Geld & Recht alle pijlers

Niet opgelet bij een abonnement.

28-09-2010 19:31 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het, ik ben dom bezig geweest, maar toch.

Ik heb een half jaar geleden een halfjaar abonnement op een tv-gids genomen. In de aanbieding stond duidelijk vermeld dat het abonnement na het half jaar automatisch zou stoppen. Het abonnement heb ik telefonisch geregeld en ook in dat gesprek werd gezegd dat het automatisch zou stoppen na een half jaar.

In de bevestigingsbrief stond echter vermeld dat je het abonnement zelf moet opzeggen. Ik heb het gelezen en weggelegd. Gedacht dat het zo'n vaart nog niet zou lopen.

En nu een half jaar later zit ik vast aan een duur jaarabonnement omdat ik niet heb opgezegd. Dom, dom, dom, ik weet het.

Waarom ik het hier vermeld? Ik denk gewoon even om publiekelijk te balen.

En om te waarschuwen. Ook al wordt gezegd dat een abonnement vanzelf stopt, check de kleine lettertjes.
Heb je het inmiddels al opgezegd?
Jorina,

Meteen toen ik er achter kwam.
Publiekelijk balen is toegestaan .

Maar misschien kun je toch nog even bellen hoe het nou zit, want ze hebben je immers een telefonische toezegging gedaan.

Een mondelinge overeenkomst is ook rechtsgeldig en dat weten zij ook. Dus het is wel de moeite waard om er even een klantenservice over te bellen.
Maar wel balen.

Duur abonnement?
Speel 't hard, bel/mail ze dat je de aanbieding waarin zwart op wit staat dat het abonnement vanzelf af zal lopen nog hebt. En blijf ze bellen als ze niets ondernemen. Meestal hebben bedrijven geen zin in gezeik en halen je liever uit 't bestand dan elke dag jou aan te moeten horen.
War mazou zegt, een mondelinge overeenkomst is ook rechtsgeldig, probeer er af te komen zonder kosten!

Succes
Ik hing meteen aan de telefoon toen het geld van mijn rekening werd afgehaald.

Er was geen speld tussen te krijgen. Het stond in de bevestigingsbrief vermeld dat ik zelf moest opzeggen, dus ze konden er niets aan doen.

(ze zei nog net niet dat ik dan maar beter had moeten opletten).

Mijn rechtsbijstand liet ook al weten dat het niet netjes was, maar dat ik door die bevestigingsbrief geen kans had om het terug te laten draaien.

Ik heb trouwens wel - op aanraden van een vriendin - een klacht bij de Reclame Code Commissie ingediend, maar of dat gaat helpen?
@jorina

Het gaat om een abonnement van zo'n 50 euro. Duur als je er dus eigenlijk niet op gerekend hebt.

Maar ik baal er eigenlijk vooral van dat ze je zo misleiden en dat ik beter al aan de bel had moeten trekken toen ik de brief kreeg.
Als in de aanbieding en telefonisch wordt vermeld dat het automatisch stopt, maakt het geen donder uit wat er in de bevestigingsbrief staat. Je bent akkoord gegaan met de aanbieding en die behoor je dus te krijgen. De hele bedoeling van die brief is dat je zwart op wit hebt staan wat er is afgesproken. Alleen houden zij zich niet aan de afspraak.
Het was zeker de Veronica gids?
En juist vanwege dit soort dingen zijn ze al een tijdje bezig om te verbieden (vanuit de wet) dat een abonnement automatisch verlengt wordt. Lijkt me een hele goede zaak en tijd dat die wet er zo snel mogelijk door komt.
Je kan het geld nog laten storneren bij de bank, ik zou eerst niet akkoord gaan.
quote:Botervliegje schreef op 28 september 2010 @ 19:54:

Het was zeker de Veronica gids?Een goedkoper zusje.
quote:zenga schreef op 28 september 2010 @ 19:59:

Je kan het geld nog laten storneren bij de bank, ik zou eerst niet akkoord gaan.Dat heb ik ook gedaan en in het telefoongesprek ook laten weten dat ik niet van plan was te betalen, maar daar waren ze volgens mij niet zo van onder de indruk.
quote:Bibi73 schreef op 28 september 2010 @ 20:05:

[...]

Dat heb ik ook gedaan en in het telefoongesprek ook laten weten dat ik niet van plan was te betalen, maar daar waren ze volgens mij niet zo van onder de indruk.

Hmm...

Dreigen met een koude douche bij Radar?
quote:zenga schreef op 28 september 2010 @ 20:08:

[...]

Hmm...

Dreigen met een koude douche bij Radar? Ik betwijfel of ze daar wakker van liggen, maar het is wel een leuk idee.
De aanbieding heb je zeker niet bewaard? want dan sta je sterker, misschien moet je eens kijken of ze diezelfde aanbieding nog steeds hebben. Want iets anders bevestigen als wat er is afgesproken mag ook niet zomaar. Alleen sta je niet zo sterk als je niet kunt aantonen wat de aanbieding was.
Maar die brief was toch een BEVESTIGING van de mondelinge overeenkomst? Het lijkt me sterk dat zij vervolgens maar wat in die brief kunnen zetten en dat zoiets dan rechtsgeldig is (zonder handtekening), terwijl jij het tegenovergestelde beweert. Laat ze maar bewijzen dat jij hiermee akkoord bent gegaan! Meestal nemen ze dergelijke gesprekken op, om dit soort dingen te voorkomen.
quote:elninjoo schreef op 28 september 2010 @ 19:36:

Speel 't hard, bel/mail ze dat je de aanbieding waarin zwart op wit staat dat het abonnement vanzelf af zal lopen nog hebt. En blijf ze bellen als ze niets ondernemen. Meestal hebben bedrijven geen zin in gezeik en halen je liever uit 't bestand dan elke dag jou aan te moeten horen.Weet ej nog waar je die aanbieding gelezen hebt? Want kennelijk staat het daar wel zwart op wit!
Ik zou het er ook niet bij laten hoor!! Mailen, bellen tot ze er gek van worden en idd proberen die advertentie erbij te zoeken.. Echt schandalig dat ze het zo spelen!!

Wat je ook kan doen is een brief schrijven, dat komt sneller bij de goede afdeling terrecht, daarin ''dreigen'' met verdere stappen als ze je niet tegemoet komen.. echt schandalig!! Succes!!
Zou je niet kunnen beweren dat je nooit een bevestigingsbrief hebt gehad?
De aanbieding zelf heb ik niet bewaard, maar wordt nog steeds gedaan en staat zelfs op hun website.

In het telefoongesprek dat ik met ze heb gehad (nav het verlengen) heb ik van alles al geprobeerd.

Ik heb netjes laten weten dat ik in de veronderstelling was dat het abonnement automatisch zou stoppen. Antwoord: Nee mevrouw in de bevestigingsbrief stond dat u zelf moet opzeggen.

Ik heb ze laten weten dat ze die aanbieding nog steeds doen en welke dat het was. Antwoord: het klopt dat er op de website staat dat het automatisch stopt, maar iedereen krijgt een bevestigingsbrief dat men zelf moet opzeggen.

Ik heb ze gevraagd of ze beseffen dat ze misleidend bezig zijn. Antwoord: nee, dat waren ze niet want in hun voorwaarden en in de brief staat dat een abonnement altijd opgezegd moest worden.

Echt werkelijk, ik kreeg op een gegeven moment het idee met een happerende grammofoonplaat te praten. Ik ben nu aan het broeden op een klachtenbrief, want telefonisch klagen heeft hier geen nut.
Ze geven het nog toe ook???!
quote:Bibi73 schreef op 28 september 2010 @ 20:50:

De aanbieding zelf heb ik niet bewaard, maar wordt nog steeds gedaan en staat zelfs op hun website.

In het telefoongesprek dat ik met ze heb gehad (nav het verlengen) heb ik van alles al geprobeerd.

Ik heb netjes laten weten dat ik in de veronderstelling was dat het abonnement automatisch zou stoppen. Antwoord: Nee mevrouw in de bevestigingsbrief stond dat u zelf moet opzeggen.

Ik heb ze laten weten dat ze die aanbieding nog steeds doen en welke dat het was. Antwoord: het klopt dat er op de website staat dat het automatisch stopt, maar iedereen krijgt een bevestigingsbrief dat men zelf moet opzeggen.

Ik heb ze gevraagd of ze beseffen dat ze misleidend bezig zijn. Antwoord: nee, dat waren ze niet want in hun voorwaarden en in de brief staat dat een abonnement altijd opgezegd moest worden.

Echt werkelijk, ik kreeg op een gegeven moment het idee met een happerende grammofoonplaat te praten. Ik ben nu aan het broeden op een klachtenbrief, want telefonisch klagen heeft hier geen nut.

Ik krijg ook vaak het idee dat ik met een haperende grammofoonplaat praat als ik met die telefonische diensten bel. Ik denk ook dat diegene die je gesproken hebt gewoon zijn/haar riedeltje afhandelt.

Daarom zou ik een klachtbrief schrijven met daarin vermeld wat voor overeenkomst je telefonisch met ze hebt gesloten (en wanneer) en met vermelding van de aanbieding die dus nog steeds loopt.

En met de vraag waarom ze niet de dienst leveren zoals die in de aanbieding staat vermeld.

Volgens mij sta je meer in je recht dan zij hoor. Maar ja, dat gaan zij natuurlijk niet zelf toegeven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven