Gezondheid alle pijlers

ct-scan met contrastvloeistof.

27-09-2010 21:30 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb even een vraagje, Ik krijg morgen een ct scan met contrastvloeistof

Van me nieren en me urinewegen.

Echter heb ik nog nooit zo'n scan gehad, en helaas heb ik ook geen foldertje gekregen met uitleg.

Wie weet wat ik een beetje kan verwachten, en waar ik eventueel rekening mee moet houden.

Weet ook iemand hoe lang dit ongeveer duurt? Alvast bedankt voor de reactie's.

Ik forum via mijn mobiel,dus sorry voor eventuele spelfouten!
Kun je geen info vinden op de site van je ziekenhuis? Even googlen, dan vind je vast wel een patientenfolder. Wel een beetje stom dat je niets hebt meegekregen!!
Pdf met een folder met algemene informatie over het onderzoek wat je krijgt.

Sterkte morgen!

p.s. Het is mijn nieren en mijn urinewegen
nuchter komen

infuus prikken, dan meestal eerst zonder km en dan afh van de vraagstelling nog een keer met km scannen, duurt alles bij elkaa\r half uurtje.
Nee Zwup, volgens mij bedoelt ze niet dat er een scan gemaakt wordt van jouw nieren, maar van haar nieren
quote:germanwings schreef op 27 september 2010 @ 21:44:

nuchter komen

infuus prikken, dan meestal eerst zonder km en dan afh van de vraagstelling nog een keer met km scannen, duurt alles bij elkaa\r half uurtje.

Duitser X-D!

Ik denk dat Germanwings met KM Kontrast Medium bedoelt, dus contrastvloeistof op zijn Nederlands.
quote:sassafras schreef op 27 september 2010 @ 21:45:

Nee Zwup, volgens mij bedoelt ze niet dat er een scan gemaakt wordt van jouw nieren, maar van haar nieren Tis wel goed met je
sorry.....

km ist kontrastmittel.....oftewel contrastvloeistof
quote:germanwings schreef op 27 september 2010 @ 21:48:

sorry.....

km ist kontrastmittel.....oftewel contrastvloeistofJa zoiets dus, mijn Duits is verre van perfect.... maar ik vond je afkorting wel erg verwarrend vandaar dat ik het even opmerkte.
Ik heb een ct scan gehad voor mijn buik, viel reuze mee.

Ik moest nuchter blijven, en een liter spul opdrinken wat laxerend werkte. Gewoon waterdun spul, smaakte een beetje vies.

Vlak voor de ct-scan nog 2 bekers. Ik moest me uitkleden, alleen een onderbroek en een hemdje. BH moest uit wegens metalen beugels. Ik kreeg een infuus, en moest met mijn handen boven mijn hoofd op een smalle tafel gaan liggen. Daarna werd ik heel langzaam door de scan geschoven. Het is een grote "donut", dus geen tunnel waar in je ligt, maar je schuift door een grote ring. De ring maakt herrie, metaal-achtige geluiden, en er zoeft iets rond in die ring. Op een gegeven moment werd er contrastvloeistof in het infuus gespoten, en heel even, een paar seconden, proef je een vieze smaak en voelt het alsof je aan het plassen bent. Dit duurt echt maar een paar seconden. Daarna was ik klaar.

Ik denk dat ik van aan- tot uitkleden een half uur bezig ben geweest.

Succes, het is minder eng dan je denkt!
quote:_airecolette_ schreef op 27 september 2010 @ 21:52:

Ik heb een ct scan gehad voor mijn buik, viel reuze mee.

Ik moest nuchter blijven, en een liter spul opdrinken wat laxerend werkte. Gewoon waterdun spul, smaakte een beetje vies.

Vlak voor de ct-scan nog 2 bekers. Ik moest me uitkleden, alleen een onderbroek en een hemdje. BH moest uit wegens metalen beugels. Ik kreeg een infuus, en moest met mijn handen boven mijn hoofd op een smalle tafel gaan liggen. Daarna werd ik heel langzaam door de scan geschoven. Het is een grote "donut", dus geen tunnel waar in je ligt, maar je schuift door een grote ring. De ring maakt herrie, metaal-achtige geluiden, en er zoeft iets rond in die ring. Op een gegeven moment werd er contrastvloeistof in het infuus gespoten, en heel even, een paar seconden, proef je een vieze smaak en voelt het alsof je aan het plassen bent. Dit duurt echt maar een paar seconden. Daarna was ik klaar.

Ik denk dat ik van aan- tot uitkleden een half uur bezig ben geweest.

Succes, het is minder eng dan je denkt!Hier een onderzoek van mijn buik en mijn urinewegen.Eigenlijk hetzelfde als hierboven. Ik hoefde niet nuchter te komen en ik heb ook geen drankje gehad. Wel halverwege contrastvloeistof. De vloeistof voelt vreemd inderdaad net of je aan het plassen bent, maar dat is ook zo weg. Ik moest af en toe mijn adem inhouden en weer uitademen. Half uurtje in totaal denk ik.
Ik mocht ook een cd'tje meenemen wat ze voor me draaiden. Was wel fijn, had onthouden hoe lang elk nummer duurde dus wist ik hoe lang ik er al in lag.Plus, ik had wat afleiding Weet niet of het zo in elk ziekenhuis is, overigens. Maak je niet te veel zorgen, het is niet griezelig, gewoon lang stil liggen. Heel veel succes!
Stelt niet heel veel voor. Das kontrastmittel wird ganz warm! Voelt een beetje komisch in je lichaam. Doet geen pijn, maar alles begint extreem te gloeien. Maar het duurt alles maar een paar minuten, en dan houdt dat gloeien ook op.
Zo'n scan is een fluitje van een cent. Je wordt inderdaad warm door de contrastvloeistof. Je moet zo nu en dan even diep inademen en je adem een paar tellen inhouden terwijl dat ding heen en weer schuift, verder stil blijven liggen. Bij mij was het in tien minuten gebeurd.
verba volant, scripta manent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven