & installeren beugel. Ik betaalde het eerste jaar iets van 1100 euro. Daarna controles etc á 55 euro per maand, is 660 per jaar. Maar dit is natuurlijk per persoon verschillend.

Ik zou het even rustig bespreken met tandarts en/of orthodontist. Ik heb vorige maand nog een uitgebreid gesprek gehad met mijn tandarts over het plaatsen van een kroon, en hoe dit verzekeringstechnisch zo goed mogelijk te dekken. Misschien staat jouw tandarts ook open voor dit gesprek?
Zit voor kinderen onder de 18 jaar een beugel niet in het basis pakket dan?? Dat was bij mij in ieder geval wel zo.
Hier hetzelfde met dochter van 8. Staat nu op de wachtlijst voor beugel als ze 10 is. Wij hebben gelukkig een goede aanvullende zorgverzekering die tot 2500 euro vergoedt bij CZ, de gezinnenpolis met beugelplan. Je moet dan 3 jaar of langer deze verzekering hebben. Het eerste jaar krijg je dacht ik 500 euro, het tweede jaar 1500 euro en dan het derde jaar heb je recht op 2500 euro aan orthodontie. Schijnt meestal genoeg te wezen voor een beugel. Ik maak me dus niet zo heel zorgen om de kosten ! En neee.. geen reclame voor CZ, volgens mij hebben namelijk meerdere verzekeringen zo'n beugelplan ! In elk geval de moeite waard om eens naar te kijken...
hahaha moet even lachen om ukkie1; een beugel zit niet in de basisverzekering. Dan zou de basisverzerking helemaal onbetaalbaar worden!

Als je bij onvz verzekerd bent krijg je 100 % vergoed voor een beugel als je optifit of topfit verzekerd bent. Mits je onder de 18 jaar bent.
quote:ukkie1 schreef op 20 september 2010 @ 16:44:

Zit voor kinderen onder de 18 jaar een beugel niet in het basis pakket dan?? Dat was bij mij in ieder geval wel zo.In zoverre dat je altijd wel bij moet betalen, dekking is zoveel procent (verschilt per verzekering) en de maximale dekking verschilt ook.
Ik hb de Avero Achmea Excellentdekking.

Ook daar 100% voor de beugel, geen maximum.
beugel kind 1 is hier 2500 euro voor het geheel (dus alle controles, happen etc), dat is een uitneembare

beugel voor kind 2, blokjes geval , zit op 3750 voor de hele handel..

ik betaal iets van 6,50 voor de tandarts verzekering en dan is alles 100% vergoed

wij hebben ook CZ (collectief) maar bewust gekozen voor een gewone aanvullende verzekering.. dat beugelplan moet je eerst sparen en dan krijg je het niet 100% vergoed (max. is dus 2500 en met mijn aanvullende gewoon 100% zonder max.)..
Orthodondie zit (volgens mij) helemaal niet meer in het basispakket...

Schrik trouwens wel van wat een beugel kost gemiddeld per jaar. Bij mijn verzekering (zilveren kruis achmea) is er geen optie tot 100% vergoeding, maar als ik van gemiddelde kosten van 1000euro per jaar uitga, zit ik met een vehoging naar een 3 sterren polis wel okee. 75% vergoeding met een max van 700euro per jaar. Dan valt de maandpremie ook nog redelijk mee.. Tandarts had het over in eerste instantie een nachtbeugel... Ik loop misschien ook wel op de zaken vooruit, maar voor je het weet is het het einde van het jaar en dan zal ik moeten veranderen van polis en/of verzekering
Wie wind zaait zal storm oogsten
orthodontie heeft nog nooit in de basisverzekering gezeten. Alleen in heel uitzonderlijke situaties kan het onder bijzondere tandheelkunde vallen.
Orthodontie en tandartsverzekering is toch compleet iets anders??? Althans bij mijn verzekering staat het in de gewone aanvullende verzekering en niet in de extra tandarts dekking.
Ik zit bij CZ en heb de middelste zorgverzekering en niet de duurste tandartsverzekering en ik krijg alles vergoed voor de beugel van mijn dochter (8) Heb CZ daar 2 keer voor gebeld en zij zegt ook dat de kids tot 18 jaar 100% verzekerd zijn.

Prima toch!
Hier waren de geschatte kosten 2500¤. Voor een blokbeugel en bovendeel blokjes beugel erna. 2,5 jaar beugelen.

Ze was binnen 1,5 jaar klaar doordat ze eerste beugel goed in had( meerdere uren dan moest)

alles is volledig vergoed bij unive. Wel zijn we maximaal verzekerd
Bij ons wordt ook alles vergoed, we zijn verzekert bij unive, en hebben inderdaad iets aanvullends zodat de beugel wordt vergoed.

Het loont echt om even bij verschillende verzekeraars rond te kijken.
Volgens mij is er geen enkele verzekering meer die alles vergoedt. Menzis deed dit tot vorig jaar, maar nu tot een maximum bedrag van 2000 euro per jaar. Dat lijkt veel, maar ik heb hier nu een rekening liggen die er niet om liegt. Mijn dochter is nu twee jaar aan het beugelen en heeft onlangs haar vaste beugel gekregen. Kosten: 1100 euro. Er was na twee weken al iets stuk, 56 euro. Controles zijn 56 euro. Dan kan het heel snel oplopen.

Uiteraard wel destijds de aanvullende tandartsverzekering genomen.
Ook de VGZ gezinspolis kent voor kinderen t/m 22 jaar een vergoeding van ¤ 2500 voor orthodontie. Volgens mij is dat een totaalbudget. Dus maak je het eerste jaar al ¤ 1500 op, dan heb je nog ¤ 1000 te besteden. Ik weet alleen niet wat de premie per maand is, maar je hebt dus geen eigen bijdrage (totdat je ¤ 2500 op is).

Mij kost een controle (elke vijf á zes weken, dus niet per se elke maand) me zo'n 51 euro per maand (maar dus niets als ik in die maand niet ben geweest). Ik moet zelf twee jaar een blokjesbeugel en ben daarvoor in totaal ongeveer ¤ 2500 tot ¤ 2700 kwijt.
Ik heb altijd een ziektekostenverzekering gehad die orthodontie voor 100% vergoedde. Soms wel met een maximum van 1000 of 1500 euro in totaal. Daar redt je het niet mee, maar aangezien ik regelmatig ben gewisseld van ziektekostenverzekeraar (en de 'teller' dan weer op nul staat) is dat nooit een probleem geweest. Het loont de moeite om te shoppen voor een ziektekostenverzekering die 100% vergoed en toch een redelijke premie heeft. Kost even tijd, maar het kan veel geld schelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven