Broccolisoep 'mislukt'
woensdag 29 september 2010 om 19:33
Vanavond heb ik voor het eerst zelf broccolisoep gemaakt. Ik heb precies de bereidingswijze gevolgd, maar toch is het ergens fout gegaan. In 't kort: Men neme een soeppan, daarin olie en ui fruiten. Daarna aardappel in blokjes en broccoliroosjes in de pan, 1 liter water erbij en 2 kippenbouillonblokjes. Aan de kook brengen en 15 min. door laten koken. Daarna met de staafmixer erdoor en als laatste crème fraiche erdoorheen roeren. Leek me niet al te moeilijk. Maar er is iets fout gegaan met de crème fraiche want het lostte niet op, nee, er dreven allemaal vieze, witte klonten in mijn soep!! Het is dat ik weet dat het crème fraiche was maar anders... De soep is qua smaak best goed gelukt, maar het zag er dus niet echt uitnodigend uit.
Kan iemand mij vertellen waarom er klontjes in mijn soep zaten en hoe ik de soep een volgende keer zonder klontjes kan maken?
Dan kan ik het restant de volgende keer misschien invriezen. Heb nu de wc maar blij gemaakt met bijna een liter soep.
Kan iemand mij vertellen waarom er klontjes in mijn soep zaten en hoe ik de soep een volgende keer zonder klontjes kan maken?
Dan kan ik het restant de volgende keer misschien invriezen. Heb nu de wc maar blij gemaakt met bijna een liter soep.
woensdag 29 september 2010 om 19:43
Weet je zeker dat het crème fraîche was en geen cottage cheese?
Klonten cf heb ik namelijk nog nooit gehad...
P.S.: als ik cf toevoeg aan warme gerechten, zorg ik er wel eerst voor dat het al langzaam op temperatuur is gebracht. Misschien is dat een tip?
En daarnaast eet ik het altijd gelijk op, dus ik weet niet hoe het eruit ziet als het afgekoeld is en een paar uur heeft gestaan...
Klonten cf heb ik namelijk nog nooit gehad...
P.S.: als ik cf toevoeg aan warme gerechten, zorg ik er wel eerst voor dat het al langzaam op temperatuur is gebracht. Misschien is dat een tip?
En daarnaast eet ik het altijd gelijk op, dus ik weet niet hoe het eruit ziet als het afgekoeld is en een paar uur heeft gestaan...
Een mens lijdt het meest onder het lijden dat hij vreest

woensdag 29 september 2010 om 20:30
woensdag 29 september 2010 om 20:42
Ik heb er wel 2 kommen van gegeten, daarom wist ik ook dat het qua smaak best goed gelukt was. Maar eigenlijk vond ik het er zo ranzig uitzien dat ik het niet zag zitten om in te vriezen en weer een keer tegen die klontjes aan te moeten kijken
Zou het er misschien mee te maken kunnen hebben dat de cf uit de koelkast kwam en dus te koud was?
Ik ben niet echt een keukenprinses maar ik dacht dat ik dit recept wel aan kon. Volgende keer ga ik kookroom proberen. Moet ik daar nog ergens op letten (kamertemp oid) of kan ik het er gewoon door roeren?
Bedankt voor jullie tips/adviezen!
Zou het er misschien mee te maken kunnen hebben dat de cf uit de koelkast kwam en dus te koud was?
Ik ben niet echt een keukenprinses maar ik dacht dat ik dit recept wel aan kon. Volgende keer ga ik kookroom proberen. Moet ik daar nog ergens op letten (kamertemp oid) of kan ik het er gewoon door roeren?
Bedankt voor jullie tips/adviezen!
woensdag 29 september 2010 om 20:47
Of een scheut slagroom: de hele boel pureren, vuur uitdraaien, slagroom erin, even roeren en opeten. MMMMM.
Waarschijnlijk was de crème fraiche te dik, dan is het moeilijk om die door de soep te roeren en dat glad te krijgen. De volgende keer roer je de creme fraiche los in een schaaltje, daar doe je een lepel warme soep bij, verder losroeren en dan in de soep doen en weer roeren. Klaar!
Waarschijnlijk was de crème fraiche te dik, dan is het moeilijk om die door de soep te roeren en dat glad te krijgen. De volgende keer roer je de creme fraiche los in een schaaltje, daar doe je een lepel warme soep bij, verder losroeren en dan in de soep doen en weer roeren. Klaar!
donderdag 30 september 2010 om 09:46
donderdag 30 september 2010 om 12:41