Gezondheid alle pijlers

Ibuprofen echt zo gevaarlijk?

04-10-2010 23:04 110 berichten
Hoi meiden/mannen

Ben net terug van vakantie ( heel leuk gehad trouwens ging best goed met mijn oma, ze heeft geen echte problemen gehad, wel voedselvergiftiging ) en mijn oma belde me net helemaal overstuur op.

Ze had naar Radar gekeken en daar kwam een uitzending over dat Ibuprofen zo dodelijk en slecht voor je is ofzo, ik heb het zelf nog niet gezien maar er wel dingen over gelezen.

De berichten zijn nogal tegenstrijdig, de meeste drogisten en dokters schrijven ze gewoon voor dus als ze echt zo slecht zijn waarom zouden dokters dat dan doen?

Ook was ze boos omdat ik in de vakantie 1x een ibu heb geslikt vanwege hoge koorts, heftige hoofdpijn en duizeligheid.

Nu beweerd ze dat ik daar ziek van geworden ben, maar dat is niet zo want ik heb die pil om 23.00 ingenomen toen ik al uren ziek was. De volgende ochtend was ik beter.

Nu schijnt het dus gevaarlijk te zijn voor je hart, volgens haar.

Heeft iemand het programma gezien? Zijn er meer mensen die zeker weten dat het gevaarlijk is?

Misschien is er al een ander topic over maar kon niks vinden.
quote:Debora schreef op 05 oktober 2010 @ 00:08:

[...]

Ik vraag me nog steeds af waar jij die sterfgevallen hebt meegemaakt. Iets zegt me dat dat in de psychiatrie is, en vaak is er dan meer ingenomen dan alleen paracetamol en ibu...

Inderdaad psychiatrie, maar dan kom ik met die patienten op de IC en daar wordt mijn voorgaande verhaal bevestigd. Sorry, ik zeg dit niet om je te pesten, dat is mijn realiteit.

En nee, het is niet meer ingenomen dan pcm en ibu. Het gaat dan om die combinatie. Anders zou ik daar ook niet voor waarschuwen.

Maar goed, ik houd erover op.

Voor het gewone huis en tuin gebruik is er niet direct levensgevaar, maar leverschade is al vrij snel mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik kom in de praktijk nog wel eens een patiënt tegen met nierfunctiestoornissen ten gevolge van ibuprofen gebruik. Daarom kan er wat mij betreft niet genoeg worden gewaarschuwd tegen het zelf rommelen met geneesmiddelen. Dat een middel zonder doktersrecept verkrijgbaar is betekent helaas niet dat het ongevaarlijk is.

Ik ben het met Debora eens dat er wel meer nodig is dan een paar pilletjes paracetamol en ibuprofen om jezelf van het leven te beroven. Er zijn inderdaad geen dózen voor nodig, maar of dat nou weinig is. Uiteraard spelen er wel een aantal andere factoren mee, bijvoorbeeld dehydratie .

Wat bedoel je met de combinatie paracetamol/ibuprofen Juliaana? Tsja, als je maar genoeg inneemt kun je én leverfalen én nierfalen ontwikkelen. Op zich best een aardige strategie als je je leven wilt beeïndigen.
Nou begrijp ik waarom er hier (ik woon in een ver buitenland) een alcoholwaarschuwing op de Ibuprofen van de huisarts staat. Dat zijn de 400 mg tabletten. In de winkelschappen kun je hier alleen 200 mg tabletten krijgen. In hoge doseringen is het blijkbaar ook nog schadelijk voor de lever, nooit geweten. En dan te bedenken dat vroeger, toen ik nog jong en wild was, ik altijd een paar Ibu's nam na een avondje doorzakken...het helpt ook geweldig goed tegen een kater namelijk, maar dat helemaal terzijde.
@Juliaana

Als je honderd dropjes eet, en honderd pepermuntjes, dan word je misselijk. Dat ligt vast niet zozeer aan die combinatie want als de pepermuntjes fruitella waren geweest, was je óók misselijk geworden!

Je hebt het over een overdosis waarbij je het bij meerdere mensen mis hebt zien gaan, maar dat wil nog niet zeggen dat het feit dat het misgaat aan de specifieke combinatie ligt.

Een dropje en pepermuntje samen zijn best lekker.
Ik heb het programma gezien- werk zelf in een drogisterij en ben ook gediplomeerd drogist.De kassacheck wordt wel uitgevoerd maar inderdaad, pas als je vraagt of mensen nog andere geneesmiddelen gebruiken kom je er achter dat ze niet alles kunnen combineren.Da's dus erg belangrijk!Daar voorkom je veel problemen mee.

Laten ze eerst maar eens iets doen tegen het feit dat zelfzorg geneesmiddelen te koop zijn bij o.a. tankstations en supermarkten- dat vind ik dus niet normaal...wij hebben een opleiding gevolgd,moeten bijscholen en weet ik wat meer, en daar kun je het zo kopen, terwijl ze niet weten waarmee je het wel en niet mee kan combineren...dat kan inderdaad gevaarlijk zijn voor sommige doelgroepen.
quote:tilalia2 schreef op 04 oktober 2010 @ 23:25:

[...]

Ik kreeg voor mijn kinderen het advies - bij oorontsteking, en dat is echt wel Pijn - om ibu en paracetamol te combineren. Dus de geleerden zijn het wederom nog niet eens.

Nee je leest niet. Asperine mag niet gecombineerd worden met een NSAID, waar Ibuprofen onder valt. Paracetamol mag wél gecombineerd worden met alle andere pijnstillers.

Paracetamol en Asperine zijn 2 hele verschillende dingen.

Van oudsher wordt de paracetamol nog wel eens het asperientje genoemd in de volksmond, maar dat klopt dus niet.

Paracetamol mag dus overal bij.
paracetamol is toch ook gevaarlijk, als je daar teveel van neemt overleef je het ook niet, maar ja dat geldt toch voor veel dingen.
Ibu 600 werkt bij mij beter dan paracetamol 1000 heb ik een paar maanden terug ondervonden bij 'n ontstoken kies

wel slik ik er omprazol bij als maagbeschermer als ik er meer van nodig heb dan tijdens 'n paar dagen ongesteldheid
Bestaat asperine eigenlijk nog? Kan me niet heugen dat ooit bij de drogist te hebben zien liggen.
Alles is gevaarlijk/niet goed als je er TE veel van eet/slikt/drinkt.

Ibuprofen is niet gevaarlijk, behalve voor de mensen die het niet mogen slikken ivm ...

Of mensen die dus veel te veel slikken.
Ibuprofen is niet alleen gevaarlijk voor je hartTO, ook voor je maag/darm stelsel, en zeker wanneer je daar al mee te maken hebt.

1 ibuprofen is niet erg, 2 ook niet.

Bij frequent en veel gebruik.

Het leverde mij een maagperforatie op.

Ik heb nooit iets gemerkt, was nooit missellijk of had maagpijn o.i.d.

Tijdens sport werd ik onwel, kreeg heel veel pijn, kon niet meer ademen.

Raakte compleet in paniek.

Met spoed naar het ziekenhuis gebracht.

Ze hebben mij accuut letterlijk voor de dood weggehaald.

Ik heb mijn kinderen en mijn ouders(man was bij me) bij me moeten laten roepen van de chirurg, want hij was bang dat het niet goed zou aflopen.

Ik kan je vertellen..het was drama!!

Zelfs mijn maag/darm arts wist dat ik het innam en gaf mij geen maag beschermers. Hele slechte zaak natuurlijk.

Ik nam ibuprofen ivm rugklachten, omdat paracetamol niet hielp.

Medicatie als ibuprofen, diclofenac nsaid medicatie dus, mag ik uiteraard zo minimaal gebruiken nu, en met maagbeschermer die ik nu de rest van mijn leven zowiezo moet gebruiken.

Dus ja bij veel en langdurig gebruik was het bijna mijn dood geweest.

Maar om nu hysterisch te gaan doen bij 1 tabletje gaat wel wat ver.
quote:germanwings schreef op 05 oktober 2010 @ 06:23:

paracetamol is toch ook gevaarlijk, als je daar teveel van neemt overleef je het ook niet, maar ja dat geldt toch voor veel dingen.Precies. Sommige mensen zijn gewoon te dom om te poepen.
Mijn moeder heeft jaren geleden een hartinfarct gehad.

Die mag dus geen ibuprofen meer maar alleen gewone paracetamol.

Dus helemaal goed is het niet nee.
quote:germanwings schreef op 05 oktober 2010 @ 06:23:

paracetamol is toch ook gevaarlijk, als je daar teveel van neemt overleef je het ook niet, maar ja dat geldt toch voor veel dingen.

Dat kan zeker gevaarlijk zijn. Maar inderdaad, voor alle medicijnen geldt dat ze bij een overdosis tot een levensbedreigende situatie kunnen leiden. Zelfs een placebo is in potentie gevaarlijk, een overdosis kan leiden tot een obstructie en dan is het ook gedaan met je.

Ibuprofen wordt trouwens anders geklaard dan paracetamol. Dat betekent dat de lever niet het grootste probleem is bij overmatig ibuprofen gebruik, het zijn juist de nieren die het het meeste moeten ontgelden.
*
quote:Mikk schreef op 04 oktober 2010 @ 23:22:

Als je oma maag en slokdarm problemen heeft zou ik geen ibuprofen nemen. Ik heb zelf chronische darmziekte en ik mag absoluut geen ibuprofen. Bijna geen enkele pijnstiller trouwens.

Ik slik paracetamol en tramal (laatste bij buikpijn) verder schrijft de arts mij geen pijnstillers voor omdat het niet mag.Wat voor darmziekte heb jij als ik vragen mag? Ik heb Crohn en kan gewoon alles slikken wat ik wil. Ook Ibu.
Ik heb regelmatig een combi geslikt van panadol en ibu. Toen ik nog duik instructrice was en mijn oren potdicht zaten was dat een combi die ervoor zorgde dan ik mijn werk kon blijven doen. Niet helemaal waar het voor bedoeld is maar het werkte wel.

Even checken, nee ben nog niet dood. Zal echt geen gezonde combi zijn maar ja, soms heb je geen keuze
quote:Biekkie schreef op 05 oktober 2010 @ 08:49:

Vreemd dan dat mij wordt verteld door zowel huisarts als internist dat ik juist wel paracetamol en ibu moest combineren,omdat het elkaars werking versterkt.

Moest ze om en om innemen,paar uur ertussen.Zoals al eerder geschreven: Asperine mag niet gecombineerd worden met een NSAID, waar Ibuprofen onder valt. Paracetamol mag wél gecombineerd worden met alle andere pijnstillers.
quote:elninjoo schreef op 05 oktober 2010 @ 06:27:

Bestaat asperine eigenlijk nog? Kan me niet heugen dat ooit bij de drogist te hebben zien liggen.

Ja, dat bestaat zeker nog. En gek genoeg kan ik wél tegen aspirine.

Ik slik aspirine als bloedverdunner als ik een lange vliegreis maak, tegen een trombosebeen. Op advies van een arts die eens naast me zat in het vliegtuig. Een halve of een kinderaspirine is daarvoor genoeg. Die kinderaspirines zijn trouwens wel lastig te krijgen tegenwoordig.
.
quote:elninjoo schreef op 05 oktober 2010 @ 06:27:

Ja het bestaat volgens mij nog wel. Heb ze wel eens zien liggen toen ik bij een drogist werkte. Moest dan ook een kassacheck uitvoeren met medicijnen maar er was nooit iemand die iets van zijn pilletje wilde weten. Daar zijn bijsluiters voor toch.

Ga zo even de radar aflevering kijken na het boodschappen doen. Ben heel benieuwd.
Ja hoor, aspirine bestaat nog steeds. Groen/wit doosje van Bayer.

Aspirine is voor kinderen gevaarlijk, al de kinderaspirientjes zijn paracetamol geworden. Het bestaat nog wel, maar wordt uitsluitend als bloedverdunner gebruikt voor volwassenen.
Ik vind meestal de info in Radar wel goed. Maar veel mensen onthouden alleen de erge dingen: maagperforaties, hartfalen etc. etc. Dat maakt namelijk indruk. En onmiddellijk wordt de conclusie getrokken, zoals door de oma van TO, dat een enkele pil al heel gevaarlijk is.

Bij 'ons' Kruidvat is er ook een kassacheck:"Bent u bekend met het gebruik van de medicijnen?" wordt er gevraagd. That's it.

Zelf lees ik altijd de bijsluiters zorgvuldig door. Het viel mij zelf wel op, dat hartstoornissen bij ibuprofen worden gemeld onder 'soms voorkomend': dus bij meer dan 1 op de 1000 patiënten, maar bij minder dan 1 op de 100).

Overigens vermeldt die bijsluiter zeer uitgebreid alle bijwerkingen en contra-indicaties.

Dit vond ik er ng over op het net:

In juni 2005 kwam in het nieuws dat ibuprofen bij regelmatige inname 24% meer kans op een hartaanval met zich mee zou brengen dan wanneer het middel niet geslikt zou worden.[5] In een verrichte meta-analyse was dit relatief verhoogde risico op het krijgen van een hartinfarct lager, namelijk 11%.[6] Een recent gepubliceerde studie kon echter geen oorzakelijk verband tussen (langdurig) gebruik van ibuprofen en het optreden van acute hartinfarcten aantonen.[7] Ibuprofen interfereert met een aantal medicijnen tegen een hoge bloeddruk. Regelmatig gebruik van ibuprofen kan maagklachten veroorzaken (m.n. maagzweer), daarom is het verstandig de tabletten alleen op een volle maag in te nemen, en bij langdurig gebruik een arts te raadplegen. Zeker ouderen moeten waken voor gebruik van NSAID's, met name gezien het risico op maagbloedingen.
Niet zo overstuur reageren alsjeblieft.

Eén inbuprofen per halfjaar kan écht geen kwaad !
quote:Melpomene schreef op 05 oktober 2010 @ 10:55:

Bij 'ons' Kruidvat is er ook een kassacheck:"Bent u bekend met het gebruik van de medicijnen?" wordt er gevraagd. That's it.

Moet je eens 'nee, eigenlijk niet' zeggen op een drukke zaterdag. Dan moet er iemand worden bijgeroepen, moeilijk moeilijk, druk druk, lastig!
quote:amarna schreef op 05 oktober 2010 @ 10:57:

Niet zo overstuur reageren alsjeblieft.

Eén inbuprofen per halfjaar kan écht geen kwaad !Ik was niet overstuur, mijn oma was dat. Ik was gewoon benieuwd of mensen het programma ook gezien hadden en wat andere mensen voor info over de beruchte ibu hadden. Ik zal die ene pil per half jaar er niet minder om slikken hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven