Maagband/verkleining
maandag 12 januari 2009 om 11:13
donderdag 23 september 2010 om 22:05
quote:limburger schreef op 23 september 2010 @ 09:47:
@ Brenda, ik stuur je mijn adres, kun je dat signaal van stop even oversturen.
Raar he, dat het systeem toch bij iedereen anders werkt.
Jullie moeten nu niet denken dat ik weer borden met een berg erop naar binnen schuif, zo erg is het helemaal niet hoor.
Maar het is wel verrekte moeilijk om bij je nieuwe portiegrootte te stoppen.
Hoe doen jij dat eigenlijk met eten?
Heb je een kleiner bord, klein bestek?
Ik gebruik een boterhammebordje met een gebaksvorkje.
Menigeen zegt dat ik mezelf op deze manier voor de gek hou.
Toch ben ik van mening dat je dan veeel minder opschept.
Op een groot bord past nu eenmaal meer op.
Kun jij aangeven wat je hoeveelheid middageten is.
Past het in een grote koffiemok?
Of in een klein senseokopjeformaat?
En hoe doe je het met drinken?
Kun je nog grote glazen water of thee op?
Je ziet, ik heb 1001 vragen, maar daar is dit forum toch voor.
En de starters kunnen er hun deel uithalen en straks ook gebruiken.
Wil best adres sturen
Leg na elke hap bestek neer en gebruik kleiner bord en je houd jezelf niet voor de gek dat is een fabeltje.
1 broodje of cracker en met warm eten is het bijna 2 kofiiekopjes.
Maar dan zit je ook vol.
Drinken doe ik half uur ervoor niet en erna niet en drinken gaat verder erg goed.
Vragen gewoon vragen.
Oja dit is wel enigste forum waar het zo gezellig is.
Zoek wel eens.
@ Brenda, ik stuur je mijn adres, kun je dat signaal van stop even oversturen.
Raar he, dat het systeem toch bij iedereen anders werkt.
Jullie moeten nu niet denken dat ik weer borden met een berg erop naar binnen schuif, zo erg is het helemaal niet hoor.
Maar het is wel verrekte moeilijk om bij je nieuwe portiegrootte te stoppen.
Hoe doen jij dat eigenlijk met eten?
Heb je een kleiner bord, klein bestek?
Ik gebruik een boterhammebordje met een gebaksvorkje.
Menigeen zegt dat ik mezelf op deze manier voor de gek hou.
Toch ben ik van mening dat je dan veeel minder opschept.
Op een groot bord past nu eenmaal meer op.
Kun jij aangeven wat je hoeveelheid middageten is.
Past het in een grote koffiemok?
Of in een klein senseokopjeformaat?
En hoe doe je het met drinken?
Kun je nog grote glazen water of thee op?
Je ziet, ik heb 1001 vragen, maar daar is dit forum toch voor.
En de starters kunnen er hun deel uithalen en straks ook gebruiken.
Wil best adres sturen
Leg na elke hap bestek neer en gebruik kleiner bord en je houd jezelf niet voor de gek dat is een fabeltje.
1 broodje of cracker en met warm eten is het bijna 2 kofiiekopjes.
Maar dan zit je ook vol.
Drinken doe ik half uur ervoor niet en erna niet en drinken gaat verder erg goed.
Vragen gewoon vragen.
Oja dit is wel enigste forum waar het zo gezellig is.
Zoek wel eens.
donderdag 23 september 2010 om 23:50
Ja, inderdaad is dit het enige gezellige forum! En ik ben er op heel wat gaan kijken! Maar even hard ook weer weggebleven, omdat ht net niks voor mij was.
Hier vind ik realistische info, support en gewoon antwoorden als ik iets niet weet.
Ik heb jullie alledrie toegevoegd aan mijn Hyves. Leuk!
Ik ben vanavond gezellig met een vriendin uit Maastricht daar de stad in geweest. Lekker gegeten ook! Mosselen met wat frietjes en lekkere sausjes. Zij kende mijn verhaal van de maagband of gbp nog niet. Reageerde, zoals zowat iedereen, heel positief.
En ik heb gezegd, dat we volgend jaar samen één portie eten kunnen bestellen...
Ik neem dus echt bewust afscheid van het eten bij dit soort gelegenheden, merk ik. Maar het is geen afscheid dat pijn doet, meer zo van: gewoon een heel nieuw soort leven en eten.
Heeft iemand van jullie dat ook gehad? Of ben ik een beetje te dramatisch bezig?
Welterusten allemaal en tot morgenavond. Nu lekker maffen
Hier vind ik realistische info, support en gewoon antwoorden als ik iets niet weet.
Ik heb jullie alledrie toegevoegd aan mijn Hyves. Leuk!
Ik ben vanavond gezellig met een vriendin uit Maastricht daar de stad in geweest. Lekker gegeten ook! Mosselen met wat frietjes en lekkere sausjes. Zij kende mijn verhaal van de maagband of gbp nog niet. Reageerde, zoals zowat iedereen, heel positief.
En ik heb gezegd, dat we volgend jaar samen één portie eten kunnen bestellen...
Ik neem dus echt bewust afscheid van het eten bij dit soort gelegenheden, merk ik. Maar het is geen afscheid dat pijn doet, meer zo van: gewoon een heel nieuw soort leven en eten.
Heeft iemand van jullie dat ook gehad? Of ben ik een beetje te dramatisch bezig?
Welterusten allemaal en tot morgenavond. Nu lekker maffen
vrijdag 24 september 2010 om 11:58
O gelukkig... Dat andere mensen ook afscheid van hun oude eetleven namen!
Ik ga ook zo werken, tot 21 uur vanavond, dus daarna zal ik jullie ook nog even lezen.
@Ratpatrem,
Hoe gaat het ermee? Lukt het allemaal goed en geen nare dingen? Het lijkt me zó spannend om de eerste keer op de weegschaal te gaan! En dat je mag geloven, dat het door blijft gaan, het afvallen! Ga maar leren genieten van de weegschaal. Wordt nog eens je vriend, ipv je eeuwige vijand..... Wie had dat ooit gedacht.
Sterkte met de moeilijke dingen en plezier met afvallen!
Fijne dag allemaal!!!
Ik ga ook zo werken, tot 21 uur vanavond, dus daarna zal ik jullie ook nog even lezen.
@Ratpatrem,
Hoe gaat het ermee? Lukt het allemaal goed en geen nare dingen? Het lijkt me zó spannend om de eerste keer op de weegschaal te gaan! En dat je mag geloven, dat het door blijft gaan, het afvallen! Ga maar leren genieten van de weegschaal. Wordt nog eens je vriend, ipv je eeuwige vijand..... Wie had dat ooit gedacht.
Sterkte met de moeilijke dingen en plezier met afvallen!
Fijne dag allemaal!!!
vrijdag 24 september 2010 om 12:26
pfff, wat schrijven jullie toch veel, en ik vond jullie discussie erg interessant, hoezo rel? al is het idd waar dat geschreven tekst wel eens verkeerd kan overkomen. ik denk dat voor iedereen de wil er wel is, maar het volhouden....niet alleen het maagbandje of de operatie doet het werk, het zijn slechts hulpmiddelen. je zult het allemaal zelf moeten doen.
en ja, er zijn er geloof ik heel wat die uitwijken naar belgie, maar ik kies toch voor de voorlichting en begeleiding die ik hier krijg. want alle hulp die je kan helpen om te slagen moet je aanpakken.en tja ik moet helaas nog wat langer wachten.....maar des te meer zal ik van het resultaat genieten.zit er wel stiekem over te denken een balletje op te gooien bij de revalidatiearts of het niet goed zou kunnen zijn voor mijn herstel....gewoon proberen voor te kruipen dus. maar ach.....ik kom vanzelf aan de beurt, en als ik jullie blijf volgen ken ik alle valkuilen al tegen die tijd, en weet precies wat me te wachten staat. ook wel prettig.
maar ik neem mn petje af voor jullie, ratpatrem, ik hoop dat jij straks ook als een speer zult gaan. en over stoppen met roken; laat je laseren, kost even wat, maar werkt uitstekend.
fijn weekend.
en ja, er zijn er geloof ik heel wat die uitwijken naar belgie, maar ik kies toch voor de voorlichting en begeleiding die ik hier krijg. want alle hulp die je kan helpen om te slagen moet je aanpakken.en tja ik moet helaas nog wat langer wachten.....maar des te meer zal ik van het resultaat genieten.zit er wel stiekem over te denken een balletje op te gooien bij de revalidatiearts of het niet goed zou kunnen zijn voor mijn herstel....gewoon proberen voor te kruipen dus. maar ach.....ik kom vanzelf aan de beurt, en als ik jullie blijf volgen ken ik alle valkuilen al tegen die tijd, en weet precies wat me te wachten staat. ook wel prettig.
maar ik neem mn petje af voor jullie, ratpatrem, ik hoop dat jij straks ook als een speer zult gaan. en over stoppen met roken; laat je laseren, kost even wat, maar werkt uitstekend.
fijn weekend.
vrijdag 24 september 2010 om 12:50
Hier gaat het goed hoor. Wel hoofdpijn maar daar heb ik vaker last van na een narcose. Alleen heb ik nu in de nacht rond 2u dat ik misselijk ben met het gevoel dat je iets dwars zit zeg maar en dan heb ik rond 20u mijn laatste appelmoesje genomen. Lekker tijdstip he om misselijk te zijn. Verder tja, die weegschaal daar ga ik nog niet op want gevoelsmatig gaat het nog niet snel.
vrijdag 24 september 2010 om 21:21
Ratpatrem.
Dat is niet fijn om dan op dat tijdstip misselijk te zijn
Fijn dat het verder goed gaat.
Wij komen net terug van sportschool, ingeschreven en krijgen supergoede begeleiding, dat was 1 punt wat ik echt wilde.
Kost dan wel wat maar dan heb je ook wat.
Map meegekregen met heel veel info en het voelt als een supergoede stap!!
Dat is niet fijn om dan op dat tijdstip misselijk te zijn
Fijn dat het verder goed gaat.
Wij komen net terug van sportschool, ingeschreven en krijgen supergoede begeleiding, dat was 1 punt wat ik echt wilde.
Kost dan wel wat maar dan heb je ook wat.
Map meegekregen met heel veel info en het voelt als een supergoede stap!!
vrijdag 24 september 2010 om 23:13
O, dat is inderdaad een vervelende bijkomstigheid. Als je dan al misselijk moet zijn, kan dat niet op een normáál tijdstip???
Ik hoop dat het snel over gaat!
@Majesteit,
Ja, we kletsen wat af hier! Ik merk ook dat ik er naar uitkijk, om iedere dag even wat te lezen en te schrijven.
Ik ben voorzichtig geworden met geschreven woorden discussie te voeren. Ik heb daar ooit een heel nare ervaring mee gehad, dus als ik merk, dat ik heel erg zit na te denken over hoe ik iets moet gaan tikken, denk ik: beter niet doen.
Ik kan me voorstellen, dat je de neiging krijgt om voor te kruipen. En als het beter voor je revalidatie is, is het toch ook geoorloofd?
Wat ik bij mezelf merk is, dat ik het ook fijn vind, dat het voortraject er is, én de wachtlijst. Je leeft er langzaam naar toe en ik denk dat dat een proces is dat goed voor iemand is. Maar dat geldt voor mij persoonlijk, voor andere mensen kan dat goed heel anders voelen.
@brenda,
Fijn dat jullie een goede sportschool gevonden hebben! Hopelijk blijven jullie zin hebben om er heen te gaan! Ik heb bewondering voor jullie hoor!
Have fun ermee!!!
Nu ga ik nog even bankhangen voor de tv (met een hondje helemaal tegen me aan gedraaid, lief) en over een uurtje naar mijn eigenste mandje.
Ik hoop dat het snel over gaat!
@Majesteit,
Ja, we kletsen wat af hier! Ik merk ook dat ik er naar uitkijk, om iedere dag even wat te lezen en te schrijven.
Ik ben voorzichtig geworden met geschreven woorden discussie te voeren. Ik heb daar ooit een heel nare ervaring mee gehad, dus als ik merk, dat ik heel erg zit na te denken over hoe ik iets moet gaan tikken, denk ik: beter niet doen.
Ik kan me voorstellen, dat je de neiging krijgt om voor te kruipen. En als het beter voor je revalidatie is, is het toch ook geoorloofd?
Wat ik bij mezelf merk is, dat ik het ook fijn vind, dat het voortraject er is, én de wachtlijst. Je leeft er langzaam naar toe en ik denk dat dat een proces is dat goed voor iemand is. Maar dat geldt voor mij persoonlijk, voor andere mensen kan dat goed heel anders voelen.
@brenda,
Fijn dat jullie een goede sportschool gevonden hebben! Hopelijk blijven jullie zin hebben om er heen te gaan! Ik heb bewondering voor jullie hoor!
Have fun ermee!!!
Nu ga ik nog even bankhangen voor de tv (met een hondje helemaal tegen me aan gedraaid, lief) en over een uurtje naar mijn eigenste mandje.
zaterdag 25 september 2010 om 19:27
ja maaike zo voelt dat ook, alsof je een beetje zwanger bent maar dan zonder de ongemakken. ik heb binnenkort mn eerste gespek met de revalidatiearts nav van mn eerste periode, en wie weet past het " voorkruipen" in het plan. kan ik ms ook eerder van al die pillen af zodat alles wat helderder wordt, kben hier regelmatig druk met uitzoeken wie wie is hihi. hoe dan ook, ook hier info genoeg.
ratpatrem dat ik knap lastig dat misselijk wakker worden, zou het kunnen helpen je kussen/bovenkant bed iets hoger te leggen? of overleggen of je appelmoesje iets eerder mag? (valt ook onder zacht voedsel ja....nooit meer aan gedacht) sterkte.
ratpatrem dat ik knap lastig dat misselijk wakker worden, zou het kunnen helpen je kussen/bovenkant bed iets hoger te leggen? of overleggen of je appelmoesje iets eerder mag? (valt ook onder zacht voedsel ja....nooit meer aan gedacht) sterkte.
zaterdag 25 september 2010 om 20:50
Hoiii weer nieuws van de laatst geopereerde
Ik heb het eten uitgebreid inmiddels met vast voedsel. Gister gestart met een kipfiletje van de grillplaat als diner. Na 1,5 zat ik al vol (die zijn dan al door de midden gesneden dus eigenlijk nog geen hele kipfilet) Vanmiddag een zacht broodje met kipfilet op. Vanavond een maaltijdsalade met kip, sla en pasta maar die ging maar voor de helft naar binnen. Verder geen last van braken, oprispingen, zuurbranden of misselijk dus so far so good. Ik drink verder de hele dag melk of water met slimpie siroop.
Ik heb het eten uitgebreid inmiddels met vast voedsel. Gister gestart met een kipfiletje van de grillplaat als diner. Na 1,5 zat ik al vol (die zijn dan al door de midden gesneden dus eigenlijk nog geen hele kipfilet) Vanmiddag een zacht broodje met kipfilet op. Vanavond een maaltijdsalade met kip, sla en pasta maar die ging maar voor de helft naar binnen. Verder geen last van braken, oprispingen, zuurbranden of misselijk dus so far so good. Ik drink verder de hele dag melk of water met slimpie siroop.
zondag 26 september 2010 om 17:06
ratpatrem, dat klinkt goed dat je er niet beroerd van wordt. maar het zal aan mij liggen, maar een halve maaltijdsalade en de rest, vind ik wel veel.....ik had in kleinere porties gedacht. wij eten ieders een halve salade en dan iets van extra vlees erbij ofzo als maaltijd.
ik had me voorgesteld na de operatie een halve aardappel, eetlpel groente en een klein stukje kipfilet bv, maar dit is nog behoorlijk. mag je ook een bepaalde hoeveelheid drinken of is dat onbeperkt. zie je wel dat ik die voorlichting hard nodig heb?
ik had me voorgesteld na de operatie een halve aardappel, eetlpel groente en een klein stukje kipfilet bv, maar dit is nog behoorlijk. mag je ook een bepaalde hoeveelheid drinken of is dat onbeperkt. zie je wel dat ik die voorlichting hard nodig heb?
zondag 26 september 2010 om 17:11
@majesteit, ik denk dat je een hele verkeerde inschatting maakt qua hoeveelheid. Het is een maaltijdsalade van pasta,kip en sla (je weet wel die kleintjes en grote bij de supermarkt, van die kleine dan de helft past er maar in dus dat was alleen de kip/sla en bij de pasta onderaan zat ik al vol dus net 3 stukjes penne nog gegeten)
Ik drink de hele dag door water met slimpie siroop en met eten 3x per dag een glas melk.
Ik drink de hele dag door water met slimpie siroop en met eten 3x per dag een glas melk.
zondag 26 september 2010 om 18:46
Majesteit,
Ik kan nu ook 1 aardappel op, 1 lepel groente en klein stukje vlees.
Aardappel en groente prak ik dan door elkaar.
Ratpatrem,
Mag jij drinken tijdens het eten?
Hier niet, mag 1/2 uur voor en erna niet drinken.
Dit gaan wij doen vanaf 15 nov ongeveer.
(eerst op werk regelen qua roosters)
Het is een bepaald plan(resultaat garantie plan) (heb er een map van) en dan heb ik straks ook eigen website waar alles word bijgehouden.
1e bezoek: gezondheidsanalyse, doelenanalyse, fitheidanalyse, leefstijlanalyse en instructie cardio
2e bezoek: instructie stabiliteit, instructie kracht en instructie mobiliteit.
na 30 dagen: Fitheidanalyse, instructie 2e maand protocol en controle op uitvoering
Na 60 dagen: Fitheidanalyse en instructie 3e maand protocol
Na 90 dagen: Fitheidanalyse, resultaatbespreking en vervolg advies
Gewicht, vetpercentage, bloeddruk en fietstest word dan ook steeds gedaan
Ik kan nu ook 1 aardappel op, 1 lepel groente en klein stukje vlees.
Aardappel en groente prak ik dan door elkaar.
Ratpatrem,
Mag jij drinken tijdens het eten?
Hier niet, mag 1/2 uur voor en erna niet drinken.
Dit gaan wij doen vanaf 15 nov ongeveer.
(eerst op werk regelen qua roosters)
Het is een bepaald plan(resultaat garantie plan) (heb er een map van) en dan heb ik straks ook eigen website waar alles word bijgehouden.
1e bezoek: gezondheidsanalyse, doelenanalyse, fitheidanalyse, leefstijlanalyse en instructie cardio
2e bezoek: instructie stabiliteit, instructie kracht en instructie mobiliteit.
na 30 dagen: Fitheidanalyse, instructie 2e maand protocol en controle op uitvoering
Na 60 dagen: Fitheidanalyse en instructie 3e maand protocol
Na 90 dagen: Fitheidanalyse, resultaatbespreking en vervolg advies
Gewicht, vetpercentage, bloeddruk en fietstest word dan ook steeds gedaan
zondag 26 september 2010 om 20:01
Nee, ik drink idd het glas melk een half uur voor het eten. Maar het bandje is leeg geplaatst, maar als ik op het geknor afga van mijn maag zal deze met 6 weken wel degelijk opgespoten moeten worden. Het is dat ik er niet aan toe geeft want ik heb het vermoeden dat ik verdeeld over de dag te veel KAN eten.
Maar laat het lichaam voorlopig eerst maar eens wennen aan dat vreemde ding in me lijf, zoals de chirug zegt/
Maar laat het lichaam voorlopig eerst maar eens wennen aan dat vreemde ding in me lijf, zoals de chirug zegt/
zondag 26 september 2010 om 21:48
Poeh Brenda, dat is een stevig programma... Hoe vaak per week willen jullie gaan? Super, zet 'm op!
Ja, ik dacht in eerste instantie ook dat het best veel leek, wat je kon eten, Ratpatrem. Maar dat valt dus heel erg mee, als ik je zo lees. Maar heb je dan tussendoor echt honger, of lichte trek en een knorrend gevoel?
Jeetje, met zulke hoeveelheden móét je toch wel al gewicht kwijt zijn? Ook al lijkt het voor je gevoel nog niet zo?
Spannend hoor, straks de eerste keer op de weegschaal! Succes!
Ja, ik dacht in eerste instantie ook dat het best veel leek, wat je kon eten, Ratpatrem. Maar dat valt dus heel erg mee, als ik je zo lees. Maar heb je dan tussendoor echt honger, of lichte trek en een knorrend gevoel?
Jeetje, met zulke hoeveelheden móét je toch wel al gewicht kwijt zijn? Ook al lijkt het voor je gevoel nog niet zo?
Spannend hoor, straks de eerste keer op de weegschaal! Succes!
maandag 27 september 2010 om 11:52
Ja, ik vind het ook erg leuk hier! Als ik over een poos (hopelijk) ook mijn operatie gehad heb, kan ik vanuit mijn ziekenhuis bedje mooi jullie op de hoogte houden én de oren van het hoofd vragen!
@ Limburger:
Moest jij ook voor de operatie, in de wachtlijsttijd, 10 kilo afvallen? Ik ben even kwijt, of je hier misschien wel al op gereageerd hebt.
@ Limburger:
Moest jij ook voor de operatie, in de wachtlijsttijd, 10 kilo afvallen? Ik ben even kwijt, of je hier misschien wel al op gereageerd hebt.
maandag 27 september 2010 om 12:55
dinsdag 28 september 2010 om 11:55
Oei, da's minder, erg honger!!!
Toch gek, dat sommige mensen er weinig last van hebben en sommige echt honger hebben. Waar zou dat aan liggen?
Maar complimenten zijn altijd geweldig! Heb je je inmiddels al gewogen? Of durf je nog niet?
Sterkte met het knorrende maagje! Mag je dan ook niet een klein stukje fruit o.i.d. eten, als je zulke honger hebt? Moet je je echt aan de 6 porties houden?
Ja, denk het wel, anders begin je meteen alweer met een verkeerd eetpatroon aanwennen?
Fijne dag allemaal!
Toch gek, dat sommige mensen er weinig last van hebben en sommige echt honger hebben. Waar zou dat aan liggen?
Maar complimenten zijn altijd geweldig! Heb je je inmiddels al gewogen? Of durf je nog niet?
Sterkte met het knorrende maagje! Mag je dan ook niet een klein stukje fruit o.i.d. eten, als je zulke honger hebt? Moet je je echt aan de 6 porties houden?
Ja, denk het wel, anders begin je meteen alweer met een verkeerd eetpatroon aanwennen?
Fijne dag allemaal!
woensdag 29 september 2010 om 09:59
.....en dan iedereen maar roepen dat een maagoperatie de weg van de minste weerstand is! grrr .Maaike , ik heb hetzelfde gevoel als jij, rustig meekijken en babbelen hier en ondertussen maar wachten. heb jij al enig idee wanneer je aan de beurt bent?
Zat er toen bij onze intake middag een heel maf mens, die volgens haar zeggen op sterven na dood was, en dat had ook de dokter van et NOK net gezegd, dus ze moest direkt naar haar huisarts om zsm geopereerd te worden, en dat moest die goede man gaan regelen. en ik zou zoooo graag weten hoe dat afgelopen is hihi. maar ik denk dat ze ons laten wachten tot we een ons wegen, kunnen we zo van de lijst af.
heb ik uit frustratie gisteravond een half zakje chocolade pepernoten opgegeten, en er nog van genoten ook, sorry meiden. en het uit eten gaan met het idee; dit eet ik hier nooit weer herken ik ook helemaal. wij gaan nog wel eens naar een restaurant met een indisch buffet, en heb al eens gevraagd of ik ook de volle bak moet betalen als ik maar een half bordje eet. werd een lachend gesprek, maar hij vroeg toch vorige week of ik al geopereerd was......nee dus, maar hij had ook nog niet nagedacht. ratpatrem een glaasje water met een scheutje citroensap zou het hongergevoel wat kunnen verminderen is mij verteld.succes..
Zat er toen bij onze intake middag een heel maf mens, die volgens haar zeggen op sterven na dood was, en dat had ook de dokter van et NOK net gezegd, dus ze moest direkt naar haar huisarts om zsm geopereerd te worden, en dat moest die goede man gaan regelen. en ik zou zoooo graag weten hoe dat afgelopen is hihi. maar ik denk dat ze ons laten wachten tot we een ons wegen, kunnen we zo van de lijst af.
heb ik uit frustratie gisteravond een half zakje chocolade pepernoten opgegeten, en er nog van genoten ook, sorry meiden. en het uit eten gaan met het idee; dit eet ik hier nooit weer herken ik ook helemaal. wij gaan nog wel eens naar een restaurant met een indisch buffet, en heb al eens gevraagd of ik ook de volle bak moet betalen als ik maar een half bordje eet. werd een lachend gesprek, maar hij vroeg toch vorige week of ik al geopereerd was......nee dus, maar hij had ook nog niet nagedacht. ratpatrem een glaasje water met een scheutje citroensap zou het hongergevoel wat kunnen verminderen is mij verteld.succes..