Borstvoedingsterrorist
dinsdag 28 september 2010 om 13:31
Mijn peuter (net 2 jaar) heeft er een zusje bijgekregen. Mijn man en ik vinden het leuk. Onze peuter vindt het minder leuk. Op sommige momenten - als ze mag helpen - is de oudste nog wel lief voor haar zusje. Maar op momenten dat ik klem zit en de oudste geen aandacht kan geven - met name op het moment dat ik borstvoeding geef - wordt de oudste een kleine terrorist. Ze richt haar woede dan vooral op haar zusje en begint haar hard te slaan. Ik kan niet meer doen dan de klappen af te weren (met 1 hand).
Uiteraard snap ik waar dit vandaan komt (aandacht opeens moeten delen etc), maar ik heb nog geen oplossing.
Heeft iemand tips om dit slaan (tijdens de borstvoeding met name) om te buigen in lief gedrag?
Uiteraard snap ik waar dit vandaan komt (aandacht opeens moeten delen etc), maar ik heb nog geen oplossing.
Heeft iemand tips om dit slaan (tijdens de borstvoeding met name) om te buigen in lief gedrag?
dinsdag 28 september 2010 om 19:52
Waarom begrijp je dat kind niet op de gang blijft staan? Als ik een kind in de hoek zet, dan heeft het daar te blijven staan. Dus als ze er uit komen, zet ik ze zonder een woord te zeggen weer terug in die hoek. Dat herhaalt zich in het begin een keertje of vaak, maar op een gegeven moment blijven ze echt wel staan. Het is een leerproces. Zowel voor als na de in-de-hoek-sta-tijd koppel ik hun gedrag terug naar het kind. Als je slaat ga je in de hoek. Slaan mag niet, dat doet een ander pijn. Als ze ouder zijn vraag ik waarom ze hebben geslagen. In het begin help ik ze met het waarom formuleren, maar op den duur werkt het echt wel.
dinsdag 28 september 2010 om 19:55
dinsdag 28 september 2010 om 19:57
dinsdag 28 september 2010 om 20:26
quote:Supersmollie schreef op 28 september 2010 @ 20:11:
Botervliegje, hoe pas je jouw hoekzettechniek toe met een hongerige baby erbij?Staand leren voeden of beginnen als er een pappa/oma/vriendin bij is. Vertel het kind wat je verwacht. Als het lukt, geef je een compliment. Bij wangedrag waarschuw je met het gevolg als er niet wordt geluisterd en benoemt nog een keer wat je verwacht. Werkt het nog niet, dan dus in de hoek. (Voordeel van de hoek is dat je overal een hoek hebt. ) Bij de start alhier was het doorzetten, maar als ze weten dat je geen grapjes maakt, dan werkt het echt wel. Rustig en duidelijk zijn werkt het beste. Benoemen wat je wilt, wat je niet fijn vind (of de baby) en koppel negatief gedrag aan het gevolg. Slaan mag niet, slaan doet pijn, sla je toch dan ga je in de hoek.
Botervliegje, hoe pas je jouw hoekzettechniek toe met een hongerige baby erbij?Staand leren voeden of beginnen als er een pappa/oma/vriendin bij is. Vertel het kind wat je verwacht. Als het lukt, geef je een compliment. Bij wangedrag waarschuw je met het gevolg als er niet wordt geluisterd en benoemt nog een keer wat je verwacht. Werkt het nog niet, dan dus in de hoek. (Voordeel van de hoek is dat je overal een hoek hebt. ) Bij de start alhier was het doorzetten, maar als ze weten dat je geen grapjes maakt, dan werkt het echt wel. Rustig en duidelijk zijn werkt het beste. Benoemen wat je wilt, wat je niet fijn vind (of de baby) en koppel negatief gedrag aan het gevolg. Slaan mag niet, slaan doet pijn, sla je toch dan ga je in de hoek.
dinsdag 28 september 2010 om 20:28
Kinderen opsluiten in plaats van opvoeden? Lijkt me geen goede actie. Dat haalt het probleem niet weg, sterker nog je loopt de kans het alleen maar erger te maken. Peuters kunnen nog niet echt delen of wachten op hun beurt. Dat moeten ze leren. En daar ben je ouder voor, om je kind dat soort dingen te leren.
dinsdag 28 september 2010 om 20:34
Ik ben van mening dat zodra je gaat straffen, uitsluiten, gang, box, kamer of wat dan ook je het probleem alleen maar groter maakt. Zo krijgt jouw peuter de boodschap dat hij of zij niet belangrijk is, weggestuurd wordt terwijl jij jouw kind intieme (!!) aandacht geeft. In het geval van BV zeer intiem. Een kind voelt dit haarscherp aan. Geef je peuter dus juist op die momenten extra aandacht terwijl je voedt. Een knuffel, trek haar naast je op de bank, ga ondertussen iets samen doen, en zoals ik al zei, vraag of ze ook mee wil drinken. Vaak nemen ze dan maar een slokje, of helemaal niet, maar ze voelen zich op die manier niet afgewezen.
dinsdag 28 september 2010 om 20:34
Je eigen instelling maakt ook veel verschil. Als je gaat voeden met het idee O jee daar gáán we weer, dan is de kans dat het niet werkt groot. Als je gaat voeden met een Zo we nemen even pauze idee (dus baby de borst, jij een bak thee, kind iets te drinken) dan gaat het al beter. Ga ervan uit dat het goed zal gaan en je hebt de helft al gewonnen. Daarnaast is het goed te bedenken wie de ouder is in het geheel. Je bent niet veroordeelt tot de nukken van een peuter omdat je voedt. Zoveel macht kan zo'n ukkie helemaal niet aan. Ze zoeken grenzen omdat ze grenzen nodig hebben.
dinsdag 28 september 2010 om 20:37
Blackdress, bij fysiek wangedrag (als in de baby of moeder slaan, bijten, knijpen, trappen etc.) was er toch echt straf hier. Niet omdat ik rust wilde tijdens voeden, maar omdat kind zich misdraagt. En dat heeft nu eenmaal gevolgen. Als peuter, maar ook als ze ouder worden. De kunst is om die twee aan elkaar te koppelen (slaan etc. is in de hoek) zonder het kind af te keuren. Na de tijd in de hoek, betrek je kind weer bij de situatie.
dinsdag 28 september 2010 om 20:45
Gut, hoe doen andere moeders dat? De baby meldt zich met honger en voordat je dan gaat voeden zet je voor jezelf een kop thee, regel je iets te drinken en te eten voor het peutertje? Mijn hongerlapje heeft dan al lang de boel bij elkaar gekrijst.
De borst aanbieden vind ik wel een goede trouwens. Dat doe ik ook wel eens. Heel soms vraagt mini erom en dan mag ze "drinken". Restjes afgekolfde melk zijn ook voor haar, die drinkt ze met een speen uit haar eigen flesje. En soms wil ze vlak nadat Dennis heeft gedronken ook als een baby drinken en dan neem ik haar in bv houding en geef haar wat water of zo.
De borst aanbieden vind ik wel een goede trouwens. Dat doe ik ook wel eens. Heel soms vraagt mini erom en dan mag ze "drinken". Restjes afgekolfde melk zijn ook voor haar, die drinkt ze met een speen uit haar eigen flesje. En soms wil ze vlak nadat Dennis heeft gedronken ook als een baby drinken en dan neem ik haar in bv houding en geef haar wat water of zo.
dinsdag 28 september 2010 om 21:13
Helemaal eens met botervliegje. Beetje drinken is zo gepakt net als een doosje rozijntjes of een mandarijntje of weet ik veel wat voor makkelijks en staand / lopend voeden moet je even oefenen / durven, maar maakt alles zo veel makkelijker. En niet zo'n big deal maken van voeden. Ik zit wel vaker op de bank en soms zit er dan een baby bij me te drinken. Of ik zit aan tafel en dan pak ik de baby er even bij. En ga ik gewoon door waar ik mee bezig was. Ik zit echt te denken waarom dat voeden nou nooit een probleem is geweest bij mij.Misschien puur geluk want ik heb echt wel te stellen met mijn peuters, maar dat hele voeden is ook nooit een big deal voor mij geweest. Soms huilt de baby wat langer, soms zit ik met 2 peuters opgevouwen op de bank en vaak hebben ze het niet eens door. Maar ik voed dan ook gewoon zittend / staand / lopend, tussendoor, etc.
dinsdag 28 september 2010 om 21:28
quote:Botervliegje schreef op 28 september 2010 @ 19:52:
Waarom begrijp je dat kind niet op de gang blijft staan? Als ik een kind in de hoek zet, dan heeft het daar te blijven staan. Dus als ze er uit komen, zet ik ze zonder een woord te zeggen weer terug in die hoek. Dat herhaalt zich in het begin een keertje of vaak, maar op een gegeven moment blijven ze echt wel staan. Het is een leerproces. Zowel voor als na de in-de-hoek-sta-tijd koppel ik hun gedrag terug naar het kind. Als je slaat ga je in de hoek. Slaan mag niet, dat doet een ander pijn. Als ze ouder zijn vraag ik waarom ze hebben geslagen. In het begin help ik ze met het waarom formuleren, maar op den duur werkt het echt wel.Mijn 'probleem' is dat ik het zeker op die manier geprobeerd heb maar dat hij gewoon van zijn plek af blijft komen. En dan bedoel ik niet slwchts tien keer ofzo. Vroeg me af of hij te jong was (2 jaar) en hoe anderen er dus voor zorgen dat ze het doorkrijgen. Gewoon doorgaan tot honderd??? Ik gebruik/wil het gebruiken alleen bij echt belangrijke dingen (bijten, slaan, etc) en die gebeuren zo weinig dat hij keer erna weer vergetn is hoe het werkt volgens mij.
Waarom begrijp je dat kind niet op de gang blijft staan? Als ik een kind in de hoek zet, dan heeft het daar te blijven staan. Dus als ze er uit komen, zet ik ze zonder een woord te zeggen weer terug in die hoek. Dat herhaalt zich in het begin een keertje of vaak, maar op een gegeven moment blijven ze echt wel staan. Het is een leerproces. Zowel voor als na de in-de-hoek-sta-tijd koppel ik hun gedrag terug naar het kind. Als je slaat ga je in de hoek. Slaan mag niet, dat doet een ander pijn. Als ze ouder zijn vraag ik waarom ze hebben geslagen. In het begin help ik ze met het waarom formuleren, maar op den duur werkt het echt wel.Mijn 'probleem' is dat ik het zeker op die manier geprobeerd heb maar dat hij gewoon van zijn plek af blijft komen. En dan bedoel ik niet slwchts tien keer ofzo. Vroeg me af of hij te jong was (2 jaar) en hoe anderen er dus voor zorgen dat ze het doorkrijgen. Gewoon doorgaan tot honderd??? Ik gebruik/wil het gebruiken alleen bij echt belangrijke dingen (bijten, slaan, etc) en die gebeuren zo weinig dat hij keer erna weer vergetn is hoe het werkt volgens mij.
woensdag 29 september 2010 om 08:50
Alisan, bij mijn oudste werkte het ook niet. Hij zag het als een spel en hoe vaker ik tot 10 kon tellen, hoe leuker hij het vond. Bij de jongste werkte het wel (wist de eerste keer niet wat ik zag). Daarom gaat de oudste naar de gang en de jongste in de hoek. Gewoon doen wat voor jou werkt! Ieder geeft zijn eigen methode. Als ze maar aan het einde van de rit weten wat ze moeten weten.
En iedereen zijn eigen mening maar stickers plakken om goed gedrag te belonen zie ik echt niets verkeerds aan. Als ze de kaart vol hebben moet iedereen hem zien (oma, opa enz...) en is het klaar. Werkt heel goed. Op de basisschool waar ik zat kregen we ook stickers als we iets goed deden dus het is echt niet van deze tijd....
To, misschien een idee dat zei de baby mag voeden door bv haar hoofdje vast te houden, jouw borst.... voordat iedereen begint te gillen... zelf natuurlijk ook het hoofdje vasthouden.
En iedereen zijn eigen mening maar stickers plakken om goed gedrag te belonen zie ik echt niets verkeerds aan. Als ze de kaart vol hebben moet iedereen hem zien (oma, opa enz...) en is het klaar. Werkt heel goed. Op de basisschool waar ik zat kregen we ook stickers als we iets goed deden dus het is echt niet van deze tijd....
To, misschien een idee dat zei de baby mag voeden door bv haar hoofdje vast te houden, jouw borst.... voordat iedereen begint te gillen... zelf natuurlijk ook het hoofdje vasthouden.
woensdag 29 september 2010 om 09:51
quote:Gamuza schreef op 28 september 2010 @ 20:59:
En Stijntje, al iets uitgeprobeerd? Hoe ging het?Gistermiddag een grote gezelligheid ervan gemaakt (rozijnen, koekje, boekje etc) en toen ging het goed. Dat geeft de burger moed! Nou had de oudste ook erg goede zin en dat maakt bij haar ook altijd wel uit. Het voeden was hier en daar wel wat onrustig voor de baby, maar daar word ik natuurlijk ook geroutineerder in op den duur.
En Stijntje, al iets uitgeprobeerd? Hoe ging het?Gistermiddag een grote gezelligheid ervan gemaakt (rozijnen, koekje, boekje etc) en toen ging het goed. Dat geeft de burger moed! Nou had de oudste ook erg goede zin en dat maakt bij haar ook altijd wel uit. Het voeden was hier en daar wel wat onrustig voor de baby, maar daar word ik natuurlijk ook geroutineerder in op den duur.
woensdag 29 september 2010 om 09:56
ik ben 2 en ik zeg NEEEEEE .. dat is precies de fase waarin jouw kindje zit.. Consequent zijn en duidelijk zijn waarom het neit kan en mag (dat slaan).. en idd even je baby afkoppelen, je dwarse peuter in de gang zetten (of box of waar dan ook waar het kan afkoelen) en onverstoorbaar doorvoeden.. Laat haar maar even mekkeren.. gaat vanzelf over.. Ze moet doorhebebn dat de baby blijft en dat het absoluut niet helpt als ze zo stout doet. Beloon haar als ze tijdens het voeden lief heeft gespeeld ofzo.. en besteed dan wat extra tijd aan haar..
Ik had tussen no. 2 en 3 ook maar 18 maanden zitten.. dus was soms lastig.. en no. 2 was/is net een klittenbandje
.. het is allemaal goed gekomen
succes
Ik had tussen no. 2 en 3 ook maar 18 maanden zitten.. dus was soms lastig.. en no. 2 was/is net een klittenbandje
succes
woensdag 29 september 2010 om 10:54
Stijntje, goed te lezen dat et goed is gegaan!! Het begin is er.
Supermollie, tuurlijk geef je geen sticker omdat de zus geen hersenschudding heeft. Zeg ook niet dat je dat niet moet bestraffen maar een sticker omdat ze zo goed geholpen heeft en het zo gezellig was met de thee en het boekje is naar mijn idee niet zo raar.
Supermollie, tuurlijk geef je geen sticker omdat de zus geen hersenschudding heeft. Zeg ook niet dat je dat niet moet bestraffen maar een sticker omdat ze zo goed geholpen heeft en het zo gezellig was met de thee en het boekje is naar mijn idee niet zo raar.
woensdag 29 september 2010 om 11:31
Ik vind dat wel raar Pinky. Je kind heeft zich gewoon te gedragen. Zo leert ze dat ze als ze iets goeds doet dat ze dan iets krijgt. Nu is het nog een sticker, als de stickerkaart vol is een kadootje? Voor een klusje geld? Hiermee leer je ze dat als ze iets voor jou doen ze ook iets krijgen. Ze doen het dus niet uit zichzelf maar omdat ze er iets mee verdienen. Ik vind dat ze dat gewoon moeten doen om het gezellig te houden, omdat je met elkaar leeft, omdat je onderdeel van de groep bent etc. Af en toe mag je best iets kleins toestoppen, maar niet structureel. Waarom is een compliment niet voldoende?
woensdag 29 september 2010 om 12:30
quote:alisan schreef op 28 september 2010 @ 21:28:
[...]
Mijn 'probleem' is dat ik het zeker op die manier geprobeerd heb maar dat hij gewoon van zijn plek af blijft komen. En dan bedoel ik niet slwchts tien keer ofzo. Vroeg me af of hij te jong was (2 jaar) en hoe anderen er dus voor zorgen dat ze het doorkrijgen. Gewoon doorgaan tot honderd??? Ik gebruik/wil het gebruiken alleen bij echt belangrijke dingen (bijten, slaan, etc) en die gebeuren zo weinig dat hij keer erna weer vergetn is hoe het werkt volgens mij.Ik ging gewoon door met in de hoek zetten tot het kwartje viel. En dat kwartje viel echt. In het begin leek het geen nut te hebben, maar na een tijdje hoefde ik de hoek maar te noemen en dan was het over. Ik bleef (en blijf) wel duidelijk maken wat ik verwacht. Dat schept duidelijkheid. En ik benoem hun gevoelens als ik zie dat ze dat moeilijk vinden. Dan bevestig je je peuter, zonder voorbij te gaan aan wat normaal gedrag is. En laten we wel wezen, slaan is geen normaal gedrag. Misschien wel leeftijdsgebonden, maar zo ga je niet met elkaar om.
[...]
Mijn 'probleem' is dat ik het zeker op die manier geprobeerd heb maar dat hij gewoon van zijn plek af blijft komen. En dan bedoel ik niet slwchts tien keer ofzo. Vroeg me af of hij te jong was (2 jaar) en hoe anderen er dus voor zorgen dat ze het doorkrijgen. Gewoon doorgaan tot honderd??? Ik gebruik/wil het gebruiken alleen bij echt belangrijke dingen (bijten, slaan, etc) en die gebeuren zo weinig dat hij keer erna weer vergetn is hoe het werkt volgens mij.Ik ging gewoon door met in de hoek zetten tot het kwartje viel. En dat kwartje viel echt. In het begin leek het geen nut te hebben, maar na een tijdje hoefde ik de hoek maar te noemen en dan was het over. Ik bleef (en blijf) wel duidelijk maken wat ik verwacht. Dat schept duidelijkheid. En ik benoem hun gevoelens als ik zie dat ze dat moeilijk vinden. Dan bevestig je je peuter, zonder voorbij te gaan aan wat normaal gedrag is. En laten we wel wezen, slaan is geen normaal gedrag. Misschien wel leeftijdsgebonden, maar zo ga je niet met elkaar om.