India
donderdag 30 september 2010 om 16:20
Eerste keer dat ik op dit forum een berichtje plaats! Ik ben van plan volgend jaar (alleen, maar liefst wel met een groepsreis) naar India te gaan. Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen die al eens naar India zijn geweest. Hoe is het land bevallen? Via welke reisorganisatie heb je geboekt en heeft dat goed uitgepakt? Wat zijn de do's en don'ts? Ik ben erg benieuwd.
Ik zit wel op internet te kijken naar de verschillende aanbieders en stuk voor stuk spiegelen ze het natuurlijk prachtig voor
Ik ben erg benieuwd!
Groetjes
Ik zit wel op internet te kijken naar de verschillende aanbieders en stuk voor stuk spiegelen ze het natuurlijk prachtig voor
Ik ben erg benieuwd!
Groetjes
donderdag 30 september 2010 om 16:26
donderdag 30 september 2010 om 17:58
ben er zakelijk geweest, inderdaad veel armoede en je moet het seizoen goed iezen ivm regen/temperatuur.
Heb zelf wel de behoefte nog eens terug te gaan, maast de ellende is het er prachtig!
Wat niet te doen (of niet zoveel):
Water uit de kraan, eten van straat
Wat wel doen:
Genieten, en tevens ook iets leren over de verschillen in India door het kastensysteem. Het gaat met veel mensen goed, er zijn er echter nog veel meer waarme het niet goed gaat. Dat krijgen ze echt niet in een paar jaar opgelost.
Heb zelf wel de behoefte nog eens terug te gaan, maast de ellende is het er prachtig!
Wat niet te doen (of niet zoveel):
Water uit de kraan, eten van straat
Wat wel doen:
Genieten, en tevens ook iets leren over de verschillen in India door het kastensysteem. Het gaat met veel mensen goed, er zijn er echter nog veel meer waarme het niet goed gaat. Dat krijgen ze echt niet in een paar jaar opgelost.
donderdag 30 september 2010 om 18:03
Ik heb met Djoser 'n rondreis noord India/Nepal gedaan en ben ook nog wel 'ns in m'n eentje naar Tamil Nadu geweest (zuid India)
In 't noorden vond ik 't vreselijk vies, de lucht is niet te harden (smog) en de mensen zijn erg druk en irritant (maar niet agressief zoals bijv. in Tunesie) Toch is het even goed wel de moeite waard om die cultuur 'ns te zien. Taj Mahal vond ik erg mooi. Ganges vond ik erg smerig. Vooral omdat je vaart tussen de drijvende lijken en de ratten overal rondzwermen.
Vond de combi met Nepal dus ook enorm aan te raden. Dan kun je nog even tot rust komen in 'n mooi land met frisse berglucht ipv dat je de hele reis in die Indiase hectiek blijft hangen.
Zuid India is wat dat betreft 'n stuk rustiger, de lucht is er wat schoner, maar qua cultuur vond ik daar weer minder boeiends te vinden.
't Is geen land waar ik behoefte aan zou hebben vaker terug naartoe te gaan, maar ben wel blij het 'ns meegemaakt te hebben. Ik ben toch meer voor de lievere zuidoost aziatische landen met 'n buddhistische cultuur. Dat spreekt me meer aan dan moslim en hindu, waar je in India mee te maken krijgt.
In 't noorden vond ik 't vreselijk vies, de lucht is niet te harden (smog) en de mensen zijn erg druk en irritant (maar niet agressief zoals bijv. in Tunesie) Toch is het even goed wel de moeite waard om die cultuur 'ns te zien. Taj Mahal vond ik erg mooi. Ganges vond ik erg smerig. Vooral omdat je vaart tussen de drijvende lijken en de ratten overal rondzwermen.
Vond de combi met Nepal dus ook enorm aan te raden. Dan kun je nog even tot rust komen in 'n mooi land met frisse berglucht ipv dat je de hele reis in die Indiase hectiek blijft hangen.
Zuid India is wat dat betreft 'n stuk rustiger, de lucht is er wat schoner, maar qua cultuur vond ik daar weer minder boeiends te vinden.
't Is geen land waar ik behoefte aan zou hebben vaker terug naartoe te gaan, maar ben wel blij het 'ns meegemaakt te hebben. Ik ben toch meer voor de lievere zuidoost aziatische landen met 'n buddhistische cultuur. Dat spreekt me meer aan dan moslim en hindu, waar je in India mee te maken krijgt.
donderdag 30 september 2010 om 23:06
Ik vond India daar tegenover wel prachtig om te zien. Het is zo'n ander land dan wij gewend zijn, dat je zoveel ziet/ontdekt. Ik zou er graag nog eens mee naartoe willen gaan!
Ik ben toen geweest met Shoestring, naar Zuid India (totaal, zo heet de reis). Ik zou zo weer met die organisatie gegaan! Het was super goed georganiseerd en de groep was heel leuk (leeftijd van 22 tot en met 36 jaar).
Ik ben toen geweest met Shoestring, naar Zuid India (totaal, zo heet de reis). Ik zou zo weer met die organisatie gegaan! Het was super goed georganiseerd en de groep was heel leuk (leeftijd van 22 tot en met 36 jaar).
vrijdag 1 oktober 2010 om 10:57
Pas terug uit India en Nepal, met Shoestring. Na 3 steden in India was ik zwaar toe aan de frisse lucht en groene bergen van Nepal!
India is inderdaad arm, vies en vol smog. Maar je vindt er ook prachtige paleizen en forten, en mooie oude steden en een interessante cultuur. Doen dus, maar met mate
Reis met Shoestring vond ik erg goed, hoog reistempo maar kwalitatief goede hotels. Enig nadeel is dat je overal geld moet trekken voor entreegelden, fooien, camaregeld.
India is inderdaad arm, vies en vol smog. Maar je vindt er ook prachtige paleizen en forten, en mooie oude steden en een interessante cultuur. Doen dus, maar met mate
Reis met Shoestring vond ik erg goed, hoog reistempo maar kwalitatief goede hotels. Enig nadeel is dat je overal geld moet trekken voor entreegelden, fooien, camaregeld.
zondag 3 oktober 2010 om 10:45
Ik ben door Noord India gereisd, en daarna de grens over gestoken naar Nepal. De aankomst in Nepal was echt geweldig...... juist omdat India zo erg is.
Ik ga er echt nooit meer heen. Natuurlijk had ik me goed voorbereid op smerige hotels e.d., maar dat het zo erg zou zijn, had ik me niet voor kunnen stellen.
Mensen zijn er ontzettend opdringerig (bijna agressief), je kunt echt geen seconde rustig rondkijken naar iets. Ik werd ziek bij alles wat ik maar aanraakte, terwijl ik heel veel gereisd heb, en eigenlijk nooit ziek wordt in het buitenland.
Ik vindt dit echt geen land om met vakantie te gaan. De armoede is zo erg dat ik echt nog wekenland na thuiskomst nachtmerries kon krijgen van die kindertjes met holle ogen die midden in de nacht langs de snelweg lopen.
Nu ben ik wel alleen in de steden geweest: Delhi, Agra, Varanasi. Ik kan me wel voorstellen dat het hier een stuk erger is als op het binnenland/platteland.
Ik hoor wel goede verhalen over Zuid India.....
Ik ga er echt nooit meer heen. Natuurlijk had ik me goed voorbereid op smerige hotels e.d., maar dat het zo erg zou zijn, had ik me niet voor kunnen stellen.
Mensen zijn er ontzettend opdringerig (bijna agressief), je kunt echt geen seconde rustig rondkijken naar iets. Ik werd ziek bij alles wat ik maar aanraakte, terwijl ik heel veel gereisd heb, en eigenlijk nooit ziek wordt in het buitenland.
Ik vindt dit echt geen land om met vakantie te gaan. De armoede is zo erg dat ik echt nog wekenland na thuiskomst nachtmerries kon krijgen van die kindertjes met holle ogen die midden in de nacht langs de snelweg lopen.
Nu ben ik wel alleen in de steden geweest: Delhi, Agra, Varanasi. Ik kan me wel voorstellen dat het hier een stuk erger is als op het binnenland/platteland.
Ik hoor wel goede verhalen over Zuid India.....
zondag 3 oktober 2010 om 11:08
Ik ben in Zuid India geweest.
Ook in Mumbai.
Ook het platteland.
In mijn ogen is het overal even smerig.
Woorden en beelden die bij mij boven komen bij India:
Vuil, zooi, rotzooi, varkens, honden, hokken, mensen slapen op midden van straat, extreme armoe, ranzigheid, opdringerigheid, lelijkheid, kitscherigheid, extreem bedelen, afzetten. heel veel invalide mensen
Maar... heb ook hele goede mensen ontmoet en nog steeds contact.
Ook in Mumbai.
Ook het platteland.
In mijn ogen is het overal even smerig.
Woorden en beelden die bij mij boven komen bij India:
Vuil, zooi, rotzooi, varkens, honden, hokken, mensen slapen op midden van straat, extreme armoe, ranzigheid, opdringerigheid, lelijkheid, kitscherigheid, extreem bedelen, afzetten. heel veel invalide mensen
Maar... heb ook hele goede mensen ontmoet en nog steeds contact.
zondag 3 oktober 2010 om 15:48
ik heb jaren geleden een rondreis gedaan in zuid india (ik geloof met djoser). Eerst Tamil Nadu en daarna Kerala. Ik vond het geweldig. Ja er is armoede en het is vies. Maar als je van andere culturen houdt (ook als dat betekent dat je je normale comfort niet hebt) dan kan ik het zeker aanraden. Ik vond de samenstelling van die reis prima. Einde van het jaar ga ik weer (Tamil Nadu), maar dit keer om mijn sponsorkindje in haar weeshuis voor het eerst te bezoeken. Een heel ander soort reis dus.
dinsdag 5 oktober 2010 om 12:33
Ik heb jaren geleden zelf een half jaar lang door India gereisd. Niet voor vakantie maar gewoon om INDIA te zien. Het meest indrukwekkend vond ik het maken van trektochten door Himachal Pradesh. van die Efteling achtige dorpjes aan rivieren met hete bronnen waar je zo een eitje in kon koken, het was heel surrealistisch allemaal. Nepal heeft die sfeer ook.
Na een half jaar had ik het ook ECHT wel gezien maar nu.. jaren later zou ik best nog eens terug willen.
Na een half jaar had ik het ook ECHT wel gezien maar nu.. jaren later zou ik best nog eens terug willen.
zaterdag 6 november 2010 om 09:51
Hey Mississippii,
Ben je nog steeds van plan om naar India te gaan? Ik zou zelf ook namelijk graag naar Rajasthan toe willen, liefst in maart.
Ik heb een aantal groepsreizen op het oog: de Rajasthanreis en de Noord-India/Nepal reis van Shoestring. Deze zijn wel heftig qua tempo, een wat rustigere reis is die van Sawadee naar Noord-India.
Anyway, mocht je nog steeds willen gaan, dan hoor ik graag van je!
Groetjes Daphne
Ben je nog steeds van plan om naar India te gaan? Ik zou zelf ook namelijk graag naar Rajasthan toe willen, liefst in maart.
Ik heb een aantal groepsreizen op het oog: de Rajasthanreis en de Noord-India/Nepal reis van Shoestring. Deze zijn wel heftig qua tempo, een wat rustigere reis is die van Sawadee naar Noord-India.
Anyway, mocht je nog steeds willen gaan, dan hoor ik graag van je!
Groetjes Daphne
zaterdag 6 november 2010 om 15:50
Ik heb ook jaren geleden twee maanden door (noord)India gereisd. India is een erg kleurrijk en bijzonder land, maar ik vond het ook een vermoeiend land om door heen te reizen; mensen laten je niet met rust (zowel uit nieuwsgierigheid als om geld van je krijgen op de een of andere manier). Overigens zijn mensen over het algemeen wel vriendelijk en behulpzaam (als ze geen geld van je willen).
Aanraders: super lekker eten, Darjeeling en Sikkim (in het noordoosten - ook qua mentaliteit veel relaxer), reizen met de trein. Varanasi - de ganges is ook heel bijzonder, maar ook erg smerig en je moet er erg opletten voor mensen met minder goede bedoelingen. Shoppen is ook erg leuk, maar wel goed afdingen.
Afraders: wees voorzichtig met het eten, vooral als het niet gekookt is. Ik ben nog nooit zo vaak ziek geweest als in India.
Verder zijn de meeste grote steden afraders; druk, vies en vol met mensen die je niet met rust laten. Agra vond ik wat dat betreft een van de ergste steden. Ik zou ook het seizoen goed uitkiezen en niet gaan als het erg erg warm is; in combinatie met de viezigheid op straat is dat namelijk niet heel fijn. Lange reizen met de bus maken is niet zo comfortabel, maar wel weer een avontuur.
Ik zou niet zo snel terug gaan met India, maar het was wel een bijzondere ervaring - je verveelt je er in ieder geval geen moment.
Aanraders: super lekker eten, Darjeeling en Sikkim (in het noordoosten - ook qua mentaliteit veel relaxer), reizen met de trein. Varanasi - de ganges is ook heel bijzonder, maar ook erg smerig en je moet er erg opletten voor mensen met minder goede bedoelingen. Shoppen is ook erg leuk, maar wel goed afdingen.
Afraders: wees voorzichtig met het eten, vooral als het niet gekookt is. Ik ben nog nooit zo vaak ziek geweest als in India.
Verder zijn de meeste grote steden afraders; druk, vies en vol met mensen die je niet met rust laten. Agra vond ik wat dat betreft een van de ergste steden. Ik zou ook het seizoen goed uitkiezen en niet gaan als het erg erg warm is; in combinatie met de viezigheid op straat is dat namelijk niet heel fijn. Lange reizen met de bus maken is niet zo comfortabel, maar wel weer een avontuur.
Ik zou niet zo snel terug gaan met India, maar het was wel een bijzondere ervaring - je verveelt je er in ieder geval geen moment.
zaterdag 6 november 2010 om 18:44
donderdag 11 november 2010 om 19:08
Even wat positiefs tegenover al deze negatieve ervaringen zetten: India is prachtig! Ik ben er heel veel geweest, noord oost, zuid en west. En ja, het is er vaak vies en smerig, maar dat is maar één kant vh land. De mensen zijn super warm en geinteresseerd. Je kan hele treinreizen lang (en die duren soms heeeeeeeeeel lang) met mensen praten. Ze nodigen je thuis uit, helpen je met van alles en nog wat. Echt hartverwarmend, daar kan onze kille cultuur nog wat van leren. Daarnaast is het eten heerlijk, ook van de straat. Maar let op dat je geen vlees eet, geen ijs (ook geen ijsblokjes) en geen kraanwater binnen krijgt. En altijd en overal je handen wassen en desinfecteren. Verder opletten of restaurants druk zijn, en of er ook locals zitten. Zo ja, dan is dat n goed teken en kan je zelfs voor 50cent op straat de heerlijkste gerechten krijgen. Wees scherp en laat je niet naaien, maar sta ook open voor de mooie contacten. Ga alsjeblieft niet angstig rondlopen en bevreesd dat je iets kan overkomen want dan geniet je niet meer. Maar loop ook niet als n kip zonder kop in 7 sloten tegelijk. India is een belevenis. Alsof je onze wereld 360graden draait. Echt alles is anders. Dat vind ik het mooie, ieder moment is 'n avontuur. Je lacht je slap. Maar niets gaat zoals gepland (zoals bij ons altijd alles gepland is). Je moet wel heel flexibel zijn, en overal de humor van in zien. Als je dat niet kan dan is India niet jouw land.
Ik zou overigens niet met 'n georganiseerde reis gaan. Dan heb je nul eigen vrijheid, ligt het tempo erg hoog en ontmoet je veel minder Indiers. En ik zou meer van de gebaande paden af gaan dan de highlights als Varanasi, Agra en Jaipur bezoeken. Daar zijn de mensen zo gewend aan busladingen toeristen dat ze je zien als n wandelend dollar biljet. Huur zelf n fiets en ga door de dorpjes fietsen, je wordt er super blij van!
Ik zou overigens niet met 'n georganiseerde reis gaan. Dan heb je nul eigen vrijheid, ligt het tempo erg hoog en ontmoet je veel minder Indiers. En ik zou meer van de gebaande paden af gaan dan de highlights als Varanasi, Agra en Jaipur bezoeken. Daar zijn de mensen zo gewend aan busladingen toeristen dat ze je zien als n wandelend dollar biljet. Huur zelf n fiets en ga door de dorpjes fietsen, je wordt er super blij van!
donderdag 10 februari 2011 om 20:22
Ik zie dat ie weer ge-upt is
Ik ben ondertussen terug, en vond het fantastisch. Prachtig land, prachtige mensen, ik heb een super ervaring gehad. Als vrouw alleen is het zeker te doen, zorg gewoon dat je passend gekleed gaat. Zoveel mogelijk bedekken.
Ik ben ondertussen terug, en vond het fantastisch. Prachtig land, prachtige mensen, ik heb een super ervaring gehad. Als vrouw alleen is het zeker te doen, zorg gewoon dat je passend gekleed gaat. Zoveel mogelijk bedekken.
Your view of society screws up my mind like you\'ll never know