Speen-Rust-Slaap

03-10-2010 14:17 28 berichten
Hallo,

Ik heb een paar dagen geleden een stukje van de speen van zoon afgeknipt. Ik dacht het zo rustig te kunnen afbouwen, maar meneer wil nu zijn speen helemaal niet meer, ook best.

Nu lukt het hem niet meer om 's middags in slaap te vallen, ik denk dat hij de troost/rust van de speen mist. Hij sliep voor het afknippen van de speen 's middags een paar uurtjes.

Zoon is 2j en 3 mnd en merk dat hij het slaapje nog wel nodig heeft. Leg hem wel gewoon in bed en laat hem lekker een beetje aanrommelen. Dat gaat best goed, maar einde middag is hij brak.

De avonden gaan aardig, geen gehuil, maar is wel veel langer aan het kletsen dan normaal.

Iemand een idee, hoe de rust weer terug te brengen zonder speen, zodat hij weer in slaap kan komen 's middags.

Groet Camee
Alle reacties Link kopieren
Geen idee, zoon sliep op die leeftijd al niet meer in de middag. Want als hij dat wel deed dat zat ik in de avond tot een uur of elf op.

Misschien iets van een luistercd opzetten? Ook van rustig op bed liggen en eventueel een boekje lezen rust een kind uit.
Gun hem even de tijd. Het is nog maar een paar dagen.
1x is genoeg.
Misschien te makkelijk hoor, maar waarom mag hij met slapen geen speen meer? Alleen in bedje is toch wel oké?
Een stukje van de speen afgeknipt? Waar is dat dan goed voor?
quote:misspoez schreef op 03 oktober 2010 @ 14:33:

Een stukje van de speen afgeknipt? Waar is dat dan goed voor?Wilde ik net vragen, snap het ook niet.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik zou hem ook de speen nog in bed geven. En idd, waarom een stuk afknippen?
Gizz, misschien een idee idd om even voor te lezen.

Gravinnetje, eens hoor, even wat tijd gunnen en hopen dat het weer komt.

Phoehee, tja het moet toch een keer gebeuren.

Had ook het idee dat er een boogje tussen onder en boventanden kwam.

Misspoez, is iets vriendelijker dan ineens de speen weg te doen. Steeds een stukje eraf halen tot het niet meer fijn sopt.

Dames bedankt voor jullie reactie's, ben even weg.
Afknippen is normaal heel slim om de speen langzaam af te wennen. Probeer zelf maar met een speen die heel is, of eentje met een stukje eraf, zuigt een stuk minder

Ik heb geen tips eerlijk gezegd want die van mij heeft nog een speen met het slapen en is bijna 3. Ik moet er ook aan geloven, geloof ik, maar heb even de energie niet omdat die andere kleine dame nog veel slapeloze nachten geeft. Maar als ik het ga doen ga ik het ook met afknippen proberen.
Hier duurt het soms ook wel een uur voor zoon van vriend (ruim 2,5 jaar) 's middags gaat slapen. We laten hem wel altijd een uurtje liggen, hij ligt dan wat te kletsen en motors na te doen. En soms valt ie dan wel in slaap, en soms niet. Maar ook al slaapt ie niet, dan heeft ie in elk geval toch een beetje gerust.

Ik zou het wel even tijd geven, niet meteen de speen weer terug geven.
een kapotte speen lijkt mij vervelender als geen speen.
Camee, je hoeft niet eens voor te lezen. Gewoon hard karton plaatjesboek meegeven naar bed, of iets anders waar hij rustig mee kan spelen, zonder zichzelf er mee te bezeren. Van er naast zitten valt hij niet in slaap denk ik. Sterker nog, ik denk juist dat dat zijn aandacht versterkt. Gewoon lekker in bedje, boekje of knuffel e.d. geven en weggaan. Met hem afspreken dat hij in bed blijft, maar wel lekker mag "lezen".

In het begin viel zoon zo toch nog heel vaak even in slaap.
Een stuk eraf knippen zorgt ervoor dat ze de speen zelf niet meer willen. Zo schijnen ze minder moeite te hebben met afscheid nemen.

TO, ik denk dat je het gewoon nog een poosje aan moet kijken. Kun je hem eventueel 's avonds wat eerder in bed leggen? Misschien is hij op de normale tijd net over zijn moeheid heen.
Mijn oudste sliep tot zijn 4jaar met speen(en deed ook nog een middagslaapje)

Toen hij naar school ging probeerde ik van alles om het hem af te leren maar nee.......niets...Hele drama's zeker tot zijn 6 jaar....

totdat..........Sinterklaas een briefje in zijn schoen stopte......dat hij (de Sint dus) had gehoord dat zoon nog een fiep had,en dat kon toch niet voor zo'n grote jongen?

Zoon liep naar de prullebak,gooide zijn fiepen erin,nooit meer om gevraagd......

Die goeie ouwe Sint toch....
quote:daffyduck schreef op 03 oktober 2010 @ 16:27:

Mijn oudste sliep tot zijn 4jaar met speen(en deed ook nog een middagslaapje)

Toen hij naar school ging probeerde ik van alles om het hem af te leren maar nee.......niets...Hele drama's zeker tot zijn 6 jaar....

totdat..........Sinterklaas een briefje in zijn schoen stopte......dat hij (de Sint dus) had gehoord dat zoon nog een fiep had,en dat kon toch niet voor zo'n grote jongen?

Zoon liep naar de prullebak,gooide zijn fiepen erin,nooit meer om gevraagd......

Die goeie ouwe Sint toch....

Een nichtje van mijn neefje heeft haar speen toen ze 3 was opgestuurd naar K3 en kreeg toen in cd terug (uiteraard op de post gedaan door papa )

Werkte ook als een trein dus
Frankly my dear, I don"t give a damn
Ik wil even reageren op het afknippen van de speen. Weten jullie dat dit gevaarlijk kan zijn? De speen is immers niet meer intact en er kunnen hierdoor stukjes afbreken waardoor jullie kind het kan inslikken. Naar mijn mening is dit een heel slecht advies, sorry.

Een kind is op deze leeftijd gewend aan een speen maar heeft hem niet nodig ivm zuig behoefte. Ik zou proberen af te bouwen inieder geval alleen in bed geven en steeds korter bv als kind slaapt speen weghalen. Het kan je wel wat bedrust kosten maar uiteindelijk heeft je kind hem echt. Niet meer nodig. Ik weet dat het niet altijd makkelijk is om vol te blijven houden maar uiteindelijk lukt het wel
Ik zou hem nog even laten wennen aan de situatie. En indd een boekje mee om even in te kijken. Ik zeg hier ook nooit dat ze moeten slapen maar even lekker op bed liggen en kroelen met hun knuffels. Als ze dan na een poos roepen dat ze naar beneden willen vind ik het prima want ze hebben toch even liggen rusten. Maar meestal liggen ze al snel fijn te slapen.
Bedankt voor alle reactie's dames.

Troeta, ze vinden het idd niet fijn en daardoor hoeven ze hem niet meer. Maar meestal is dat pas als er al een aardig stuk af is. Maar zoon wil hem nu al niet meer.

Is natuurlijk prima, maar daardoor is het nu lastig voor hem om in slaap te komen.

Gizz, hij pakt idd zelf al een auto uit de kast en gaat daarmee aan de haal. En voorheen sliep hij dan idd in, maar nu dus helaas niet meer.

Stukje_cake, klopt hoor, want hij heeft er zelf geen moeite mee dat de speen stuk is.

Daffyduck, dat wil ik dus idd voorkomen, dat het een groot drama gaat worden als hij ouder is.

Love2dance, hij had de speen al alleen met slapen en we wipte de speen er ook uit 's avonds, dus wil een stap verder gaan.

Ik ga het gewoon nog even aankijken.

In de hoop dat het weer gaat lukken.
Eens hoor Pinky, maar baal een beetje dat hij door die speen niet meer in slaap komt.

Wel heeft hij een knuffel waar hij dol op is, maar die kan schijnbaar niet aan de speen tippen
quote:love2dance schreef op 03 oktober 2010 @ 17:24:

Ik wil even reageren op het afknippen van de speen. Weten jullie dat dit gevaarlijk kan zijn? De speen is immers niet meer intact en er kunnen hierdoor stukjes afbreken waardoor jullie kind het kan inslikken. Naar mijn mening is dit een heel slecht advies, sorry.Dat is precies wat ik me ook afvroeg. Ik meende namelijk gelezen te hebben dat je een speen altijd moet checken op breukjes/scheurtjes omdat een kapotte speen gevaarlijk is. Dat zou dan toch ook moeten gelden voor een afgeknipte speen?
quote:Erwt schreef op 03 oktober 2010 @ 19:06:

[...]

Dat is precies wat ik me ook afvroeg. Ik meende namelijk gelezen te hebben dat je een speen altijd moet checken op breukjes/scheurtjes omdat een kapotte speen gevaarlijk is. Dat zou dan toch ook moeten gelden voor een afgeknipte speen?Maar een kapotte speen kan een breuk of scheur hebben waarbij nog iets extras kan afscheuren en dat is gevaarlijk. Het netjes rechttoe rechtaan afknippen zorgt er echt niet voor dat ze ineens wat in hun keel krijgen toch?
Niet 'ineens' denk ik, maar ik kan me voorstellen dat een kind mét tandjes dan wel sneller een scheur kan maken of een los stukje kan creëren.
Dat bijten op de speen doen kinderen ook op een speen die heel is. In de speen van zoon zaten vaak kleine scheurtjes. Het is naar mijn idee niet gevaarlijker met een speen die afgeknipt is, trouwens ook lastiger knabbelen denk ik.
quote:Erwt schreef op 03 oktober 2010 @ 19:27:

Niet 'ineens' denk ik, maar ik kan me voorstellen dat een kind mét tandjes dan wel sneller een scheur kan maken of een los stukje kan creëren.Ja dat is ook weer waar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven