Werk & Studie alle pijlers

Cambridge Certificates

07-07-2010 19:17 20 berichten
Hallo,

Op dit moment overweeg ik om, mede in verband met mijn werk, een cursus te gaan volgen om eerst het Cambridge Certificate of Advanced English en daarna het Cambridge Certificate of Proficiency in English te gaan halen.

Lang geleden heb ik ooit het First Certificate in English gehaald. Verder heb ik Engels op VWO niveau.

Op mijn werk wordt veel Engels gebruikt, en ik merk dat ik zo regelmatig, vooral met het spreken, behoorlijk aan het stuntelen ben.

Verder staat het volgens mij ook goed op het CV.

Ik heb op dit forum al oude onderwerpen hierover gelezen, maar omdat deze topics al van twee jaar geleden zijn, haal ik deze niet meer boven.

Op dit moment ben ik me aan het oriënteren. Hier op de vroegere Volksuniversiteit beginnen in september weer cursussen. Wel moet je eerst een intaketest doen. Maar stel dat ik die test op een of andere manier niet goed doe, en ze zeggen dat ik eerst maar weer het First Certificate in English moet gaan halen? Dat vind ik zonde van het geld, opnieuw examen doen voor een diploma dat ik al lang heb. Wel vind ik hier het voordeel dat je iedere week klassikaal les hebt.

Verder heb ik geïnformeerd bij het LOI. Daar is de cursus Engels voor meergevorderden, je kunt kiezen tussen de gewone cursus van twaalf maanden en de spoedcursus van zes maanden. Verder zou je je na die cursus zowel voor het Certificate in Advanced English en het Proficiency Certificate kunnen opgeven. Dit klinkt mij te gemakkelijk! Ik heb gebeld met het LOI, en zij zeiden dat de cursus Engels voor meergevorderden nu eenmaal het hoogste niveau is dat zij bieden, en dat je je als je wilt voor beide Cambridge Examens kunt opgeven. Ik vraag me af: werkt dit wel? Bij de volksuniversiteit heb je voor het First Certificate in English, het Certificate in Advanced English en het Proficiency Certificate allemaal aparte cursussen, dus daar zou iemand in totaal drie jaar bezig zijn.

Aan de andere kant leek die meneer van het LOI mij wel serieus. Hij vroeg hoeveel tijd ik per week aan de studie kan besteden. Ook gaf hij aan dat het momenteel mogelijk is de studie een maand vrijblijvend op proef te doen.

Heeft iemand ervaring met zowel het behalen van het Certificate of Advanced English en het Certificate of Proficiency in English via de LOI? Of heeft iemand de cursus via de Volksuniversiteit gedaan? Of op een andere manier?
Alle reacties Link kopieren
Ja! Heb ik gedaan, al is dat alweer wat jaartjes geleden. Ik kon gelijk proficiency doen, na de test, en heb ook VWO. En ik ben geslaagd voor het examen zonder problemen (wel uiteraard huiswerk maken enzo).

Oh, niet goed gelezen, ik hen de cursus via de volksuni gedaan. Kun je niet eerst de test doen bij de volksuni en anders alsnog beslissen de LOI te doen?
Hallo Bergkristal,

Wat leuk om te lezen en wat goed dat je meteen het Proficiency Examen kon doen!

Heb jij dit diploma via de Volksuniversiteit, het LOI of op een andere manier gedaan?

Het First Certificate in English heb ik ooit via een talenschool in Engeland gehaald. Achteraf gezien heel veel geld vergeleken met hier in Nederland de Volksuniversiteit. En volgens mij is het Certificate in Advanced English pas later geïntroduceerd als tussenstap tussen FCE en CPE (Proficiency).

Was die intaketest moeilijk?

Op zich heb ik al een goede basis, met mijn VWO en FCE. Verder weet ik, ook vanwege mijn verdere studie, dat ik behoorlijk gedisciplineerd ben wat huiswerk en zo betreft. Ik ben alleen erg onzeker in mijn uitspraak. Maar het zou mooi zijn, als ik meteen het examen van Proficiency in English zou kunnen doen.
Ik heb de test gedaan, en mocht meteen proficiency doen. dat heb ik toen gedaan op de volksuniversiteit. Ik wilde helemaal niet per se meteen laatste jaar doen, maar dat advies kwam uit de test. En het examen ging ook goed (geen superscore, maar wel gehaald).

De test heriner ik me niet meer zo....is wel een jaar of 10 geleden inmiddels!
Hallo Bergkristal,

Misschien inderdaad een goed idee om de test eerst via de Volksuniversiteit te doen.

Op zich heb ik wel genoeg zelfdiscipline, maar ik vind het ook fijn om met een groep mensen naar een examen toe te werken.

Dat was in die tijd (voor het First Certificate in English) ook erg leuk in Engeland, om met mensen (in dat geval van allerlei nationaliteiten) naar het examen toe te leven.

Alleen moet ik wat de Volksuniversiteit nog tot september wachten. Aan de andere kant: wat maken die twee maanden ook nog uit?

Bij mij is, zoals ik al schreef, mijn uitspraak mijn zwakke punt. Goed, bij de LOI krijg je CD's ingesproken door native speakers. Maar als je echt iedere week 'live' naar een cursus gaat, krijg je meteen feedback door de docent.

Alleen als na de intake test zou blijken dat ik opnieuw FCE moet doen, dan ga ik toch naar het LOI.

Maar in ieder geval heb ik er heel veel zin in, om zo'n Cambridge cursus te doen.
Het komt vast goed, ik had een mede-cursiste die ook proficiency deed met als enige vooropleiding HAVO (niks mis mee, maar jij hebt toch wel wat meer dan dat). Die deed 't ook prima, hoor!
Heb je BBC? Zet 'm gewoon aan, hoef je die CDs helemaal niet te kopen!

http://www.bbc.co.uk/radio/
Bedankt voor jullie reacties.

Voor CAE vragen ze volgens mij inderdaad minimaal HAVO niveau, dus op zich moet het met mij dan toch ook goedkomen? Deze week ga ik ook de volksuniversiteit bellen, en vragen hoe ik me het beste op die test kan voorbereiden. Verder zal ik ook zeggen dat ik het First Certificate in English al heb gehaald, dus dat ga ik echt niet nog een keer doen.

Maar wat goed dat die medecursiste met HAVO ook Proficiency heeft gehaald.

Ook een leuke tip van BBC radio, ik ga deze vaker aanzetten als ik op internet ben. Ik heb de link in mijn favorieten gezet. Sinds deze week kijk ik trouwens ook regelmatig naar programma's op BBC TV. Zondagavond heb ik een programma over de countrylive in Yorkshire gezien, wel wat gesapig, maar ik leer er toch weer van.

Op mijn werk bereid ik tegenwoordig in het kort voor mezelf wat voor, als ik iets aan een Engelstalige moet vragen. Gewoon wat steekwoorden opschrijven, en meestal gaat het dan wel goed.

Maar ik wil heel graag mijn Engels nog verder verbeteren. Veel Nederlanders spreken prima Engels, maar je hoort nog altijd dat het een Nederlander is die Engels spreekt. Dat komt door wat kleine dingetjes, zoals de aspiratie van bijvoorbeeld woorden als coffee in het Engels. Wij zeggen gewoon koffie, terwijl de Engelsen zeggen khoffieie. Wij Nederlandstaligen 'aspireren' van nature niet. Verder heb je die typisch Engelse a, zoals in bad. En dit soort uitspraakdingen wil ik ook heel graag verbeteren.

Vrijdag heb ik een vrije dag, dan ga ik in ieder geval bellen met de volksuniversiteit. Ik heb echt zin in een Cambridge cursus!
Hoi,

Ik heb de cursus voor meergevorderden gedaan en het diploma CPE (Certificate of Proficiency in English) gehaald.

Had erg goede indruk van opleiding. Erg gevarieerd. Veel aandacht voor uitspraak en je moest ook boeken lezen. Vond het een goede voorbereiding op het examen.

De mogelijkheid om voor beide examens op te gaan, bestond toen nog niet en werd ook niet aangegeven. Heb er niet eens bij stilgestaan omdat er bij die cursus ook alleen werd gesproken over examen CPE.

Voorbereiding op zich maakt niet uit. Diploma is van University of Cambridge, dus voorbereiding via LOI wordt niet vermeld, ook niet op je diploma. Staat er helemaal los van.
Ik word even getriggerd door de titel.... ik heb tijdens mijn studie het Certificate of Proficiency in English gehaald, maar ik heb nooit het idee gehad dat dat zo'n big deal was. Dus dat is goed om op je cv te zetten? (voel me echt een beetje suf nu)

Ik heb overigens geen cursus gedaan ervoor, ook geen intake, ik kon me gewoon zo opgeven voor het examen (misschien omdat het via de universiteit was?). Ik las en lees wel veel Engelse en Amerikaanse literatuur. Dat is ook wel een echte aanrader als je je woordenschat wilt verbeteren, naast BBC kijken.
@ Leergierig: misschien dat ik dan toch de LOI cursus een maand op proeff ga doen. Ik heb ook een gratis proefles gedownload, dus die ga ik eerst doen. Morgen ben ik vrij, ik bel dan ook de Volksuniversiteit om te zeggen dat ik het First Certificate in English al heb. Misschien dat ik dan wel zo kan instromen in minimaal de CAE cursus?

@ Magica: Het is zeker goed om je Proficiency Certificate op je CV te zetten. Volgens mij accepteren een aantal internationale bedrijven het Proficiency Certificate, en mocht je nog studieplannen in het buitenland hebben: bij veel universiteiten in Engeland krijg je gemakkelijker toegang met het Proficiency Certificate.

Ik ga ook meer Engelse en Amerikaans boeken lezen. Helaas ben ik wat dat betreft lui, ik lees al snel een Nederlandse vertaling. En ik merk dat ik ook veel opsteek door naar de BBC te kijken/luisteren.
Inmiddels heb ik bij de volksuniversiteit de intaketest voor de Cambridgecursus gedaan. Er is uitgekomen dat ik de cursus die opleidt tot the Certificate of Advanced English kan gaan doen.

Helaas is de cursus net op een avond dat ik al iets anders te doen heb. Nu zit ik te twijfelen: stoppen met de andere activiteit en de Cambridge cursus via de Volksuniversiteit volgen, of toch via de LOI?

Bij de LOI heb je zelfs een spoedcursus van zes maanden. Zijn er mensen die positieve ervaringen hebben met een cursus Cambridge Engels via de LOI?
Ik doe nu de meergevorderden cursus bij de LOI en de cursus ziet er prima uit. Toen ik me inschreef stond er op de website wel dat deze bedoeld was voor het CAE maar dat examen heb ik met een A gehaald toen ik nog maar op 1/3 van de cursus was.

Hier op het forum heb ik ook al te horen gekregen dat je met deze cursus ook het CPE kan doen dus maak ik de cursus nu gewoon af.
Oh, ik doe trouwens niet de spoedcursus maar de de 12 maanden cursus. Ook al heb ik er inmiddels al tijden niet meer naar omgekeken en moet ik daar toch weer mee gaan beginnen ;)
Ik heb na anderhalf jaar cursus voor FCE, ook zelf zonder verdere opleiding de andere gedaan. Gewoon veel Engels gebruiken en ik liep er zonder enige moeite of voorbereiding doorheen.
Hi,

Ik ben de trotse bezitter van CPE.

Vooropleiding?

LBO, maar heel veel gewerkt later in bedrijven waar Engels de voertaal was.

Daarna nog even een HBO studie er achteraan gedaan.

Ja... ik was in mijn pubertijd gewoon vreselijk LUI! :-D

Tuurlijk is vooropleiding belangrijk, maar bovenal: ervaring in de engelse taal en natuurlijk de wil om dat papiertje te halen.

Wanneer je zonder problemen een serie op de BBC zou kunnen volgen (dus begrijpen), dan kun je echt wel voor het CPE opgaan hoor :-)

SUCCES!!!
quote:Aries75 schreef op 19 september 2010 @ 13:19:

Inmiddels heb ik bij de volksuniversiteit de intaketest voor de Cambridgecursus gedaan. Er is uitgekomen dat ik de cursus die opleidt tot the Certificate of Advanced English kan gaan doen.

Helaas is de cursus net op een avond dat ik al iets anders te doen heb. Nu zit ik te twijfelen: stoppen met de andere activiteit en de Cambridge cursus via de Volksuniversiteit volgen, of toch via de LOI?

Ja ik, gevolgd via LOI.

Bij de LOI heb je zelfs een spoedcursus van zes maanden. Zijn er mensen die positieve ervaringen hebben met een cursus Cambridge Engels via de LOI?
De cursus van de LOI zat in bij iets wat ik gedaan heb. Ik heb de hele cursus totaal niet ingekeken, het was m.i. een aanfluiting, veel te makkelijk. Onder het niveau dat ik op de havo gehad heb.

Uiteindelijk heb ik het CAE gehaald door info op te zoeken op internet, veel in het Engels te lezen, en op een Engelstalig forum te vragen om mijn taalfouten zo veel mogelijk te verbeteren. Daar had ik geen LOI cursus voor nodig: scheelt je zo weer een hoop geld, want het examen moet je bij Cambridge zelf aanvragen, en daar kijken ze niet of je wel ergens een cursus gevolgd hebt.

Kortom: wat je ook doet, niet via de LOI
@ Alynia, de LOI biedt diverse niveaus aan in de engelse taal en ik vind de LOI wel een hele goede organisatie.

Weet niet welk niveau je zo makkelijk vond om doorheen te fietsen, ik denk CAE?

Tska, die is ook niet zo moeilijk inderdaad. Basis Engels welke je heel prima in de dagelijkse werk-praktijk kan bezigen.

Goed van je dat je daar dan zo doorheen bent gekomen.

Veel kunnen dat niet en dan wil ik toch het advies geven om onder begeleiding die cursus te gaan volgen.

Ik heb indertijd gekozen voor de LOI, omdat zij het studiemateriaal hadden en het ingezonden werk snel weer terugsturen met op/aanmerkingen.

Het is helemaal waar dat Cambridge niet vraagt waar jij de studie hebt gevolgd, zij nemen je gewoon het examen af and that's it.

Maar het is wel fijn dat wanneer je voor het examen opgaat, je weet wat je kunt en dat dat onderstreept wordt door de LOI middels een certificaat.

Ieder het zijne en wanneer je je de cursus kunt verooloven of dat je werkgever het vergoedt, zou ik zeker een begeleider kiezen.

Met CPE is het niet enkel zinnetjes vertalen en verhaaltjes schrijven en je zegje doen. Je moet ook de zinnen grammaticaal kunnen verantwoorden zeg maar.

Toch fijn wanneer je dat even uiteen weet te zetten toch>
CAE is toch iets anders dan basis Engels, daarbij zou ik denken aan A1 of A2, terwijl je bij CAE gemiddeld op C1 niveau moet zitten, dat is het één na hoogste niveau. Oke, CPE is met C2 level hoger, maar lager dan het hoogste is niet meteen basis. Terwijl de cursus dat m.i. wél was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven