Geld & Recht alle pijlers

Nog achterstallig loon tegoed

22-09-2010 12:33 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben sinds juli werkzaam via een uitzendbureau. Ik heb eerst bij opdrachtgever 1 gewerkt, inmiddels ben ik werkzaam bij opdrachtgever 2.

Met het uzb heb ik een bepaald loon afgesproken, dit staat ook zo in mijn contract. Alle tijd dat ik bij opdrachtgever 1 werkte, kreeg ik echter een te laag uurloon betaald. Ik heb na ontvangst van mijn eerste loonstrook natuurlijk meteen contact opgenomen met het uzb. Het was allemaal een fout, alleen in het systeem kon het loon in een lopende opdracht niet gewijzigd worden dus na het aflopen van die opdracht zou ik het verschil in loon meteen na afloop van de opdracht overgemaakt krijgen. Dit heb wederom allemaal op schrift (in mijn privé-mail).

Inmiddels ben ik een al een aantal weken niet meer werkzaam bij opdrachtgever 1. Toen ik mijn uitzendbevestiging van opdrachtgever 2 ging tekenen, heb ik nagevraagd wanneer ik het geld zou kunnen verwachten. Het antwoord was 'deze week'.

De afgelopen 3 weken heb ik het geld niet ontvangen, ik heb diverse mailtjes gestuurd met meerdere vragen daarin (over heel andere dingen) en telkens werden mijn andere vragen beantwoord behalve de vraag wanneer ik mijn nabetaling kon verwachten. De mailtjes zijn dus wel ontvangen, gelezen en verwerkt.

Ik weet dat ik er nog redelijk vroeg bij ben, de betaling is pas 3 weken te laat, maar ik krijg hier toch een verkeerd onderbuikgevoel bij. Toen ik bij opdrachtgever 1 werkte, viel het mij namelijk al op dat mijn collega's een lager loon kregen, een verschil van zo'n 15-20%. Ik vermoed (maar dat is een wilde gok) dat het uzb mij misschien een hoger loon heeft beloofd dan de opdrachtgever van plan was mij te betalen. Ook de totale stilte van de kant van het uzb bezorgt mij een behoorlijk onheilspellend gevoel, stel dat het nog een paar weken zou duren om wat voor reden dan ook, dan kunnen ze dat toch gewoon laten weten?

Ondertussen loopt het UWV ook behoorlijk in mijn nek te hijgen, ik moet mijn loonstroken altijd dezelfde week inleveren bij het UWV maar ik heb nu dus vanaf juli al niks in kunnen leveren.

Wat zijn nu de juiste stappen die ik moet ondernemen? Ik heb al diverse mails gestuurd en deze bewaard, er persoonlijk langsgaan gaat op dit moment moeilijk omdat ik werk in een andere stad tijdens de openingstijden van het uzb en er is bij deze klus heel veel werk te doen, ik denk niet dat deze opdrachtgever mij een dag vrij wil geven.

Sta ik in mijn recht wanneer ik mijn loon volgens contract wil ontvangen, zelfs al heeft het uzb dit niet met de opdrachtgever overlegd?

En, nog een heel praktische vraag; hoe zit het met de verrekening van de nabetaling met het vakantiegeld? Ik heb een hoger loon gekregen dus in principe moet een deel van dat loon naar het vakantiegeld. Maakt dat belastingtechnisch o.i.d. uit of ik ineens het hele bedrag nabetaling krijg of dat er een deel wordt achtergehouden voor het vakantiegeld?

Alvast bedankt!!
Ik zou er nog 1 mail aan wagen en dan alleen over het achterstallig loon. Krijg je geen reactie, dan kun je bij het jurisch loket om hulp vragen voor het opstellen van een formele loonvordering.

Het vakantiegeld dient hetzelfde verrekend te worden als normaal ook had moeten gebeuren. En voor wat betreft de belasting betaal je uiteindelijk over het totale inkomen, dus als er teveel of te weinig aan belasting wordt geheven dan wordt dat aan het eind van het jaar met je aangifte weer rechtgetrokken.
Werk je nu nog via hetzelfde UZB? Anders moet je ook kijken of ze je opgebouwde kort verzuim uren afgerekend hebben. Daar heb je namelijk ook recht op (indien ze niet opgenomen zijn).
Bedankt voor de reacties! Nummerzoveel, bedankt voor de tip van het juridisch loket, ben daar eerder geweest en goed geholpen maar had er nu niet aan gedacht.

Wat bedoel je daar precies mee Tikker? Zijn dat de opgebouwde vrije dagen? Die worden toch berekend adh van het aantal gewerkte uren, niet het betaalde loon? Ik weet hier verder heel weinig vanaf, dat blijkt wel.

Ik werk nog via hetzelfde uzb, nu wel bij een andere opdrachtgever.
Kort verzuim is voor als je bijvoorbeeld een uur vrij nodig hebt om naar de tandarts of naar de huisarts te gaan. Dat bouw je op naast je vakantiedagen.

Vreemd trouwens dat ze het loon niet zouden kunnen wijzigen tijdens een lopende opdracht......hoe doen ze dat dan als iemand loonsverhoging krijgt tijdens een lopende opdracht?
Naast dat je vrije dagen opbouwd, bouw je ook uren op (kort verzuim) die je in kan zetten op het moment dat je bijvoorbeeld onder werktijd naar de tandarts ofzo moet. Ik weet niet welke CAO je uitzendburo hanteert ABU/NBBU? Maar vraag er eens na. Omdat je nu nog voor ze werkt betalen ze het misschien pas uit op het moment dat je helemaal niet meer voor ze werkt.
Geen idee waarom dat niet kan Zwup, ik vond het toen ook al wel vreemd maar heb er verder geen aandacht aan besteed.

Ik heb kort verzuim ook teruggevonden op mijn loonstrook. Ik snap nu ook hoe het komt dat ik het niet kende - wanneer ik bijv. naar de tandarts moet dan schrijf ik gewoon een uur minder. En ook vakantiedagen laat ik normaal altijd uitbetalen - ik heb vakantie wanneer ik even geen opdrachten krijg. Ik controleer dat verder ook nooit. (dit is wel eventjes een goed lesje administratie bijhouden ... )

Hoe worden de opgebouwde vakantiedagen en kort verzuim berekend? Ik heb bij opdrachtgever 1 ongeveer 255 uur gewerkt. Vervolgens staat er dit tabelletje:

vakantiedagen | vakantiedagen | kort verz.

totaal tegoed E16.88 uur: 21.25 | E0.97

percentage 10,39% 10,39% 0.60%

En ik heb geen flauw idee wat dat betekent.....
Ik denk dat je 16,88 euro vakantiegeld tegoed hebt, 21,25 vakantieuren en 0,97 euro hebt staan voor kort verzuim.

Die percentages zeggen me niet zo heel veel, maar je zou denken dat het bij de bovenstaande posten hoort. Ik zou het uitzendbureau even vragen wat het precies is.
Als ik jou was zou ik een aangetekende brief sturen met het verzoek het verschil in loon binnen een week naar je over te maken.

Doen ze dit niet, loonvorderingsprocedure instellen met behulp van een advocaat.
quote:Zwup schreef op 22 september 2010 @ 15:42:

Ik denk dat je 16,88 euro vakantiegeld tegoed hebt, 21,25 vakantieuren en 0,97 euro hebt staan voor kort verzuim.

Het is geen vakantiegeld, dat staat weer onder een ander kopje.

Ik heb inmiddels bericht terug van het uzb: het heeft te maken met allerlei procedures, moet via het hoofdkantoor etc? Het is me niet helemaal duidelijk dus ik bel ze morgen even om wat meer opheldering hierover te krijgen.
Hmmmm, dan snap ik het ook niet meer

Vaag uitzendbureau zeg! Heb ook een aantal jaar voor een uizendbureau gewerkt en weleens gezeik gehad, maar dat was niks vergeleken met die aparte gedoe.

Goed dat je ze gemaild hebt. Ben benieuwd wat ze je morgen vertellen als je belt.
Ik denk dat ze jou een bepaald loon hebben beloofd en dit niet naar de opdrachtgever konden doorbelasten. Als ze dit loon wel in zouden voeren kan het zijn dat ze een min marge draaien (niet goed). Misschien heeft het hoofdkantoor een aparte pot? Dan gaat de min misschien niet van het vestigingsbudget af.
Het is me allemaal nog steeds niet helemaal duidelijk - volgens mij houden ze het bewust vaag. Het had in ieder geval te maken met P&O bij de oude opdrachtgever (vreemd? mijn uren zijn destijds gewoon geaccordeerd) die langzaam werkte, en dingen die naar het hoofdkantoor moesten. Dus Noez, je kunt best gelijk hebben.

De afspraak is nu dat het achterstallig loon komende week met de gewone loondoorbetaling meekomt. Dat is dan hun laatste kans. Als ik het dan nog niet heb, ga ik stappen ondernemen.

@Zwup: ik ben altijd heel tevreden geweest over dit uzb, tot ik een nieuwe intercedente kreeg die haar werk volgens mij niet altijd goed doet.
Hmmmm.....nou ja, idd maar die week afwachten en dan verder zien. Groot gelijk dat je dan stappen gaat ondernemen.

De ene intercedente is de andere ook niet inderdaad. Ik had in het aller aller begin eentje die mijn loon gewoon een schaal achteruit zette zonder mij daar van op de hoogte te brengen. Toen ik verhaal ging halen zei ze ja, dat is nou eenmaal wat je krijg voor het werk wat je doet (was absoluut niet waar, maar dat is goed gekomen). Toen ik haar vroeg of het dan niet op z'n minst fatsoenlijk was mij dat te vertellen in plaats van op mijn loonstrook te laten ontdekken zei ze "tsjah, ik had het je kunnen vertellen inderdaad" En dan moet je je even zo'n arrogante kop er boven voorstellen Gelukkig was ik snel van haar af en toen kreeg ik een hele goeie.
Grrr.... ik heb inmiddels wel mijn loon van de afgelopen 2 weken ontvangen, maar nog steeds niet die achterstallige betaling!

Ik ga dus zo dadelijk weer naar het uzb toe, met knikkende knieeën. Ook al weet ik dat ik hartstikke in mijn recht sta, ondanks dat het om achterstallig loon vanaf de eerste week van juli gaat dus mijn reactie niet overdreven is... toch vind ik het doodeng om écht stappen te gaan ondernemen. Maar ach, voor alles moet er een eerste keer zijn. Ik lees in ieder geval nog even dit topic goed door om goed beslagen ten ijs te komen.
Ik heb zo het vermoeden dat dit nog wel eens vreselijk lastig kan worden. Ik ben langsgegaan, maar er was alleen een stagiair aanwezig. Ik zou teruggebeld worden. Vervolgens word ik teruggebeld maar de intercedente hield vol dat het écht was overgemaakt, want vorige week was er een X-bedrag overgemaakt. Ik heb haar uitgelegd dat dat alleen mijn gewone loon van die week was en niet het achterstallige bedrag. Daarna gaf ze aan dat ze die opdracht er wél in had gezet en ze zou het hoofdkantoor bellen voor meer informatie en daarna meteen mij terugbellen.

Ik heb wederom niets gehoord. Ik ga er dus morgen maar wéér langs. Aan de ene kant wil ik niet irritant en/of opdringerig zijn, aan de andere kant laat zij mij nu weer stikken. Want stel, er komt ineens een andere klant binnen, ze heeft het even druk, dan kan ze toch gewoon een mailtje van 1 regel sturen: 'hoi Imma, ik heb vandaag geen tijd meer om je terug te bellen, ik bel morgen', zodat ik weet waar ik aan toe ben. Het is elke keer zo dat de intercedente mij terug zal bellen, of mij zal mailen, en dat er dan gewoon steeds niks gebeurt totdat ik zelf weer actie onderneem.
Grrr....wat verschrikkelijk irritant immaculata!

Gewoon uit principe nu volhouden. Hierdoor zouden echt mijn nagels uit gaan en ik klamp me net zolang vast totdat het goed geregeld is.

Heb je nog ergens juridisch advies ingewonnen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven