Hardlopen beginnen op loopband
donderdag 15 januari 2026 om 10:13
Sinds December ben ik gestart met hardlopen op de loopband. Ik ben hiermee begonnen om me comfortabel bij te voelen en daarna wegens weeromstandigheden dit blijven doen.
Sinds deze week ben ik begonnen met hardlopen buiten. Ik merk dat ik dit op dit moment ontzettend zwaar vind, vooral door de ondergrond en de wind. Wat ik het vervelendste vind is dat het plezier in het hardlopen hierdoor ontbreekt.
Daarom vroeg ik mij af of het helpend kan zijn om voorlopig op de loopband te lopen en pas over een paar maanden weer buiten te gaan hardlopen. Zou het kunnen dat ik het buiten lopen dan minder zwaar ervaar omdat mijn conditie in de tussentijd is verbeterd?
Op dit moment gaat het mij om plezier, conditie verbeteren en meters maken voor de 5 kilometer.
In september zou ik een hardloop wedstrijd willen lopen.
Alle tips zijn welkom.
Sinds deze week ben ik begonnen met hardlopen buiten. Ik merk dat ik dit op dit moment ontzettend zwaar vind, vooral door de ondergrond en de wind. Wat ik het vervelendste vind is dat het plezier in het hardlopen hierdoor ontbreekt.
Daarom vroeg ik mij af of het helpend kan zijn om voorlopig op de loopband te lopen en pas over een paar maanden weer buiten te gaan hardlopen. Zou het kunnen dat ik het buiten lopen dan minder zwaar ervaar omdat mijn conditie in de tussentijd is verbeterd?
Op dit moment gaat het mij om plezier, conditie verbeteren en meters maken voor de 5 kilometer.
In september zou ik een hardloop wedstrijd willen lopen.
Alle tips zijn welkom.
donderdag 15 januari 2026 om 11:07
Ik zou lekker doen wat jij wilt. Het weer is nu inderdaad niet op zijn fijnst.
Ik vind zelf juist lopen op de loopband verschrikkelijk omdat je looptempo afhankelijk is van de band en niet van jou. Je kunt niet je eigen stappen zetten. En je komt nooit ergens, hoe hard je ook loopt. (Of je moet zo'n VR wereld op een scherm hebben)
Maar als jij de band fijn vindt om conditie op te bouwen dan zeker doen. Ooit moet je wel naar buiten gaan maar dat is wel lekkerder in de lente.
Zet je de band wel op een kleine helling omhoog? Dat lijkt het meest op vlak buiten lopen. Als je hem vlak hebt staan dan loop je eigenlijk altijd een beetje bergaf doordat je voeten naar achter worden meegenomen. Dan valt het buiten ook tegen.
Ik vind zelf juist lopen op de loopband verschrikkelijk omdat je looptempo afhankelijk is van de band en niet van jou. Je kunt niet je eigen stappen zetten. En je komt nooit ergens, hoe hard je ook loopt. (Of je moet zo'n VR wereld op een scherm hebben)
Maar als jij de band fijn vindt om conditie op te bouwen dan zeker doen. Ooit moet je wel naar buiten gaan maar dat is wel lekkerder in de lente.
Zet je de band wel op een kleine helling omhoog? Dat lijkt het meest op vlak buiten lopen. Als je hem vlak hebt staan dan loop je eigenlijk altijd een beetje bergaf doordat je voeten naar achter worden meegenomen. Dan valt het buiten ook tegen.
donderdag 15 januari 2026 om 11:13
Lekker doen wat jij fijn vindt.
Ik vind lopen op een loopband afschuwelijk. Het fijne aan hardlopen is voor mij juist het buiten zijn (ook met rotweer). Maar als jij dat juist niet prettig vindt, zou ik gewoon doorgaan op de loopband.
En als je het in de lente nog steeds fijner vindt op de loopband, lekker op dat ding blijven lopen. Prima toch. Je moet niet buiten lopen hè.
Ik vind lopen op een loopband afschuwelijk. Het fijne aan hardlopen is voor mij juist het buiten zijn (ook met rotweer). Maar als jij dat juist niet prettig vindt, zou ik gewoon doorgaan op de loopband.
En als je het in de lente nog steeds fijner vindt op de loopband, lekker op dat ding blijven lopen. Prima toch. Je moet niet buiten lopen hè.
donderdag 15 januari 2026 om 11:16
en ik doe beide, maar ik sluit me aan bij de voorgaande posters: gewoon doen wat jij zelf wilt. nadeel van de loopband is inderdaad dat de loopband je snelheid bepaalt (en iets makkelijker is dan buitenlopen), maar dat kun je ook gebruiken als je wat snelheid wilt ontwikkelen. een intervaltraining op de loopband die je net door die laatste 15 seconden meeneemt of net even wat langer doorlopen dan gepland bv.
als ik buiten loop, zoek ik altijd gras(stroken) op. en soms training ik zelfs op een verder gelegen sportveld, dat dempt net wat beter dan asfalt.
en er zijn apps die je helpen opbouwen, buiten en op de loopband
als ik buiten loop, zoek ik altijd gras(stroken) op. en soms training ik zelfs op een verder gelegen sportveld, dat dempt net wat beter dan asfalt.
en er zijn apps die je helpen opbouwen, buiten en op de loopband
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
donderdag 15 januari 2026 om 12:18
Mijn voorkeur gaat ook absoluut naar buiten lopen. Ik ben ook geen fan van regen en harde wind dus dan sla ik over. Sindskort heb ik wel een loopbandje voor thuis, en die kan tot 10 km per uur, maar daar wandel ik alleen op (tot nu toe). Ideaal om extra stappen te maken maar niet echt om op te trainen.
Je zou natuurlijk ook binnen kunnen lopen op de band tot aan het voorjaar. Het is in ieder geval heel normaal, althans, het komt vaak voor dat mensen die van de loopband komen en dan naar buiten gaan het even flink zwaar hebben. Maar het went ook!
Je zou natuurlijk ook binnen kunnen lopen op de band tot aan het voorjaar. Het is in ieder geval heel normaal, althans, het komt vaak voor dat mensen die van de loopband komen en dan naar buiten gaan het even flink zwaar hebben. Maar het went ook!
donderdag 15 januari 2026 om 13:54
donderdag 15 januari 2026 om 13:59
donderdag 15 januari 2026 om 14:37
Hardlopen op een loopband is mechanisch gezien echt anders dan hardlopen buiten.
Je kan dan goed getraind zijn op je hardloopband, maar wanneer je buiten gaat lopen ga je je spieren toch echt anders gebruiken.
Door de hardloopband op en hellingshoek van 3-5 te zetten, komt het hardlopen meer overeen met hoe je buiten loopt.
En anders, meer tijd nemen en rustiger het buiten lopen opbouwen. Niet denken dat je het 1 op 1 kan kopieren.
Je kan dan goed getraind zijn op je hardloopband, maar wanneer je buiten gaat lopen ga je je spieren toch echt anders gebruiken.
Door de hardloopband op en hellingshoek van 3-5 te zetten, komt het hardlopen meer overeen met hoe je buiten loopt.
En anders, meer tijd nemen en rustiger het buiten lopen opbouwen. Niet denken dat je het 1 op 1 kan kopieren.
donderdag 15 januari 2026 om 17:14
Ik heb onlangs ook meegedaan aan een loopwedstrijd en mijn voorbereiding bestond uit 2x/week op de loopband (wel met helling op 0,5 of 1 procent) en 1x/week buiten. En de laatste weken bijna enkel nog buiten. Dat ging goed, en ik heb een prima tijd gelopen!
Ik hou ook niet zo van ‘door weer en wind’ …
Maar naar buiten moet je wel af en toe, ter voorbereiding, want de belasting van je lichaam is totaal anders.
Maar naar buiten moet je wel af en toe, ter voorbereiding, want de belasting van je lichaam is totaal anders.
donderdag 15 januari 2026 om 21:31
Ik wil zoals de meesten ook graag naar buiten. Heerlijk lijkt het me dat overal kunnen hardlopen en ik ben een natuur mens. Maar voor nu kies ik wel voor om in het voorjaar weer te gaan proberen. En wellicht in combinatie om daarna volledig naar buiten te kunnen gaan.Feline83 schreef: ↑15-01-2026 17:14Ik heb onlangs ook meegedaan aan een loopwedstrijd en mijn voorbereiding bestond uit 2x/week op de loopband (wel met helling op 0,5 of 1 procent) en 1x/week buiten. En de laatste weken bijna enkel nog buiten. Dat ging goed, en ik heb een prima tijd gelopen!
Ik loop met Evy en heb nieuwe aangemeten hardloop schoenen. Het komt vast goed.
Bedankt voor jullie reacties en tips. Erg fijn!
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in