Werk & Studie alle pijlers

Toch lesgeld betalen?

02-10-2010 09:44 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Door mijn vorige werkgever werd ik verplicht om een opleiding te volgen op een ROC. Ik was het daar niet mee eens omdat ik een soortgelijke opleiding heb gedaan op een hoger niveau. In overleg heb ik heel veel vrijstelling gekregen. Het kwam erop neer dat ik iedere week 1 uurtje aanwezig was. Dit is 3 weken zo geweest. Vervolgens werd mijn contract niet verlengd. Mijn werkgever vroeg of ik door wilde gaan met de opleiding. Dit wilde ik niet en zij zou ervoor zorgen dat ik uitgeschreven werd. En daar vertrouwde ik ook op.

Een aantal maanden later kreeg ik een rekening voor lesgeld van het hele schooljaar. Terwijl mijn vorige werkgever deze kosten eigenlijk op zich zou nemen. Ik heb nooit een onderwijsovereenkomst ingeleverd. In een brief die ik heb gehad staat dat mijn inschrijving hierdoor niet volledig is.

En nu even losstaand van wie dit bedrag moet betalen (vorige werkgever of ik), moet dit bedrag alsnog betaald worden?
Aangezien je lessen volgt/hebt gevolgd, neem ik aan van wel.

Ik neem aan dat je de afspraken met je werkgever op papier hebt? Of anders tenminste op de mail ofzo?
Wie heeft jou ingeschreven bij dat ROC?
Het hele bedrag vind ik nogal overdreven. Hier is het zo dat er 5 termijnen zijn en al naar gelang hoeveel termijnen je ook echt volgt moet je betalen. Als je in januari afstudeert krijg je de helft van je collegegeld terug ongeveer.

Maar betalen voor wat je hebt afgenomen lijkt me wel redelijk. Wie dat moet doen hant af van de afspraken die je zelf met de werkgever hebt gemaakt.
Lijkt me niet, je hebt toch ook niet het hele schooljaar lessen gevolgd?

Als de werkgever je niet heeft afgemeld dan word het een ander verhaal, dan heb je het volledige jaar ingeschreven gestaan (wat trouwens ook best raar is zonder getekende studie-overeenkomst)
Ik lees de hele tijd 'lOsgeld'
Het lijkt mij dat je werkgever dit moet betalen.

Jij moest van je werkgever een opleiding volgen, wilde dat zelf niet.

Ik ga er dan voor het gemak vanuit dat je werkgever ook de opleiding zou betalen als jij er nog wel gewerkt had (of had je het dan ook zelf moeten betalen??).

Vervolgens verlengt de werkgever jouw contract niet (Raar trouwens dat je wél een opleiding moet volgen, maar dat werkgever dan niet contract verlengt). Het lijkt mij dan dat wg voor de kosten op moet draaien en niet de werknemer (dit gaat natuurlijk niet op als je zelf de opleiding wilde doen c.q. sowieso al zelf had moeten betalen).

Bij mijn werkgever is het zo dat je, als je een opleiding gaat volgen (al dan niet opgelegd), 75% van de kosten vergoed krijgt en de andere 25% zelf moet betalen.

Als jij vervolgens zelf ontslag neemt binnen een bepaalde termijn, moet je alle kosten terug betalen.

Als jouw contract afloopt en het wordt niet verlengd, dan zitten daar verder geen consequenties aan vast.
Gewist.

Het modereerbeleid[van Viva-Sanoma is beneden elk peil.

\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
Christina, niet bij alle opleidingen is het zo vanzelfsprekend dat wanneer je niet het hele jaar lessen volgt, je ook niet het hele jaar hoeft te betalen.

Ik sluit me aan bij Rider: wie heeft je ingeschreven?

Als je werkgever je ingeschreven is en de opleiding ook zou betalen, dan had hij dus zorg moeten dragen voor uitschrijving. Als jij jezelf ingeschreven hebt, moet je ook zelf zorgen dat je uitgeschreven wordt.

Ik vind het ook niet echt slim dat je niets vast hebt gelegd over de opleiding en de kosten hiervoor. Je geeft aan dat je zelf de opleiding eigenlijk niet wilde volgen, dan lijkt het me toch zeker dat je vooraf de voorwaarden op papier wilt hebben?
@ DTJ Die voorwaarden heb ik wel degelijk op papier en mijn werkgever moet deze kosten dan ook betalen. Maar dat was ook mijn vraag niet. Mijn voormalige werkgever heeft mij voor deze opleiding ingeschreven en heeft ook gezegd dat ze mij heeft uitgeschreven toen mijn contract niet werd verlengd. Nu blijkt dat laatste dus niet het geval.
Dan is het toch hoe dan ook haar verantwoordelijkheid. Aangezien zij niet heeft gedaan wat ze claimt wel gedaan te hebben. Dan moet ze daar zelf ook de gevolgen voor dragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven