Verschil man en vrouw?

23-09-2010 14:30 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een goede relatie met een leuke man om wie ik ontzettend veel geef. We vullen elkaar op de juiste manier aan en hebben altijd veel plezier aan ons samenzijn. Toch lopen we steeds weer tegen hetzelfde punt aan: het communiceren van affectie. Voor mijn vriend is alles een theorie: het feit dat hij een relatie met mij heeft, toont volgens hem automatisch ook aan dat hij me dus leuk (genoeg) vindt. Hij ziet vanuit zichzelf niet het nut dit dan ook te blijven melden. Maar ik, als vrouw, blijf de behoefte aan bevestiging houden. Hoe kunnen wij dit samen oplossen? (ps: qua andere vormen van affectie is er trouwens niet veel mis: hij is altijd lekker knuffelig, in bed is alles prima en hij loopt bijvoorbeeld ook graag hand in hand. Het gaat echt om de verbale vorm van waardering.)

Voor mij is het vanzelfsprekend om alles wat ik vind en alles wat me aan hem opvalt te melden. Zo zeg ik bijvoorbeeld: “Wat zit je haar leuk!”, “Wat heb je toch mooie blauwe ogen!” en “ik heb je gemist!”. Hij vindt dat altijd leuk, maar kent die behoefte andersom niet. Hij noemt vanuit zichzelf vaak alleen de dingen die ‘anders zijn dan anders’: “Er zit iets tussen je tanden.”, “Er zit een gaatje in je T-shirt”. Als ik er goed uitzie, dan is alles in orde dus dan is er geen reden om dat te melden, zo lijkt het. Dus hebben zijn constateringen meestal een negatieve ondertoon. Tuurlijk, ik ben blij dat hij me wijst op dat dingetje tussen mijn tanden zodat ik het kan weghalen, maar door alleen maar dit soort dingen te horen, voel ik me inmiddels een onhandige, onaantrekkelijke kluns. Ik zeg steeds: “voor elk minpuntje dat je noemt, zijn er tien complimentjes nodig om me weer goed te laten voelen.” Maar die complimentjes over mijn innerlijk en mijn uiterlijk, tja, die blijven gemiddeld erg achter.

Volgens mijn vriend is dit niet alleen zíjn probleem: dat ik af en toe bevestiging nodig heb, zegt iets over mijn eigen onzekerheid. Als ik me niet knap of interessant voel, zal ik daar zelf aan moeten werken, vindt hij. Ik ben ook meestal wel tevreden over mezelf, maar een vrouw wordt nu eenmaal graag aanbeden door haar vriend!

Hij probeert het soms wel, als ik het zoveelste gesprek over dit onderwerp voer, maar het staat hem gewoon een beetje tegen om het als opdracht te moeten doen. Zonder spontaniteit is het niet gemeend, vindt hij. Maar dat maakt mij niet uit: al zet hij elke twee weken een herinnering in zijn telefoon om iets liefs tegen me te zeggen! Dan ziet hij vanzelf hoe ik daarvan opleef en dan zal dat tonen van affectie vanzelf gemakkelijker voor hem zijn.

Ik heb hem ook wel eens gevraagd of hij anders niet in een brief kan zetten waarom hij me speciaal vindt. Ik weet vaak niet waarom hij eigenlijk met mij samen is: oké, we kunnen het goed vinden en samen lachen, maar wat maakt mij voor hem specialer dan andere vrouwen waar hij het goed mee kan vinden/mee kan lachen? Ik heb geen idee. Maar ik wacht nog steeds op die opsomming. “Ik ben nu eenmaal geen schrijver zoals jij”, zegt hij dan. Ik kan er gewoon niet met mijn hoofd bij dat hij dat niet voor me overheeft, ‘ook al ben je geen schrijver’. Alleen al het feit dat hij het zou proberen, zou mij aantonen dat ik belangrijk voor hem ben.

Het is vanwege deze issue zelfs bijna uit geweest. Op een gegeven moment was het zo sterk dat het voor mij voelde dat ik meer van hem hield dan hij van mij. Ik ben altijd voor een evenwichtige relatie dus ik besloot ermee te stoppen. Toen ik dit tegen hem zei, raakte hij van slag en moest hij erg huilen. Het verbaasde me nogal, ik had niet gedacht dat het hem zo zou raken. Dus blijkbaar bén ik wel belangrijk voor hem. Hij laat het alleen niet altijd merken… Soms vraag ik wel: “Vind je me nog wel leuk?”. Dan is het antwoord altijd ‘ja’, maar wil het zover komen dat ik dit vraag, dan is de wanhoop me nabij en het effect van het antwoord is natuurlijk tien maal kleiner dan wanneer hij het uit zichzelf zou zeggen.

Soms kan ik er ook wel om lachen. Eén keer zei ik: “Ik voel me dik vandaag.” Een vrouw zou medelevend zijn en proberen je op te vrolijken door te zeggen: “Dat ben je niet! Het viel me juist op dat je zulke mooie benen hebt!”. Een man is probleemoplossend ingesteld, dus mijn vriend zegt: “Dan gaan we morgen toch samen hardlopen?”. Niet echt een antwoord waar je op zit te wachten, hoe goed bedoeld ook. Volgens hem komt het doordat hij erg beta (technisch) is. Maar ik ken genoeg beta-mannen die wel galant zijn. Laatst zei hij opeens ‘ik hou van je’. Daar fleur ik enorm van op, maar ik mag daar vervolgens twee maanden op teren tot aan het volgende teken van affectie.

Inmiddels heb ik het er niet meer over met mijn vriend. Er voortdurend over klagen zal zeker niet zorgen dat hij me meer adoreert. Bovendien heb ik het nu al zo vaak aangekaart dat hij bij zo’n gesprek alleen maar luistert en daarna zwijgt. De laatste keer vroeg ik na mijn uitleg: “Heb je nog een reactie? Wat vind je van wat ik zeg?”. Hij antwoordde: “Ik heb het gevoel dat ik elke reactie al een keer gegeven heb, ik wil niet in herhaling vallen.” Dan kan ik wel schreeuwen: “Verander dan iets aan het probleem als het blijkbaar nog steeds speelt!!!”. Ik weet niet meer wat ik moet doen, behalve zo leuk mogelijk zijn en er niet meer om zeuren. Maar als ik iets liefs voor hem doe of een uur bezig ben om me mooi te maken in die prachtige jurk (of nog beter: als verrassing naakt door het huis loop) en het valt hem niet eens op, breekt mijn hart elke keer opnieuw.

Wat vinden jullie?
Wat een goede tip Java. Heb de eerste bladzijdes gelezen op bol.com en het is ontzettend herkenbaar in mijn laatste relatie!
quote:BadAss schreef op 23 september 2010 @ 16:46:

[...]

Neerleggen bij het feit dat je een geweldige vent hebt die van je houdt en je waardeert en je gebedel om complimentjes en je prinsessegedrag accepteert.... Lastig lijkt me Nou ja, TO vindt het lastig. Ik probeerde er expres geen waardeoordeel aan te hangen. Of het nou stom is of niet, hoe dan ook komt het erop neer dat ze er mee moet dealen, want veranderen gaat het toch niet.
Zeker een goede tip Java! Zo heb ik er nog nooit tegenaan gekeken. Wel jammer dat meestal vrouwen dit soort boeken lezen, vanuit de bereidheid om te investeren in de relatie. Mannen houden het doorgaans liever bij het oude en lezen zulke boeken veel minder.
@TO, wil je alsjeblieft voor jezelf spreken? Ik krijg als vrouw werkelijk vlekken van de aannames die je doet over relaties en mogelijke verschillen tussen de seksen.
Lees het boek ' Mannen komen van Mars, vrouwen van Venus.. misschien een cliché misschien een eye-opener.

Niet alle eigenschappen zijn mannelijk of vrouwelijk, maar wel menselijk. Ik zelf had heel veel ' mannelijke' eigenschappen.

Mijn vriend is verbaal ook van 'schoonheid, lieverd, mooierd en ik hou van je, heel open.

Echte specifieke complimenten krijg ik amper hij vindt eerder mijn kledingkeuze over het algemeen nogal apart. Dat krijg ik dan ook weer wel te horen. Ik maak daarentegen ook vrij weinig complimenten.. dus op zich ook wel prettig. Hoeft van mij niet iemand die de hele dag alles leuk aan je vindt. Dan zijn de momenten dat hij iets liefs opmerkt aan mij uit zichzelf des te waardevoller.

Knuffels en kusjes moet ik weer zelf halen.. Tja...

Ik denk dat het inderdaad een beetje geven en nemen is. Jij moet erop vertrouwen dat hij ook wel geïnteresseerd en respect voor je heeft als hij niet altijd complimentjes geeft. HIj zou eens wat vaker een complimentje moeten geven of vaker een blijk van waardering, omdat hij weet dat jij daar waarde aan hecht.

Maak elkaar een beetje blijer!
Complimenten geven zit niet in de Nederlandse cultuur.

Zeker niet naar vrouwen. Na de zoveelse reaktie vanuit verontwaardiging ben ik ermee gestopt. Nee, ik snap het ook niet.

Vandaar dat Nederlandse mannen in het buitenland bekend staan als allerminst charmant.

Dan blijft het gemist bij jou. Als hij moeite heeft zijn gevoel tot uitdrukking te brengen, kan hij misschien dit op een briefje zetten.

In een paar woorden, heel kort. Zo kun je hem opvoeden.

10 gele complimentbriefjes voor elk kritiekpuntje.
Ok een beetje een raar voorbeeld. Ik ben een vrouw en stel ik zou een relatie hebben met jou. Dan zou ik ook niet steeds roepen hoe geweldig je bent. Hoe mooi en lief etc. Ik ben een vrouw maar zo zou ik ook niet in elkaar zitten. Dan zou ik me gewoon een slijmjurk voelen. Dat betekent niet dat iemand je niet leuk vindt. Maar het gewoon ongemakkelijk vind om dit steeds te uiten.

Ik denk dat je eerder je twijfels kan hebben bij iemand die je steeds op loopt te hemelen. Ik zou dan echt denken wat moet je van me. Actions speak louder than words. Misschien laat hij het op een hele andere manier zien dat hij van je houdt. Bijvoorbeeld doordat hij een hele mooie tafel heeft gekocht voor je.
quote:Java schreef op 23 september 2010 @ 17:17:

[...]

Niet mee eens dat het jouw onzekerheid is. Het is jouw liefdestaal!

Ooit gehoord van het boek "De vijf talen van de liefde?" De liefdestaal waar jij van opbloeit is duidelijk "Lieve woorden". Zo zijn er vijf algemene talen van de liefde. Ieder mens heeft zijn eigen voorkeur voor een liefdestaal. Sommigen bloeien bijvoorbeeld hoofdzakelijk op van de liefdestaal "Samen dingen doen" of van "Lichamelijk aanraking".

Als stel/echtpaar is het handig om te ontdekken wat de liefdestaal van je partner is. Want als jij de liefdestaal van je partner leert spreken en hij de jouwe, dan bloeien jullie daar allebei van op. In dit geval zou jouw vriend moeten leren om complimentjes aan jou te geven, waardoor jij opbloeit. (En wie weet wat voor taal jouw vriend spreekt waarin jij je nog moet bekwamen! )

Hier is de link naar het betreffende boek, echt een aanrader!

Ha, dat wilde ik dus net komen posten, hahaha.

Heb het boek ook gelezen, zeer verhelderend, en zo waar, alleen een beetje zweverig geschreven.
Ik begrijp heel goed dat je behoefte hebt aan wat bevestiging af en toe, hij kennelijk niet, tja dat zul je niet kunnen veranderen. Veel mannen benaderen alles rationeel en probleemoplossend, dus zullen zeggen dat je aan je onzekerheid moet werken of zo. Neem er een die het wel begrijpt
Nu maar hopen dat AnkeD82 nog even naar haar topic terugkeert.
Heb bij mijn man ook wel eens aangegeven dat ik het leuk zou vinden als hij tijdens een feestje eens een tik op m'n kont zou geven of een aai over m'n bol of een zoen.....ff een blijk van genegenheid zeg maar. Op het eerstvolgende feestje zie ik hem op me af komen lopen. Ik denk.....daar gaan we het krijgen. Vol verwachting wacht ik op wat komen gaat. Zegt ie in het langslopen: jij ook nog een biertje ?? !!!!

Dacht dat ik niet meer bijkwam. Heb de hoop maar opgegeven

Merk toch wel aan andere dingen, net zoals Anke, die ie van me houdt. Dus Anke.....er zijn meer mannen die hun gevoelens niet zo laten blijken, vooral in het bijzijn van anderen !!
Maar hij nam wel een biertje voor je mee. Bij het halen van een drankje dacht hij aan je en dit was zijn 'aai over je bol'. Ik vind het juist heel positief.

Mijn man is op zich ook niet zo verbaal over z'n liefde voor mij. Maar ik 'voel' deze liefde duidelijk, wanneer ik ineens 2 armen om me heen krijg, wanneer ik sta te koken, bijvoorbeeld. Dat zegt mij meer dan een plichtmatig "ik houd van je", omdat ik dat graag zou willen horen.
Later is nu
quote:mamzelle schreef op 23 september 2010 @ 14:56:

Ik ben bang dat dit eerder jouw probleem is dan het zijne. Wat ik bij mijn kinderen wel eens doe als ik een antwoord verwacht en niet krijg is voorzeggen: 'en dan zeg je, djeez, wat een lekker wijf ben je toch' (nou ja, dit soort quotes komen natuurlijk niet voor in een moeder/kind relatie). Gewoon op een wat grappige manier laten weten dat je behoefte hebt aan een complimentje en dan kan je partner vervolgens beslissen of hij aan die behoefte wil voldoen of niet. Een andere grappige manier om dit te melden: 'het is 18.00, wat wordt mijn complimentje voor vandaag'. Misschien kun je er zelf ook nog wel wat bedenken.

Maar hou er terdege rekening mee dat sommige mannen (of vrouwen) inderdaad niet erg van het complimenteren zijn, en aan een beta vragen om iets op te schrijven lijkt me volstrekte waanzin.

Succes, en geniet vooral van wat 'ie wel is en wel kan. Het zou kunnen dat je goud in je handen hebt en je hebt geen idee van wat je verwaarloost. Er even vanuitgaande dat hij je niet alleen aanhaalt als hij sex wil of zo.He, niet alle beta's over 1 kam scheren! Ik en mijn man zijn beiden beta en schrijven wel eens een lief briefje voor elkaar. Schrijven is overigens ook een groot deel van mijn werk en dat zijn ook mijn gedachten op papier, dus dat kan ik thuis ook indien ik of hij daar behoefte aan heeft.
quote:aikidoka schreef op 24 september 2010 @ 12:40:

[...]

He, niet alle beta's over 1 kam scheren! Ik en mijn man zijn beiden beta en schrijven wel eens een lief briefje voor elkaar. Schrijven is overigens ook een groot deel van mijn werk en dat zijn ook mijn gedachten op papier, dus dat kan ik thuis ook indien ik of hij daar behoefte aan heeft.Sowwy
quote:AnkeD82 schreef op 23 september 2010 @ 14:30:

Ik heb een goede relatie met een leuke man om wie ik ontzettend veel geef.Mooi zo. Ik heb het gevoel dat de rest van dit bericht er dus beter niet had kunnen staan. Maar goed, je wil zeker graag dat de relatie minder goed wordt door dingen te eisen die er nu niet zijn in die goede relatie met die leuke man waar je ontzettend veel om geeft maar die natuurlijk wel nog even moet veranderen?quote:We vullen elkaar op de juiste manier aan en hebben altijd veel plezier aan ons samenzijn.Mooi! Is het een idee om daar tevreden mee te zijn? Nee he?quote:Toch

zie je wel. Fijne man, prima relatie, maar het is pas goed als er een "toch" komt he?

quote:Maar ik, als vrouw, blijf de behoefte aan bevestiging houden.Ik, als man, ook. Misschien moet je zaken niet op een man-vrouw ding gooien, maar gewoon redeneren vanuit jezelf, je partner, jullie realtie? Of is dan de kans dat je tevreden bent te groot, en ben je liever niet tevreden?quote:Hoe kunnen wij dit samen oplossen? (ps: qua andere vormen van affectie is er trouwens niet veel mis: hij is altijd lekker knuffelig, in bed is alles prima en hij loopt bijvoorbeeld ook graag hand in hand. Het gaat echt om de verbale vorm van waardering.)Ah, het echte probleem is dus ook al niet dat hij zijn affectie onvoldoende communiceert. Het echte probleem is ofwel dat jij enige communicatieve stoornis hebt waardoor je zijn communicatie niet verstaat, ofwel dat je chronische behoefte hebt aan ontevredenheid?quote:Voor mij is het vanzelfsprekend om alles wat ik vind en alles wat me aan hem opvalt te melden.Fijn. Jij bent jij. Maar is het leven pas goed als hij ook jij is? Wil je liever een relatie met jezelf? Leer masturberen, beëinidg de relatie, en klaar.

Zo niet, wat is dan eigenlijk het probleem?

quote:voel ik me inmiddels een onhandige, onaantrekkelijke kluns.Of voel je je een onhandige, onaantrekkelijke kluns, die dus weigert zijn veelvuldige non-verbale communicatie te verstaan, en al was het wel verbaal, dan luisterde je nog niet, want je luistert eigenlijk alleen naar wat je bevestigt in je misvattingen over jezelf, waar je je om de hemel mag weten welke reden nu eenmaal veiliger bij voelt?quote:Volgens mijn vriend is dit niet alleen zíjn probleem: dat ik af en toe bevestiging nodig heb, zegt iets over mijn eigen onzekerheid.Joh! Dus je vriend is niet geheel onnozel. Nou, ook mooi meegenomen!quote:maar een vrouw wordt nu eenmaal graag aanbeden door haar vriend!Ja schat, een man ook daar zijn vrouw/vriendin/man/vriend/kanarie. Maar aangezien hij dat doet, en je dat op alle manieren merkt behalve op de manier die jezelf graag toepast: klaag je gewoon graag? Kan je niet leven zonder problemen, echt of imaginair?quote:het staat hem gewoon een beetje tegen om het als opdracht te moeten doen.Je hebt liever een vriend die kunstjes doet op commando? Neem een hond.quote:Zonder spontaniteit is het niet gemeend, vindt hij. Maar dat maakt mij niet uit: al zet hij elke twee weken een herinnering in zijn telefoon om iets liefs tegen me te zeggen! Dan ziet hij vanzelf hoe ik daarvan opleef en dan zal dat tonen van affectie vanzelf gemakkelijker voor hem zijn.Of wacht: een teddybeer al eens overwogen?quote:Ik kan er gewoon niet met mijn hoofd bij dat hij dat niet voor me overheeft,Ik kan er inmiddels met mijn hoofd niet bij waarom je jezelf zo graag zielig vindt. Enw aarom hij je niet gevraagd heeft eens op te houden met dit relatie-ondermijnend gezeik.quote:Het is vanwege deze issue zelfs bijna uit geweest.Ik kan hem geen ongelijk geven. Maar hij was niet de sukkel die een prima relatie wilde stoppen he? Nee he?quote:Op een gegeven moment was het zo sterk dat het voor mij voelde dat ik meer van hem hield dan hij van mij. Ik ben altijd voor een evenwichtige relatie dus ik besloot ermee te stoppen.En inderdaad, jij was zelf die sukkel. OMG wat moet jij een hekel hebben aan een fijne relatie.quote:Een vrouw zou medelevend zijn en proberen je op te vrolijken door te zeggen: “Dat ben je niet!Nope. Uit waarneming en verslag van talloze vrouwen kan ik constateren: niemand zal zo snel een vrouw verder de put in stampen dan een andere vrouw.quote:Maar ik ken genoeg beta-mannen die wel galant zijn.En ik ken genoeg vrouwen die niet zo lopen te zoeken of ze nog ergens ontevreden over kunnen zijn.quote:Wat vinden jullie?Dat je een onwaarschijnlijk aan problemen verslaafde muts bent die als een machinistloze-trein op een ravijn afdendert.
quote:AnkeD82 schreef op 23 september 2010 @ 15:18:

@Naomi87,

Vriendjes genoeg gehad, maar dit is de eerste met wie ik ook oud wil worden. Misschien dat ik daardoor die bevestiging extra nodig heb: hij moet natuurlijk ook wel met mij oud willen worden!Oh geen zorgen, een onzekere zeurdoos die je wil veranderen en die niet tevreden kan zijn met alle goeds van de relatie, wie wil dat nou niet?
Ik vind: bodypaint.
quote:AnkeD82 schreef op 23 september 2010 @ 15:40:

@Madhe,

Okee, ik waardeer je oprechtheid, thanks.

Maar dit:

Dat je ontzettend generaliserend bezig bent, geen verstand hebt van relaties of verschillen in karakters en dat je zeurt.

Baseer jij op nét iets te weinig feiten.Je bedoelt dat je óók nog eens niet tegen kritiek kan?
quote:breezerananas schreef op 24 september 2010 @ 11:37:

Heb bij mijn man ook wel eens aangegeven dat ik het leuk zou vinden als hij tijdens een feestje eens een tik op m'n kont zou geven of een aai over m'n bol of een zoen.....ff een blijk van genegenheid zeg maar. Op het eerstvolgende feestje zie ik hem op me af komen lopen. Ik denk.....daar gaan we het krijgen. Vol verwachting wacht ik op wat komen gaat. Zegt ie in het langslopen: jij ook nog een biertje ?? !!!!

Dacht dat ik niet meer bijkwam. Heb de hoop maar opgegeven

Merk toch wel aan andere dingen, net zoals Anke, die ie van me houdt. Dus Anke.....er zijn meer mannen die hun gevoelens niet zo laten blijken, vooral in het bijzijn van anderen !!er zijn meer vrouwen die niet willen horen wat de ander zegt, totdat de ander het zegt op exact de voorgeschreven wijze.
Wat naar zeg voor je vriend, om een vriendin te hebben bij wie hij het niet goed kan doen en die niet accepteert dat hij een andere manier van communiceren heeft.
jemig, wat een vermoeiende openingspost zeg. En volgens mij zijn alle slimme en ter zake doende dingen al gezegd, en het zou jammer zijn als ik in herhaling val.....

Maar dat houd mij niet tegen ;)

Het ligt aan jou. Zie de dingen die manlief wel voor je doet als bevestiging dat hij om je geeft.
Hè gaffer. weer zo'n muts....

Ja, het ligt aan jou en je moet niet zo doordrammen bij je vriend.
Only dead fish go with the flow
Dzjeez wat een harde bitches.
Zo hee, waar komt die negatieve invasie vanaf 16.58u opeens vandaan?!

O wacht, vrijdagmiddag 17u. Rider heeft waarschijnlijk wat vriendinnetjes ingeseind om hier een gezellige afzeik-vrijmiboto te creëren. En zo te zien heeft hij zelf een complexje m.b.t. deze verander-problematiek. Hopelijk voelen de afzeikers zich na hun gebraak hier weer een stuk beter. Anke waarschijnlijk niet, dankzij jullie.
oke zachte heelmeesters yada yada yada, maar zit er niet nog wat tussen iemand n spiegel voorhouden en iemand de oren wassen...?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven