eens psychisch altijd psychisch

01-10-2010 23:16 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Twee jaar geleden heb ik me met psychische klachten ziek gemeld. Ben toen goed opgevangen en was ook snel weer aan het werk.

Vijf maanden geleden ben ik een dagje afwezig geweest, ik heb toen buikgriep opgegeven, maar bij doorvragen verteld dat het inderdaad door stress kwam.

Afgelopen week, had ik griep/virus, gewoon iets echt lichamelijks, maar onmiddelijk wordt er gedacht dat het weer iets psychisch is.

Ik begrijp het wel, maar hoe leg ik ze nu uit dat ook mensen met psychische klachten wel eens griep kunnen krijgen ?
Hoezo uitleggen?? Laat de mensen denken wat ze willen, jij weet toch hoe het zit? En wat dan nog, ziek is ziek.
Gewoon door te zeggen dat je koorts hebt.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Heb ik gedaan, ik heb alle klachten die bij een griepje horen genoemd, maar dan wordt er gezegd, is het echt niet iets anders ?
quote:zuchtervan schreef op 01 oktober 2010 @ 23:21:

Heb ik gedaan, ik heb alle klachten die bij een griepje horen genoemd, maar dan wordt er gezegd, is het echt niet iets anders ?vervelend , maar hun probleem
Ik zou als ik jou was ook niet zeggen dat het stress is, als je gewoon ziek bent.

Natuurlijk weet jij wel dat dat erachter zit, maar straks gaan ze dat allemaal noteren en je zien als iemand die het werk eigenlijk niet aan kan. Terwijl dat misschien helemaal niet zo is.

Klinkt misschien lullig maar ik denk wel dat het vaak zo werkt, helaas.

Dus niet teveel vertellen, alleen als het echt hoognodig is zoals als je een burn-out hebt. Maar ook dan hoef je niet alles te vertellen. Het gaat ze niks aan.
Mazou, die stress toen,had een hele duidelijke oorzaak in verband met ernstige ziekte in de familie, dat was toen ook geen probleem. Verder vertel ik niet zoveel hoor.
Gewoon lekker laten denken. Ik neem toch aan dat ze zien als je weer terug bent dat het gewoon goed met je gaat. Dan hebben ze al helemaal niks meer om over te mekkeren.
Vaak lucht het enorm op om het in het team waarin je werkt bespreekbaar te maken. Mischien kun je 5minuutjes van de teamvergadering gebruiken om uit te leggen wat je klachten van stress zijn en ook vertellen dat je minder last heb, maar soms een slechte dag hebt. Hier kun je ook direct vertellen dat je soms ook gewoon griep hebt...!

Het is belangrijk dat je team weet wat er aan de hand is, zo blijven ze jou ook serieus nemen..

ik hoop dat je wat aan mijn tip hebt.

groetjes
kan het ook zijn dat ze uit zorgzaamheid doorvragen?

vooral omdat je eerder ook al een buikgriep had aangegeven, maar na doorvragen toch last van stress had?
quote:zuchtervan schreef op 01 oktober 2010 @ 23:21:

Heb ik gedaan, ik heb alle klachten die bij een griepje horen genoemd, maar dan wordt er gezegd, is het echt niet iets anders ?Nee dus en dan is het klaar.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Misschien bedoelen ze het niet zo negatief, en zijn ze bang dat je terug valt? Ik zou duidelijk maken dat je inmiddels heel goed weet wanneer je klachten stress-gerelateerd zijn en je, als dit zich voordoet, het zeker goed in de gaten zal houden en tijdig aan de bel trekt mocht het nodig zijn.
gewoon laten lullen. Waar je lucht in klopt wordt meer en als je in stront roert gaat het weer stinken. Dus niets doen of zeggen is het beste. Morgen praten ze weer over een ander.
Ik herken dat wanneer je een periode slecht in je pyschische vel hebt gezeten , je wannneer iemand doorvraagt ,bijna geneigd bent om te twijfelen aan je psyche. Juist omdat je dit al zolang gedaan hebt.

Jij bent degene die dat kan stoppen door heel duidelijk te zijn. Je hebt griep en geen werk gerelateerde stress.
En voeg desnoods toe dat dit soort vragen wel onnodig stress opleveren
quote:voornu schreef op 02 oktober 2010 @ 00:13:

En voeg desnoods toe dat dit soort vragen wel onnodig stress opleveren
Volgens mij mogen bazen niet eens vragen wat je mankeert,als je je ziek meld?

Bij ons in elk geval niet,ze vragen wel hoe lang je denkt thuis te blijven....

Enige die er wat mee te maken heeft waarom je thuis bent is je arbo arts,en die mag je baas niet vertellen waarom je thuis bent,alleen zeggen wanneer hij denkt dat je weer aan de gang kunt..
quote:danivo schreef op 02 oktober 2010 @ 00:07:

kan het ook zijn dat ze uit zorgzaamheid doorvragen?

vooral omdat je eerder ook al een buikgriep had aangegeven, maar na doorvragen toch last van stress had?Dit dacht ik ook als eerste.
Alles wat waar is is waar; daar moet je geen aandacht aan schenken anders wordt het juist verdacht.

Je houdt je erg bezig met wat mensen _mogelijk_ van je zouden kunnen denken. Alleen in de rechtbank is dat van belang.
Leg uit wat er aan de hand is en waardeer de zorgzaamheid van je werkgever. Het had ook anders kunnen zijn.
Ja zo kan ik het natuurlijk ook bekijken Wuiles
quote:wuiles schreef op 02 oktober 2010 @ 10:26:

Leg uit wat er aan de hand is en waardeer de zorgzaamheid van je werkgever. Het had ook anders kunnen zijn.

Het ligt misschien aan mij, maar ik vraag me af of het werkelijk betrokkenheid is van de werkgever.

Ze zullen er vast zijn hoor, die dat werkelijk hebben, maar ik denk ook dat er genoeg werkgevers zijn die vooral bezig zijn met hun eigen belang (lees: belang van het bedrijf/organisatie).

En van daaruit dat soort vragen stellen.
quote:Mazou schreef op 02 oktober 2010 @ 18:47:

[...]

Het ligt misschien aan mij, maar ik vraag me af of het werkelijk betrokkenheid is van de werkgever.

Ze zullen er vast zijn hoor, die dat werkelijk hebben, maar ik denk ook dat er genoeg werkgevers zijn die vooral bezig zijn met hun eigen belang (lees: belang van het bedrijf/organisatie).

En van daaruit dat soort vragen stellen.Geloof me, als werkgever kun je weinig anders met dergelijke informatie dan tijdig bijvoorbeeld de bedrijfsarts inschakelen. Je hebt er verder niets aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven