Geld & Recht alle pijlers

Salarisspecificaties: bewaren?

26-09-2010 10:02 15 berichten
Ik werk al zo'n 17 jaar bij 't zelfde bedrijf en ontvang dus maandelijks 'n salarisspecificatie. Nu ben ik niet zo van het administratieve en pleur die dingen random ergens in 'n schuif. Op dit moment ben ik mijn kasten 'ns aan 't uitmesten en kom dus ook stapels van die dingen tegen. Nu vraag ik me af, moet ik álle salarisspecificaties bewaren of is van het afgelopen jaar voldoende? Zou de rotzooi liever zoveel mogelijk weggooien ipv dat ik alles moet uitzoeken en ordenen.
Alle reacties Link kopieren
Het is verstandig om alles 5 jaar te bewaren. De belastingdienst kan tot 5 jaar op iets terug komen. Maar jij ook, als je er bijvoorbeeld achter komt dat je te weiinig loon hebt gekregen, kan er tot 5 jr teruggevorderd worden (andersom ook).
Weggooien (zou ik doen), mocht je een keer een loonstrook nodig hebben van een bepaalde periode kan je die altijd opvragen bij de salarisadministratie.

Voor de privacy: Gooi je loonstroken door de schredder als je ze weggooit.
Bij salarisspecificaties doe ik het als volgt: ik bewaar ze van het hele jaar. Aan het einde van het jaar krijg je een jaarspecificatie (diegene die je ook voor de belastingdienst gebruikt) en die vervangen m.i. de maandelijkse specificaties. Ik gooi dan de maandspecificaties eruit. Dus bij mij zou die map er als volgt uitzien: 17 jaaroverzichten + 9 maandoverzichten.

Tis inderdaad zo dat je geacht wordt die van 5 jaar te kunnen overleggen, dus die oudere kunnen bij het oud-papier. Maar zelf vind ik het ook wel leuk om de oudere te bewaren, zo zie je nog eens hoeveel opslag e.d. je in de loop der tijd hebt bewaard.
quote:Xander68 schreef op 26 september 2010 @ 10:10:

Weggooien (zou ik doen), mocht je een keer een loonstrook nodig hebben van een bepaalde periode kan je die altijd opvragen bij de salarisadministratie.

Voor de privacy: Gooi je loonstroken door de schredder als je ze weggooit.

Ik zeg bewaren! Ik werk namelijk op zo'n afdeling waar dagelijks kopieën worden opgevraagd van contracten (nodig bij aanvraag uitkering) en salarisstrookjes. Word ik niet echt heel vrolijk van. Kleine moeite om alles even in een map op te slaan. Ben zelf ook een chaoot, maar dit soort gegevens heb ik keurig in een map.

Ik krijg mijn strookjes nu trouwens digitaal en sla ze op in mijn hotmail.
Okee, dan zal ik als eerste alles wat ik tegenkom van vóór 2005 'ns in de vuilniszak gooien en daarna zie ik wel weer verder. We zijn maar 'n klein bedrijfje en de boekhouder kan ik zo bellen/mailen, mocht ik iets specifieks van 'm nodig hebben. Denk dat ik hem eerder ff 'n belletje zou geven dan in mijn puinhopen rond gaan zoeken als ik iets zou nodig hebben.
Ik zou het gewoon bij je belastingaangifte per jaar bewaren. Net als alle andere onderbouwende stukken van de aftrekposten die je opgevoerd heb. En ik heb ergens gelezen dat je het 7 jaar moet bewaren, maar ik deed ook altijd 5 jaar. En ik bewaar ook alleen maar de jaaropgaven en van 2010 bewaar ik de salarisstroken per maand en doe die weg op t moment dat ik de jaaropgave heb.

succes met opruimen Elninjoo.
7 jaar is (dacht ik) voor mensen met een eigen bedrijf
http://financieel.infonu. ... fiscale-bewaarplicht.html

Ik ben toch wel nieuwsgierig geworden over de bewaartermijn. Ik kwam deze site tegen. Is misschien wel handig om te weten
quote:Guinevieve schreef op 26 september 2010 @ 10:14:

Bij salarisspecificaties doe ik het als volgt: ik bewaar ze van het hele jaar. Aan het einde van het jaar krijg je een jaarspecificatie (diegene die je ook voor de belastingdienst gebruikt) en die vervangen m.i. de maandelijkse specificaties. Ik gooi dan de maandspecificaties eruit. Dus bij mij zou die map er als volgt uitzien: 17 jaaroverzichten + 9 maandoverzichten.

Tis inderdaad zo dat je geacht wordt die van 5 jaar te kunnen overleggen, dus die oudere kunnen bij het oud-papier. Maar zelf vind ik het ook wel leuk om de oudere te bewaren, zo zie je nog eens hoeveel opslag e.d. je in de loop der tijd hebt bewaard.Zo doen wij het hier ook.
Ik bewaar de loonstroken één kalenderjaar en vernietig de oude. Je hebt de jaaropgaves toch ?
anoniem_83610 wijzigde dit bericht op 26-09-2010 10:50
Reden: maar dat zeiden anderen ook al....
% gewijzigd
Ik bewaar van een jaar of 5 de maandelijkse loonstroken en dan gaan ze uit mijn map. Jaaropgaves bewaar ik.
Is alleen de jaaropgave bewaren niet voldoende?
Blijkbaar heb ik 'n paar jaar geleden ook al 'ns 'n vlaag van opruimwoede gehad. Kom vooral dingen tegen vanaf 2006 met nog 'n paar losse flodders uit 2005 en 2004. Heb wel nog mooi 6 jaaropgaven.
Als bedrijf heb je volgens mij een bewaartermijn van 7 of 10 jaar.

Als particulier heb je een bewaartermijn van 5 jaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven