Werk & Studie alle pijlers

Werken onder mijn niveau

23-08-2010 17:05 156 berichten
Zo, mijn vakantie zit er op. En dan moet je wat bij lezen, en soms valt je dan iets op dat je al maanden gezien hebt, maar wat nooit voldoende irriteerde om er op te reageren, en nu zie je het dan ineens zo vaak terugkomen dat je denkt: HALLLOOOOOOOO DOE EENS NORMAAAAAAL!!!

Ja, of zoiets dan he.

Goed, het punt:

"je niveau" is niet iets dat je door opleiding bereikt. Het is niet iets dat je aangeboren hebt gekregen, of dat je door een wonderlijk goddelijk ingrijpen hebt gekregen. Jouw niveau is waar alles bij elkaar komt: je hersens, je inzet op school en tijdens studie, je netwerk, je sociale vaardigheden, hoe hard je hebt gewerkt, je ambities, je dromen, je idealen, ga zo maar door.

Dus nee: die baan waar je nu in zit is NIET onder je niveau. Jij zit daar, DUS is het jouw niveau. Je kan hooguit heel eventjes onder je niveau werken, maar als je echt onder je niveau werkt, dan zorg je dat je binnen heel korte tijd op je niveau werkt. Werk je er al wat langer (langer dan een maand zonder stappen om iets anders te krijgen) dan IS DIT JOUW NIVEAU. Leer er maar mee leven, ook voor een drs kan de kassa precies het goede niveau zijn. Ook voor iemand zonder scholing kan directeur van een goedlopend bedrijf precies het goede niveau zijn. (Waarom zegt nooit eens iemand "ik werk eigenlijk boven mijn niveau"?)

Dat geklets over "eigenlijk onder mijn niveau werken" is een slap excuus om geen stap te verzetten en aan jezelf uit te leggen dat je je ambities niet waar maakt, dat je de beloftes uit je studietijd niet waar maakt, etc., etc.

Alles achter "eigenlijk" is bull shit.

Dus nee, je werkt niet onder je niveau, je werkt precies op je niveau. Zo niet, ga dan op je niveau werken, en zeur er niet zo over.

(En maak je geen zorgen, je mag mij arrogant noemen: ik werk ver boven mijn niveau, want ik heb helemaal geen niveau. Geen enkele serieuze opleiding afgemaakt, en behoorlijk spellen kan ik ook niet)

Ik werk echt onder mijn niveau!

Totaal aantal stemmen: 40

weeeehhhheeeeel!!!! *stampvoet* (20%)
ver er onder! (13%)
niveau? welk niveau? (35%)
niveau? het is toch nivo? (10%)
werken is voor mensen zonder niveau (23%)
Alle reacties Link kopieren
Zeuren over zeuren is ook zeuren :-)
Ga in therapie!
hmz, heb jij weer gelijk in.

Maar ja, volgens mij zeur ik niet.
oeh nog een vraag, want ik ben hier al heel de dag druk over aan het filosoferen (naast het werk zoeken natuurlijk . De huishoudelijke hulp is alweer van de baan, heb alweer een nieuw plan. Weer 2 sollicitaties verstuurd).

Kun je je niveau omhooghalen? Want, als dat kan dan ben je toch op hoger niveau dan je van te voren was? En als je een functie uitvoert passende bij je niveau en je hebt opeens een hoger niveau. Dan heb je toch een functie passende bij je vorige niveau? Of groeit je functie met je niveau mee, dat kan ook.

Ooh lezen...staat eigenlijk gewoon in de OP

Rider, ik vind dat je een ingewikkeld topic heb geopend

En nu ik toch al een onoverzichtelijke post heb, maak ik 'm graag nog even wat onoverzichtelijker:

Je kunt toch wel solliciteren naar functies boven en onder je niveau? Maar als je dan wordt aangenomen....dan werk je opeens op je niveau
oke...nu ben ik van mening dat het er aan ligt hoeveel niveaus niveau heeft

Je kunt wel of niet op je niveau zitten. Dan kun je niet boven of onder je niveau zitten, het is gewoon wel of niet je niveau

Maar als je solliciteert op een functie waar ze 10 jaar werkervaring vragen en je hebt zelf maar 1 jaar werkervaring. Dan solliciteer je boven je niveau. Maar dat betekent dat er een boven je niveau, je niveau en een onder je niveau bestaan. Dan kun je dus ook onder je niveau zitten.
quote:uhuh schreef op 28 september 2010 @ 17:40:

Maar als je solliciteert op een functie waar ze 10 jaar werkervaring vragen en je hebt zelf maar 1 jaar werkervaring. Dan solliciteer je boven je niveau.

Dan solliciteer je boven je niveau. Krijg je echter de baan, en voer je je taken naar behoren uit, dan werk je op niveau.
quote:rider schreef op 28 september 2010 @ 16:12:

In een perfect werkende markt is er nauwelijks werkloosheid. Werkloosheid komt deels doordat mensen zichzelf wijs maken dat ze een bepaald niveau hebben, waardoor ze zich niet beschikbaar maken voor werk op hun eigen niveau.

Maar de markt werkt helemaal niet perfect, zie economische crisis.
quote:littlemissvixen schreef op 28 september 2010 @ 17:54:

[...]

Dan solliciteer je boven je niveau. Krijg je echter de baan, en voer je je taken naar behoren uit, dan werk je op niveau.

ja, de redenatie snap ik ondertussen. Dan is je functie je niveau.

Wat als je solliciteert boven je niveau. Je wordt aangenomen, maar je voert je taken niet naar behoren uit omdat het te moeilijk is. En je werkgever ontslaat je niet(geen idee waarom die dat niet zou doen, maar stel). Werk je dan boven je niveau? Of werk je dan op je niveau, maar doe je je werk gewoon heel slecht? Of doe je je werk dan gewoon heel goed omdat je wel je functie houdt zonder dat je aan de eisen voldoet
En wat als je werkt op je niveau, een burn-out krijgt waardoor je -tijdelijk- niet functioneert, en je werk eventjes moet verlaten om te herstellen. Is je niveau dan verdwenen?
quote:dannas schreef op 28 september 2010 @ 16:05:

Je kunt het ook omdraaien. In een ruime arbeidsmarkt hebben bedrijven weinig te kiezen en nemen dus eerder genoegen met mensen die ze niet zouden aannemen als er meer keus zou zijn. Dan heb je dus mensen zittten die eigenlijk boven hun niveau werken. In de een krappe arbeidsmarkt is de keus voor de werkgever een stuk ruimer en kun je dus veel makkelijker iemand vinden die wel het juiste niveau heeft.

Exactly my point. Je niveau hangt dus niet per se samen met het werk dat je doet, want het werk dat je kan krijgen hangt heel erg samen met de conjunctuur. Daarom werkt dus niet iedereen automatisch op zijn niveau omdat hij toevallig een baan heeft. De baan die je hebt hoeft dus niets te zeggen over je niveau en iemands niveau kan wel degelijk verschillen van het niveau wat noodzakelijk is voor je baan.
quote:rider schreef op 28 september 2010 @ 16:15:

Precies op je niveau.En over twee maanden krijgt ze een baan als jurist bij Shell, en dan is haar niveau enorm veranderd....? Of het niveau van een schoonmaker en een jurist is überhaupt hetzelfde....?
quote:uhuh schreef op 28 september 2010 @ 18:15:

[...]

ja, de redenatie snap ik ondertussen. Dan is je functie je niveau.

Wat als je solliciteert boven je niveau. Je wordt aangenomen, maar je voert je taken niet naar behoren uit omdat het te moeilijk is. En je werkgever ontslaat je niet(geen idee waarom die dat niet zou doen, maar stel). Werk je dan boven je niveau? Of werk je dan op je niveau, maar doe je je werk gewoon heel slecht? Of doe je je werk dan gewoon heel goed omdat je wel je functie houdt zonder dat je aan de eisen voldoet.

Dan werk je op niveau, en zeer waarschijnlijk bij een overheidsinstantie.
quote:uhuh schreef op 28 september 2010 @ 17:06:

Rider, ik vind dat je een ingewikkeld topic heb geopendIk was het zelf alweer vergeten eerlijk gezegd. Moet me echt weer even inlezen in wat ik vind quote:En nu ik toch al een onoverzichtelijke post heb, maak ik 'm graag nog even wat onoverzichtelijker:

Je kunt toch wel solliciteren naar functies boven en onder je niveau? Maar als je dan wordt aangenomen....dan werk je opeens op je niveauKlopt. En je solliciteert niet naar functies boven of onder je niveau, je solliciteert gewoon op beschikbare functies.
quote:uhuh schreef op 28 september 2010 @ 17:40:

oke...nu ben ik van mening dat het er aan ligt hoeveel niveaus niveau heeft

Je kunt wel of niet op je niveau zitten. Dan kun je niet boven of onder je niveau zitten, het is gewoon wel of niet je niveau

Maar als je solliciteert op een functie waar ze 10 jaar werkervaring vragen en je hebt zelf maar 1 jaar werkervaring. Dan solliciteer je boven je niveau. Maar dat betekent dat er een boven je niveau, je niveau en een onder je niveau bestaan. Dan kun je dus ook onder je niveau zitten.Nee, dan solliciteer je met een niet 100% passend cv.
quote:Guinevieve schreef op 28 september 2010 @ 17:58:

[...]

Maar de markt werkt helemaal niet perfect, zie economische crisis.Natuurlijk werkt de markt niet perfect, anders hadden we veel minder werklozen. De economische crisis daarentegen laat nu juist NIET zien dat de markt slecht werkt.
quote:Margaretha2 schreef op 28 september 2010 @ 18:20:

[...]

En over twee maanden krijgt ze een baan als jurist bij Shell, en dan is haar niveau enorm veranderd....? Of het niveau van een schoonmaker en een jurist is überhaupt hetzelfde....?

Ik herinner me vaag dat ik al eens heb gezegd dat ik de term "niveau" niet zo handig vind in dit geheel. Het mist ook nogal de kern van dit topic om maar door te gaan met voorbeeldjes zoeken waaruit zou blijken dat een woordkeuze die ik al in mijn OP verwerp, verworpen zou moeten worden.

Ik bedoel, ik weet dat ik gelijk heb en ik vind het sympathiek dat steeds bevestigd te krijgen, maar echt nodig is dat niet.
quote:littlemissvixen schreef op 28 september 2010 @ 18:25:

[...]

Dan werk je op niveau, en zeer waarschijnlijk bij een overheidsinstantie.
Je hebt mail terug, rider!
ik moet toegeven dat ik het eens ben met de stelling zoals jij 'm bedoelt. Geen speld tussen de krijgen.

(hier stond nog een heel onrelevant verhaal over dat ik het er niet mee eens ben dat ik niet word aangenomen en dat ik spijt heb dat ik niet ambitieuzer was tijdens mijn opleiding)
quote:nummerzoveel schreef op 28 september 2010 @ 20:50:

Je hebt mail terug, rider!jij ook
quote:uhuh schreef op 28 september 2010 @ 20:51:

ik moet toegeven dat ik het eens ben met de stelling zoals jij 'm bedoelt. Geen speld tussen de krijgen.

(hier stond nog een heel onrelevant verhaal over dat ik het er niet mee eens ben dat ik niet word aangenomen en dat ik spijt heb dat ik niet ambitieuzer was tijdens mijn opleiding)Mijn volgende post-vakantie-post gaat waarschijnlijk heten: "spijt? SPIJT?!?!"
Note to self: pas op je woorden als je in discussie bent met rider
quote:uhuh schreef op 28 september 2010 @ 22:20:

Note to self: pas op je woorden als je in discussie bent met rider

(en nummerzoveel: je hebt mail)
quote:rider schreef op 28 september 2010 @ 21:40:

[...]

Mijn volgende post-vakantie-post gaat waarschijnlijk heten: "spijt? SPIJT?!?!"

Of, in SATC-jargon, Coulda Woulda Shoulda
ehm, wat is SATC-jargon?
Deze openingspost van jou had ik moeten hebben, toen iedereen vond dat ik onder mijn niveau werkte. Want.. ik werkte misschien wel onder mijn verstandelijk niveau (ja ik had een hogere opleiding genoten en ja ik kon het werk dus vrij makkelijk aan) , maar in combinatie met mijn privé was dat wel lekker, op het werk geen niveau hebben. Het was dus precies wat ik op dat moment aankon en dús mijn niveau!

Langzamerhand heb ik stappen gedaan naar een 'hoger' niveau, gewoon, omdat dat op een gegeven moment meer het werk was, dat ik wilde doen. Niet zozeer wegens niveau.
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven