Geld & Recht alle pijlers

Auto weg doen of niet? Voor en tegens.

05-10-2010 10:20 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Zit een beetje met een dillemma.

Mijn vriend en ik hebben beiden een auto.Hij reist elke dag voor zijn werk dus die moet erin blijven.

Zelf heb ik 1.5 jaar geleden een zuinige auto gekocht uit 2006 (geen wegenbelasting en rijdt ong 1 op 20 en dan rij ik nog veel binnenwegen).Er staat nu 46000 km op (ja ik weet het)

Sinds een jaar werk ik van huis uit en dit zal ook zo blijven.

De auto word gebruikt voor dagjes weg soms,boodschappen,naar vrienden,kleine dingen dus.

hij kost nu waarschijnlijk meer aan afschrijving dan aan wat ik rij.

Ben er over aan het denken hem te verkopen ,en dan eventueel een klein bakkie te kopen,en wa te verzekeren (nu all in verzekerd )dit voor als er noodgevallen zijn (denk aan dierenarts of met spoed ergens heen moeten etc).De rest zal ik dan op de spaarrekening zetten.

Wat is verstandig denken jullie?
Hoeveel denk je te krijgen voor een auto met zoveel kilometer op de teller?

En wat schat je dat een goed, goedkoop auto'tje je gaat kosten?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
1 op 20 op binnenwegen?!

Welke auto is dat?!
Bedoel je nou 46.000 of 460.000 TO?
Zou deze lekker houden en op rijden. Eventueel kun je 'm uit de all in verzekering halen als je dat te duur vindt. Een oud bakkie kopen geeft je uiteindelijk meer kosten, want allerlei mankementen waar je elk jaar tegen aan gaat lopen, terwijl jouw huidige auto nog lekker jong is, waarschijnlijk niet teveel problemen geeft en niet veel km op de teller heeft.
Als je hem zo weinig gebruikt, zou ik hem weg doen. Je vriend heeft immers een auto.

Ik weet niet of je elke dag met de auto boodschappen moet doen of kan je lopend of op de fiets af?

Wij hebben vorig jaar ook mijn auto weggedaan. Ik mis hem (bijna) niet. WOnen in amsterdam, boodschappen doe ik om de hoek en clubjes van kids doe ik op de fiets of ze gaan zelf (doe er langer met de auto over dan met de fiets).

Als ik echt een afspraak "ver weg" of buiten de stad heb, dan regel ik dat met mijn man, dat hij die dag de auto thuis laat. Of ik neem een connectcar/greenwheels. Gebeurd dus bijna niet.

Misschien voor jou een idee; om de auto weg te doen en lid te worden van greenwheels.
Ik zou hem houden. Je weet wat je hebt, en als je er een oude bakkie voor terugkoopt niet. Als je geen wegenbelasting betaald kan die auto toch niet zo duur zijn?

Een auto gaat altijd van je af, je zult er nooit winst op maken oid. Het goedkoopst is geen auto, maar daar zou ik persoonlijk niet aan moeten denken. Met het halen van mijn rijbewijs en het kopen van een auto heb ik een stuk vrijheid gekregen die ik niet graag weer zou willen inleveren.
het is echt 46.000

en de kosten vallen mee,mijn vader is automonteur dus die kosten vallen altijd laag uit,dat is ook een van de redenen dat ik erg twijfel.

was dit niet zo dan was het inderdaad veel aan onderhoud.

Ik rij geregeld naar de da ,veel dieren en niet in de buurt helaas.

boodschappen kan in de avonden of weekenden maar vrienden wonen ook verder weg (25 km) maar goed daar is ook het openbaar vervoer voor toch?

Was vooral benieuwd naar mensen die hun auto ook hebben weg gedaan!
en overigens kom de wegenbelasting voor deze auto naar alle waarschijnlijkheid weer terug volgend jaar dat is nog niet zeker.
Zie je je auto alleen maar als een blik met wielen? Of heb je het geld nodig? Koop dan een klein blikje uit 1995.

Voel je je lekker in je zuinige auto? Is het elke keer een genot om de motor te starten en zuinig over het landschap te scheuren? Doe jezelf dan een plezier en houd je auto.
N.a.v. je laatste vraag over mensen die hun auto hebben weggedaan..

Ik heb af en aan auto's gehad. Als je je auto wegdoet dan zul je hem heel erg missen. Openbaar vervoer kost veel meer tijd. Je verliest een aanzienlijk deel van je vrijheid. Je kunt niet meer doen en laten wat je wilt. Ik zou er best veel geld voor over hebben om de eigen auto te behouden.
Tja ik ben erg gehecht aan mijn auto dus mijn advies is houden.

Ja kan ook nadenken over een Greenwheels-abonnement en je eigen auto verkopen.
quote:lovetakesover schreef op 05 oktober 2010 @ 10:29:

het is echt 46.000

en de kosten vallen mee,mijn vader is automonteur dus die kosten vallen altijd laag uit,dat is ook een van de redenen dat ik erg twijfel.

was dit niet zo dan was het inderdaad veel aan onderhoud.

Ik rij geregeld naar de da ,veel dieren en niet in de buurt helaas.

boodschappen kan in de avonden of weekenden maar vrienden wonen ook verder weg (25 km) maar goed daar is ook het openbaar vervoer voor toch?

Was vooral benieuwd naar mensen die hun auto ook hebben weg gedaan!Je moet je eigen onafhankelijkheid niet opgeven voor 'n vriend die zelf z'n auto meestal nodig heeft. Gewoon houden dus! Openbaar vervoer meen je toch hoop ik niet serieus? Daar kun je toch niet mee op bezoek bij vrienden? Dan moeten ze je afhalen en wegbrengen naar stations/haltes of je staat ergens nog midden in de nacht in je eentje op 'n eng station. Niet aan beginnen hoor!
Auto inruilen kost altijd geld en als de auto 1:20 rijdt en een lage kilometerstand heeft, dan is het toch een super auto voor je? Rijdt de auto gewoon zo lang hij kan want inruilen van het 2e naar het 4e jaar kost gewoon geld.

Na 4 jaar schrijft de auto weinig meer af per jaar en kun je er nog lang plezier van hebben. Dus houden die auto!
quote:elninjoo schreef op 05 oktober 2010 @ 10:36:

[...]

Je moet je eigen onafhankelijkheid niet opgeven voor 'n vriend die zelf z'n auto meestal nodig heeft. Gewoon houden dus! Openbaar vervoer meen je toch hoop ik niet serieus? Daar kun je toch niet mee op bezoek bij vrienden? Dan moeten ze je afhalen en wegbrengen naar stations/haltes of je staat ergens nog midden in de nacht in je eentje op 'n eng station. Niet aan beginnen hoor!

Sluit me hier helemaal bij aan.

Vrienden van mij hebben ook hun auto weggedaan en die vonden het verschrikkelijk. Inmiddels hebben ze er nu dus weer één. Alles werd op een of andere manier zo'n geregel en het openbaar vervoer is ook niet alles. Dat werkt alleen als je in een grote stad met een goed netwerk woont zoals amsterdam/rotterdam/etc etc.
Zo te horen heb je een prima en zuinige auto. Ik zou dat stuk vrijheid die een auto biedt niet opgeven.
Of wegdoen, of houden. Ik zou hem niet vervangen door een oud barrel.

Ik heb de auto weggedaan. We hebben nu één auto met z'n tweeen. En dat gaat prima. Hooguit één of twee keer in het jaar, dat ik denk, was toch handig geweest die extra auto.

Wel belangrijk dat het onze auto is en niet de auto van m'n man die ik mag lenen. Dat zou me afhankelijk maken en daar houd ik niet van.

Is een scooter een idee?

Goedkoper, zuiniger, minder wegenbelasting en je hoeft niet voor parkeren te betalen.
Scooter kun je geen beesten op vervoeren en zit je nog in weer en wind als je er mee naar vrienden gaat.
quote:elninjoo schreef op 05 oktober 2010 @ 10:52:

Scooter kun je geen beesten op vervoeren en zit je nog in weer en wind als je er mee naar vrienden gaat.

Ligt er aan hoe groot de beesten zijn natuurlijk.

En 's avonds staat de auto toch voor de deur. Waarom zou ze niet met de auto naar vrienden kunnen?

Dat is wat ik bedoelde met, dat het niet zijn auto is, maar de auto van allebei.

Of topic, geweldig motto Elninjo!
Overigens doen mensen altijd heel spastisch over taxis.

Maar bij een calamiteit kun je natuurlijk ook gewoon een taxi bellen.

Moet je eens kijken hoevaak je de taxi kunt nemen voor het geld dat een auto je per jaar kost.
De taxi staat niet voor de deur.
Ik zou niet deze auto weg doen en een andere kopen. Inruilen is alles bij elkaar toch best duur, zeker als je nu geen wegenbelasting hoeft te betalen etc. Je kan natuurlijk wel de verzekering van deze auto terugschroeven.

Een andere vraag is of je de auto helemaal weg moet doen. 's Avonds en in het weekend kan je waarschijnlijk wel de auto van je vriend gebruiken toch? Dan is alleen nog de vraag hoe vaak je de auto nodig hebt als hij ermee weg is, en wat voor alternatief vervoer je hebt. Is het OV goed in jouw omgeving, of ben je meteen op een taxi aangewezen? En hoe vaak kan je een taxi nemen voor de kosten die je op je auto bespaart? Dat is meer dan je denkt waarschijnlijk.

Als je de auto niet voor woon-werkverkeer nodig hebt, redelijk OV hebt en wat voorzieningen binnen loop/fietsafstand zou ik jouw auto zeker wegdoen en samen gaan doen met de auto van je vriend. Maar daar moet hij het wel mee eens zijn natuurlijk, niet dat hij altijd voorrang heeft op het autogebruik.
Mijn auto is ook mijn vrijheid, ik zou hem nooooooit wegdoen als het niet echt noodzakelijk is. Heerlijk gaan en staan waar je wilt, nooit afhankelijk van anderen (mensen, bus etc etc). Nee als je de keuze heb, zou ik hem gewoon lekker houden. Je zou anders proberen de auto ook gewoon een paar maanden te laten staan. Kijken hoe dat bevalt, en hem dan ook echt niet gebruiken he.
Mijn auto is mijn tweede huis....
Eigenlijk is de vraag dus, hoe veel geld is je vrijheid je waard?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven